نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 5 اسفند

افتتاح خط کشتیرانی خلیج‌فارس- آمریکا

کدخبر: ۳۹۴۸۳۷
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 5 اسفند در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:1000 آپارتمان در شهر آرا برای کارمندان ساخته می‌شود
 افتتاح خط کشتیرانی خلیج‌فارس- آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

پنجم اسفند 1350؛ افتتاح خط کشتیرانی خلیج‌فارس- آمریکا

شرکت کشتیرانی ملی آریا افتخار دارد که به منظور ایجاد تسهیلات بیشتری برای صادرکنندگان و واردکنندگان ایران و همچنین به منظور استحکام روابط اقتصادی و دولتی عمیق‌تر با کشورهای آمریکا و کانادا با سعی و کوشش هر چه تمامتر عرضه‌کننده خدمات ارزنده‌ای باشد.

بدین جهت به اطلاع می‌رساند که اخیرا موفق به تنظیم یک سرویس منظم ماهانه به نام خط خلیج‌فارس، بنادر شرقی آمریکا و کانادا شده است.

سرویس خلیج‌فارس- آمریکا را کشتی «آریامن» با ظرفیتی معادل 12 هزار تن و سرعتی معادل 15.5 گره دریایی از اول فروردین 1350 افتتاح کرده و با عبور از بنادر زیر فعالیت خود را آغاز می‌کند.

1- هوستون     2- نیو اورلئان  3- بالتیمور 4- فیلادلفیا

5- نیویورک     6- بوستون      7- هالیفاکس

1000 آپارتمان در شهر آرا برای کارمندان ساخته می‌شود

هزار واحد مسکونی مجهز برای کارمندان دولت در شهرآرا ساخته خواهد شد. این واحدها از نوع پنج اتاقه و شش اتاقه با کولر و شوفاژ است.

آپارتمان‌های مزبور دو نوع می‌باشد یک نوع آن 120 مترمربع زیربنا دارد که قیمت آن حدود 88 هزار تومان پیش‌بینی شده است.

نوع دیگر 160 مترمربع است که قیمت آن حدود 112 هزار تومان برآورد شده است. ساختمان‌ها از نوع «پیش‌ساخته» است که قطعات آن در کارخانه ساخته و در محل نصب می‌شود. پایه این ساختمان‌ها بتن مسلح است و بدنه پیش‌ساخته از بتن و میله آهن می‌باشد.

ساختمان‌های فوق برای کارمندان دولت خواهد بود و طراح و سازنده آنها بانک رفاه کارگران است، بانک مزبور واحدهای دیگر با استانداردهای کوچکتر و قیمت ارزان‌تر برای کارگران و کارکنان در مناطق مختلف تهران از جمله چیتگر و در شمال منبع آب تهران‌پارس ایجاد خواهد کرد و نظیر همین برنامه را در شهرستان‌ها به‌خصوص مناطق صنعتی به موقع اجرا خواهد گذارد.

پنجم اسفند 1360؛ شرایط دریافت مابه‌التفاوت بهای بنزین تاکسی‌ها اعلام شد

اداره راهنمایی و رانندگی تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با هماهنگی این اداره و شرکت تاکسیرانی تهران مقرر شده است که رانندگان تاکسی جهت دریافت مابه‌التفاوت بهای بنزین مصرف اسفند باید گواهی عدم تخلف رانندگی به شعب بانک صادرات ارائه دهند.

در این اطلاعیه آمده است تاکسی‌هایی که رقم سمت راست شماره آنها به عددهای یک و دو ختم می‌شوند 60.12.5، به عددهای 3 و 4 ختم می‌شوند در تاریخ 60.12.6 و به عددهای 5 و 6 ختم می‌شوند 60.12.8 و به عددهای 7 و 8 ختم می‌شوند 60.12.9 و به عدد 9 ختم می‌شوند 60.12.10.

پنجم اسفند 1370؛ کوپن جدید صابون اعلام شد

امور اجرایی ستاد بسیج اقتصادی وزارت بازرگانی اعلام کرد: کوپن شماره 28 شهری، 228 روستایی و 328 عشایری از سری کوپن‌های مرحله نهم برای دریافت سهمیه صابون به میزان هر نفر 90 گرم اختصاص یافته است.

همچنین کوپن شماره 227 روستایی و 327 عشایری از سری کوپن‌های مرحله نهم نیز برای دریافت سهمیه روغن نباتی به میزان هر نفر 450 گرم اختصاص یافته است.

بهره‌برداری از بزرگ‌ترین آسیای ایران

بزرگ‌ترین آسیاب ایران به نام کارخانه آرد آزادگان با حضور وهاجی وزیر بازرگانی و طیرانی رئیس سازمان غله کشور افتتاح شد.

عملیات اجرایی احداث این آسیاب که ظرفیت آن 550 تن در روز است از سال 64 شروع شده است. 90 درصد از تجهیزات این آسیاب توسط یک شرکت ایتالیایی و 10 درصد بقیه توسط یک شرکت ایرانی ساخته شده است.

مجموع هزینه‌های انجام شده برای احداث این آسیاب بالغ بر 2 میلیارد و 487 میلیون ریال بوده است. از این میزان 5 میلیون و 700 هزار دلار معادل 433 میلیون و 609 هزار ریال مربوط به هزینه‌های ارزی آن شامل خرید ماشین‌آلات از ایتالیا، بازرسی و آموزش 9 نفر تکنسین بوده است.

پنجم اسفند 1380؛ ضعف سیاست‌های نظارتی عامل اصلی وارداتی بی‌‌رویه فولاد

مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه گفت: مهم‌ترین علت واردات بی‌رویه فولاد به کشور ضعف سیاست‌های نظارتی است.

محمود اسلامیان در حاشیه «سمپوزیوم فولاد 80» تاکید کرد: تا زمانی که سیاست‌های کنترلی کشور دچار چنین وضعیتی باشند، وضع فولاد داخلی نابسامان است.

وی نیاز سالانه کشور به فولاد را 6 میلیون تن اعلام کرد و افزود: هم‌اکنون 6.5 میلیون تن فولاد در کشور تولید می‌شود. اسلامیان اظهار کرد: نیاز وارداتی کشور به فولاد سالانه 1.5 میلیون تن است. در حالی که شاهد واردات بیش از اندازه نیاز کشور به آن هستیم.

وی، واردات فولاد در دو سال گذشته را 8.5 میلیون تن اعلام کرد و گفت: این میزان واردات صنعت فولاد کشور را دچار بحران جدی کرده است. اسلامیان اظهار امیدواری کرد: با تعرفه‌هایی که برای واردات فولاد به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است در سال آینده مشکل واردات بی‌رویه برطرف شود.

  • اطلاعات5اسفند 1350
  • اطلاعات5اسفند 1360
  • اطلاعات5اسفند 1370
  • اطلاعات5اسفند 1380
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید