نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 20اردیبهشت

سکه به زودی 600 هزار تومان می‌شود

کدخبر: ۴۱۱۰۸۲
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 20 اردیبهشت در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:شمار بیکاران کشور 550 هزار نفر است
سکه به زودی 600 هزار تومان می‌شود

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

20 اردیبهشت 1351؛ علل افزایش قیمت اتومبیل‌های ایرانی

فرخ نجم‌آبادی، معاون کل وزارت اقتصاد درباره قیمت اتومبیل‌های ساخت ایران در اختیار خبرنگاران قرار داد.

از آغاز ایجاد صنعت خودرو در کشور ما بیش از 10 سال نمی‌گذرد و این دوره برای صنعت ساخت اتومبیل‌های سواری بیش از 6 سال نیست. این صنعت جوان گرچه در همین مدت کوتاه گام‌های بلندی برداشته به‌طوری که میزان ساخت قسمت‌های مختلف اتومبیل در داخل کشور امروز به حدود 50 درصد بالغ می‌گردد ولی چون هنوز به مرحله کاملا «خود کافی بودن» نرسیده است، ناچار است قسمت‌های مهمی از لوازم و قطعات موردنیاز خود ازجمله قسمت‌های محرکه و مکانیکی را از خارج وارد کند. در سال‌های اخیر کشورهای سازنده این گونه قسمت‌های اتومبیل دچار تورم قیمت‌ها بوده و نتیجتا بهای کالاهای صادراتی آنها به ایران من‌جمله قسمت‌های وارداتی اتومبیل‌های ساخت داخل، افزایش یافته است.

بحران پولی دنیا برابری ارزهای خارجی را به کلی دگرگون کرده به طوری که از اردیبهشت سال گذشته تا امروز قیت یک لیره استرلینگ به موجب ارقام بانک مرکزی ایران از حدود 185 ریال به 200.65 ریال افزایش یافته است.

ولی در برابر همه این عوامل  که جهت افزایش قیمت تمام‌شده هر دستگاه اتومبیل موثر بوده، کوشش شده است که با انجام صرفه‌جویی‌ها، مصرف‌کنندگان داخلی مواجه با کلیه اثرات عوامل خارجی نگردند.

این صرفه‌جویی‌ها به اشکال گوناگون صورت گرفته است مثلا درحالی‌که در سال 1348 تعداد ساعات کار لازم برای ساخت یک دستگاه پیکان 220 ساعت بود، این مدت زمان در سال 1351 به 140 ساعت کاهش داده شد ودرعین حال باافزایش میزان تولید از هزینه ثابت تولید هر دستگاه اتومبیل کاسته شده و این کار تنها بر اثر افزایش میزان بهره‌وری از ماشین‌آلات و تاسیسات صورت‌پذیر گشت. از سوی دیگر دستمزد کارگران صنعتی فقط طی سه سال اخیر از 40 تا 50 درصد بالا رفته و کارگران اتومبیل‌سازی در صف مقدم برخورداری از این افزایش دستمزد قرار داشته‌اند به موازات این افزایش قابل توجه دستمزد سهم کارگران از سود ویژه کارخانجات از سالی 15 روز دستمزد به سالی 60 روز بالا رفته و به این ترتیب گام موثر دیگری در راه تامین رفاه بیشتر این طبقه زحمتکش و مولد از مردم کشور، برداشته شده است.

آقای نجم‌آبادی اظهار کرد: قیمت اتومبیل پیکان در سال‌های اخیر برخلاف آنچه عنوان شده، افزایش نیافته است.

در سال 1346 قیمت یک دستگاه اتومبیل پیکان 17890 تومان بوده و اینک یک دستگاه اتومبیل پیکان با مشخصاتی بالاتر از مشخصات پیکان 1346، 23 هزار و 690 تومان است.

در مورد افزایش قیمت از سال 1346 تا 1351 باید گفت که قسمتی از آن مربوط به افزایش حقوق گمرکی و سود بازرگانی و درآمدهای دیگر است که مستقیما نصیب خزانه کشور شده است.

20 اردیبهشت 1361؛ عاملان توزیع سیگار کنار گذاشته شدند

از این پس به جای عاملین فروش، شرکت‌های تعاونی مصرف محلی توزیع سیگار را به عهده می‌گیرند. شرکت دخانیات در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: براساس برنامه‌های تنظیمی و طرح تصویبی ستاد بسیج اقتصادی کشور، عاملیت فروش سیگار لغو شد و از این پس به جای عاملین فروش، شرکت‌های تعاونی مصرف محلی مستقیما کالای دخانیاتی را به مصرف‌کنندگان واقعی عرضه می‌کنند. این عمل به منظور جلوگیری از ورود کالای دخانیاتی به بازار آزاد و شکستن بازار سیاه سیگار و تقویت نظام تعاونی صورت گرفته است. شرکت‌های تعاونی مصرف محلی با در اختیار گرفتن یکی از معلولین انقلاب می‌توانند در اسرع وقت نسبت به تحویل و توزیع فرآورده‌های دخانیاتی موردنیاز محل خود اقدام کنند.

20 اردیبهشت 1371؛ پروژه‌های مشترک ایران و اتریش به یک میلیارد دلار بالغ خواهد شد

سفیر ایران در اتریش با اشاره به گسترش روزافزون مبادلات تجاری بین دو کشور، خاطرنشان کرد که حجم پروژه‌های مشترک ایران و اتریش به بیش از یک میلیارد دلار بالغ خواهد شد.

مهندس مهدی صفری گفت: علاوه‌بر افزایش سطح مبادلات تجاری فی مابین که در سال گذشته میلادی به 630 میلیون دلار بالغ شد، اتریش در اجرای تعداد زیادی از پروژه‌های برنامه اول توسعه کشور نیز مشارکت دارد.

وی ادامه داد: در صورت عدم همکاری اتریش در این امر، ایران قرارداد پروژه‌های مشترک خود را با کشورهای دیگر منعقد خواهد کرد و به همین علت ظرف 6 ماه گذشته از گشایش هرگونه اعتبار برای شرکت‌های اتریش خودداری شده است.

صفری در مورد پروژه‌های مشترک گفت: پروژه اکتشاف سنگ معدن یزد، کارخانه تولید مواد نسوز، تونل انحرافی کارون-4، تولید چوب و کاغذ مازندران، نیروگاه‌های برق تهران، گیلان و خراسان، کارخانه‌های سیمان، کارخانه‌های آب‌میوه، پروژه‌ بارگیری بندرعباس، راه‌آهن سرخس به مشهد، تولید واگن قطار، تولید کارخانه‌های نان ماشینی و کارخانه‌های تولید ماشین تراش کامپیوتری «سی.ان.سی» نام برد.

20 اردیبهشت 1391؛ سکه به زودی 600 هزار تومان می‌شود

سخنگوی اقتصادی درخصوص وضعیت بازار سکه و ارز گفت: سال گذشته قیمت سکه به مرز یک میلیون تومان رسیده بود و عده‌ای از افراد بودند که در این بازار، بازار گرمی می‌کردند.

سیدشمس‌الدین حسینی با تاکید بر اینکه برخی افراد بدون توجه به هشدارهای دولت و بانک مرکزی وارد این بازار شده‌اند بدون اینکه نسبت به خرید و فروش در آن اشراف داشته باشند، گفت: در حال حاضر می‌بنیید که قیمت سکه روز به روز در حال کاهش  به طور کلی هم‌اکنون به حدود 650 هزار تومان رسیده و به زودی به 600 هزار تومان نزدیک می‌شود.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه قیمت ارز در حال کاهش است و روند نزولی دارد، نرخ سکه‌ها همچنان با کاهش مواجه می‌شود. در عین حال تاکید می‌کنم افرادی که به صورت پایدار وارد بازار سرمایه شده‌اند و در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند، مطمئنا سود می‌کنند.

حسینی ادامه داد: در بازارهایی که گاهی حباب و سفته‌بازی در آن شکل می‌گیرد پایدار نیست، اما بازار سرمایه همواره به عنوان یک فرصت تلقی می‌شود و دولت نیز از رشد بازار سرمایه حمایت می‌کردند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه بازار ارز دارای حباب است، از برنامه شکل‌گیری بازار ارز صادراتی مبتنی‌بر معاملات واقعی ارز خبر داد.

وی درخصوص وضعیت قیمت‌ها در بازار ارز به‌ویژه دلار گفت: نرخ دلار در این بازار هنوز بالاست. فعالان بخش خصوصی معتقدند که نرخ‌هایی همچون 1670 یا 1690 تومان برای دلار یک نرخ تعادلی نیست.

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه میزان قابل توجهی از حباب در بازار ارز خارج شده است و در آینده نیز باید میزان بیشتری از حباب از بین برود، گفت: آنچه بانک مرکزی به دنبالش است، این است که نرخ ارز مرجع 1226 تومان به صورت باثبات در بازار دنبال شود.

وی گفت: مجموعه سیاست‌های ارزی این است که نرخ‌های حبابی از بازار ارز از بین برود که این کار در حال انجام است.

فروش نفت ایران به چین با یوآن

منابع آگاه چینی اعلام کردند براساس توافق تهران و پکن بخشی از پول نفت‌ صادراتی ایران به چین به یوآن پرداخت می‌شود و یوآن دریافتی صرف خرید کالاها و خدمات از چین می شود.

این منابع همچنین گفتند: حجم عمده واردات نفت ایران به چین توسط شرکت یونیپک، شاخه تجاری شرکت شرکت سینوپک و از طریق شرکت دیگری به نام ژوهای ژنرونگ انجام می‌گیرد.

مدیر اجرایی یک بانک در دبی اظهار کرد: اقداماتی مثل تحریم‌های آمریکا علیه ایران در شرایط کنونی قابلیت پذیرش یوآن (واحد پول چین) به عنوان ارز مورد مبادله در معاملات تجاری را افزایش خواهد داد.

به گفته بانکداران، خرید نفت با استفاده از یوآن از چند ماه پیش آغاز شده است.در حال حاضر در پی فشارهای آمریکا، بانک‌های چین نظیر بانک چین، معامله با ایران را متوقف کرده‌اند. در مقابل بخش عمده‌ای از انتقال پول به تهران از طریق بانک‌های روسی انجام می‌گیرد که کارمزد بالایی را بابت این مبادلات دریافت می‌کنند.++

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید