نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 5 بهمن

حمایت 130 نماینده از اصلاحات ارضی اسلامی

کدخبر: ۳۸۸۰۶۱
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات5 بهمن‌ماه در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:کمک 36 میلیون تومانی به سایر کشورها/پرداخت سوبسید نقدی مرغ و تخم‌مرغ آغاز شد
حمایت 130 نماینده از اصلاحات ارضی اسلامی

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

پنجم بهمن 1350؛ کمک 36 میلیون تومانی به سایر کشورها

مطابق معمول همه ساله،‌ آقای امیرعباس هویدا، نخست‌وزیر هنگام تقدیم بودجه سال 1351 به مجلس شورای ملی یکی از مهم‌ترین نطق‌های خود را ایراد کرد.

نخست‌وزیر پس از ذکر این نکته که بودجه حاضر با رشد 21 درصد نسبت به سال قبل و تعادل کامل بین‌ درآمدها و هزینه‌ها تنظیم گردیده است، اظهار کرد: آنچه مسلم است افزایش مطلق عوائد ملی را تنها شرط توسعه و پیشرفت نداشته، توزیع درآمد ملی و برخورداری عموم افراد ملت را از مواهب زنگی آثار ناشی از ترقی و تعالی، هدف و اساس اندیشه‌های سالم توسعه اقتصادی می‌شناسیم.

آقای نخست‌وزیر به‌دنبال اشاره به این نکته مهم که برای اولین بار در تاریخ کشور ما تولید ناخالص ملی از مرز «تریلیون» خواهد گذشت، گفت: در این باره غرورانگیز آن است که جهش‌های اقتصادی ناشی از ثمرات انقلاب نه فقط به دوران کوتاهی محدود می‌شود بلکه به صورت اعجاب‌انگیز همچنان سرعت مطلوب را طی کرده و می‌کند و این امر نشانه‌ای از قوام نیرویی است که جامعه ما را با گذراندن مراحل توسعه به سوی دروازه‌های تمدن بزرگ پیش می‌برد.

آقای نخست‌وزیر پس از آن که به لزوم هموار کردن فاصله بین غنا و فقر بیش از نیمی از ساکنان کره ارض اشاره کرد و یادآور شد که ایران در حدود امکانات و مقدورات خود به کشورهای دیگر صمیمانه کمک خواهد کرد، گفت: رشد تولید ناخالص ملی ایران از سال 1344 تا 1350 شمسی (با برآورد 1350) به‌طور متوسط سالانه 12.8 درصد بوده که تولید ناخالص ملی سرانه را به حدود 400 دلار می‌رساند.

تحولات کشور ما در دنیای ناآرام با ویژگی‌های خاصی همراه بوده و خط مشی که ما طی کرده‌ایم برای بسیاری از ملل که با مشکلات عدیده روبه‌رو هستند امروز می‌تواند هادی و راهنمای موثری باشد. انقلاب ششم بهمن به‌عنوان نقطه‌عطفی در تاریخ وطن ما با آثار خلاقی که به همراه داشت با آن رهبری داهیانه خطوط اصلی سیاست ما را در جهان کنونی روشن ساخت.

آقای نخست‌وزیر اظهار کرد که در تنظیم بودجه حاضر توجه دولت بیشتر به تامین رفاه عمومی به‌خصوص افرادی که تنها از محل دستمزد زندگی می‌کنند، معطوف بوده است.

آقای هویدا اضافه کرد: با اعتقاد به این اصل که همه خدمتگذاران دولت و همه افراد جامعه باید از تامین اجتماعی برخوردار باشند، دولت به رفاه خدمتگذاران پیمانی که از مزایای قوانین بازنشستگی برخوردار نمی‌شوند توجه نموده و با تعیین مبلغ 4000 ریال ماهیانه در ترفیع حال و تامین آسایش آنان اقدام نموده است.

شاخص قیمت‌ها

در اینجا از فرصت استفاده کرده در مورد رقم 13 درصد ترقی شاخص قیمت‌ها ظرف 7 سال که متوسط آن سالیانه کمتر از 2 درصد می‌شود به استحضار می‌رساند که با مقایسه شاخص قیمت‌ها در سایر کشورها افزایش شاخص قیمت‌ها در کشور ما به طور استثنایی در حد پایین قرار داشته است.

در مقابل این نرخ شاخص قیمت‌ها تولید ناخالص ملی همان‌طور که گفته شد متوسط سالیانه 8/12 درصد در طی 7 سال گذشته بود و در سال‌جاری این نسبت رشد به قیمت‌های جاری به 20 درصد می‌رسد.

آقای هویدا در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: قوای مسلح تقویت و با کامل‌ترین وسایل مجهز می‌شود.

پرداخت‌های دولت در بودجه سال آینده:

  • اضافه حقوق یک پایه ترفیع کارمندان 1000 میلیون ریال
  • اجرای مرحله اول و دوم قانون استخدام 3400 میلیون ریال
  • پرداخت اشتباه محاسبه کارکنان دولت 5/166 میلیون ریال
  • کمک به سایر کشورها 360 میلیون ریال

فرانسه در طرح‌های بزرگ برنامه پنجم سرمایه‌گذاری می کند

آقای والری ژیسکاردستن، وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه قبل از ترک تهران در یک جلسه مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی شرکت کرد و درباره نتایج ملاقات و مذاکراتش با مقامات دولتی ایران اطلاعاتی در اختیار خبرنگاران و نمایندگان خبرگزاری‌های خارجی در ایران قرار داد.

وی افزود: طرح‌های برنامه پنجم ایران هنوز در حال مطالعه است و البته ما در مذاکرات خود این طرح‌ها را مورد بررسی قرار دادیم، صحبت این است که دولت ایران به ما اطلاع دهد که در کدام طرح‌ها مایل است با فرانسه همکاری داشته ب اشد.

فرانسه مایل است در بعضی از طرح‌هایی که در برنامه پنجم مطرح شده است، به طور موثر همکاری کند، از قبیل طرح‌های هیدروالکترویک، ارتباطات، حمل‌و‌نقل و همچنین طرح‌هایی که در شهرستان‌ها پیاده خواهد شد ازجمله در قسمت آب، کشاورزی و ساختمانی.

وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه درباره این سوال که آیا دولت فرانسه سرمایه‌گذاری موسسات خصوصی فرانسوی در ایران را تشویق می‌کند و این تشویق به چه صورت خواهد بود؟ اظهار کرد: من به دولت ایران پیشنهاد کردم و موافقت شد که یک قرارداد بین ا یران و فرانسه درباره حمایت از سرمایه‌های فرانسوی که بعدا در ایران سرمایه‌گذاری خواهد شد، امضا شود. ولی ما از چندی قبل در فرانسه سازمان تشکیل دادیم برای تضمین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و فرانسه در خارج از فرانسه.

پنجمن بهمن 1360؛ بودجه سال 61 تقدیم مجلس شد

بودجه 3 هزار و چهر و هفت میلیارد و یکصد و نود و سه میلیون و ششصد و هفتاد و سه هزار دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

بودجه سال 1361 دولت دارای 83 تبصره می‌باشد و درآمد عمومی و سایر منابع تامین اعتبار در بودجه بالغ‌بر دو هزار و نهصد و بیست میلیارد و هشتصد و شصت و یک میلیون و هفتصد و نود و چهار هزار ریال است و هزینه‌ها و سایر پرداخت‌ها از آن محل بالغ‌بر دو هزار و نهصد و بیست میلیارد و هشتصد و شسصت و یک میلیون و هفتصد و نود و چهار هزار ریال می‌باشد.

میزان تنخواه‌گردان خزانه در سال 1361، دویست و پنجاه میلیارد ریال است. به دولت اجازه داده می‌شود در سال 1361 تا مبلغ پانزده میلیارد ریال از محل اعتبار دولت ردیف 501001 این قانون برای هر یک از کشاورزان روستانشین نیازمند که سن آنها متجاوز از 60 سال تمام باشد تا مبلغ سه هزار (3000) ریال در ماه تامین و به ترتیب اولویت از طریق خدمات سرمایه‌داری و تولیدی جنسی و یا نقدی توسط سازمان بهزیستی کشور پرداخت نماید.

حمایت 130 نماینده مجلس از اصلاحات ارضی اسلامی

به‌دنبال فرمایشات فقیه عالیقدر آیت‌الله مشکینی مبنی‌بر حل زمین‌داری و تصویب بند «ج» قانون اصلاحات ارضی اسلامی و نیز سخنان حجت‌الاسلام هاشمی‌رفسنجانی در خطبه نماز جمعه این هفته مبنی‌بر حل مشکل مالکیت، 132 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی حمایت خود را از تصویب بند «ج» قانون اصلاحات ارضی اسلامی اعلام داشتند.

در بخشی از این نامه آمده است: ... سخنان امام جمعه موقت تهران حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی مبنی‌بر حل مشکل و گسترش قسط اسلامی به نفع مستضعفین براساس موازین اسلامی و همچنین فرمایشات فقیه عالیقدر حضرت آیت‌الله مشکینی مبنی‌بر حل زمینداری و تصویب بند «ج» قانون اصلاحات ارضی اسلامی مورد تایید و پشتیبانی اینجانبان نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌باشد و با صراحت یادآور می‌شویم حل مشکل زمین یکی از فرائض مجلس بوده و آمادگی خود را برای مشارکت در این حرکت اسلامی و مردمی اعلام می‌نماییم.

در میان نمایندگان امضا‌کننده، نام‌هایی همچون حسن روحانی، مهدی کروبی، ناطق نوری، مهندس عزت‌الله سحابی، دکتر بیت اوشانا، دکتر خاچاطوریان ، هادی غفاری و امید نجف‌آبادی حضور دارند.

شورای همکاری خلیج فارس اولین جلسه خود را تشکیل می‌دهد

براساس گزارش خبرگزاری رویتر از بحرین وزرای دفاع و اقتصاد 6 کشور طرفدار غرب عضو شورای همکاری خلیج فارس طی هفته جاری برای هماهنگ کردن سیاست‌های خویش ملاقات خواهند کرد.قرار است که در ملاقات روز سه‌شنبه وزرای اقتصاد و دارایی این کشورها در مورد نحوه اجرای یک موافقتنامه اقتصادی که در آذرماه گذشته به امضای سران کشورهای مزبور رسیده است به بحث بنشینند.به گزارش رویتر، شورای شیوخ خلیج فارس جهت همکاری برای مقابله با آنچه که آنان خطرات احتمالی از جانب شوروی و انقلاب اسلامی ایران و جنگ عراق و ایران می‌نامند، به‌وجود آمده است.

هرچند در اساسنامه شورا مساله همکاری‌های اقتصادی، تسهیل در مسافرت میان کشورها و همگامی در امور صنعت تکنولوژی و حمل‌و‌نقل و سیاست‌های بانکی مورد تایید قرار گرفته است.

پنجم بهمن 1370؛ پرداخت سوبسید نقدی مرغ و تخم‌مرغ آغاز شد

پرداخت سوبسید نقدی مرغ و تخم‌مرغ از امروز آغاز شد. امور اجرایی ستاد بسیج اقتصادی وزارت بازرگانی اعلام کرد شهروندان سراسر کشور می‌توانند از امروز (شنبه پنجم بهمن‌ماه) طبق جدول زمان‌بندی شده با در دست داشتن کوپن شماره 134 از سری کوپن‌های مرحله نهم کالاهای اساسی و کارت مخصوص شناسایی خانوار (ته‌سوش) به نزدیک‌ترین شعبه یکی از بانک‌های ملی، تجارت، سپه و ملت مراجعه و در قبال ارائه کوپن یادشده به تعداد هر یک از نفرات خانوار مبلغ 1500 ریال مابه‌التفاوت نرخ کوپنی و خرید تضمینی مرغ و تخم‌مرغ را دریافت کنند.

پنجم بهمن 1390؛آمریکا بانک تجارت را تحریم کرد

آمریکا بانک تجارت را تحریم کرد. دیوید کوهن، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا مدعی تحریم‌های بانک‌های ایران از سوی جهان شد و گفت: درحالی‌که بانک‌های سراسر جهان، ایران را تحریم کرده‌اند و این کشور را با بحران ارز روبه‌رو است، اقدام اتخاذشده علیه بانک تجارت، یکی از دریچه‌های باقی مانده  ایران به روی نظام مالی بین‌المللی را هدف قرار می‌دهد.

تخصیص ارز دولتی برای واردکنندگان رسمی و کالاهای ضروری

براساس توافق وزارت صنعت، معدن و تجارت با بانک مرکزی از این پس واردکنندگان رسمی کشور می‌توانند برای واردات کالاهای خود از ارز دولتی با قیمت 1120 تومان استفاده کنند، اما این امتیاز تنها منحصر به واردکنندگان رسمی و قانونی آن هم برای کالاهای ضروری است.

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت براساس توافق حاصله با بانک مرکزی تمام واردات از مسیر ثبت‌سفارش ارز با قیمت مرجع تامین می‌شود.

آن‌طور که مهدی غضنفری می‌گوید: براساس قولی که بهمنی داده است و در کمیسیون تلفیق مجلس نیز مطرح شده، بانک مرکزی ارز موردنیاز برای تمام واردات از مسیرهای قانونی و براساس ثبت‌سفارش کالا را با قیمت مرجع (نرخ رسمی) تامین می‌کند؛ بنابراین واردکنندگان حوزه تولید و تجارت نباید نگرانی از بابت دریافت ارز برای واردکنندگان بعدی خود داشته باشند و کالای خود را باید مطابق معمول در مسیرهای توزیع عرضه کنند.

روش پیش‌فروش سکه تغییر کرد

با متوقف شدن مرحله اول طرح پیش‌فروش سکه در بانک مرکزی و ایجاد وقفه تقریبا 4 روزه برای اعلام شرایط و نرخ‌های جدید، قیمت سکه در بازار از محدوده یک میلیون تومان گذشت. با اعلام قیمت‌های جدید و شرایط ثبت‌نام پیش‌فروش سکه، قیمت آن در بازار به مرور کاهش یافت،به‌طوری‌‌که قیمت سکه با وجود تعطیلی روز گذشته در بازار 975 هزار تومان اعلام شد.

مقامات بانک مرکزی تعداد سکه ثبت‌نام‌شده در مرحله اول با نرخ 546 هزار تومان منهای مالیات بر ارزش افزوده را 3.8 میلیون قطعه سکه اعلام کرده و بر تحویل به موقع آن در پایان 4 ماه تاکید کرده‌اند.

روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: شرایط جدید پیش‌فروش مسکوک طلا که از تاریخ 3/11/1390 از طریق بانک ملی اجرا شده، کماکان به‌صورت نامحدود بوده و براساس دستورالعمل جدید، قیمت هر قطعه مسکوک طلا به صورت هفتگی از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به بانک ملی اعلام می‌گردد. ضمنا پیش‌فروش مسکوک طلا در سررسیدهای 4 یا 6 ماه امکان‌پذیر می‌باشد و پس از طی دوره 4 یا 6 ماه مندرج در قرارداد تنها از طریق همان شعبه که پیش‌فروش توسط آن صورت پذیرفته به فرد متقاضی تحویل می‌شود.

 

  • اطلاعات 5بهمن 1350
  • اطلاعات 5بهمن 1360
  • اطلاعات 5بهمن 1370
  • اطلاعات 5بهمن 1390
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید