نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 3 مرداد

6 سد بزرگ بر روی کارون ساخته می‌شود

کدخبر: ۴۲۸۴۳۷
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات اول مرداد در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
6 سد بزرگ بر روی کارون ساخته می‌شود

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

3 مرداد 1351؛ ساخت 6 سد بزرگ بر روی کارون

امروز بتن‌ریزی بزرگ‌ترین سد ایران به نام سد رضا شاه کبیر در نزدیکی مسجد سلیمان در حضور آقای نخست‌وزیر آغاز شد.

امیرعباس هویدا در یک سفر 12 ساعته از شهرهای بوشهر، اهواز، مسجد سلیمان و خرم‌آباد دیدن کرد و ضمن آن چند تاسیسات جدید عمرانی آب و برق را افتتاح کرد.

آقای نخست‌وزیر مقارن ساعت هشت و ربع صبح با هواپیمای اختصاصی وارد بوشهر شد. آقایان دکتر وحیدی وزیر آب و برق و دکتر خطیبی، مدیرعامل جمعیت شیر و خورشید سرخ همراه وی بودند.

نخست‌وزیر پس از بازدید از شهر از نیروگاه برق بوشهر دیدن کرد و خط انتقال نیروی برق بوشهر – برازجان را ا افتتاح کرد.

سپس شبکه آبرسانی شهر بوشهر مورد بازدید قرار گرفت. در مراسم افتتاح این شبکه گزارش داده شد که احداث این منبع و شبکه آبرسانی یکی از خواسته‌های دیرین مردم بوشهر بود که خوشبختانه امروز به نتیجه رسید و اکنون آب تصفیه‌شده و کافی در دسترس مردم گذارده می‌شود.

نخست‌وزیر مدت سه ساعت در بوشهر توقف داشت. سپس با هواپیمای خصوصی به محل سد رضاشاه کبیر پرواز کرد. در محل سد از آقای نخست‌وزیر استقبال به‌عمل آمد. سپس بتن‌ریزی مقارن ظهر آغاز شد.

بتن‌ریزی سدی که امروز با حضور آقای نخست‌وزیر شروع شد، قسمتی از پروژه وسیع تامین منابع آب و آبیاری استان خوزستان با استفاده از رودخانه کارون می‌باشد.

براساس طرحی که تهیه‌شده بر روی رودخانه کارون 6 سد بزرگ مخزنی و 4 سد کوچک تولید برق بسته می‌شود که با احداث این سدها می‌توان 160 هزار هکتار از اراضی بایر بین شوشتر و اهواز را مشروب ساخت و بالغ‌بر 5 میلیون کیلووات ساعت برق تولید کرد.

ساخت سد رضاشاه کبیر سال 1353 خاتمه خواهد یافت. این سد 38 هزار هکتار از اراضی را آبیاری می‌کند و یک میلیون کیلووات ساعت برق تولید خواهد کرد.

هزینه احداث این سد در برنامه چهارم عمرانی کشور بیش از 3 میلیارد و 400 میلیون ریال پیش‌بینی شده و قسمتی از اعتبارات موردنیاز نیز در برنامه پنجم تامین خواهد شد.

سوم مرداد 1361؛ اعلام مواضع ایران در قبال شرکت‌های عضو کنسرسیوم

دکتر عباس هنردوست، معاون وزارت نفت در امور بین‌الملل در یک مصاحبه رادیو و تلویزیونی ضمن اعلام لغو قراردادهای ایران با شرکت‌های عضو کنسرسیوم بین‌المللی نفت، مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال این شرکت‌ها را توضیح داد.

وی ابتدا ضمن اشاره به سابقه بهره‌برداری غیرفنی و استعماری از منابع نفت کشورمان توسط 27 شرکت فعال نفتی که از 17 شرکت آمریکایی ازجمله 7 شرکت تراز اول نفتی آمریکا و 9 شرکت نفتی اروپایی و یک شرکت نفتی متعلق به آسیا تشکیل می‌شد، گفت: در دی‌ماه 1358 طبق مصوبه شورای انقلاب اسلامی به وزیر نفت اجازه داده شد تا کمیسیونی مرکب از افراد منتخب را برای بررسی قراردادهای نفتی تشکیل دهد و آن دسته از قراردادها که به ضرر ماست لغو شود و در ضمن برای حل و فصل اختلافات و دعاوی ناشی از «کان لم یکن» نشدن قراردادهایی که به ضرر کشورمان بوده نیز یک کمیسیون خاص تشکیل شود.

دکتر هنردوست افزود: ما پس از اعلام لغو این گونه قراردادها در مقر کنسرسیوم در لندن حاضر شدیم و ضمن بیان مواضع دولت جمهوری اسلامی ایران اعلام کردیم که نمی‌گذاریم ذره‌ای از حقوق امت مسلمان ایران حتی به مقیاس یک سنت پایمال شود و برای اعضای کنسرسیوم توضیح دادیم که ایران هیچ‌ دادگاه یا مرجعی را برای رسیدگی به اختلافات و دعاوی ناشی از لغو قراردادهای مذکور به رسمیت نمی‌شناسد، مگر کمیسیون خاص که ذکر آن رفت.

وی افزود: به شرکت‌های فعال و عامل نفت در ایران همچنین گفته شد که حاضریم در مذاکرات برای بررسی چگونگی ]حل[ اختلافات با آنها شرکت کنیم و آنها را مطمئن ساختیم که در این رسیدگی عدالت اسلامی کاملا رعایت خواهد شد.

در این چارچوب ضمن مذاکره با شرکت‌های «اجیپا» ایتالیا، هیسپانویل اسپانیا و پتروفینای بلژیک به تفاهم رسیدیم و موافقت‌نامه حل و فصل نهایی با آنها به امضا رسید و به موجب این موافقت‌نامه، شرکت‌های مذکور اعلام کردند که هیچ ادعایی در ارتباط با قراردادهای کان لم یکن شده ندارند و از این پس به‌عنوان مشتری‌های عادی نفت خام ایران با ما طرف خواهند بود.

هنردوست گفت: از سایر شرکت‌ها انتظار داریم با تبعیت از این سه شرکت برای انجام مذاکرات حاضر شوند.

سوم مرداد 1371؛ پرداخت 30 میلیون تومان وام برای خرید مدارس غیرانتفاعی

روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: به‌منظور فراهم کردن تسهیلات لازم در جهت اجرای سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های دولت مبنی‌بر ایجاد و راه‌اندازی مدارس غیرانتفاعی، به متقاضیان تاسیس و راه‌اندازی این‌گونه مدارس از طرف بانک صادرات ایران در سراسر کشور برای کمک به طرح‌های پیشنهادی برای خرید و احداث مدارس، در اسرع وقت اعتبارات لازم پرداخت می‌شود.

این اعتبارات به شرح زیر هستند: تسهیلات اعتباری برای خرید و یا احداث مدارس غیرانتفاعی در هر یک از مقاطع آموزش ابتدایی، راهنمایی و متوسطه حداکثر تا 100 میلیون ریال و برای دو مقطع آموزشی حداکثر تا 200 میلیون ریال و برای سه مقطع آموزشی حداکثر تا 300 میلیون ریال قابل‌پرداخت خواهد بود.

برای کمک بیشتر به ایجاد و راه‌اندازی این قبیل مدارس، سود تسهیلات اعتباری برای این امر 12 درصد در سال تعیین شده است.

سوم مرداد 1391؛ انتقاد سیب‌زمین‌کاران از تعویق در تسویه مطالبات

رئیس هیات‌مدیره اتحادیه سیب‌زمینی‌کاران ایران گفت: دولت از 4 سال گذشته تاکنون مبلغ 10.5 میلیارد تومان پول کشاورزانی را که بابت حق انبارداری محصول خرید تضمینی در سال 87 قرارداد بسته بودند، پرداخت نکرده است.

حسن محمدی افزود: در این شرایط کشاورزان بدون برنامه و به‌صورت خودسرانه اقدام به کشت سیب‌زمینی می‌کنند و به‌دلیل اشباع بازار از این محصول، مجبور می‌شوند محصول مازاد بر مصرف خود را از بین ببرند.

محمدی با بیان اینکه بین 150 هزار هکتار تا 180 هزار هکتار اراضی زیر کشت سیب‌زمینی در کشور وجود دارد، گفت: در مقطعی می‌توانستیم بازار صادرات سیب‌زمینی به کشورهای همسایه مانند عراق را داشته باشیم؛ درحالی‌که متاسفانه در سال‌های 88-87 که وارد بازار عراق شده بودیم، وزارت بازرگانی وقت تعرفه صادرات 80 درصدی را برای صادرات این محصول وضع کرد و تولیدکنندگان رغبتی برای صادرات محصولات خود نداشتند و بلافاصله ترکیه وارد بازار بین‌المللی شد و با اعمال سیاست‌های حمایتی از تولیدکنندگان خود، بازار عراق را از دست ما گرفت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید