نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از ۲2 آذر آغاز هر دهه

حمل روزانه 3 هزار تن زغال‌سنگ برای ذوب‌آهن / گزارش بانک مرکزی از اقتصاد رو به رشد ایران

کدخبر: ۳۷۸۵۰۴
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات22 آذر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: مشارکت شرکت‌های آمریکایی و فرانسوی برای نوسازی عباس‌آباد
حمل روزانه 3 هزار تن زغال‌سنگ برای ذوب‌آهن / گزارش بانک مرکزی از اقتصاد رو به رشد ایران

به گزارش اقتصادنیوز، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

22 آذر 1350؛ مشارکت شرکت‌های آمریکایی و فرانسوی برای نوسازی عباس‌آباد

شرکت‌های فرانسوی و آمریکایی برای شرکت در نوسازی عباس‌آباد به شهرداری پیشنهاداتی داده‌اند. این پیشنهادها به‌صورت سرمایه‌گذاری نقدی است و شهرداری در این مورد در صورت لزوم تصمیم خواهد گرفت.

شرکت‌ها پیشنهاد داده‌اند که شهرداری اراضی عباس‌آباد را به‌عنوان سرمایه خود در شرکت گذارده و سرمایه‌گذاران خارجی نیز سرمایه نقدی شرکت را تامین نمایند.

اگر این پیشنهادات عملی شود، بزرگ‌ترین شرکت نوسازی در ایران و خاورمیانه تشکیل خواهد شد و سرمایه آن به چندین هزار میلیون تومان بالغ‌ خواهد شد.

حمل روزانه 3 هزار تن زغال‌سنگ برای ذوب‌آهن

از سراسر ایران هر روز پنج قطار تندرو حامل سه هزار تن زغال‌سنگ به ذوب‌آهن انتقال داده می‌شود. این قطارها از زرند، چغارت، کرمان و سه قطار از زیر آب و قزوین و تهران به سوی شهر صنعتی اصفهان فرستاده می‌شود و مقررات مربوط به حرکت این قطارها مانند مسیر قطارهای مسافربری است و رانندگان آنها از خطوط آزاد و بدون تلاقی و سرعت استفاده می‌کنند. راه‌‌آهن امروز اعلام کرد که رساندن زغال‌سنگ و سنگ‌آهن به کارخانه از مهم‌ترین وظایف این موسسه است و ترتیبی داده شده تا همه روزه هزار تن زغال‌سنگ از معادن زیر آب و طارم و دو هزار تن از زرند کارمان و چند هزار تن سنگ‌آهن از چغارت به ذوب‌آهن حمل می‌شود.

22 آذر 1360؛ تداوم اجرای طرح خرید برنج از کشاورزان

دولت با کنترل سیستم توزیع و سهمیه‌بندی سعی دارد کالاهای اساسی موردنیاز مردم را  تامین کند. بهزاد نبوی، وزیر مشاور در امور اجرایی در مورد علت سفر به گیلان گفت: درباره اجرای طرح خرید برنج و مشکلاتی که در زمینه اجرایی وجود  داشت، گزارش‌های زیادی می‌رسد و به نظرمان رسید که از نزدیک که مسائل را بررسی و مشاهده کنیم.

وی تاکید کرد دولت مصمم به ادامه اجرای طرح و مصمم به ادامه خرید برنج از کشاورزان است و اگر چنانچه اشکالاتی در زمینه اجرای طرح وجود داشته باشد، با حضور مسوولان در محل و منطقه آن را حل کنیم. ما به هیچ وجه قصد ازدیاد قیمت را نداشتیم و طی تماسی که با روستائیان گرفتیم، ‌دیدیم که ازدیاد قیمت خرید برنج ضرورتی ندارد.

22 آذر 1380؛ گزارش بانک مرکزی از اقتصاد رو به رشد ایران

بانک مرکزی در گزارشی اعلام کرد عملکرد اقتصادی دولت در سال 79 نشان می‌دهد که بخش‌های مختلف اقتصادی در این سال از رشد بالایی حتی نسبت به میزان تعیین‌شده برنامه سوم توسعه برخوردار بوده است. براساس این عملکرد تولید ناخالص داخلی از رشد 9/5 درصدی برخوردار بوده است. این گزارش حاکی است که درآمدها و پرداخت‌هی عمومی دولت در سال 79 نسبت به سال 1378 به ترتیب 4/13 و 3/16 درصد افزایش یافت. به دلیل رشد سریع‌تر پرداخت‌هی دولت نسبت به درآمدهای آن بودجه عمومی با حدود 7/3 هزار میلیارد ریال کسری مواجه شد که عمدتا از طریق فروش اوراق مشارکت و برگشتی‌ها تامین شد. سیاست پولی و اعتباری کشور در سال 1379 با جهت‌گیری کنترل نقدینگی و مهار تورم به اجرا گذاشته شد. رشد نقدینگی در سال مزبور 3/29 درصد بود که عمدتا ناشی از سهم بالای خالص دارایی‌های داخلی نسبت به سهم خالص دارایی‌های خارجی بود. در این سال رشد سپرده‌های بخش غیردولتی نزد بانک‌ها 3/31 درصد و افزایش تسهیلات اعطایی بانک‌ها حدود 31 درصد بود. در این دوره بدهی‌های خارجی کشور به حدود 9/7 میلیارد دلار رسید.

22 آذر 1390؛ شرکت‌های ریلی به‌دنبال رهایی از قیمت‌های تکلیفی

درحالی‌که برخی مسافران از نحوه ارائه خدمات در قطارها گله دارند، شرکت‌های ریلی مسافری، خروج از قیمت‌های تکلیفی، هزینه‌های تحمیلی و همسان‌سازی قیمت‌های بلیط از شاه‌بیت ارائه خدمات می‌دانند. پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و آزادسازی قیمت سوخت شرکت‌های ریلی اعم از باری و مسافری منتظر دریافت بسته‌های حمایتی بودند و طبق قانون باید این بسته‌های حمایتی اجرا می‌شد. دولت در این راستا قیمت بلیت مشارکت شرکت‌های آمریکایی و فرانسوی برای نوسازی عباس‌آباد‌ مسافری را نزدیک به 15 درصد افزایش داد. اما شرکت‌های ریلی ارائه خدمات بهتر را منوط به افزایش بیشتر قیمت بلیت می‌دانند.

  • اطلاعات 22 آذر 1350
  • اطلاعات 22 آذر 1380
  • اطلاعات 22 آذر 1390
  • اطلاعات 22آذر 1360
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید