بازخوانی روزنامه اطلاعات در نیمه بهمن 60

روایت مرحوم اردبیلی از اجرای بند «ج»

کدخبر: ۳۹۰۵۵۲
اقتصادنیوز: روزنامه اطلاعات در 15 بهمن ماه 1360 متن گفت‌وگو با مرحوم آیت‌الله سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی رئیس وقت دیوان عالی کشور را منتشر کرد.

به گزارش اقتصادنیوز این روزنامه به نقل از موسوی‌اردبیلی نوشت: بند «ج» را من معتقدم – مساله بند (ج) و دو سه تا قانون دیگر هم هست که به نظر من اینجوری رفتار شده است – گناه سوء اجرا را به گردن اصل قانون گذاشتند. گفتند این سوء‌تدبیر بوده است. ولی به نظر من قانون، قانون بدی نیست، اجرا را بد کردند.

اجرای اینها را دادند دست هیات های هفت نفره – هیات‌های هفت نفره – این جوان‌ها – هم آن وقت هنوز خط‌ها برای آنها روشن نشده بود. همه باصطلاح قاطی پاطی بودند. چپی، راستی، مجاهد،‌ منافق، مسلمان، حزب‌اللهی، غیرحزب‌اللهی، همه درهم بودند و رفتند و واقعا در بعضی از جاها بد عمل کردند.

بند (ج) چه ربطی دارد به کسی که یک دانه باغ دارد؟ که باغ این بنده خدا را درخت‌هایش را ببرند و بدهند به این و آن؟ باغی که معیشت و زندگی یک فرد و یک خانواده بستگی به آن دارد، درخت‌هایش را ببرند و زمین‌اش را تقسیم کنند و در آن زمین خانه‌سازی کنند؟ الان اگر از ما بپرسند که فلان کس درخت‌های خودش را می‌کند و صاحب‌خانه می‌خواهد درخت‌های خودش را بکند و خانه بسازد ما نمی‌گذاریم. آن شخص حق ندارد دو هکتار زمین، سه هکتار زمین را برداشتند، تقسیم کردند ما بین دو نفر که این فئودال بود! در صورتی که این بابا بدون این باغ نمی‌تواند زندگی کند، این فئودال نیست. به هر حال بد رفتار کردند، بد اجرا کردند.

اجرای این مساله خیلی ظریف و پیچیده است، اولویت‌ها را ملاحظه نکردند، کجا را زمین بایر می‌گویند، کجا را موقت می‌گویند کجا را بایر بالاصاله می‌گویند. کجا نیروی انسانی زیادتر است، کجا نیروی انسانی کمتر است. ملاحظه نکردند. هنوز تازه دارد در ایران – دیروز متن یک گزارش را نگاه می‌کردم – آمار درست می‌شود. چند تا مالک بزرگ داریم؟ چند تا مالک متوسط داریم؟ چند خانوار داریم که خودش کار می‌کند و خودش می‌خورد؟ چند خانوار داریم که دیگری کار می‌کند و آنها از حاصل کار او می‌خورند؟ و بسیار مسائل و موضوعات دیگر که ب اید واقعا آمارگیری کرد. دقیقا حساب کرد. بدون شناخت و بدون آمار و بدون بررسی و تفکیک این همه مسائل و اشکال متنوع و مختلف که در امر کشاورزی و بهره برداری از زمین در مناطق روستایی و شرایط اقلیمی مملکت وجود دارد همین طوری و با عجله کار کردن آسیب‌پذیری کارها و برنامه‌ها و طرح را زیادتر می‌کند.

قانون خوب را بد اجرا کردن و عجله به خرج دادن و ضرورت‌ها و واقعیت‌ها و اولویت‌ها را در نظر نگرفتن و بی‌رویه به جان زمین‌های کشاورزی افتادن نتیجه‌اش این است.

توقف بند «ج» مقدار زیادی معلول این بود. فکر می‌کنم 80 درصد، 75 درصد معلول این بود. البته ممکن است خود قانون را هم در عمل که پیاده کردند، 10 درصد تا 15 درصد معلوم شده خود قانون هم احتیاج به تکمیل داشته است. روی این مساله الان بررس می‌شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید