نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 30 تیر

تزریق 2 میلیارد دلار اعتبار ارزی

کدخبر: ۴۲۷۶۳۷
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات30 تیر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
تزریق 2 میلیارد دلار اعتبار ارزی

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

30 تیر 1371؛ تمام سواری‌ها از بنزین بدون سرب استفاده می‌کنند

تمام خودروهای سواری و وانت با تمهیدات وزارت صنایع سنگین در آینده نزدیک از بنزین بدون سرب استفاده خواهند کرد.

در راستای اجرای سیاست‌های شورای عالی محافظت محیط زیست کشور و به‌منظور کاهش آلودگی هوا در سطح شهر تهران و دیگر شهرهای بزرگ کشور، این وزارتخانه اقداماتی را برای بالا بردن استاندارد تولیدات خودروهای ساخت داخل به عمل آورده که خوشبختانه به نتیجه رسیده است.

لذا به این وسیله به اطلاع هموطنان عزیز می‌رساند که همه خودروهای بنزین، اعم از سواری و وانت که در حال حاضر در داخل کشور تولید می‌شوند (به جز وانت مزدا) قابلیت مصرف بنزین بدون سرب را دارند و به زودی برچسب مربوطه نیز بر روی همه آنها نصب خواهد شد و وانت‌های مزدای تولید داخل نیز در آینده این قابلیت را پیدا خواهند کرد.

این گزارش می‌افزاید، شرکت ایران‌خودرو اقداماتی را در مورد اصلاح پیکان‌های موجود برای مصرف بنزین بدون سرب به‌عمل آورده و تعمیرگاه‌هایی را به‌منظور اجرای این طرح آماده کرده که به‌زودی به اطلاع عمومی خواهد رسید.

بنا به همین گزارش، ازجمله شرایط تعیین‌شده برای ورود خودروهای وارداتی به کشور، قابلیت مصرف بنزین بدون سرب است که به این ترتیب در حال حاضر خودروهای وارداتی و تولید داخل (به جز وانت مزدا) قابلیت مصرف بنزین بدون سرب را دارند و امید است که اقدامات جدی‌تری برای عرضه بیشتر این نوع بنزین در کشور به‌عمل آید و در آینده شاهد کاهش آلودگی محیط زیست از طریق گازهای آلاینده تولیدی توسط خودروها باشیم.

30 تیر 1381؛ برج‌سازان 5 هزار میلیارد تومان سهم فضای سبز تهران را نپرداخته‌اند

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران اعلام کرد: در یک دوره چهارساله (76 تا 80) با فروش 15 میلیون مترمربع مازاد تراکم در تهران حدود 610 هزار نفر به جمعیت تهران اضافه شده است.

مهندس علی محمد مختاری با اشاره به این مطلب به مشکلات و کمبود فضای سبز در شهر تهران پرداخت و گفت: اگر ما برای هر نفر 25 مترمربع فضای سبز براساس استانداردهای بین‌المللی در نظر بگیریم، طبیعی است که این تعداد 15 میلیون مترمربع فضای سبز نیاز دارند.

وی ارزش خرید هر مترمربع زمین برای ایجاد فضای سبز را حداقل 3 میلیون و 500 ریال عنوان کرد و افزود: اگر بخواهیم 15 میلیون مترمربع زمین خریداری کنیم، رقمی معادل 5 میلیارد تومان نیاز است که باید شهرداری تهران بپردازد.

مهندس مختاری با تاکید بر این نکته که این مبلغ را بایستی در حقیقت افرادی که مازاد تراکم خریداری کرده‌اند، برای ایجاد فضای سبز پرداخت می‌کردند، خاطرنشان کرد: از مجموع مازاد تراکم فروخته‌شده، طبق قانون تنها 10 درصد مبلغ فوق دریافت شده که خیلی بیش از آن برای فضای سبز تهران هزینه شده است.

به گفته مهندس مختاری، سالانه 12.6 میلیارد تومان در تهران صرف حفظ و نگهداری 31 هزار هکتار فضای سبز تحت پوشش شهرداری تهران می‌شود.

جلسه شورای انرژی اتمی تشکیل شد

شورای انرژی اتمی به ریاست آقای عارف، معاون اول رئیس‌جمهوری و با حضور اعضا تشکیل شد. در این جلسه، عملکرد سازمان انرژی اتمی ایران در سال‌های گذشته در زمینه‌های مختلف به‌خصوص پیشرفت‌های حاصله در تکمیل نیروگاه‌ اتمی بوشهر مطرح شد و درخصوص تعیین سهم برق تولیدشده از انرژی اتمی در کل تولید انرژی کشور، مقرر شد بررسی‌های کارشناسی در کمیته‌ای مرکب از دستگاه‌های ذی‌ربط انجام و گزارش موضوع برای تصمیم‌گیری به شورا ارائه شود.

همچنین شورای انرژی اتمی کشور موافقت کلی خود را با استقلال نظام ایمنی هسته‌ای کشور به‌عنوان یک سازمان زیر نظر معاون رئیس‌جمهوری در انرژی اتمی اعلام  کرد و مقرر شد جزئیات موضوع در یک کار کارشناسی، زیر نظر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بررسی شود و این سازمان گزارش نهایی را به شورای انرژی اتمی ارائه دهد.

تزریق 2 میلیارد دلار اعتبار ارزی

وزیر اقتصاد در پاسخ به سوالی مبنی‌بر نحوه تامین منابع اعتباری ارزی از خارج کشور (به میزان 2 میلیارد دلار) گفت: تاکنون 500 میلیون «یورو» از طریق انتشار و فروش اوراق قرضه ارزی، 500 میلیون دلار از طریق بانک‌های داخلی (که قرار است این مبلغ را از بازارهای پولی بین‌المللی جذب کنند) و 300 میلیون دلار هم محل خطوط اعتباری بانک‌های خارجی برای پروژه‌هایی که هزینه ارزی دارند، تامین شده است.

برای جذب 700 میلیون بقیه نیز مذاکراتی با بانک‌های داخلی و خارجی در جریان است و پیش‌بینی بودجه امسال برای تامین 2 میلیارد دلار اعتبار ارزی از محل منابع خارجی تحقق خواهد یافت.

طهماسب مظاهری ادامه داد: در بحث خصوصی‌سازی دولت دو هدف عمده را تعقیب می‌کند، فروش شرکت‌ها و موسسات دولتی به بخش خصوصی و باز کردن فضا و تنظیم مقررات برای گسترش فعالیت‌های بخش خصوصی که این هدف در بخش بانکی آغاز شده است و فروش سهام شرکت‌های دولتی نیز به‌تدریج و به آهستگی در جریان است.

وی اضافه کرد: در مورد فروش سهام شرکت‌های دولتی، به خصوص بانک‌ها دو هدف عمده پیگیری می‌شود. اول آنکه سهام بانک‌ها باید به‌صورت عام – از طریق بورس – به تمام مردم واگذار شود نه به اشخاص خاص.

مظاهری بیان کرد: با این وجود، دولت تصمیم دارد که بانک ملی ایران را به‌صورت کاملا دولتی – حداقل برای چهار یا پنج سال آینده – برای خود حفظ کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه به لایحه اصلاح مواد 15 و 16 قانون برنامه سوم توسعه اشاره کرد و گفت: در صورت تصویب مجلس، دستگاه‌های دولتی دیگر ملزم نخواهند بود برای فروش شرکت‌های تابعه خود به سازمان خصوصی‌سازی وکالت دهند و خودشان به‌طور مستقل می‌توانند نسبت به واگذاری سهام شرکت‌های خود از طریق بورس اقدام کنند.

سازمان‌های خصوصی‌سازی نیز نظارت دقیق بر نحوه فروش این شرکت‌ها را عهده‌دار خواهد بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید