نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از ۲8آذر آغاز هر دهه

فروشنده دلار بسیار زیاد، خریدار بسیار کم / طرح تبدیل نیروگاه اتمی بوشهر / محتکران پیاز به سرعت تحت تعقیب قرار می‌گیرند

کدخبر: ۳۷۹۴۰۸
​اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 28 آذر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: ارزش دلار 8 درصد تنزل یافت / نهاوندیان: تحریم نفت ایران به نتیجه نمی‌رسد/ رشد 75 درصدی سکه یک سال پس از هدفمندی
فروشنده دلار بسیار زیاد، خریدار بسیار کم /  طرح تبدیل نیروگاه اتمی بوشهر / محتکران پیاز به سرعت تحت تعقیب قرار می‌گیرند

به گزارش اقتصادنیوز، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

28 آذر 1350؛ فروشنده دلار بسیار زیاد، خریدار بسیار کم

با کاهش رسمی ارزش دلار و افزایش برابری نرخ ارزهای 10 کشور صنعتی جهان، بازار معاملات ارز در تهران تعطیل شد. محافل پولی و بانکی کشور مطالعات وسیعی را پیرامون وضع پول کشور در مقابل تصمیم فوق از ساعت‌های اولیه صبح امروز در گروه‌های مختلف آغاز کردند.

قیمت خرید و فروش دلار که امروز به وسیله بانک مرکزی اعلام شد برای خرید 25/76 ریال و برای فروش 5/76 ریال بود و تغییری نسبت به روزهای گذشته نداشت. بانک مرکزی از امروز تا روشن شدن کامل نرخ برابری از ارزها از اعلام نرخ سایر ارزها خودداری خواهد کرد.

وضع در بازار آزاد ارزها و طلا امروز مبهم بود و قیمت هر دلار دو ریال کاهش یافت و به 76 ریال رسید. فروشنده دلار امروز زیاد بود ولی خریداری برای این ارز بسیارکم و محدود به چند مسافر بود. در حقیقت معاملات دلار در بازار امروز تعطیل بود.

قیمت لیره انگلیس دو ریال افزایش داشت و قیمت فروش هر لیره انگلیسی به 200 ریال رسید.

نوسان نرخ فرانک فرانسون و فرانک سوئیس و مارک آلمان غربی در بازار آزاد زیاد نبود. نرخ فروش این ارزها در بازار آزاد بدین شرح بود:

یک مارک آلمان غربی 23.80 ریال

فرانک فرانسه 14.70 ریال و فرانک سوئیس 20.25 ریال

عکس‌العمل صادرکنندگان

عکس‌العمل کاهش رسمی نرخ دلار در بین بازرگانان و صاحبان صنایع مختلف بود. صادرکنندگان با نگرانی فراوان منتظر تعیین نرخ دلار در ایران هستند. آقای حسن علاقبند صادرکننده عمده پنبه اظهار کرد که نرخ ما در مقابل دلار نباید تغییر کند، ما هم مثل کشورهای دیگر جهان باید نرخ فعلی را ثابت نگه داریم، این امر موجب تقویت صادرات و مانع سقوط درآمد دولت می‌شود.

اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران از صبح امروز بررسی‌های خود را روی کاهش ارزش دلار و افزایش سایر ارزها شروع کرد.

ارزش دلار 8 درصد تنزل یافت

پرزیدنت نیکسون دیشب پس از دو روز مذاکرات مفصل با وزرای دارایی 10 کشور ثروتمند جهان، بزرگ‌ترین کاهش ارزش برابری دلار تاریخ آمریکا را اعلام کرد. نیکسون گفت که برای کمک به رفع بحران بین‌المللی پولی ارزش برابری دلار آمریکا 7.89 درصد کاهش می‌یابد. رئیس‌جمهوری آمریکا علاوه‌بر اعلام کاهش ارزش برابری دلار اعلام نمود که 10 درصد عوارض مالیات واردات به آمریکا نیز لغو شده است.

جان کانالی، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت: تصمیم آمریکا در پایین آوردن ارزش برابری دلار به میزان 7.89 درصد، سبب خواهد شد که تجارت خارجی آمریکا رونق بیشتری بگیرد و ازسویی بحران پولی بین‌المللی فروکش کند.

کانالی گفت: کاهش میزان ارزش برابری دلار در شرایط کنونی موجب این خواهد شد که سالانه 9 میلیارد دلار در تجارت خارجی سود عاید خزانه‌دای آمریکا شود.

به‌دنبال اعلام تنزل میزان ارزش برابری دلار، «آنتونی باربر» وزیر دارایی انگلستان فورا اعلام کرد که بورس معاملات سهام لندن سراسر روز دوشنبه تعطیل خواهد بود و بانک انگلیس پیش از باز شدن بازار سهام که از بامداد روز سه‌شنبه خواهد بود، ضوابط جدیدی برای معاملات دلاری اعلام خواهد نمود.کابینه ژاپن بلافاصله پس از اعلام تغییر دلار به تشکیل یک جلسه فوق‌العاده فراخوانده شد تا تحولات نوین پولی بین‌المللی را مورد بررسی قرار دهد.

 

28 آذر 1360؛ فروش بنزین 24 ساعته شد

وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که جایگاه‌های فروش بنزین تا اطلاع ثانوی به‌طور 24 ساعته فعالیت خواهند داشت.مسوولان جایگاه‌های فروش بنزین می‌رساند که در صورت بروز هر نوع اشکال در امر سوخت‌رسانی به هموطنان مراتب را فورا با تلفن 591096 به مسوولان امور پخش وزارت نفت جهت رفع  مشکل اطلاع دهند.

کشف منابع عظیم اورانیوم در 4 نقطه ایران

سازمان انرژی اتمی ایران با صرف هزینه‌ای معادل 2 درصد هزینه‌ها و مخارج قبلی در چهار نقطه ایران معادن عظیم و غنی‌ اورانیوم کشف کرده است.رضا امراللهی، سرپرست سازمان انرژی اتمی ایران گفت: این سازمان با کشف اورانیوم مرغوب نسبت به ساخت (کیک زرد) که یکی از مراحل مقدماتی غنی‌سازی اورانیوم است، اقدام کرده است.

وی افزود: بخش تحقیقات سازمان انرژی اتمی نیز فعالیت‌های چشمگیری در زمینه استفاده از «لیزر» و «فیوژن» انجام داده و در بخش‌های کاربردی، فعالیت‌های مختلفی در جهت تهیه و استفاده از «رادیو ایزوتوپ‌ها» انجام شده است که به خصوص در این مورد در زمینه استفاده از «رادیو ایزوتوپ‌ها» در پزشکی و کشاورزی می‌توان نام برد.

سرپرست سازمان انرژی اتمی در مورد اساس برنامه‌های آتی این سازمان گفت: این سازمان با توجه به سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران چهار هدف را دنبال می‌کند. ازجمله تهیه برنامه دقیق تحقیقاتی و علمی در صنعت اتم. این برنامه به نحوی ارائه خواهد شد که نیازی به کمک و استفاده از کشورهای خارجی در زمینه‌های مختلف نباشد. به‌علاوه هدف پیگیری و پایان دادن به قراردادهای قبلی و حل و فصل آنها به طریقی که در نهایت منافع دولت جمهوری اسلامی ایران در آنها حفظ شده باشد.

رضا امراللهی به طرح تبدیل نیروگاه اتمی بوشهر اشاره کرد و گفت: در مورد این نیروگاه امید است با کمک دولت هرچه سریع‌تر طرحی را که فعلا مقدمات آن تهیه شده برای بهره‌گیری از امکانات آن در ساخت اسکله و خانه‌های پیش‌ساخته و پشتیبانی از صنایع شیلات کشور به مرحله عمل درآوریم.

محتکران پیاز به سرعت تحت تعقیب قرار می‌گیرند

درباره شایعات کمبود پیاز در سطح کشور، محمد سلامتی وزیر کشاورزی طی اعلامیه‌ای وضعیت کشت و برداشت پیاز در سال‌جاری را بسیار خوب توصیف کرد و کمبود کاذب آن را ناشی از احتکار پیاز توسط سودجویان دانست.

وزارت کشاورزی نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در این موقعیت حساس که ملت شهیدپرور و رزمندگان اسلام در جبهه‌های حق علیه کفر حماسه می‌آفرینند، متاسفانه عده‌ای از عوامل سودجو با وجود آنکه پیاز را با قیمت ارزان از کشاورزان خریده‌اند، از عرضه آن به قیمت مناسب خودداری نموده و با نشان دادن کمبود مصنوعی در بازار قصد بالا بردن قیمت و کسب درآمد نامشروع دارند. بدین وسیله به‌منظور شکستن بازار کاذب تصمیم گرفته شد اولا: این عوامل به فوریت توسط ارگان‌های انقلابی ذی‌صلاح شناسایی شده و تحت تعقیب قانونی قرار داده شوند.

ثانیا: مقدار پیازی که در اختیار بنیاد مستضعفان فارس برای صدور به خارج از کشور قرار داشت، بلافاصله به تهران حمل شد تا از طریق خرده‌فروشان در سطح شهر عرضه شود.

28 آذر 1370؛ استرالیا 750 میلیون دلار اعتبار به ایران می‌دهد

دولت استرالیا 750 میلیون دلار اعتبار در اختیار ایران قرار داد. خبر ارائه این اعتبار در جریان سفر مهندس محلوجی، وزیر معادن و فلزات به استرالیا از سوی وزیر تجارت خارجی این کشور اعلام شد.

این گزارش حاکی است در مذاکرات همزمان دیروز مهندس محلوجی با سه تن از وزرای استرالیایی و مقامات ارشد وزارتخانه‌های یادشده همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های مختلف مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

انجام تحقیقت زمین‌شناسی و عملیات اکتشاف در ایران توسط سازمان منابع معدنی استرالیا، ایجاد واحدهای تولید سرب و روی، همراه با انتقال تکنولوژی و ایجاد واحد کوتینگ ورق فولادی براساس تکنولوژی جدید استرالیا در این زمینه با استفاده از ترکیبی از روی و آلومینیوم (به جای ورق‌های گالوانیزه) از محورهای عمده مورد مذاکره در این دیدارها بود.

27 درصد بودجه خانوارها صرف هزینه مسکن می‌شود

به‌طور متوسط 27 درصد از بودجه کل خانوارها طی سال‌های 68-1357 صرف هزینه مسکن شده است. این سهم در مقایسه با کشورهای دیگر جهان در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

دومین شماره بولتن «اقتصاد مسکن» که ازسوی معاونت امور مسکن وزارت مسکن و شهرسازی منتشر می شود. در این شماره خود ضمن درج این مطلب، آمار ذی‌قیمتی از شاخص بهای مسکن و زمین و تغییرات آنها طی 20 سال اخیر ارائه داده است شاخص بهای مصالح ساختمانی تا سال 1368 با آهنگی یکنواخت افزایش یافته، ولی در سال‌های 1368 و 1369 افزایش شدیدی پیدا کرده؛ به‌طوری‌که از عدد 300 در سال 1368 به عدد 541 در سال 1369 رسیده است.

شاخص هزینه هر مترمربع ساخت واحد مسکونی از سال 1353 به بعدی یک رشد ثابت افزایش یافته است و در تمامی این دوران به جز سال‌های 1358 تا 1361 شاخص بهای قیمت زمین بزرگ‌تر از شاخص هزینه هر مترمربع ساخت واحد مسکونی بوده است.

28 آذر 1380؛ خط هوایی تهران – کابل فردا راه‌اندازی می‌شود

خط هوایی تهران – کابل طی هفته جاری آغاز به کار خواهد کرد. با تلاش‌های وزارت راه و ترابری و سازمان هواپیمایی کشوری، خط هوایی بین ایران و افغانستان طی هفته جاری برقرار می‌شود و جمهوری اسلامی ایران مسیر ترانزیت بار و مسافر از نقاط مختلف جهان به افغانستان را تسهیل می‌کند.

شرکت ماهان ایر با انجام سه پرواژ در هفته مسافر و بار را از طریق تهران و مشهد به کابل جابه‌جا می‌کند.

ماهان ایر این هفته در روزهای پنج‌شنبه و جمعه پروازهای خود را از مبدأ تهران و با توقف در مشهد به مقصد کابل انجام خواهد شد.

28 آذر 1390؛ هزینه 34 میلیارد دلاری فساد در اقتصاد ایران

احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در نطق میان دستور خود در جلسه علنی به زوایای فساد مالی اخیر پرداخت و متذکر شد که با برآورد سازمان شفافیت بین‌المللی تنها در یک سال، فساد، 34 میلیارد دلار برای اقتصاد ایران هزینه داشته که 31 میلیارد از کاهش بهره‌وری و 3 میلیارد دلار بار ماندن سرمایه‌گذاری خارجی رخ داده است.

به گفته توکلی در جریان فساد اخیر در تاسیس بانک آریا با مشارکت افرادی از درون بانک مرکزی شرکت امیر منصور آریا با 15 بار تلاش کرد با تقلب کارش را پیش ببرد و بار شانزدهم اسناد را به ظاهر درست کرد و در عین حال با جواز کسب شده دست به پولشویی زد؛ مادر شرکتی که طی 5 سال ثروت خویش را 94 هزار برابر کرد.

یورو در آلمان 10 ساله شد

یورو روز شنبه در آلمان 10 ساله شد. 10 سال پیش در نخستین ساعت هفدهم دسامبر سال 2001 (برابر با 26 آذرماه 1380) برای نخستین بار واحد پولی یورو جایگزین مارک آلمان شد. بسیاری از شهروندان آلمانی در آن شب مقابل بانک‌ها در انتظار تعویض سکه‌ها و اسکناس‌های قدیمی خود با یورو بودند. به گزارش یورونیوز، براساس نظرسنجی‌ها در حال حاضر نیمی از آلمانی‌ها ترجیح می‌دهند به جای یورو، واحد پول قدیمی خود، مارک را داشته باشند.

نهاوندیان: تحریم نفت ایران به نتیجه نمی‌رسد

رئیس اتاق ایران تصویب تحریم نفت ایران را بی‌اهمیت خواند و گفت: آنچه مهم است، اعمال تحریم علیه ایران است که با توجه به گره خوردن منافع بسیاری از کشورها با نفت ایران به نتیجه نمی‌رسد.

محمد نهاوندیان با انتقاد شدید از طرح بحث تحریم نفتی ایران خطاب به آمریکایی‌ها گفت: با ورود به مرحله تحریم نفت، امکان تحقق اهداف تحریم را کمتر می‌کنید و عملا راهکاری بی‌منطق را در پیش گرفته‌اید، زیرا مساله تحریم نفت اصل تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را زیر سوال خواهد برد؛ چراکه کشورهای بیشتری در معرض تبعات این مرحله از تحریم‌ها قرار می‌گیرند و به غیرمنطقی بودن آن پی می‌برند.

دلار از 1400 تومان گذشت

قیمت دلار دیروز با 13 تومان افزایش به نرخ 1400 تومان رسید که قیمت 1405 تومان نیز ازسوی برخی فعالان بازار برای آن اعلام شد. خبر افزایش قیمت دلار در بازار داخل ایران مورد توجه برخی منابع خبری بین‌المللی نیز قرار گرفت. کسب رکورد 1400 تومانی برای دلار آمریکا در حالی است که 48 روز پیش در 8 آبان‌ماه قیمت دلار از مرز 1300 تومان عبور کرد.

افزایش قیمت دلار به سطح 1400 تومان در حالی رخ داد که بانک مرکزی قیمت دلار مرجع را 1099 تومان نگه داشت. نرخ دلار بازار فرعی نیز 1212 تومان اعلام شد که تقریبا بدون تغییر بود. روز گذشته شکاف قیمت دلار بازار با دلار مرجع از 300 تومان هم فراتر رفت.

رشد 75 درصدی سکه یک سال پس از هدفمندی

پس از گذشت یک سال از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، تحولات اساسی در بازارهای سکه و ارز کشور اتفاق افتاده است. بر این اساس طی یک سال قیمت سکه در بازار داخل معادل 75 درصد رشد داشته است که 12.5درصد آن ناشی از حباب سکه و بقیه ناشی از رشد قیمت اونس جهانی طلا و نرخ ارز بازار بوده است.

 

28/9/89 (تومان)

27/9/90 (تومان)

درصد رشد قیمت

طلای جهانی (دلار)

1375

1598

16

سکه بازار

347 هزار

605 هزار

75

دلار بازار

1067

1400

31

دلار مرجع

1035

1099

2/6

یورو بازار

1410

1835

30

پوند بازار

1700

2190

29

درهم امارات بازار

293

383

31

 

 

 

 

  • اطلاعات 28 آذر50
  • اطلاعات 28 آذر60
  • اطلاعات 28 آذر70
  • اطلاعات 28 آذر80
  • اطلاعات 28 آذر90
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید