نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ اول خرداد

شمس‌الدین حسینی: اروپا منتظر نفت 160 دلاری باشد

کدخبر: ۴۱۳۹۰۴
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات اول خرداد در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:طرح گرانی نرخ ارزاق در انجمن شهر
شمس‌الدین حسینی: اروپا منتظر نفت 160 دلاری باشد

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

اول خرداد 1351؛ طرح گرانی نرخ ارزاق در انجمن شهر

در جلسه انجمن شهر تهران، بحث مفصلی در زمینه گرانی نرخ  اجناس بین شهردار پایتخت و نمایندگان انجمن در گرفت و شهردار گفت: مردم تهران نباید فراموش کنند که شهرداری تهران تنها در مورد نرخ هشت درصد از اجناس می‌توانند کنترل و نظارت داشته باشد.

شهردار پایتخت در جلسه دیشب انجمن شهر، موضوع واگذاری کنترل نرخ ارزاق به شهرداری پایتخت را مطرح کرد و ضمن توضیحاتی افزود: وزیر کشور چند روز پیش به شهرداری نوشت که کنترل نرخ ارزاق عمومی را تشکیل اتاق اصناف عهده‌دار شود، شهرداری پایتخت نیز با اینکه آمادگی چنین کاری را نداشت زیرا قبلا تشکیلات خود را در این زمینه منحل کرده بود، مجددا تشکیلاتی برای این کار درست کرد و کنترل نرخ‌ها را در این فصل که میوه نوبرانه به بازار آمده است از (میدان) شروع کرد و در نظر دارد تا نرخ‌ها را در کلیه مناطق شهر زیر نظر داشته باشد.

اول خرداد 1361؛ سکه بهار آزادی از شنبه آینده تحویل متقاضیان می‌شود

تحویل سکه بهار آزادی به آن دسته از هموطنانی که بهای سکه را قبلا به شعب بانکی پرداخته‌اند از شنبه هفته آینده آغاز می‌شود.

بانک ملی ایران پیرو اطلاعیه مورخ 14/2/61 اعلام کرد هم‌میهنان عزیزی که جهت خرید سکه طلای بهار آزادی، بهای آن را به بانک ملی پرداخت کرده‌اند، می‌توانند از تاریخ 8/3/61 با در دست داشتن رسید پرداخت وجه و شناسنامه به شعبی که در آن مبلغ مذکور را واریز کرده‌اند مراجعه و سکه خود را دریافت کنند.

بدیهی است بانک ملی ایران آمادگی دارد در هر زمان با توجه به وضع بازار و نیاز هموطنان عزیز نسبت به عرضه سکه اقدام کند.

اول خرداد 1381؛ خاتمی: دولت همه امکانات کشور را برای ایجاد اشتغال به کار می‌گیرد

سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جهموری در جمع استانداران و روسای بانک‌های عامل کشور درخصوص عزم دولت بر ایجاد زمینه اشتغال بیشتر، هدف دولت را به‌کارگیری همه امکانات بالقوه و بالفعل کشور دانست.

وی با اشاره به مساله مهم بیکاری در کشور گفت: جهت‌گیری دولت در زمینه سرمایه‌گذاری اساسی و افزایش روند جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی زمینه‌ساز تحرک اقتصادی و تولید است.

رئیس‌جمهوری افزود: با بودجه دولت فقط بخشی از اشتغال مورد نظر را می‌توان تامین کرد، بنابراین باید به دنبال خلق امکانات جدید، ابتکارات تازه و بهره‌برداری بهتر از امکانات موجود بود.

 خاتمی افزود: مقابله با معضل اشتغال تنها برعهده دولت نیست و همه ارگان نظام و ملت باید دست در دست یکدیگر بدهند تا این مساله حل شود.

رئیس‌جمهوری موفقیت کشور را در گرو حل مساله اشتغال دانست و تاکید کرد: می‌خواهم امروز با دوستان پیمان ببندیم تا همه توان خود را در جهت حل اشتغال به کار گرفته و رئیس‌جمهوری نیز مستمر این مساله را تعقیب خواهد کرد و هیچ‌گونه عذری را نخواهد پذیرفت.

خاتمی تاکید کرد: باید پرداخت و مجرای اعتبارات برای اشتغال تسهیل و روان شو و اولویت در بانک‌ها و موسسات باید به اشتغال داده شود تا به یاری خداوند به سلامتی از نقطه حساس فعلی که به علت افزایش نرخ جمعیت در دهه اول انقلاب و ورود نیروی متقاضی فزاینده کار به بازار پدید آمده است، عبور کنیم و من برای انجام این مهم از تمام استانداران و روسای بانک‌ها و مسوولان اقتصادی کشور می‌خواهم که با تمام قوا به‌دنبال حل معضل اشتغال باشند.

در اکوایران ببینید:مراجع قیمت دلار را بشناسید

نفت قزاقستان از طریق ایران صادر می‌شود

دفتر ریاست‌جمهوری قزاقستان اعلام کرد مقامات این کشور سرگرم گفت‌و‌گو با مسوولان شرکت نفتی «توتال فیناالف» فرانسه درباره امکان احداث یک خط لوله نفتی از قزاقستان به ایران هستند.

دفتر نورسلطان نظربایف، رئیس‌جمهوری قزاقستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد شرکت ملی نفت قزاقستان در حال حاضر سرگرم مذاکره با توتال فینا الف است تا یک طرح مطالعاتی مقدماتی برای کشیدن خط لوله انتقال نفت از قزاقستان به ایران آماده شود.

در این بیانیه گفته شد، این خط لوله می‌تواند دسترسی مقرون به صرفه اقتصادی به بازارهای نفتی منطقه آسیا-اقیانوس آرام را از طریق خلیج فارس برای تولیدکنندگان نفتی در قزاقستان که عمدتا در فلات قاره دریای خزر فعال هستند، فراهم سازد.

تیه ری دسمارست، رئیس توتال فینا الف پس از گفت‌و‌گو با نظربایف گفت: به اعتقاد ما کاملا منطقی است که درباره مسیر جنوبی این خط لوله که به طرف ایران است، فکر کنیم.

دسمارست با  اشاره به دو مسیر پیشنهادی ایران و باکو – جیهان گفت: لازم است که همزمان درباره هر دو مسیر کار شود.

500 میلیون یورو اوراق بهادار ارزی منتشر می‌شود

هفته‌نامه مید، چاپ لندن نوشت: ایران به زودی اوراق بهادار در شماره اخیر خود نوشت: ایران به زودی اوراق بهادار به ارزش 300 تا 500 میلیون یورو را منتشر می‌کند.

مید در ادامه به نقل از یکی از بانک‌های اروپایی فعال در این باره افزوده است: به دنبال ارزیابی موسسه انگلیسی «فیتچ» که درجه سرمایه‌گذاری در ایران را B+ اعلام کرد انتظار می‌رود در اسرع وقت این اوراق توسط بانک مرکزی ایران انتشار یابند.

مید پیش‌بینی کرده است این اوراق بهادار تا ماه ژوئن «خرداد» منتشر شوند. بر پایه این گزارش در اوایل سال‌جاری میلادی از پنج بانک اروپایی شامل «پی‌ان‌پی پاریباس»، «کامر بانگ»، «کردیت اگر کول ایندو سوئز»، «دویچه بانک» و «اچ‌اس‌بی‌سی» که در این اقدام مشارکت می‌کنند، نام برده شد.

ارزیابی موسسه فیتچ برای سرمایه‌گذاری در ایران از ارزیابی موسسه آمریکایی «مودی» که دو سال پیش درجه‌بندی «ب2» را برای کشورمان در نظر گرفته بود، بهتر است.

فیتچ ازجمله دلایل ارزیابی خود را رشد تولید ناخالص داخلی ایران اعلام کرده که برای سال 2001 میلادی معادل پنج درصد بود.

اول خرداد 1391؛ شمس‌الدین حسینی: اروپا منتظر نفت 160 دلاری باشد

وزیر اقتصاد در مصاحبه با سی‌ان‌ان هشدار داد، اگر تحریم نفتی اروپا علیه ایران از اول جولای (11 تیرماه) اجرایی شود، قیمت نفت ممکن است به 160 دلار در هر بشکه برسد. شمس‌الدین حسینی گفت: ایران می‌تواند تحریم‌ها را تحمل کند، اما اقتصاد سایر کشورها ضربه خواهد دید.

وی افزود: ما باید توجه زیادی به این نکته کنیم که چه زمانی از درآمدهای نفتی و تحریم نفتی سخن می‌گوییم؟ برندگان و بازندگان این تحریم‌ها چه کسانی هستند؟

وی اضافه کرد: درواقع این امر مشکل به نظر می‌رسد اما نه فقط برای ایران و ما می‌توانیم خاطرجمع باشیم که افزایش قابل‌توجهی در قیمت‌های بازار جهانی نفت رخ خواهد داد. حالا، آیا این بهترین رویکرد است؟

حسینی گفت: ایران 33 سال است که تحریم‌ها را تحمل کرده است و این حقیقتا نشان می‌دهد که توان اقتصادی ایران به شکلی است که می‌تواند این تحریم‌ها را تحمل کند و تنها اقتصادی نخواهد بود که از این تحریم‌ها آسیب می‌بیند. نگرانی از تحریم‌ نفت ایران، بهای نفت را در ماه فوریه به 128 دلار در هر بشکه رساند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید