نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛9اردیبهشت

تشریح طرح آزادسازی تولید و توزیع مرغ و تخم‌مرغ

کدخبر: ۴۰۸۸۶۲
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات9 اردیبهشت در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:بزرگ‌ترین دریاچه مصنوعی ایران در اصفهان احداث می‌شود
تشریح طرح آزادسازی تولید و توزیع مرغ و تخم‌مرغ

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

نهم اردیبهشت 1351؛ صندوق قبض آب و برق مقابل خانه‌ها نصب می‌شود

از طرف وزارت آب و برق مقابل کلیه مشترکان آب و برق تهران صندوق مخصوص نصب می‌شود و از آن پس قبوض مشترکان در این صندوق ریخته می‌شود.وزارت آب و برق براساس پیشنهادی که در زمینه محفوظ نگه داشتن قبوض آب و برق شده بود دستور داد هزینه نصب «صندوق پستی» مقابل منزل مشترکان آب و برق برآورد شود.در این هفته گزارش در این زمینه به وزارت آب و برق تسلیم شد و ضمن تشریح اهمیت نصب این صندوق‌ها برای مشترکان آب و برق اعلام شد که نصب هر صندوق بین 30 تا 50 ریال برای وزارتخانه هزینه خواهد داشت.

به موجب همین بررسی در تهران حدود یک میلیون مشترک آب و برق وجود دارد و در حال حاضر یکی از مشکلات سازمان‌های آب و برق تهران مفقود شدن قبوض یا نرسیدن آن به دست مشترک می‌باشد که درنتیجه گاهی آب و برق مشترک بدون اطلاع قطع می‌شود. قرار است تا پایان سال‌جاری نصب این صندوق‌ها مقابل منزل مشترکان آب و برق تهران شروع شود.

بزرگ‌ترین دریاچه مصنوعی ایران در اصفهان احداث می‌شود

به‌زودی عظیم‌ترین دریاچه مصنوعی ایران با هزینه‌ای بالغ‌بر 120 میلیون تومان در مسیر زاینده‌رود اصفهان ایجاد می‌شود.یک مقام شهرداری اصفهان ضمن بیان این مطلب اعلام کرد: عملیات ساختمانی این دریاچه که به‌منظور جلب توریست احداث می‌گردد، تا سه ماه دیگر آغاز خواهد شد.

این مقام افزود: دریاچه مزبور در مسیر زاینده‌رود و در مجاورت خیابان‌های پهلوی و کمال اسماعیل که در مرکز اصفهان قرار دارند، احداث می‌شود.

طرح نهایی این دریاچه را یک هیات از مهندسان عالیرتبه فرانسوی تهیه خواهد کرد. به جز طرح مزبور، اتصال میدان نقش جهان اصفهان به کاخ چهل ستون ازجمله طرح‌های عظیمی است که به زودی در اصفهان اجرا می‌شود. با اجرای این طرح چندین اداره دولتی ازجمله استانداری، قسمتی از باشگاه افسران، اداره آمار و بانک ملی شعبه مرکزی اصفهان تخریب خواهد شد.

اجازه تاسیس هتل در اصفهان داده می‌شود

تاسیس هتل و مهمانخانه‌های جدید در اصفهان مورد بررسی قرار گرفت و هیاتی برای مطالعه در این امر عازم اصفهان شد.

سیروس فرزانه، معاون نخست‌وزیر و سرپرست سازمان جلب سیاحان به اتفاق چند تن از همکاران خود به اصفهان عزیمت کرد. وی در این سفر تعدادی اتاق‌های هتل‌های موجود را در اصفهان نسبت به میزان توریست‌های این شهر مورد مطالعه قرار می‌دهد.

خبرنگار ما گزارش می‌دهد مقامات مسوول استان با توجه به افزایش توریست‌ها توصیه می‌کنند تا سازمان جلب سیاحان ساختن هتل را در این شهر آزاد کند.

سازمان جلب سیاحان چندی پیش به‌منظور حمایت از سرمایه‌گذاران محلی ایجاد هتل جدید در اصفهان را ممنوع کرده بود ولی با توجه به احتیاجات فعلی، مقرر شده است مجددا اجازه تاسیس هتل داده شود.

سرپرست سازمان جلب سیاحان در این سفر در مورد تبدیل میدان نقش جهان به میدان چوگان نیز مطالعاتی به‌عمل آورد.

نهم اردیبهشت 1361؛ اعلام شرایط پرداخت وام به دانشجویان خارج از کشور

دفتر روابط عمومی وزارت فرهنگ و آموزش عالی اعلام کرد: آیین‌نامه اعطای وام (تک‌نوبتی) به دانشجویان شاغل تحصیل در خارج از کشور توسط صندوق‌های رفاه دانشجویان در پنج ماده و یک تبصره به تصویب وزیر فرهنگ و آموزش عالی و جانشین هیات امنای صندوق‌های رفاه دانشجویان رسید.

براساس این آیین‌نامه، به‌منظور مساعدت دانشجویان کم‌بضاعت مومن و معتقد به جمهوری اسلامی که در خارج از کشور به تحصیل اشتغال داشته و با مشکل مالی غیرمنتظره‌ای مواجه می‌شوند از محل اعتبارات صندوق‌های رفاه دانشجویان طبق ضوابط وام پرداخت می‌شود.

بر این اساس، استفاده از وام کمک نوبتی فقط برای یک دوره تحصیلی و حداکثر به میزان 5000 دلار در طول دوره تحصیل می‌باشد.

همچنین حداکثر مبلغ پرداختی در هر نوبت معادل هزار دلار خواهد بود.

نهم اردیبهشت 1371؛ تشریح طرح آزادسازی تولید و توزیع مرغ و تخم‌مرغ

 به گزارش روابط عمومی وزارت جهاد سازندگی در نکات اعلام‌شده پیرامون این طرح، علل افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ پس از اجرای طرح آزادسازی تولید و توزیع این تولیدات، تغییر نرخ ارز از 70 به 600 ریال (رقابتی) در زمینه تهیه و تامین جوجه یک روزه، دان و سایر نهاده‌های موردنیاز، افزایش هزینه‌های پرسنلی ناشی از قانون کار و سایر افزایش‌ها به میزان صد درصد، افزایش سرسام‌آور هزینه حمل‌و‌نقل به میزان 200 درصد و فقدان شبکه توزیع محصولات دامی ذکر شده است.

در توضیحات وزارت جهاد ضمن اشاره به افزایش توزیع جوجه یک روزه و اینکه طی مدت هفت ماه پس از اجرای این طرح، افزون‌بر 250 هزار تن مرغ تولید و عرضه شده، آمده است: طرح تولیدات کوپنی در گذشته مبتنی‌بر تولید سالانه 180 هزار تن مرغ و 215 هزار تن تخم مرغ بوده درحالی‌که در طرح آزادسازی، تولیدات مرغ و تخم‌مرغ برای سال‌جاری به ترتیب 270 هزار تن و 290 هزار تن پیش‌بنی شده بود که با توجه به برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده به مراتب بیش از این مقدار یعنی به حدود 420 هزار تن مرغ و 320 هزار تن تخم‌مرغ افزایش می‌یابد.

ایران دو فروند هواپیمای ایرباس خرید

براساس قراردادی که توسط مهندس حسن شفتی، مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی و «ژان پیرسن» مدیرعامل شرکت صنایع هواپیماسازی ایرباس به امضا رسید ایران دو فروند هواپیمای مسافربری «بدنه وسیع» از فرانسه خریداری کرد.

شفتی گفت: این هواپیماها که از نوع اس ار 600-300 است در ماه‌های پایانی سال 1372 (ژانویه 1994) تحویل ایران خواهد شد. این هواپیماها دارای 267 صندلی است.

مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ادامه داد: قرارداد منعقدشده شامل آموزش نیروی انسانی به منظور بهره‌گیری از تکنولوژی هواپیمای خریداری‌شده نیز هست. وی با بیان اینکه عملکرد هما در زمینه سرمایه‌گذاری در چارچوب برنامه پنج ساله بوده است، افزود: در سال گذشته 6 فروند هواپیمای فوکر اف – 100 در کشور به کار گرفته شد که میزا حمل و‌نقل این ناوگان تاکنون یک میلیون نفر بوده است که این رقم 25 درصد از پروازهای داخلی را تشکیل می‌دهد.

نهم اردیبهشت 1381؛ بررسی لایحه مبارزه با پول‌شویی در هیات دولت

یکی از اقدامات ضروری در اقتصاد کشور مبارزه با روش‌هایی است که موجب خلق پول‌های کثیف شده و ساماندهی مبارزه با مفاسد اقتصادی گامی موثر در این راستا می‌باشد.

سعید شیرکوند، معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد و دارایی با اشاره به لایحه در دست بررسی دولت جهت مبارزه با پولشویی اظهار کرد: اگر قانونی درصدد جلوگیری از خلافکاران واقعی عرصه اقتصاد باشد باید فقط خلافکاران را به وحشت بیندازد و کسانی که دارای فعالیت صحیح اقتصادی سالم، شفاف و شناسنامه‌دار هستند، امنیت و احساس پشتیبانی بیشتری می‌کنند.

وی به زنجیره‌ای بودن قوانین مبارزه با فساد اقتصادی اشاره کرد و گفت: در کنار لایحه مبارزه با پولشویی مابقی لوایح جانبی این امر به‌عنوان زنجیره‌ای همدیگر را حمایت می‌کنند که اگر این زنجیره تکمیل نشود و فقط به یکی از اجزا پرداخته شود، به‌طور یقین مبارزه با فساد با شکست مواجه می‌شود.

شیرکوند تصریح کرد: لایحه مبارزه با پولشویی در کنار لایحه قاچاق کالا انضباط مالی ایجاد می‌کند که اگر این قوانین کنار هم قرار نگیرند و زنجیره کامل نشود، ناامنی تشدید می‌شود.

نهم اردیبهشت 1391؛ سه برنامه جدید ارزی

به دنبال نوسان نرخ ارز طی ماه‌های گذشته و تاثیر آن بر وضعیت تولید داخلی و تجارت خارجی کشور، دولت تصمیمات تازه‌ای با هدف کنترل و کاهش دامنه منفی نوسان نرخ ارز اتخاذ کرده است.

از یک سو وزیر صمت تاکید می‌کند که دولت به دنبال احیای پیمان‌سپاری ارزی نیست و صادرکنندگان می‌توانند ارز صادراتی خود را به واردکنندگان واگذار کرده یا خودم اقدام به واردات کالا کنند. کاهش میزان ارز مسافرتی، دیگر تصمیمی است که در دستورکار بانک مرکزی قرار گرفته است. براساس تازه‌ترین بخشنامه این بانک ارز مسافرتی برای مسافرت هوایی به کشورهای همسایه به 400 دلار کاهش یافته است. میزان ارز مسافرتی برای سفرهای هوایی به سایر کشورها نیز به 1000 دلار رسیده است. همچنین ارز زیارتی به مقصد عراق و سوریه نیز 200 دلار تعیین شده است.

سامانه رهگیری ارزی راه‌اندازی شد

اطلاعات آن دسته از بازرگانانی که با استفاده از ارز دولتی کالا وارد می‌کنند از این پس قابل‌پیگیری می‌شود. براساس تازه‌ترین تصمیم کارگروه ساماندهی ارز، پرتال ارزی در بانک مرکزی راه‌اندازی شده است تا از طریق آن اطلاعات مربوط به واردکنندگان، میزان ارز دولتی دریافتی، میزان کالاهای وارد شده با ارز 1226 تومانی و سایر مشخصات مربوط به واردات با ارز دولتی ثبت و برای مسوولان قابل رویت شود.

عباس معمارنژاد، رئیس کل گمرک می‌گوید: براساس توافق سه‌جانبه‌ای که بین وزارت صمت، گمرک و بانک مرکزی انجام شده است پرتال مشترکی بین 3 نهاد راه‌اندازی شده است تا در این پرتال، اطلاعات کامل مربوط به واردکنندگانی که از ارز مرجع استفاده می‌کنند، ثبت شود.

وی تاکید کرد: بر این اساس عملکرد واردکنندگان از لحظه‌ای که درخواست ثبت سفارش می‌دهند، ارز دولتی دریافت می‌کنند و درنهایت در زمان ترخیص کالا به‌طور کامل رصد می‌شود.

آن‌طور که معمارنژاد توضیح می‌دهد: در حال حاضر مشکل اصلی مربوط به آن دسته از واردکنندگانی است که پیش از راه‌اندازی پرتال ارزی، اقدام به استفاده از ارز دولتی با قیمت 1050 یا 1226 تومانی کرده‌اند.

به گفته وی، در حال حاضر این نگرانی وجود دارد که این افراد اقدام به فروش کالاهای وارداتی براساس نرخ‌های بالاتر از ارز دولتی بکنند. اما در این مورد نیز قرار است با ورود سازمان حمایت به موضوع قیمت گذاری کالاهای وارداتی، نرخ این کالاها نیز از سوی دولت تعیین شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید