نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 24 اردیبهشت

«شستان» تاسیس می شود

کدخبر: ۴۱۲۰۸۱
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 24 اردیبهشت در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:صدور نیم میلیون دلار پتو
«شستان» تاسیس می شود

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

24 اردیبهشت 1351؛ شورایعالی شهرسازی و معماری تشکیل می‌شود

به‌دنبال تهیه لایحه سازما نظام معماری و ساختمانی لایحه تاسیس شورایعالی شهرسازی و معماری ایران تهیه شد و آماده تقدیم به پارلمان شد.

براساس این لایحه شورایعالی شهرسازی و معماران ایرانی به منظور هماهنگ کردن برنامه‌های شهرسازی و ایجاد محیط انسانی بهتر برای مردم و همچنین اعتلای هنر معماری ایران تاسیس می‌شود.

وظایف شورای عالی شهرسازی بررسی و تصویب طرح‌ها جامع شهری، تهیه پیشنهادهای لازم درباره سیاست کلی شهرسازی و همچنین تصویب معیارها و لوایح شهرسازی و مقررات مربوط به طرح‌های جامع شهری می‌باشد.

به موجب این لایحه اعضای شورایعالی شهرسازی و معماری عبارتند از ورای آبادانی، مسکن، جنگ، کشور، اقتصاد، فرهنگ و هنر، آب و برق و مدیرعامل سازمان برنامه. شورای عالی شهرسازی و معماری ایرانی یک دبیرخانه خواهد داشت که زیر نظر دبیرکل شورا انجام وظیفه می‌کند.

وظایف این دبیرخانه عبارت است از بررسی و اظهارنظر پیرامون طرح‌های جامع شهری و نظارت در اجرای مراحل طرح‌های تفصیلی شهری. دبیرکل شورایعالی شهرسازی و معماری مقام معاونت وزارت آبادانی و مسکن را نیز عهده‌دار است.

24 اردیبهشت 1381؛دولت هزینه‌های بازاریابی فرش را می‌پردازد

رئیس مرکز توسعه صادرات ایران توجه به نیازهای مصرفی کشورهای خریدار فرش ایرانی را در امر تولید و صادرات ضروری دانست و گفت: برای ساماندهی این صنعت، سازمان فرش تشکیل می‌شود.

مجتبی خسروتاج، معاون وزیر بازرگانی و رئیس مرکز توسعه صادرات ایران گفت: در آخرین شورای فرش در سال 80 پیش‌بینی شده که سازمان فرش متشکل از نمایندگان دستگاه‌های دولتی و دست‌اندرکاران صنعت فرش به‌عنوان متولی و سیاست‌گذار صنعت فرش تاسیس شود.

معاون وزیر بازرگانی افزود: براساس برنامه سوم توسعه دولت باید از صندوق‌های غیردولتی توسعه صادرات حمایت کند و براساس این آیین‌نامه، تشکل‌های صادراتی اگر صندوق‌هایی را برای امر آموزش و بازاریابی تشکیل دهند هر میزان برای فعالیت‌های آموزشی، تبلیغاتی و بازاریابی هزینه کنند، دولت این هزینه‌ها را پرداخت می‌کند و در مورد صنعت دولت آمادگی اجرای این آیین‌نامه را دارد.

رئیس مرکز توسعه صادرات تاکید کرد: وزارت بازرگانی قادر است که به هر میزانی که اتحادیه صادرکنندگان فرش نیز برای بازاریابی هزینه کنند، ‌آن را پرداخت کند.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرش نیز با تاکید بر ضرورت توجه به امر بازاریابی فرش گفت: دولت باید سالانه 6 میلیون دلار را به این امر اختصاص دهد. دکتر «سبحه» با تاکید بر اینکه اگر قانون مربوط به مجتمع‌های قالیبافی اجرا شود، مشکلات صنعت فرش نیز حل خواهد شد، گفت: اگر بخواهیم این مشکلات را حل کنیم باید به تمامی ابعاد صنعت فرش توجه کنیم.

وی با تاکید بر اینکه دولت نباید در امر تولید و صادرات فرش با بخش خصوصی رقابت داشته باشد، گفت: برای بازاریابی فرش اقدامات مفیدی صورت گرفته، اما به‌صورت پراکنده و بی‌برنامه بوده است و دولت باید یک درصد از رقم صادرات فرش را به امر بازاریابی اختصاص دهد بدون اینکه این مبلغ را از تولیدکننده و صادرکننده مطالبه کند.

وزارتخانه‌های صنایع و بازرگانی درباره میزان واردات فولاد به توافق نرسیدند

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اعلام کرد: نمایندگان وزارتخانه‌های صنایع و معادن و بازرگانی در جلسه‌ای که برای سهمیه‌بندی و تعیین میزان واردات فولاد امسال تشکیل بود، به توافق نرسیدند.

حسن مصیب‌زاده افزود: در این جلسه نماینده وزارت صنایع و معادن برای سال‌جاری واردات 1.8 میلیون تن و نماینده وزارت بازرگانی رقم 3.8 میلیون تن را پیشنهاد کرد.

وی تعیین تعرفه منطقی برای واردات فولاد را بهتر از اجرای نظام سهمیه‌بندی دانست و تصریح کرد: نرخ تعرفه‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که مانند سایر کشورهای جهان، تولیدکننده داخلی متضرر نشود.

مصیب‌زاده تشکیل بازار (بورس) فلزات را به نفع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان خواند و اظهار کرد: با تشکیل بازار فلزات در کشور، رانت‌جویی در این زمینه از بین می‌رود.

وی گفت: شورای اقتصاد بهای مقاطع فولادی ذوب‌آهن اصفهان را به ازای هر کیلوگرم 1850 ریال تعیین کرده است؛ اما این کارخانه با دریافت بهای محصولات فولادی مورد درخواست متقاضی، سه ماه بعد آن را تحویل می‌دهد. از این رو تنها افراد معدودی از این امکان بهره‌مند می‌شوند.

وی افزود: اجرای این روش موجب شده تا عده‌ای خاص تولیدات کارخانه‌ ذوب‌آهن اصفهان را پیش‌خرید کنند و بعد از دریافت به قیمت‌های دلخواه که دست‌کم هر کیلوگرم 2200 ریال است، بفروشند.

به گفته مصیبت‌زاده، از حدود 5 میلیون تن تولید مقاطع فولادی در کشور، 2 میلیون تن آن در ذوب‌آهن اصفهان تولید می‌شود که تفاوت قیمت کارخانه‌ای آن با بازار 700 میلیارد ریال است.

صدور نیم میلیون دلار پتو

مدیرعامل کارخانه پتوبافی میاندوآب گفت: از سال گذشته تاکنون 40 درصد از محصولات تولیدی این کارخانه به ارزش 500 هزار دلار صادر شده است.

شهباز عباسی افزود: محصولات این کارخانه به کشورهای عراق، اردن، سوریه، عربستان سعودی، ارمنستان و جمهوری آذربایجان صادر می‌شود.

وی گفت: این کارخانه سالانه 190 هزار تخته پتو، 200 هزار مترمربع انواع پارچه‌های رومبلی و 150 هزار مترمربع انواع فرش ماشینی تولید و به بازار مصرف عرضه می‌کند. وی یادآور شد: کارخانه مذکور دارای پیشرفته‌ترین ماشین‌آلات نساجی و خط تولید مجهز به سیستم رایانه‌ای است.

24 اردیبهشت 1391؛ «شستان» تاسیس می‌شود

مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی گفت: طرحی تدوین شده که با وصول مطالبات صندوق از محل واگذاری سهام شرکت‌های دولتی، شرکتی با شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی نوین (شستان) ایجاد شود که در 3 هلدینگ صنایع نفت و گاز، صنایع فلزی و مواد و بانک و بیمه فعالیت خواهد کرد.

سعید مرتضوی افزود: کارشناسان معتقدند با آغاز فعالیت شستان و کسب درآمد 21 شرکت یادشده، صندوق تامین اجتماعی قادر خواهد بود به حقوق و مزایای بازنشستگان و مستمری‌بگیران سراسر کشور مبلغ قابل‌توجهی اضافه کند که امیدواریم با تصویب هرچه سریع‌تر این موضوع در هیات امنا این مهم محقق شود. مرتضوی، منتفی کردن انتقال بیمارستان شهید دکتر لبافی‌نژاد به وزارت بهداشت را جزو عملکرد خود در ایام گذشته برشمرد و گفت: تمهیدات لازم برای ابقای این بیمارستان مهم و ممتاز در صندوق تامین اجتماعی کشور انجام شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید