نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از25 دی‌ماه آغاز هر دهه

اختصاص 70 میلیارد تومان برای کاهش آلودگی‌ شهرهای بزرگ / آغاز برخورد انتظامی با فروشندگان ارز

کدخبر: ۳۸۵۹۱۰
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات۲۴دی‌ماه در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: بدهی 120 میلیون دلاری ونزوئلا به خودروسازان ایران
اختصاص 70 میلیارد تومان برای کاهش آلودگی‌ شهرهای بزرگ / آغاز برخورد انتظامی با فروشندگان ارز

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.


تازه‌ترین خبرها و تحلیل‌های اقتصادی را در اینستاگرام اقتصادنیوز مشاهده کنید


اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

25 دی 13؛ لاستیک گران و کمیاب است

بازار لاستیک اتومبیل باز هم دچار کمبود شد و واردات لاستیک از خارج باتوجه به به کمیت آن نتوانسته است بازار لاستیک  را عادی سازد.

خریداران و مصرف‌کنندگان لاستیک اتومبیل سبب تفاوت قیمت ترجیح می‌دهند که از لاستیک ساختار داخل که قیمت آن ارزانتر است استفاده کنند، ولی به علت تقاضای زیاد و کمبود عرضه، لاستیک تولید داخلی در بازار، قیمت‌ها افزایش یافته و لاستیک داخلی تقریبا کمیاب است.

علاوه بر  لاستیک معمولی به علت سرما و یخبندان دو هفته اخیر، بازار فروش لاستیک میخی از رونق کامل برخوردار بوده و طبق گزارش خبرنگار ما موجودی لاستیک میخی یکی از کارخانه‌های داخلی که از سال قبل در انبار باقی بود، تماما  به فروش رفته و تولید  روزانه کارخانه نیز تکافوی احتیاجات را نمی‌کند، لذا قیمت لاستیک میخی و حلقه حدود یکهزار ریال افزایش یافته است.

قیمت لاستیک میخی برای مصرف‌کننده 145 تومان است، ولی با کمبودی که پیش آمده و چنانچه خریدار آشنایی در بازار لاستیک داشته باشد هر حلقه لاستیک میخی را می‌تواند 230 تومان تحویل بگیرد.

25 دی 1370؛ تخصیص 850 میلیارد ریال برای اجرای نظام هماهنگ

دبیر کل سازمان امور اداری و استخدامی در اولین سمینار تحویل اداری با اشاره به مسائل و برخی موارد نابسامانی در نظام اداری کشور گفت: در حال حاضر یکهزار شرکت دولتی به صورت اقماری در کشور وجود دارند که در برابر هرگونه تغییر و اصلاح مقاومت می‌کنند و جالب است که آن را بوروکراسی می‌خوانند.

مهندس رضوی ادامه داد: 25 درصد کارکنان کشور در تهران متمرکزند و تعداد کل کارکنان شاغل در تمامی مناطق محروم کشور فقط نیمی از این رقم است.

وی گفت: حدود 500 هزار نفر نیروی انسانی به دستگاه اجرایی کشور اضافه شده است و در نظام اداری کشور 3/9 درصد نیروی لیسانس، 1/14 درصد فوق دیپلم، 47 درصد دیپلم و 25 درصد زیردیپلم اشتغال به کار دارند.

رضوی ادامه داد: برای اجرای نظام هماهنگ 850 میلیارد ریال در نظر گرفته شده است و درصدد هستیم که آن را به یکهزار میلیارد ریال برسانیم.

نمایشگاه اختصاصی ایران در قطر پایان یافت

نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در دوحه قطر پس از 10 روز برپایی پریشب به کار خود پایان داد.

در نمایشگاه اختصاصی ایران در قطر 225 واحد تولیدی و صنعتی ایران محصولات و فرآورده‌های تولیدی خود را در بیش از 32 غرفه در 5 هزار مترمربع از فضای مسقف نمایشگاه‌های دائمی این کشور در دوحه به معرض نمایش و فروش گذاشتند.

بنابر اعلام مرکز توسعه صادرات ایران، اکثر جعیت قطر به تناوب و برای چندمین بار از نمایشگاه اختصاصی ایران در دوحه دیدن کردند.

در روزهای اول برپایی این نمایشگاه بنا به اصرار بیش از حد تجار و بازرگانان و صاحبان سرمایه کشور قطر و برخی دیگر از کشورهای منطقه از جمله عربستان، کالاهای عرضه شده در غرفه‌ها با انعقاد به فروش رفت.

اختصاص 70 میلیارد تومان برای کاهش آلودگی‌ شهرهای بزرگ

دولت در لایحه بودجه سال 81 برای کاهش آلودگی هوای شهرهای آلوده 700 میلیارد ریال به سازمان حفاظت محیط‌زیست اختصاص داده است.

معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: دولت با عزم جدی و با وجود مشکلات و پیچیدگی‌های موجود توانسته است در مسیر کاهش آلودگی هوا گام بردارد.

وی تصریح کرد: براساس شواهد و اندازه‌گیری‌های مداوم، افزایش آلودگی هوا در شهر تهران مهار شده و میزان بعضی آلاینده‌ها مانند سرب و گوگرد به کمترین مقدار رسیده است.

شبکه ریلی ایران و عراق متصل می‌شوند

ایران و عراق شبکه ریلی خود را از نقطه جنوب و غرب به یکدیگر متصل می‌کنند. وزیر راه و ترابری در دیدار با وزیر حمل و نقل عراق با بیان این مطلب گفت: اتصال شبکه ریلی ایران به کشورهای همسایه از اولویت‌های توسعه زیرساخت‌هاست.

احمد خرم از روند رو به گسترش همکاری‌های حمل و نقل هوایی میان دو کشور خبر داد و اظهار امیدواری کرد که به زودی موافقتنامه هوایی میان دو کشور امضا شود.

احمد مرتضی احمد وزیر حمل و نقل و ارتباطات عراق آمادگی کشورش برای گسترش همکاری‌ها در تمام زمینه‌های حمل و نقل موردنظر را اعلام کرد و از تلاش عراق برای بهسازی خطوط راه‌آهن و اجرای پروژه‌هایی در شمال و جنوب عراق خبر داد.

وی گفت: با اتمام این طرح‌ها سرعت حرکت قطارهای عراق تا 250 کیلومتر در ساعت افزایش خواهد یافت و حمل و عبور (ترانزیت) کالا از عراق سرعت می‌گیرد.

شورای مشترک تجاری ایران و چین تشکیل شد

با تشکیل شورای مشترک تجاری ایران و چین، فصل تازه‌ای در روابط بازرگانی دو کشور گشوده خواهد شد.

به دنبال استقبال چشمگیر جامعه تجاری کشور از ایجاد شورای مشترک ایران و چین برای ساماندهی روابط تجاری، این شورا با حضور گسترده صنعتگران و تجار بخش خصوصی تشکیل شد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در مراسم انتخابات هیات مدیره این کشور را در مورد اهمیت گسترش روابط اقتصادی با چین و ضرورت شکل‌گیری شورای مشترک بازرگانی میان دو کشور گفت: چین به عنوان یک عضو سازمان تجارت جهانی در بخش کالاهای کارگر برکه به فناوری بالایی نیاز ندارد، امکان رقابت را از سایر کشورها ربوده است.

اسدالله عسگراولادی افزود: چین اکنون برای طرف‌های تجاری و صنعتی‌اش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و بسیاری کشورها بخش عمده‌ای از واردات خود را از این کشور تهیه می‌کنند.

بدهی دولت به صندوق‌های بازنشستگی صفر می‌شود

مدیر کل دفتر تامین اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور می‌گوید: پرداخت‌های صندوق بازنشستگی مطابق با دریافت‌های آن است و به این منظور در حدود 22 درصد از حقوق به صندوق بازنشستگی واریز می‌شود که با افزایش آن، این صندوق از توانایی مالی بیشتری در پرداخت‌ها برخوردار می‌شود.

دکتر یارمند افزود: اقدامات دیگری که در بودجه شده، بدهی دولت در سال آینده به صندوق‌های بازنشستگی به صورت نقدی و سهام دولتی پرداخت خواهد شد و امید است سال آینده نخستین سالی باشد که دولت به صندوق‌های بازنشستگی بدهی نداشته باشد.

25 دی 1390؛ آغاز برخورد انتظامی با فروشندگان ارز

معاون نظارتی بانک مرکزی از ممنوعیت خرید و فروش ارز در بازار غیررسمی خبر داد و اظهار کرد: ارز بدون فاکتور قاچاق به حساب می‌‌آید و با دارندگان آن برخورد می‌شود. ابراهیم درویشی، معاون نظارتی بانک مرکزی با اعلام ورود رسمی دولت به بازار ارز گفت: هماهنگی‌ها با نیروی انتظامی برای برخورد با دلالان و جمع‌آوری فروشندگان بدون مجوز ارز انجام شده است.

به گفته وی از امروز با واسطه‌های غیررسمی و صرافان بدون مجوز برخورد خواهد شد و متقاضی باید نیازهایی را از طریق صرافی‌های مجاز و نظام بانکی تهیه کنند.

معاون نظارتی بانک مرکزی تاکید کرد: هر کسی واردات کالا از خارج کشور دارد باید از طریق وزارت بازرگانی اقدام و ثبت سفارش کند سپس گشایش مالی ارز را صرافی از نرخ بانک مرکزی می‌گیرد و به بانک می‌دهد تا بانک برای وی حواله کند.

وی فعالیت‌های دلالی و افزایش بی‌منطق و بی‌رویه نرخ ارز را با وجود سیاست جدید بانک مرکزی بی‌معنی دانست و افزود: بانک مرکزی ارز مورد نیاز مردم را از طریق شبکه بانکی تامین خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه «ارز» بدون فاکتور کالای قاچاق است، عنوان کرد: اگر ارز دست افرادی باشد که با فاکتور و برگه از صرافی مجاز یا بانک خریداری کرده‌اند، مشکلی ندارند ولی در غیر این صورت قاچاق انجام شده است و با دارندگان برخورد قانونی خواهد شد.

بدهی 120 میلیون دلاری ونزوئلا به خودروسازان ایران

خبرگزاری ایسنا به نقل از روزنامه ال یونیورسال چاپ کاراکاس از بدهی بیش از 290 میلیون دلاری دولت ونزوئلا به برخی شرکت‌های صنعتی ایران خبر داد. این روزنامه تاکید کرده که دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا نیز در این بین خواستار بازپرداخت 120 میلیون دلاری بدهی دولت ونزوئلا شدند.

باتوجه به گزارش روزنامه مذکور مشخص است که ضرر و زیان مالی خودروسازان در کشورهای دارای سایت تنها به مسافت و سیاست خارجی و ... برنمی‌گردد بلکه عدم تعهد دولتمردان این کشورها در قبال صنعتگران کشورمان نیز خود دلیلی بر ضرر دهی آنهاست.

 

  • اطلاعات25  دی 1350
  • اطلاعات25  دی 1370
  • اطلاعات25  دی 1380
  • اطلاعات25  دی 1390
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید