نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 16 تیر

ایران به‌دنبال همکاری اقتصادی است نه رقابت نظامی

کدخبر: ۴۲۴۳۸۶
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 16تیر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:رقابت در بازارهای جهانی با ارز تک‌نرخی ممکن است
ایران به‌دنبال همکاری اقتصادی است نه رقابت نظامی

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

16 تیر 1371؛ رقابت در بازارهای جهانی با ارز تک‌نرخی ممکن است

دولت قطعا در جهت یک نرخی کردن ارز حرکت خواهد کرد. این مطلب را وهاجی، وزیر بازرگانی در گردهمایی مدیران بازرگانی، صنایع، صنایع سنگین و معادن و فلزات استان‌های کشور بیان کرد و در این زمینه گفت: در صورتی که بدنه صادرات کشور را با یک نرخی کردن ارز تطبیق ندهیم، قادر به رقابت در بازارهای جهانی نیستیم اما باید از فرصت‌ها استفاده کنیم و دنبال بازارهای ثالث باشیم.

وی تصریح کرد: ما در تبلیغات و بازاریابی ضعیف هستیم و نمی‌توانیم مطابق با ذوق و سلیقه کشورهای مختلف برای کالاهای خود تبلیغ کنیم. وی افزود: کالاهایی که با ارز رقابتی تولید می‌شود، از نظر قیمت هنوز با بازار آزاد تفاوت زیادی دارد و تا زمانی که این تفاوت وجود دارد، در صادرات خود خیلی موفق نخواهیم شد.

وزیر بازرگانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در فعالیت‌های اقتصادی، روش‌های جایگزینی واردت و توسعه صادرات وجود دارد، گفت: اغلب کشورها استراتژی توسعه صادرات را در پیش گرفته‌اند و سیاست جایگزینی واردات نتوانسته است این کشورها را به نتیجه برساند.

وی تاکید کرد: صادرات کالاهای کشاورزی در سال گذشته 115 درصد و کالاهای سنتی 139 جلوتر از برنامه حرکت کرده است؛ درحالی‌که صادرات کالاهای صنعتی 26 درصد و کالاهای معدنی 53 درصد برنامه را تحقق بخشیده‌اند، اگرچه نسبت به سال ماقبل افزایش در صادرات دارند.

نعمت‌زاده، وزیر صنایع نیز با تاکید بر اینکه جهت‌گیری دولت در چند سال اخیر در زمینه صادرات یک تصمیم جدی و انقلابی بود، گفت: یکی از این تصمیمات اصلاح نرخ ارز صادراتی بود که ما را از یک حرکت لاک‌پشتی در امر صادرات به یک حرکت سریع و قاطع سوق داد.

وی تاکید کرد: برای حفظ ارزش‌های انقلاب باید نسبت به توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی اقدام کنیم و از ورود کالاهای غیرضروری جلوگیری کرده و خود نسبت به تولید آنها اقدام نماییم.

شمس اردکانی، معاون وزیر معادن و فلزات و رئیس منطقه آزاد قشم نیز در مورد صادرات گفت: رقابت امری سخت، بی‌رحمانه و لحظه به لحظه است و عقب‌ماندگی از رقابت موجب ضعف در ارکان اقتصادی می‌شود.

وی ادامه داد: سیاست جایگزین واردات اشتباه خود را در عمل نشان داده است و اگر توسعه صادرات تحقق یابد خود به خود جایگزینی صادرات هم حاصل خواهد شد.

ایران به‌دنبال ثبات منطقه از راه همکاری اقتصادی است نه رقابت نظامی

محسن نوربخش، وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران خواستار همکاری ایران و عربستان برای تاسیس یک خط آهن به‌منظور اتصال خلیج فارس به کشورهای تازه استقلال‌یافته آسیای میانه شد.

به گزارش خبرگزاری رویتر، محسن نوربخش که در جده با خبرنگار این خبرگزاری سخن می‌گفت، اظهار کرد: چنین راه ارتباطی با جمهوری‌های شوروی سابق می‌تواند 20 میلیارد دلار بر حجم بازار منطقه بیفزاید.

نوربخش که برای شرکت در اجلاس بانک توسعه اسلامی در جده به سر می‌برد، همچنین خواستار همکاری ایران و عربستان برای احیای اقتصاد این جمهوری‌های مسلمان‌نشین شد.

نوربخش گفت: اگر ایران و عربستان یک برنامه سرمایه‌گذاری مشترک برای بازسازی اقتصاد این کشورهای تازه‌ استقلال‌یافته داشته باشند و در زمینه راه‌آهن سرمایه‌گذاری کنند، حجم بازار خلیج فارس 20 میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

نوربخش گفت: بانک توسعه اسلامی امکان انجام طرح راه‌آهن را در دست مطالعه دارد و وزیران امور اقتصادی سایر کشورهای خلیج فارس نسبت به این طرح واکنش مثبت نشان داده‌اند.

نوربخش گفت: ثبات منطقه برای همه جهان مهم است و ایران تلاش دارد این ثبات را از طریق همکاری اقتصادی حفظ کند و نه از راه رقابت نظامی.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران گفت: همکاری می‌تواند در زمینه‌های دیگر به‌خصوص انرژی، صنایع و کشاورزی باشد به‌عنوان مثال به توافق ایران و قطر برای تهیه آب ازسوی ایران اشاره کرد و گفت: این قرارداد سمبلی از همکاری میان شمال و جنوب خلیج فارس است.

نوربخش گفت: از طریق طرح‌هایی شبیه این است که همکاری و ثبات تضمین می‌شود، زیرا منافع همه به هم گره می‌خورد.

16 تیر 1381؛ فرودگاه‌های کشور به بخش خصوصی واگذار می‌شوند

وزیر راه و ترابری گفت: تصدی‌گری فرودگاه‌های کشور در زمینه توسعه و بهره‌برداری به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

احمد خرم افزود: در این زمینه هم‌اکنون فراخوان واگذاری تصدی‌گری توسعه و بهره‌برداری فرودگاه بین‌المللی امام (ره) از طریق اینترنت انجام شده و تاکنون سه سرمایه‌گذار خارجی آمادگی خود را در این زمینه اعلام کرده‌اند.

وی اضافه کرد: فراخوان واگذاری 10 فرودگاه دیگر نیز در هفته جاری روی شبکه اینترنت قرار می‌گیرد.

وزیر راه و ترابری هدف از اجرای این طرح را تسریع در اجرای طرح جامع و توسعه فرودگاه‌های کشور به‌ویژه فرودگاه‌های مرزی که پروازهای خارجی از طریق آنها انجام می‌شود، اعلام کرد.

خرم با اشاره به اینکه با منابع اعتباری محدود موجود اجرای طرح‌های فرودگاهی، بیش از 20 سال به طول می‌انجامد، تصریح کرد: با واگذاری تصدی‌گری و توسعه فرودگاه‌های کشور به بخش خصوصی این فرودگاه‌ها در مدت سه تا چهار سال به بهره‌برداری خواهند رسید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید