نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 11 اردیبهشت

معامله ارز آزاد شد

کدخبر: ۴۰۹۲۲۳
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات11 اردیبهشت در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
معامله ارز آزاد شد

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

11 اردیبهشت 1351؛ کنترل شهریه مدارس دولتی و ملی

شهریه حدود 2500 مدرسه که هم‌اکنون در تهران دایر می‌باشد تحت کنترل و بررسی خواهد گرفت.

این برنامه از روز 13 اردیبهشت به وسیله 17 اکیپ از مامورانی که برای این کار انتخاب شده‌اند، آغاز خواهد شد. تا روز پانزدهم خرداد وجوهی را که باید هر یک از مدارس از دانش‌آموزان دریافت کنند، اعلام می‌شود.

تعیین میزان شهریه مدارس ملی با نظر روسای انجمن‌های خانه و مدرسه، راهنمایان تعلیماتی و نمایندگان مدارس ملی انجام خواهد شد.

میزان شهریه مدارس دولتی با توجه به وضع مالی مردم نقاط مختلف پایخت تعیین خواهد شد.

گفته می‌شود که اکثیر دبیرستان‌های دولتی مانند سال گذشته در دوره اول 108 تومان و در دوره دوم 158 تومان از دانش‌آموزان شهریه دریافت خواهند کرد.

در مورد دانش‌آموزان بی‌بضاعت و مستعد و طبقات کم‌درآمد اختیاراتی که مدارس داده خواهد شد تا افرادی که قادر به پرداخت شهریه نیستند، از دادن شهریه معاف شوند.

در حال حاضر 1194 دبستان و 547 دبیرستان دولتی و غیردولتی و 577 مدرسه راهنمایی، 174 کودکستان و 56 واحد حرفه‌ای (در مدارس) وجود دارد که شهریه کلیه این سازمان ها مورد رسیدگی ماموران اعزامی قرار خواهد گرفت.

کارشناسان فرانسوی ساخت «مترو» در تهران را ضروری اعلام کردند

مهندسان مشاور فرانسوی ترافیک، مطالعاتشان را در زمینه اصلاح وضع عبور و مرور در تهران پایان دادند و طرح و پیشنهادهای خود را به صورت مدون در دو جلد کتاب که به زبان فرانسه نوشته شده است به سازمان برنامه فرستادند.

به موجب نوشته موسسه «سوفرتو» مهندس مشاور فرانسوی، خیابان‌های تهران برای قبول اتومبیل‌های بیشتر آمادگی دارد و علت درگیری کنونی مردم با ترافیک کند و گاه مسدود تهران، تلاقی خیابان‌های پررفت‌و‌آمد مرکزی است.

به موجب نوشته مهندسان مشاور فرانسوی در چهارراه‌های اسلامبول، میدان فردوسی، مخبرالدوله، دروازه‌دولت، پهلوی، تخت طاووس، میدان 25 شهریور، میدان شهناز، میدان بیست و چهار اسفندف چهارراه یوسف‌آباد، میدان سپه، گلوبندک، روبه‌روی بازار، سه‌راه ناصرخسرو، چهارراه سیروس، حسن‌آباد و گذرگاه برای اتومبیل‌‌و عابران تنها چاره درد است.

در طرح مهندسان مشاور برای آسان ساختن رفت‌و‌آمد در میدان فردوسی پیشنهاد ساخت یک گذرگاه زیرزمینی مستقیم از خیابان فردوسی تا خیابان مشیرآباد از ضروریات است. طرح و نقشه این گذرگاه که باید از زیر مجسمه فردوسی بگذرد در کتاب گروه مهندس مشاور موجود است. بدون آنکه هزینه‌های لازم برای این کار برآورد شده باشد.

نکته مهم دیگر در طرح مهندسان مشاور فرانسوی بررسی عمیق در امر اتوبوسرانی تهران است.

موسسه «سوفرتو» مشاور فرانسوی ضمن آنکه می‌گوید: در شهر چهار میلیون نفری تهران، نقل مسافر با اتوبوس عملی نیست، ایجاد خطوط «مترو» و قطار زیرزمینی را برای تهران از ضروریات می‌داند، علی‌الخصوص اگر به توسعه روزافزون جمعیت تهران توجه کنیم.

گروه مهندسین مشاور نخست برای اتوبوسرانی تهران طرحی داده و پیشنهاد کرده است که خطوط اتوبوسرانی باید تغییر کند و مسیرها طولانی و به صورت کمربندی درآید. عقیده مهندسان بر آن است که مقطع بودن خطوط و پیاده و سوار شدن مسافرانی که در یک مسیر طولانی حرکت می‌کنند به وسیله چند خط کوتاه، از عوامل مهم بسته شدن راه رفت‌و‌آمد است که باید ایننقص هرچه زودتر اصلاح شود.

«سوفرتو» برای اصلاح وضع و شیوه کار اتوبوسرانی شهری در تهران نیز طرح جامعی داده است، این طرح شامل محدوده مرکزی تهران (خیابان‌های 30 متری شوش، شهباز، شاه، شاهرضا، اسلامبول) و نیز حومه نزدیک است که با اتوبوسرانی محدود مرکزی ارتباط دارد و به صورت شاخه‌هایی به محلات اطراف امتداد یافته است.

11 اردیبهشت 1361؛ آغاز توزیع برنج خارجی در تهران

توزیع برنج خارجی براساس آمار جمعیت هر محل آغاز شد به هر نفر 3 کیلو برنج کیلویی 90 ریال داده می‌شود.

اثنی‌عشری، عضو هیات‌مدیره شرکت سهامی گسترش خدمات بازرگانی گفت: براساس سهمیه هر محل نسبت به جمعیت آن محل حواله‌ای به شورای محل داده می‌شود که در آن حواله، شورا بازوهای توزیع خود را معرفی می‌کند و ما برنج را به این بازوهای توزیع تحویل خواهیم داد.

وی در مورد توزیع برنج ایرانی گفت: این مساله بستگی دارد به این که چقدر برنج ایرانی داریم و چه قدر خریداری کرده‌ایم و امکاناتمان چیست که امیدواریم بتوانیم برنج ایرانی یا مخلوطی از برنج را توزیع کنیم.

11 اردیبهشت 1381؛ لایه بازار سرمایه به زودی به دولت می‌رود

معاون کل وزیر امور اق تصادی و دارایی اعلام کرد: لایحه بازار سرمایه در حال نهایی شدن است و اوایل خرداد ماه به هیات دولت ارائه می‌شود.

مهدی کرباسیان هدف از تهیه این لایحه را ایجاد تحول در بازار سرمایه و بورس و افزایش نقش بازار سرمایه در چرخه اقتصاد کشور بیان کرد.

وی وضعیت بورس را رضایت‌بخش دانست و گفت: به منظور فعال شدن هر چه بیشتر بورس و حمایت از سهامداران جزء، وزیرا مور اقتصادی و دارایی به بانک‌ها دستور داده است که فعالیت‌شان را در بورس محدود کنند تا مردم و بخش خصوصی آسان‌تر وارد عرضه بازار بورس شوند.

کرباسیان یکی از اصول مهم قانون برنامه سوم توسعه را خصوصی‌سازی و کاهش تصدی‌گری دولت دانست و گفت: در این چارچوب در قانون بودجه سال 81 کل کشور پیش‌بینی شده است 12 هزار میلیارد ریال سهام شرکت‌های دولتی به فروش برسد که در مقایسه با رقم 1200 میلیارد ریالی که در بودجه سال 80 منظور شده بود، ‌رشد قابل‌توجهی دارد.

درخواست تجدیدنظر در اجرای طرح‌های فولادی

شرکت ملی فولاد ایران 42 طرح توسعه فولاد شامل 22 طرح صنعتی و 20 طرح معدنی به ارزش 18 هزار میلیارد ریال و 7/3 میلیارد دلار در دست اجرا دارد.

موذن‌زاده، معاون وزیر صنایع و معادن و مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران گفت: براساس برنامه سوم توسعه ظرفیت تولید فولاد تا سال پایانی برنامه 1383 باید به 7/14 میلیون تن افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران با بیان اینکه تاکنون قراردادهایی برای افزایش ظرفیت تولید فولاد تا سقف 12 میلیون تن با پیمانکاران منعقد نشده است، گفت: برآوردها نشان می‌دهد با روند فعلی رشد مصرف داخلی نیاز سالانه کشور در سال 85 به محصولات فولادی به حدود 11میلیون تن  افزاییش یابد.

وی درخصوص اجرای طرح‌های توسعه فولاد با توجه به بحران جهانی این وضعیت گفت در مطالعات  فنی و اقتصادی قیمت لحظه‌ای ملاک نیست و همواره معدل 10 سال گذشته مورد محاسبه قرار می‌گیرد که به رغم نوسانات شدید قیمت محصولاد فولادی کشورهایی که هزینه تولید بالایی دارند همچنان فعال هستند.

موذن‌زاده در عین حال تاخیر در اجرای طرح‌ها و هزینه‌های سربار ناشی از طولانی شدن طرحها و نیز مشکلات مربوط به تامین نقدینگی را از مشکلات صنعت فولاد برشمرد و خواستار تجدیدنظر در نحوه اجرای طرح‌ها و تامین منابع مالی مورد نیاز آنها شد.ژ

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران همچنین از بهره‌برداری کارخانه نورد 350 هزار تنی میلگرد کویت که با مشارکت ایران انجام شده است خبر داد و افزود: این طرح با هدف در اختیار گرفتن بخشی از بازار فولاد منطقه خلیج‌فارس و تبدیل محصول به نهایی به صورت 51 درصد سهم کویت و 49 درصد سهم شرکت ملی فولاد ایران اجرا شده است.

11 اردیبهشت 1391؛ معامله ارز آزاد شد

انتقال ارز حاصل از صادرات به واردکنندگان با نرخ توافقی آزاد شد. براساسا تازه‌ترین مصوبه کارگروه توسعه صادرات، از این پس صادرکنندگان می‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را به طور مستقیم یا غیرمستقمی با نرخ توافقی به واردکنندگان واگذار کنند و دولت دیگر هیچ نقشی در تعیین نرخ ارز مبادله‌ای میان صادرکنندگان و واردکنندگان ندارد.

این در حالی است که پیش از این صادرکنندگان موظف بودند که ارز خود را با نرخ مرجع به بانک مرکزی تسلیم کنند. در این بین البته موضوع نظارت بانک مرکزی بر روند معاملات ارزی همچنان پابرجاست که نمایندگان بخش خصوصی نسبت به آن اعتراض دارند.

آزادسازی تدریجی نرخ دلار

با گذشت بیش از 90 روز اعلام نرخ 1226 تومانی دلار توسط بانک مرکزی، تحولات جدید بازار ارز و اظهارنظر رئیس کل بانک مرکزی نشان از آن دارد که دولت به تدریج و در پی چند ماه آزمون و خطا در سیاست‌های به کار گرفته شده به دنبال رسمیت شناختن نرخ ارز در بازار آزاد است.

رئیس کل بانک مرکزی عنوان کرد که امکان تثبیت نرخ ارز وجود ندارد و مدیریت شناور بر نرخ ارز براساس عرضه و تقاضا قیمت را تعیین می‌کند.

محمود بهمنی با تاکید بر نظام شناور مدیریت شده از قیمت گذاری ارز براساس عرضه و تقاضا دفاع کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید