نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 15 بهمن

رنو در ایران می‌ماند

کدخبر: ۳۹۰۳۵۹
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 15بهمن‌ماه در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:بخشنامه ارز مسافری به گمرکات ابلاغ شد
رنو در ایران می‌ماند

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

15 بهمن 1360؛ آیت‌الله موسوی اردبیلی از بند «ج» می‌گوید

بند «ج» را من معتقدم – مساله بند (ج) و دو سه تا قانون دیگر هم هست که به نظر من اینجوری رفتار شده است – گناه سوء اجرا را به گردن اصل قانون گذاشتند. گفتند این سوء‌تدبیر بوده است. ولی به نظر من قانون، قانون بدی نیست، اجرا را بد کردند.

اجرای اینها را دادند دست هیات های هفت نفره – هیات‌های هفت نفره – این جوانها – هم آن وقت هنوز خط‌ها برای آنها روشن نشده بود. همه باصطلاح قاطی پاطی بودند. چپی، راستی، مجاهد،‌ منافق، مسلمان، حزب‌اللهی، غیرحزب‌اللهی، همه درهم بودند و رفتند و واقعا در بعضی از جاها بد عمل کردند.

بند (ج) چه ربطی دارد به کسی که یک دانه باغ دارد؟ که باغ این بنده خدا را درخت‌هایش را ببرند و بدهند به این و آن؟ باغی که معیشت و زندگی یک فرد و یک خانواده بستگی به آن دارد، درخت‌هایش را ببرند و زمین‌اش را تقسیم کنند و در آن زمین خانه‌سازی کنند؟ الان اگر از ما بپرسند که فلان کس درخت‌های خودش را می‌کند و صاحب‌خانه می‌خواهد درخت‌های خودش را بکند و خانه بسازد ما نمی‌گذاریم. آن شخص حق ندارد دو هکتار زمین، سه هکتار زمین را برداشتند، تقسیم کردند ما بین دو نفر که این فئودال بود! در صورتی که این بابا بدون این باغ نمی‌تواند زندگی کند، این فئودال نیست. به هر حال بد رفتار کردند، بد اجرا کردند.

اجرای این مساله خیلی ظریف و پیچیده است، اولویت‌ها را ملاحظه نکردند، کجا را زمین بایر می‌گویند، کجا را موقت می‌گویند کجا را بایر بالاصاله می‌گویند. کجا نیروی انسانی زیادتر است، کجا نیروی انسانی کمتر است. ملاحظه نکردند. هنوز تازه دارد در ایران – دیروز متن یک گزارش را نگاه می‌کردم – آمار درست می‌شود. چند تا مالک بزرگ داریم؟ چند تا مالک متوسط داریم؟ چند خانوار داریم که خودش کار می‌کند و خودش می‌خورد؟ چند خانوار داریم که دیگری کار می‌کند و آنها از حاصل کار او می‌خورند؟ و بسیار مسائل و موضوعات دیگر که ب اید واقعا آمارگیری کرد. دقیقا حساب کرد. بدون شناخت و بدون آمار و بدون بررسی و تفکیک این همه مسائل و اشکال متنوع و مختلف که در امر کشاورزی و بهره برداری از زمین در مناطق روستایی و شرایط اقلیمی مملکت وجود دارد همین طوری و با عجله کار کردن آسیب‌پذیری کارها و برنامه‌ها و طرح را زیادتر می‌کند.

قانون خوب را بد اجرا کردن و عجله به خرج دادن و ضرورت‌ها و واقعیت‌ها و اولویت‌ها را در نظر نگرفتن و بی‌رویه به جان زمین‌های کشاورزی افتادن نتیجه‌اش این است.

توقف بند «ج» مقدار زیادی معلول این بود. فکر می‌کنم 80 درصد، 75 درصد معلول این بود. البته ممکن است خود قانون را هم در عمل که پیاده کردند، 10 درصد تا 15 درصد معلوم شده خود قانون هم احتیاج به تکمیل داشته است. روی این مساله الان بررس می‌شود.

15 بهمن 1370؛ 200 هزار گردشگر خارجی از ایران دیدن کردند

حدود 200 هزار جهانگرد طی یک سال گذشته (سال 1991 میلادی) از ایران دیدن کردند. این رقم بیانگر 37 درصد رشد نسبت به پارسال 1990 است.

آقای حاجی، معاون سیاحتی و زیارتی وزارت ارشاد اسلامی، شرکت ایرانی در نمایشگاه «فیتور» اسپانیا را برای معرفی چهره واقعی ایران به جهانیان و عرصه جاذبه‌های توریستی کشور موثر خواند.

وی ادامه داد: از مهم‌ترین مشکلات فعلی برای توریست‌های داخلی و خارجی، محل اقامت، کمبود امکانات فنی و کمبود آموزش و تجربه در این زمینه است. معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه مشکل تحصیل ویزا برای جهانگردان خارجی گفت: با هماهنگی‌های انجام‌شده هم‌اکنون حداکثر ظرف 15 روز به توریست‌های علاقه‌مند سفر به ایران در سفارتخانه‌های کشورمان در خارج ویزا داده می‌شود.

آخرین قیمت پرفروش‌ترین سهام در بورس تهران (14/11/99)

نام شرکت

نرخ معامله (ریال)

نام شرکت

نرخ معامله (ریال)

سیمان شرق

9351

پمپ ایران

8000

سیمان شمال

3500

کارتن پارس

9900

سیمان تهران

4370

تولیدی بهمن

15002

صنعتی آما

8601

کاشی اصفهان

10503

موتوژن

13250

چینی ایران

12011

کشت و صنعت چین‌چین

8850

توسعه صنایع بهشهر

9125

پارس مینو

12000

نفت بهران

12052

قند نقش جهان

1900

تولیدی کف

12500

نفت پارس

9500

 

 

 

15 بهمن 1380؛ 20 میلیون دلار ثبت‌سفارش برای واردات موز

سیاست‌های حمایتی دولت در جهت رونق تولید و صادرات طی سال‌های گذشته موجب شده که ورود بسیاری از کالاها به کشور ممنوع شود. این سیاست از طریق ایجاد موانعی که به موانع غیرتعرفه‌ای مشهور است، سعی در حمایت از ورود قانونی کالا را داشت اما در عمل به تشدید قاچاق انجامید.

با تغییر سیاست‌ها کوشیده شد موانع تعرفه‌ای جایگزین آن شود به‌عنوان مثال سود بازرگانی کالا‌ها را تا 500 درصد تعیین و در مقابل ورود اغلب کالاها آزاد شد.

در این راستا وزارت بازرگانی چند سال پیش با تدوین بخشنامه‌ای ورود موز را مجاز دانست و آن را منوط به اخذ مجوز از وزارت جهاد و کشاورزی کرد.

بر این اساس تعرفه‌ای معادل 250 درصد برای واردات موز تعیین شد. سوالی که به ذهن متبادر می‌شود این است که آیا با آزادسازی واردات این کالا، قاچاق آن کاهش یافته یا خیر؟

ناصر کرمانی، مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران می‌گوید: محدودیت‌های ورود موز سبب افزایش قاچاق آن طی سال‌های بعد از جنگ شده و به همین علت وزارت بازرگانی مجوز ورود آن را صادر کرد.

وی می‌افزاید: با وجود اینکه تعرفه این کالا بالا بوده و قرنطینه کشاورزی نیز محدودیت‌هایی از نظر ارائه مجوز بهداشتی برای آن ایجاد می‌کند در سال‌جاری 20 میلیون دلار ثبت‌سفارش واردات موز صورت گرفته است.

 

15 بهمن 1390؛ بخشنامه ارز مسافری به گمرکات ابلاغ شد

دولت به‌دنبال راهکارهای مختلفی که طی هفته‌های گذشته برای کنترل بازار ا رز در پیش گرفت، تغییراتی را نیز در ارز مسافرتی ایجاد کرد تا به این ترتیب با تعیین سقف 5 هزار دلاری برای ورود و خروج ارز از طریق مسافران، از یک سو حباب به وجود آمده در بازار ارز را تخلیه و از سوی دیگر قاچاق ارز را کنترل کند. آن‌طور که در بخشنامه ابلاغی بانک مرکزی به گمرک ذکر شده و گمرک هم به گمرکات مسافری کشور ابلاغ کرده است، سقف ارز مسافرتی چه در هنگام ورود به کشور و چه هنگام خروج 5 هزار دلار تعیین شده است. یعنی صرفا معادل 5 هزار دلار ارز می‌تواند همراه مسافر از کشور خارج شود که از این میان، تنها 1500 دلار ازسوی بانک مرکزی به هر نفر تخصیص داده می‌شود و در موقع ورود هم مسافر صرفا می‌تواند 5 هزار دلار به داخل کشور منتقل کند و مازاد آن را باید به بانک تحویل دهد و حساب ارزی باز کند.افرادی که هم بخواهند کار تجاری انجام دهند، مازاد 5 هزار دلار ارز مورد نیاز را باید از طریق حساب بانکی در بانک‌های مستقر در مبادی ورودی منتقل کنند.

رنو در ایران می‌ماند

در روزهایی که محدودیت‌های بین‌المللی علیه کشور افزایش یافته و صنعت خودرو نیز به سهم خود متاثر از این ماجرا شده است، رنویی‌ها صحبت از «ماندن» می‌کنند و ظاهرا قصد پشت کردن به صنعت و بازار خودرو ایران را ندارند.

آن‌طور که مدیرعامل رنو پارس (شرکت تامین‌کننده قطعات محصولات رنو در ایران) در گفت‌و‌گوی خود با ایسنا تاکید کرده، رنو با وجود محدودیت‌های بین‌المللی می‌خواهد حضوری طولانی و استراتژیک در ایران داشته باشد.

پیمان کارگر از عزم جدی رنو برای حضور و گسترش فعالیت‌های خود در ایران خبر می‌دهد و تاکید می‌کند که اگرچه تحریم‌ها مشکلاتی را در راه همکاری‌های دوجانبه ایجاد کرده اما درنهایت تمام این مشکلات برطرف خواهد شد.

وی می‌افزاید: رنو به‌دنبال تبدیل شدن به شریک استراتژیک صنعت خودرو ایران بوده و علاوه‌بر ادامه حضور در ایران، فعالیت‌های خود را نیز گسترش خواهد داد و اینها همانند اقدامات اساسی است که آینده را خواهد ساخت.

مدیرعامل رنو پارس با بیان اینکه محدودیت‌های بین‌المللی، فعالیت‌های اقتصادی را برای رنو و شرکت‌های قطعه‌ساز خودروساز ایرانی مقداری سخت کرده است، ادامه می‌دهد: با این حال برنامه شرکت رنو حضور طولانی‌مدت و استراتژیک در ایران است، بنابراین سختی‌های ناشی از تحریم را نیز باید با همکاری دوستان ایرانی حل کرده و جلو ببریم.

وی با اشاره به اینکه در فرانسه فعالیت‌های مربوط به صنعت خودرو  به هیچ وجه در بحث محدودیت‌های بین‌المللی مطرح نیست، می‌افزاید: البته به دلایلی همچون مشکلات نقل و انتقال پول در سیستم بانکی، فعالیت رنو در ایران مشکل شده است، اما خود صنعت خودرو به هیچ وجه در شمول تحریم‌ها نبوده و نخواهد بود؛ بنابراین مشکلی در ادامه فعالیت‌های رنو در ایران وجود ندارد.

مدیرعامل رنو پارس ادامه می‌دهد: رنو تصمیم گرفته که با وجود تمام مشکلات در کنار مشتریان و دوستان ایرانی خود در درازمدت بماند. فراتر از آن تصمیم ما این است که رنو به شریک استراتژیک صنعت خودرو ایران تبدیل شود، بنابراین علاوه‌بر ماندن در ایران، تصمیم به گسترش فعالیت‌های خود در اینجا داریم.

کارگر با تاکید بر اینکه ورود خودروهای لوکس رنو به ایران نیز تحت‌تاثیر تحریم‌ها قرار نخواهد گرفت، می‌افزاید: واردات را گسترش می‌دهیم و در سه سال آینده خودروهای کیفی و با ایمنی بالا را در بهترین شرایط به مشتریان ایرانی عرضه خواهیم کرد.

  • اطلاعات 15بهمن 1360
  • اطلاعات 15بهمن 1380
  • اطلاعات 15بهمن 1390
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید