نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 16 بهمن

آزادسازی واردات خودرو شایعه است

کدخبر: ۳۹۰۵۸۶
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 16بهمن‌ماه در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
 آزادسازی واردات خودرو شایعه است

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

16 بهمن 1350؛ گوشت بسته‌بندی‌شده به بازار عرضه می‌شود

تا چند هفته دیگر وزارت کشاورزی و منابع طبیعی گوشت قطعه‌قطعه شده تهیه کرده و در بسته‌بندی‌های مخصوص در فروشگاه‌های دولتی و شرکت‌ای تعاونی مصرف با قیمت ثابت در دسترس مردم قرار خواهد گرفت.

با اجرای طرح جدید توزیع گوشت که در مرحله اول در تهران و سپس در شهرستان‌ها به موقع اجرا درخواهد آمد، گوشت در بسته‌های مختلف طبقه‌بندی خواهد شد و هر یک از بسته‌ها دارای قیمت ثابت می باشد که حداقل قیمت از نرخی که فعلا مصرف‌کنندگان می‌پردازند ارزان‌تر خواهد بود.

گوشت ارزان قیمت عبارت از سرسینه و دنده است که برای طبخ آبگوشت مناسب می‌باشد. سایر بسته‌های گوشت از قسمت‌های دیگر تهیه می‌شود که عبارت است از قلوه‌گاه، راسته، ران، سردست، گردن و هر یک از آنها قیمتی جداگانه خواهد داشت.

16 بهمن 1370؛ نژادحسینیان: ریشه مشکلات اقتصادی عدم‌تعادل عرضه و تقاضای ارز است

همزمان با دهه فجر در مراسمی با حضور نژادحسینیان، وزیر صنایع سنگین اولین خط مجهز تولید میل‌لنگ در کشور در شرکت موتور‌سازان کارخانه تراکتورسازی ایران افتتاح شد.

همچنین با حضور وزیر صنایع سنگین فاز اول طرح تولید گیربکس خودروهای دیزلی در شرکت چرخشگر تبریز مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

با افتتاح فاز اول طرح تولید گیربکس خودروهای دیزلی شرکت چرخشگر، بهره‌برداری از قسمت‌های ماشین‌آلات تولید خطوط پوسته، خطوط مونتاژ، تست تجهیزات و کنترل کیفیت نیز آغاز شد.

وزیر صنایع سنگین در نشستی با صنعتگران تبریز گفت: ریشه مشکلات اقتصادی کشور عدم‌تعادل عرضه و تقاضای ارز است. محمدهادی نژادحسینیان افزود: در حال حاضر نیاز ارزی کشور بیشتر از درآمد ارزی است و نبابراین نباید امیدوار باشیم که مشکلات را به روش‌های سابق یعنی تنها با فروش نفت برطرف کنیم.

وی ادامه داد: تنها راه‌حل منطقی برای حل این مشکل، گسترش صنعت و تولید صنعتی در کشور است که هم می‌تواند از نیاز ارزی بکاهد و هم می‌توانیم با دستیابی به صادرات صنعتی، جایگاه خودمان را در بازارهای بین‌المللی پیدا کنیم.

فرودگاه امام در زمره 5 فرودگاه برتر جهان قرار می‌گیرد

فاز اول فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) با ظرفیت پذیرش سالانه 12 میلیون مسافر و 200 هزار تن بار در سال 75 مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

مهندس علی‌محمد نوریان، معاون وزیر راه و ترابری و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: طرح احداث فرودگاه بین‌المللی امام خمینی در سه فاز در نیمه دوم سال 68 به تصویب رسید و براساس پیش‌بینی به‌عمل‌آمده، هزینه اجرایی فاز اول این فرودگاه 400 میلیارد ریال خواهد بود.

نوریان با بیان اینکه در برنامه پنج ساله مبلغ 58 میلیارد ریال از محل اعتبارات بانکی و در بودجه عمومی سال 71 کشور مبلغ 26 میلیارد و 460 میلیون ریال برای احداث این فرودگاه پیش‌بینی‌ شده است، گفت: 22 درصد از اعتبارات اخیر از طریق عوارض 200 هزار ریالی که به عنوان عوارض فرودگاهی از مسافران اخذ می‌شود، تامین خواهد شد.

وی افزود: مساحت این فرودگاه 15 هزار هکتار است که در جهان بی‌نظیر است و پس از بهره‌برداری در زمره پنج فرودگاه بزرگ دنیا قرار خواهد گرفت. نوریان درباره انتخاب مهندس مشاور مادر برای طرح فرودگاه گفت: از طریق استعلام بین‌المللی، 19 شرکت از 12 کشور در این زمینه کاندیدا شده بودند که از میان آنها پنج شرکت از کشورهای آلمان، فرانسه، کانادا، انگلیس و هلند انتخاب شدند و از میان این پنج شرکت یکی به‌عنوان مهندس مشاور مادر تعیین خواهد شد و این کار تا پایان سال صورت می‌گیرد.

16 بهمن 1380؛ جهانگیری: آزادسازی واردات خودرو شایعه است

وزیر صنایع و معادن گفت: سیاست‌های دولت در صنعت خودرو تا پایان اسفند ماه سال‌جاری اعلام می‌شود.

اسحاق جهانگیری افزود: آنچه تاکنون مطبوعات در زمینه آزادی واردات خودرو نوشته‌اند، شایعه است و دولت فعلا برنامه‌ای در این خصوص ندارد.

وی تصریح کرد: تغییرات مدیریتی در گروه خودروسازان،‌ متاسفانه تغییری در سیاست ها به‌وجود نیاورد؛ درحالی‌که پیش‌بینی می‌شد تغییر در گروه مدیران تحول در سیاست‌ها را به‌دنبال داشته باشد.

وزیر صنایع گفت: جهت‌گیری اصلی سیاست‌های این وزارتخانه حمایت از تولیدات داخلی و جلب رضایت مشتریان با بالا بردن کیفیت و کاهش مصرف سوخت است.

ایران بزرگ‌ترین واردکننده فولاد اعلام شد

جمهوری اسلامی ایران در سال 2001 با تولید 6.9 میلیون تن بیست و یکمین تولیدکننده فولاد و با واردات بیش از دو میلیون تن در 6 ماه اول سال 2001 بزرگ‌ترین واردکننده فولاد در چهار منطقه خاورمیانه، آفریقا، اروپای شرقی و آمریکای مرکزی و جنوبی بوده است.

به گزارش فولاد مبارکه اصفهان، آخرین گزارش موسسه بین‌المللی آهن و فولاد نشان می‌دهد: چین با تولید 143.3 میلیون تن فولاد، ژاپن با تولید 102.9 میلیون تن و آمریکا با تولید 90.1 میلیون تن به ترتیب مقام‌های اول تا سوم را در بین کشورهای بزرگ تولیدکننده فولاد در سال 2001 کسب کردند.

بنابر گزارش گمرک جمهوری اسلامی ایران واردات فولاد در سال 1379 بالغ‌بر 4.2 میلیون تن بوده است که در تاریخ کشورمان یک رکورد محسوب می‌شود و به‌نظر می‌‌رسد این رکورد در سال‌جاری شکسته شود و به 4.8 میلیون تن برسد.

دلار آزاد 10 هزار تومان هم تاثیری بر اقتصاد کشور ندارد

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه باید بساط دلال‌بازی در بازار ارز جمع شود، تاکید دارد که با روش‌های جدید دولت، هزیه سفته‌بازی برای دلالان بسیار افزایش خواهد یافت. شمس‌الدین حسینی درباره قیمت دلار 10 هزار تومانی در بازار آزاد و تاثیر آن بر اقتصاد کشور تصریح کرد: با سیستمی که ما راه‌اندازی کرده‌ایم، تاثیری ندارد. امروز ارز یک وسیله مبادله است و اگر کسی بخواهد مبادله قانونی و مشروع انجام بدهد ما دلار 1226 تومانی به او می‌دهیم ولی شاید کسی بخواهد خودش روی دلار قیمت بگذارد.

وی درباره تاکید دولت بر جمع‌آوری دلالان از بازار و نیز ورود پلیس به این عرصه گفت: دلال‌ها کار غیرقانونی انجام می‌دهند و با قانون مواجهه می‌کنند. وقتی کشور قانون دارد همه باید از آن اطاعت کنند. کجای دنیا و در کدام اقتصاد سالم افراد در کنار خیابان ارز خرید و فروش می‌کنند؟ در حال حاضر ما بازار را به این سمت می‌بریم که اگر کسی ارز را غیرقانونی خرید و فروش کند حتی نتواند از ارزی که در دستش دارد، استفاده کند. حسینی درباره حضور دلال‌ها در میدان فردوسی هم گفت: دلال‌ها در میدان فردوسی هنوز هم هستند و ممکن است هیچ موقع هم برچیده نشوند ولی هم اثر کارشان کمتر می‌شود و هم هزینه کارشان افزایش می‌یابد.

قطع صادرات نفت به کشورهای اروپایی

تهران با تحریم‌های اروپا مقابله به مثل می‌کند. قطع صادرات نفت به برخی کشورهای اروپایی خبری است که وزیر نفت آن را اعلام کرده و می‌گوید: صادرات نفت به برخی از کشورهای اروپایی را که موضع خصمانه با ایران دارند، پیش از مهلت 6 ماهه اتحاد اروپا قطع کرده و صادرات نفت به مابقی کشورهای اروپایی را در دست بررسی داریم که به موقع نتایج آن را اعلام می‌کنیم.

با گذشت نزدیک دو هفته از تصمیم 27 کشور عضو اتحادیه اروپا مبنی‌بر توقف خرید و واردات نفت از ایران، مقامات مسوول در نفت اعلام می‌کنند که نگران فروش این کالای استراتژیک نیستند. در این میان در حالی‌ وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا برای توقف قراردادهای جاری خرید و فروش نفت خام و فرآورده‌های نفتی مهلت 6 ماهه را برای شرکت‌های اروپایی در نظر گرفته‌اند که وزارت نفت قطع صادرات زودهنگام نفت به این کشورها را در دست بررسی دارد.

رستم قاسمی با بیان اینکه ایران از خواسته‌های خود عقب‌نشینی نمی‌کند، گفت: خواسته‌های ما روشن است؛ بنابراین امیدواریم که کشورهای اروپایی به جای اینکه محدودیت های بیشتری را اعمال کنند به تعامل با ما بیندیشند.

وزیر نفت با بیان اینکه مردم اروپا با تحریم نفت ایران بهای زیادی را متحمل می‌شوند، اظهار کرد: ما امروز نگرانی از بابت فروش نداریم و کسانی که تمایل به قطع صادرات نفت دارند ما پیش از 6 ماهه صادرات نفت به آنها را متوقف می‌کنیم؛ اما اگر کشورهای اروپایی بخواهند نفت ایران را که کلا از بازار حذف کنند قیمت‌ها به شدت افزایش می‌یابد که هزینه ان را باید خودشان پرداخت کنند.

  • اطلاعات 16بهمن 1350
  • اطلاعات 16بهمن 1370
  • اطلاعات 16بهمن 1390
  • اطلاعات 16بهمن 1380
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید