نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از 27 آذر آغاز هر دهه

فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی/ آزادراه تهران-شمال سال 85 به بهره‌برداری می‌رسد/ ایران با همکاری چین الکترود گرافیتی تولید می‌کند

کدخبر: ۳۷۹۴۰۷
​اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 27 آذر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: سازمان ملل برای پرداخت غرامت جنگ اقدام عملی انجام دهد/سفیر چکسلواکی یک یخچال ارج خرید
فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی/  آزادراه تهران-شمال سال 85 به بهره‌برداری می‌رسد/ ایران با همکاری چین الکترود گرافیتی تولید می‌کند

به گزارش اقتصادنیوز، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

27 آذر 1350؛ صفحه بدون «لیبل» قاچاق محسوب می‌شود

وزارت دارایی اعلام کرد براساس مقررات جدید برچسب تمبر مخصوص «لیبل» صفحه کلید کارخانه ها و مغازه‌های صفحه فروش در تهران و شهرستان‌ها باید میزان صفحه‌های جدید را به دارایی اعلام کنند.

متعاقب تصویب و ابلاغ آیین‌نامه جدید تولید و کنترل صفحه از طرف هیات دولت وزارت دارایی به کلیه تولیدکنندگان صفحه 2 ماه مهلت داد تا موجودی صفحه خود را به وزارت دارایی اعلام کنند تا دارایی صفحه‌های موجود در کارخانه را علامت‌گذاری نماید.

به همین منظور وزارت دارایی به چاپخانه دولتی سفارش کرد تا «لیبل» تمبر مخصوص صفحه گرامافون چاپ کنند.

27 آذر 1370؛  اعلام فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی

«میخائیل گورباچف» دیروز سرانجام در برابر واقعیت اجتناب‌ناپذیر پایان عمر اتحاد جماهیر شوروی تسلیم شد و قبول کرد این اتحاد از اول سال نو مسیحی جای خود را به یک جامعه مشترک‌المنافع دهد. «بوریس یلتسین» رئیس‌جمهوری روسیه و رهبر بالقوه جامعه جدید در پایان ملاقات 100 دقیقه‌ای خود با رهبر شوروی گفت که گورباچف کاملا در موضع خود تغییر داده و حاضر شده است قبول کند که اتحاد شوروی از اول ژانویه وجود نخواهد داشت.

سخنگوی یلتسین گفت که پرچم سرخ اتحاد شوروی از شب اول سال نو مسیحی از کاخ کرملین پایین آورده خواهد شد.

یلتسین پیش‌بینی کرد؛ تمام ساختارهای موجود شوروی تا پایان سال‌جاری مسیحی (13 روز دیگر) منحل خواهد شد.یلتسین گفت: از آغاز ژانویه ما می‌توانیم در یک کشور جدید بدون اتحادیه قدیم زندگی کنیم.گورباچف از آغاز مخالف تشکیل جامعه مشترک‌المنافع بود که 8 دسامبر (17 آذر) ازسوی 3 جمهوری اسلاو روسیه، اوکراین و روسیه سفید اعلام شد.

انتظار می‌رود تعداد اعضای این جامعه تا شنبه آینده پس از اجلاس «آلماتی» پایتخت قزاقستان به 9 جمهوری برسد. یلتسین گفت: شرکت‌کنندگان در این اجلاس یک پیمان دفاعی امضا خواهند کرد و فرمانده کل نیروهای مسلح جامعه مشترک‌المنافع را تعیین خواهند نمود.

در این میان سرنوشت گورباچف در گروه‌بندی جدید هنوز روشن نیست. یلتسین روز دوشنبه در مصاحبه‌ای با یک روزنامه ایتالیایی گفت: برای وی در جامعه مشترک‌المنافع نقشی وجود ندارد و او باید از مقام خود استعفا کند.

پیکر پاک شهید تندگویان روز جمعه تشییع می‌شود

بنیاد شهید در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مراسم تشییع پیکر پاک شهید بزرگوار محمدجواد تندگویان که در زمان استارت به دست عوامل رژیم بعث عراق به شهادت رسیده است پس از اقامه نماز جمعه با حضور مردم شهیدپرور تهران و مسوولان کشوری برگزار خواهد شد.

27 آذر 1380؛ آزادراه تهران-شمال سال 85 به بهره‌برداری می‌رسد

 وزارت راه و ترابری در قرارداد احداث آزادراه تهران-شمال تجدیدنظر می‌کند و علاوه‌بر بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی، مجری طرح، دولت و بانک‌ها نیز در آن مشارکت می‌کنند.

احمد خرم، وزیر راه و ترابری هدف از تجدیدنظر در این قرارداد را فعال شدن اجرای آن ذکر کرد و گفت: قرارداد فعلی این آزادراه از نوع تیپ (الف) است که براساس آن پیمانکار بنیاد تمام مراحل طراحی، اجرا و بهره‌برداری را بر عهده می‌گیرد اما با توجه به پیشرفت 5/3 درصدی این طرح و آثار منفی زیست‌محیطی تامین هزینه آن با استفاده از اراضی حاشیه مسیر، باید دولت نیز بخشی از سرمایه‌گذاری طرح را تامین کند.

وی افزود: با روش گذشته قطعا نمی‌توان برای احداث آزادراه تهران شمال اقدام کرد و با روش جدید و مشارکت دولت و احتمالا بانک‌ها، این آزادراه تا 5 سال دیگر به بهره‌برداری می‌رسد.

ایران با همکاری چین الکترود گرافیتی تولید می‌کند

براساس توافق شرکت ملی فولاد ایران و شرکت (کای‌تک) چین طرح تولید الکترود گرافیتی به‌منظور خودکفایی صنعت فولاد در ایران به اجرا درخواهد آمد.

به همین منظور مهندس مصطفی موذن‌زاده، معاون وزیر صنایع و معادن و مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران در راس هیاتی متشکل از دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و گروهی از مدیران و کارشناسان شرکت فولاد به چین سفر کرده است.

مذاکرات کارشناسی اجرای این طرح پنج سال به طول انجامیده و این مذاکرات در این مدت در چین و ایران انجام شده است. بنابراین گزارش طرف چینی قرار است با همکاری کارشناسان کشورهای آسمان، اتریش و ژاپن این طرح را در ایران به اجرا درآورد.

گفتنی است که فناوری این طرح در اختیار تعداد معدودی از کشورهای جهان قرار دارد که براساس مذاکرات انجام‌شده و قراردادهایی که امضا خواهد شد، این فناوری به ایران منتقل می شود.

هزینه اجرای این پروژه از طریق اعتبار ارزان‌قیمتی (سافت‌لون) که چین به ایران اعطا کرده است، پرداخت می‌شود.

افزایش 6/12 درصدی نقدینگی

روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد، در 6 ماه اول سال 1380 نقدینگی به میزان 6/12 درصد افزایش یافت. لذا بانک مرکزی در جهت کنترل آثار تورمی، بخشی از نقدینگی بازار را از طریق فروش اوراق مشارکتی جمع‌آوری کرده است.

27 آذر 1390؛ یارانه تولید محقق نشد

28 آذر سالگرد اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها است. سالی که فعالان واحدهای تولیدی و صنعتی فراز و نشیب‌های بسیاری را در آن تجربه کردند.محسن بهرامی ارض‌اقدس، رئیس کمیسیون تولید و تجارت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اتاق تهران با اشاره به فرآیند اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در طول یک سال گذشته اعلام کرد: طبق قانون قرار بود که قیمت حامل‌های انرژی در طول پنج سال هدفمند شود، اما ظاهرا برنامه دولت این است که در طول سه سال این قانون را اجرا کند.وی افزود: ازسوی دیگر قرار بود با تثبیت قیمت‌ها توان هماهنگی بنگاه‌ها با افزایش هزینه‌ها نیز فراهم شود که عملا این اتفاق هم نیفتاد.بهرامی ادامه داد: در عین حال دولت در تخصیص یارانه‌ها اولویت را به بخش مصرف داد و در مورد تخصیص یارانه تولید اهتمام لازم را انجام نداد.

وی در ادامه با بیان اینکه سهم تولید از درآمد هدفمندی یارانه‌ها 30 درصد تعیین شده بود، اظهار کرد: این در حالی است که سهم تولید از درآمد هدفمندی در سال 90 به 20 درصد کاهش یافت، ضمن اینکه تخصیص یارانه نقدی به این بخش نیز منتفی شد.

انتقاد احمدی‌نژاد از «نهادهای اقتصادی به اصطلاح مردمی»

محمود احمدی‌نژاد در مراسم تشریح روند پیشرفت طرح تحول در نظام گمرکی کشور از عده‌ای نام برد که به گفته وی «به‌دنبال دور زدن قانون و اعمال فشار هستند و متاسفانه بعضا تخلفات را تزئین کرده و اسامی دیگری به‌منظور تطهیر روی آن می‌گذارند.»

احمدی‌نژاد در توضیح بیشتر ویژگی‌های این عده به تاسیس موسسات خیریه و توجیهات مختلف برای دور زدن قانون اشاره کرد و گفت که «بهتر است برخی از نهادهای اقتصادی به اصطلاح مردمی، به جای دور زدن قانون، ساختارها و رفتار خود را اصلاح کنند.»

«سهام» به فیش حقوقی 600 هزار بازنشسته لشگری می‌آید

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح از طراحی قریب‌الوقوع فیش دوم حقوقی برای بیش از 600 هزار نفر از کارکنان و بازنشستگان نیروهای مسلح خبر داد.

سردار سرتیپ حسین دقیقی با اشاره به طرح توانمندسازی بازنشستگان گفت: براساس این طرح، دارایی‌ها و سهام ارزنده به جامعه هدف منتقل می‌شود که دارای ویژگی‌هایی شامل سودآوری مناسب برای آحاد مشترکان، افزایش نرخ سرمایه‌گذاری ملی و ایجاد اشتغال برای فرزندان بازنشسته و ایثارگر است.

 

 

  • اطلاعات27 آذر 1350
  • اطلاعات27 آذر 1370
  • اطلاعات27 آذر 1380
  • اطلاعات27 آذر 1390
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید