نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 19تیر

رئیس مجلس: خسارات جنگ را از حلقوم عراق بیرون می‌کشیم!

کدخبر: ۴۲۵۰۲۰
اقتصادنیوز: روزنامه‌اطلاعات در روز 19 تیرماه 1361 سخنرانی مرحوم اکبرهاشمی رفسنجانی رئیس وقت‌مجلس را در نمازجمعه تهران را پوشش داده است.
رئیس مجلس: خسارات جنگ را از حلقوم عراق بیرون می‌کشیم!

به گزارش اقتصادنیوز در این گزارش آمده است: هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه تهران (18 تیر 1361) گفت: امروز ما در جنگ‌مان هم متکی به شما هستیم. «ما» که می‌گویم، بنده هم جزو شما هستم؛ یعنی خودمان متکی به همدیگر هستیم. نه امام از شما جداست و نه ما از شما جدا هستیم و نه می‌توانیم جدا باشیم و به قدرت شماها قاسطین، مارقین و ناکثین زمان را شکسته‌ایم و امروز جمهوری اسلامی ابهت خودش را پیدا کرده و دشمنان بشریت از جمهوری اسلامی می‌ترسند و امروز مفسرین روزنامه‌های مغرض غربی هم ناچار شده‌اند بگویند پدیده جمهوری اسلامی در کنار فلسطینی‌ها حساب جدیدی را در مرز اسرائیل باز کرده‌اند و این روزها صدام در شکستن برای خودش مفر درست کرده و علم صلح بلند کرده و علم آشتی‌خواهی بلند کرده است، البته دروغ است.

اگر راست می‌گفت، موقع رفتن این همه شهر را خراب می‌کرد. آخر کسی که می‌خواهد صلح کند وقتی از پیش شما می‌رود یک هدیه‌ای می‌گذارد. او می‌رود و قصر شیرین، سومار، مهران و دهلران را و نفت شهر را و چاه‌های نفت را و پل‌ها را و همه اینها را خراب کرده است.

آیا این می‌خواهد صلح کند؟ دنیا چرا این قدر احمقی؟ غیرمتعهدها چرا این قدر بیشعورید؟ یا خودتان را به بیشعوری می‌زنید؟ این چه صلح‌طلبی است؟ وقتی که از مملکتی که 20 ماه در اشغال داشته می‌رود 80 هزار «مین» می‌کارد توی جاده و خیابان و کوچه و بازار و راه و پل و رودخانه؟ این چه صلحی است؟ چرا این قدر بی‌اعتبار حرف می‌زنید؟

یک دردی دارید که می‌خواهید کنفرانس غیرمتعهدها را در بغداد تشکیل بدهید؟ یا تحت‌تاثیر آمریکا هستید و اسم خودتان را گذاشته‌اید غیرمتعهد؟

غیرمتعهدی که اردن باشد و عربستان سعودی امثال اینها باشند، اینها غیرمتعهد هستند؟ این غیرمتعهدها می‌خواهند بروند، می‌گویند بله، صدام یک قدم برداشته بله، قدم برداشته از توی شهر، شهر را خراب کرده، ترسیده فردا اسیر بشود، رفته است توی تپه‌ها. آنجا دارد سنگر می‌‌کند.

صدام همان روزی که آمده بود فردایش می‌گفت صلح منتها آنروز می‌گفت صلح، شط‌العرب را به من بدهید، تپه‌های غرب را به من بدهید، سه جزیره را به من بدهید، خوزستان را بگویید عربستان، اهواز را بگویید ال‌حواز، خرمشهر را بگویید محمره، آبادان را هم بگویید عبادان... حالا که رفته اینها را همه یادش رفته است. فقط می‌گوید ما می‌رویم به مرزهای بین‌المللی.

این صلح نیست، ما هم اینقدر نادان نیستیم. ما نمی‌توانیم 800 کیلومتر در 50 کیلومتر که در تیررس توپ‌های دوربرد عراق است خالی بگذاریم.

ما گلوله‌های عراق را برمی‌گردانیم به طرف بغداد و دست عراق را می‌شکنیم و مخارجی که در جنگ کرده‌ایم، می‌گیریم و شهرهایی که خراب شده با پول‌های نفت عراق می‌سازیم و مردمی که آفت دیده‌اند خسارات‌شان را با همین پول به آنها می‌دهیم. اگر هم به ما ندهند از حلقومشان درمی‌آوریم و به دنیا ثابت می‌کنیم که جمهوری اسلامی به متجاوز مدال نخواهد داد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید