رئیس سازمان برنامه و بودجه در اوایل دهه 60:

از شرکت‌های چندملیتی خلع ید می‌شود

کدخبر: ۳۸۹۸۸۵
اقتصادنیوز: روزنامه اطلاعات در 13 بهمن‌ماه 1360 گزارشی از کنفرانس مطبوعاتی رئیس سازمان برنامه و بودجه وقت را منتشر کرد.

به گزارش اقتصادنیوز این روزنامه نوشت: محمدتقی بانکی، وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در جمع کارکنان شرکت آی-بی-‌ام حضور یافت و ضمن تشریح مواضع دولت جمهوری اسلامی و اهداف آمیزه شرکت‌های چندملیتی، طی یک مصاحبه مطبوعاتی، دولتی شدن شرکت کامپیوتری آی-بی-ام را رسما اعلام کرد.

دکتر بانکی افزود: شرکت‌های چندملیتی در زمان شاه ملعون با ایجاد نمایندگی و شعبه مونتاژ تولیدات خود و نفوذ در سازمان‌های دولتی و خصوصی ثروت ملت را چپاول می‌کردند و با ایجاد روابط خاص با مسوولان مملکتی قراردادهای بزرگ به امضا می‌رسانند و با رخنه هرچه بیشتر در سازمان‌های دولتی و خصوصی به ملت مستضعف ایران اجحاف می‌کردند.

دکتر بانکی اضافه کرد: با پیروزی انقلاب تصمیم گرفته شد از تکنولوژی که برای آن بهای زیادی پرداخته بودیم، استفاده کنیم و استفاده از آن را حق مسلم خود می‌دانیم و علیرغم اینکه شرکت‌های چندملیتی کامپیوتری به‌طور ناحق به ایران آمده‌اند، باید در خدمت و در جهت مردم از آنها استفاده کرد.

وی افزود: در نتیجه کمیسیون ملی انفورماتیک در تیرماه 1359 برای استفاده از شرکت‌های کامپیوتری تشکیل شد و متعاقب آن از سوی شورای انقلاب این کمیسیون به شورای عالی انفورماتیک تبدیل شد. دکتر بانکی آنگاه به وظایف این شورا اشاره کرد و گفت: کار اصلی این شورا هماهنگ کردن کامپیوترهای موجود در ایران با نیازهای ملی است.

وی سپس در مورد تاریخچه این شرکت گفت: این شرکت در سال 1335 به وجود آمد و قبل از انقلاب 35 تا 40 میلیون دلار در سال درآمد داشته؛ به‌طوری‌که در ماه 4/2 میلیون دلار اجاره دستگاه‌های کامپیوتری را دریافت می‌کرد.

دکتر بانکی گفت: در حال حاضر ارزش این شرکت یک میلیارد و 404 میلیون ریال است. دکتر بانکی سپس به نحوه مذاکرات دولت با شرکت آی-بی-ام اشاره کرد و گفت: این کمپانی ابتدا می‌خواست به فعالیت خود در ایران ادامه دهد که با مخالفت دولت روبه‌رو شد و در مقابل پیشنهادات دیگری که هیچ یک مورد قبول دولت جمهوری اسلامی قرار نگرفت، خواست که دستگاه‌های خود را از ایران خارج کند که این مورد قبول ما واقع نشد و پس از تلاش زیاد تفاهم شد که اموال و دارایی‌های منقول و  غیرمنقول این شرکت در ایران بماند و حتی قرار شد قطعات موردنیاز این کامپیوترها تا 5 سال آینده به ایران فروخته شود که این قطعات هم‌اکنون به ایران رسیده است.

نهایتا جمع این اموال بالغ‌بر 48 میلیون دلار می‌باشد که در اختیار ما قرار گرفت.

همچنین در مقابل این مبلغ آی-بی-ام 15 میلیون دلار بدهی مالیاتی داشت که مورد قبول ما واقع شده ضمنا قرار شد 3 میلیون دلار دیگر به ریال در ایران بماند تا شرکت آی‌بی‌ام با اجازه دولت جمهوری اسلامی ایران بتواند خرج کند.

دکتر بانکی افزود: از امروز شرکت آی‌بی‌ام در اختیار ما قرار گرفته است و کارمندان متعهد این شرکت باید در خدمت ملت مستضعف این جامعه انقلابی باشند.

آنچه در حال حاضر برابر ارزش دفتر در اختیار ماست یک میلیارد و 164 میلیون و 331 هزار و 548 ریال است که ارزش واقعی آن 3 میلیارد و 840 میلیون ریال است که امیدواریم این شرکت‌ خودکفا شده و امانت و صداقت خود را نشان می‌دهد.

وی در پایان در مورد بقیه شرکت‌های چندملیتی گفت: کلا جهت‌گیری ما در مورد شرکت‌های چندملیتی یکسان است و قرار شد در آینه از همه آنها خلع ید شود و خود دولت جمهوری اسلامی ایران حاکم گردد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید