نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از 17دی‌ماه آغاز هر دهه

تاسیس شعبه جدید بانک ملی در لندن / نهاوندیان: بانک مرکزی می‌توانست بدون آسیب نرخ ارز را هدایت کند

کدخبر: ۳۸۳۹۹۶
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات17دی‌ماه در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:پیشنهاد بحرین برای ایجاد مرکز دائمی بازرگانی ایران در منامه، تهران تبدیل به هشتمین شهر پرجمعیت جهان می‌شود
تاسیس شعبه جدید بانک ملی در لندن / نهاوندیان: بانک مرکزی می‌توانست بدون آسیب نرخ ارز را هدایت کند

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.


تازه‌ترین خبرها و تحلیل‌های اقتصادی را در اینستاگرام اقتصادنیوز مشاهده کنید


اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

17 دی 1360؛ اعلام سیاست اقتصادی دولت

احمد توکلی، سخنگوی دولت گفت: سیاست اقتصادی دولت تابع همان سیاست نه شرقی و نه غربی است. اگر شما به رساله امام مراجع نمایید، نوشته است که هر گونه رابطه اقتصادی که باعث سلطه بیگانه بر مسلمین نشود، جایز است که روابطی که با کشورهای خارجی داریم مبنای آن این است که این رابطه اقتصادی به سلطه سیاسی بیگانه بدل نشود. و ما آنقدر بازار خودمان را متنوع می‌کنیم که هیچ کس نتواند مسائل اقتصادی ما را مانند اهرمی علیه سیاست ما به‌کار گیرد.

17 دی 1370؛ تهران تبدیل به هشتمین شهر پرجمعیت جهان می‌شود

 مهندس کازرونی، وزیر مسکن و شهرسازی در سمینار تحول اداری در مورد تراکم و تمرکززدایی در نظام اداری و سیاست‌های دولتی سخن گفت.

وی افزود: تمرکز جریان یا وضعیتی است که در آن کنترل تدریجا در دست مراکز یا افراد معدودی قرار می‌گیرد که به‌عنوان مرکز ساختار قدرت محسوب می‌شوند این جریان یا وضعیت تمرکز همواره با کاهش استقلال و تصمیم‌گیری و یا اختیارات محلی در افراد یا گروه‌های تحت نفوذ همراه است.

کازرونی ادامه داد: تمرکز فزاینده جمعیت در شهرها اکنون پدیده‌ای است خاص کشورهای در حال توسعه. انتظار می‌رود که جمعیت شهری این کشورها که اینک بالغ‌بر 1.3 میلیارد نفر است، طی 15 سال آینده نزدیک به یک میلیارد دیگر افزایش یابد.

تا سال 2000 تعداد 18 شهر با جمعیتی بیش از 10 میلیون نفر در جهان در حال توسعه وجود خواهد داشت که از آن میان 8 شهر جزو 10 شهر اول بزرگ جهان خواهند بود. در این میان شهر تهران در رتبه هشتم قرار خواهد گرفت.

پیشنهاد بحرین برای ایجاد مرکز دائمی بازرگانی ایران در منامه

بحرین پیشنهاد کرد که یک مرکز بازرگانی ایرانی برای کمک به تقویت همکاری‌های تجاری و اقتصادی میان ایران و دولت‌های عربی خلیج فارس تاسیس شود.

«حبیب قاسم» وزیر تجارت و کشاورزی بحرین پس از ملاقات با یک هیات تجاری ایرانی گفت: بحرین آماده است یک مرکز دائمی بازرگانی برای تولیدات ایران ایجاد کند.هیات ایرانی قبلا با شیخ عیسی‌بن‌سلطان، آن خلیفه امیربحرین و نخست‌وزیر این کشور ملاقات کرد.

یوسف احمد شیروانی، وزیر عمران و صنایع بحرین نیز با هیات ایرانی ملاقات و درباره امکان اجرای پروژه‌های مشترک صنعتی و تقویت روابط هوایی با آنها مذاکره کرد.

17 دی 1380؛ نرخ حمل ریلی محصولات فولادی کاهش می‌یابد

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: راه‌آهن نرخ حمل محصولات فولاد مبارکه و ذوب‌آهن را نسبت به هزینه‌های حمل جاده‌ای به میزان 10 درصد کاهش می‌دهد.

محمد سعید نژاد در جریان دیدار از مجتمع فولاد مبارکه افزود: در مواردی که قیمت حمل به‌دلیل تحمیل هزینه‌های تخلیه و بارگیری مجدد برای مشتریان بالا باشد راه‌آهن تسهیلاتی برای برخی از مشتریان قائل خواهد شد.

وی توضیح داد: برای آن دسته از مشتریانی که تا فاصله 5 کیلومتری خطوط راه‌آهن قرار دارند و حداقل سالانه 50 هزار تن محصولات خود را جابه‌جا می‌کنند راه‌آهن نسبت به ایجاد خط فرعی اقدام خواهد کرد.

تاسیس شعبه جدید بانک ملی در لندن

بانک ملی ایران برای حضور فعال‌تر در پهنه بانکداری بین‌المللی اقدام به تاسیس بانک مستقل Melli Bank Plc کرد.

به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران، این بانک تحت قوانین کشور انگلستان از تاریخ 1/1/2002 فعالیت‌های جاری خود را به جای شعبه لندن بانک ملی ایران آغاز کرده است.دارندگان حساب‌های جاری و پس‌انداز نزد شعبه لندن و کنزنیگتون می‌توانند با بانک مذکور در لندن و یا اداره امور واحدهای خارج از کشور در تهران تماس بگیرند.

17 دی 1390؛ نهاوندیان: بانک مرکزی می‌توانست بدون آسیب نرخ ارز را هدایت کند

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: ما امروز در حالی شاهد بروز جهش ناگهانی در نرخ ارز هستیم که بانک مرکزی می‌توانست با مدیریت مناسب و براساس قانون، این نرخ را به‌صورت مدیریت‌شده در یک شیب ملایم و بدون تکانه‌های پرآسیب هدایت کند. واقعیت این است که اگر به مصوبات قانونی به موقع عمل کرده بودیم و نرخ ارز را متناسب با نرخ تورم، به‌صورت شناور تعدیل می‌کردیم امروز شاهد جهش‌های ناگهانی نرخ دلار نبودیم و اگر دولت سیاست ارزی شناور مدیریت‌شده را به موقع اعمال کرده بود به این وضع التهاب در بازار ارز نمی‌رسیدیم.

همگرایی در تنظیم بازار ارز

رئیس‌کل بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی و دارایی از تثبیت نرخ و ثبات بازار حمایت کردند. هم‌جهت بودن اظهارنظر این دو مقام مسوول در شرایطی صورت می‌گیرد که تا پیش از این هر کدام برای مدیریت بازار با دو منطق متفاوت اظهارنظر می‌کردند. وزیر امور اقتصادی و دارایی در دوره‌ای بر گران بودن نرخ دلار 1300 تومان تاکید داشت و رئیس‌کل بانک مرکزی نیز معتقد به ارزش‌گذاری ارز متناسب با قیمت بازار بود.

رئیس‌کل بانک مرکزی ثبات و تعدیل نرخ ارز را هدف اصلی بانک مرکزی در مدیریت بازار عنوان و اظهار کرد: در برنامه‌های جدید ثبات و تعادل بازار در اولویت است.

وزیر اقتصاد نیز در اظهارنظر جدید به جای تکیه بر گران بودن نرخ دلار از ضرورت تک‌نرخی شدن آن سخن گفته است. شمس‌الدین حسینی تاکید کرد: باید به سمت نظام تک‌نرخی ارز حرکت کرد تا رانت از بین برود.

  • اطلاعات17  دی 1360
  • اطلاعات17  دی 1370
  • اطلاعات17  دی 1380
  • اطلاعات17  دی 1390
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید