نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛6 شهریور

والی مسلمین حق دارد همه چیز را تعیین قیمت کند

کدخبر: ۴۳۶۳۳۱
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 6 شهریور در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:کارخانه عظیم نساجی تاسیس می‌شود
والی مسلمین حق دارد همه چیز را تعیین قیمت کند

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

ششم شهریور 1351؛ کارخانه عظیم نساجی تاسیس می‌شود

اعضای هیات‌ سرمایه‌گذاران ژاپن با امیرعباس هویدا، نخست‌وزیر ملاقات کردند و مذاکراتی انجام دادند.

شرکت‌کنندگان ایرانی و ژاپنی در کنفرانس سرمایه‌گذاری بعد از پایان دومین جلسه کنفرانس در 6 گروه کار خود را در رشته‌های نفت و گاز، مواد شیمیایی و پتروشیمی، صنایع، معادن، کشت و صنعت و امور مالی و اعتباری شروع کردند.

این گروه هر یک به طور جداگانه امکانات سرمایه‌گذاری در هر یک از رشته‌های مذکور را مورد بررسی قرار دادند و با گروه ایرانی درباره سرمایه‌گذاری مشترک در این رشته‌ها به تبادل‌نظر پرداختند.

هوشنگ انصاری، وزیر اقتصاد در دیدار با هیات سرمایه‌گذاری ژاپنی اعلام کرد: در سال 1350 رشد اقتصادی ایران به قیمت‌های ثابت 14.3 درصد بوده است. قسمتی از این رشد ناشی از افزایش بسیار قابل‌ملاحظه تولیدات صنعتی کشور بوده است. بخش صنعتی در سال مذکور رشدی برابر با 17 درصد به قیمت‌های ثابت داشته و تولیدات آن به 5 میلیارد دلار بالغ شده است. استحکام پایه‌های صنعتی ایران در صادرات کشور نیز منعکس شده به‌طوری که صادرات کالاهای صنعتی موردنیاز ژاپن را که اخیرا آزاد اعلام کرده است، تامین کند.

ششم شهریور 1361؛ والی مسلمین حق دارد همه چیز را تعیین قیمت کند

اکبر هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نمازجمعه گفت: انحصار و ابتکار و احتکار اگر با هم باشند در بخش اقتصاد فاجعه می‌آفرینند.

به‌نظر بسیاری از فقها آن احتکاری که احکام فقهی خاصی رویش آمده در همین محدوده ارزاق است و به‌عنوان ارزاق هم چند خاص را اسم برده‌اند.

امام یکی دو فتوای مهم دادند که در جلد دوم تحریر‌الوسیله در مسائل مستحدثه در صفحات آخر می‌فرمایند و ایشان با انحصار که از بدترین پدیده‌های عصر ماشینی و عصر تجارت بین‌المللی است و بیشتر دزدی‌های رسمی، امروز از طریق انحصارات می‌شود این‌گونه برخورد می‌کنند و در مساله پنجم می‌فرمایند که جایز نیست که ما تجارت و کالاهای معین یا صنعتی را با این علائم انحصاری که درست می‌کنند و ثبت می‌دهند منحصر کنیم به یک موسسه یا یک انسان یا یک تاجر یا یک شرکت و اگر به دلیل اینکه این مارک سماور از من است یا این مارک این کتری یا یخچال از من است و امثال اینها کسی خیال کند که حق دارد همه تجارت را در اختیار بگیرد، امام می‌فرمایند این جائز نیست و این حقی برای همه مردم است و هر کس هم که مدعی انحصار باشد مردم در مقابل او تعهدی ندارند و می‌توانند خودشان تجارتخانه درست کنند. و از لحاظ شرعی انحصارش ممنوع است و نه تخلف از انحصار. 

فتوای امام را در مورد احتکار گفتم که ایشان احتکار را روی طعام برده‌اند و چند قلم ولی در مورد خبر طعام هم می‌فرمایند به شدت کراهت دارد که در مورد سایر اجناس هم کسی دست به جمع کردن به‌منظور بالا رفتن قیمت بزند و حکمش هم می‌فرمایند در این حد است که دولت یا والی یا عدول مومنین (که ولایت‌شان باز یک نوع ولایتی هست) حق دارند دخالت کنند و جنس را از انبار دربیاورند و به قیمت عادلانه بفروشند. البته در این جا باز یک مورد هست که آیا باید قیمت را بر آن باید تحمیل کرد یا اینکه، دربیاورند و عرضه کنند با آن قیمتی که صاحب جنس می‌خواهد و مشتری دارد؟ این را در باب احتکار به‌عنوان احتکار نمی‌فرمایند اما در مساله دیگری که مربوط به اختیارات دولت و والی است می‌فرمایند.

ششم شهریور 1381؛ بانکداری الکترونیک در ایران ایجاد می شود

مدیرعامل بانک ملی ایران با بیان اینکه در طرح اصلاحات راهبردی بانک‌ها محور اصلی، توقعات و خواسته‌های مشتریان بوده است، گفت: برخی از این توقعات مورد انتظار یک نظام بانکی کارا نیست.

ولی‌الله سیف با اشاره به توقعاتی که از سیستم بانکی وجود دارد، گفت: توقعات متعادل در نظام بانکی تقسیم‌بندی شده و برای برخی از آنها طراحی‌های لازم انجام شده و عمل می‌شود و برخی دیگر نیاز به اصلاحات ساختار اداری امور بانک‌ها دارد که در حال بررسی است.

مدیرعامل بانک ملی ایران ایجاد زمینه رشد و رونق را ازسوی بانک‌ها در گرو برآورده کردن توقعات مشتریان دانست و گفت: با تفویض اختیارات به مدیریت‌ها زمینه حرکت‌های منطبق بر این توقعات به‌وجود خواهد آمد.

وی یکی از نیازهای شبکه بانکی مدرن الکترونیک را ایجاد زیرساخت‌های مخابراتی در این زمینه ذکر کرد و افزود: در صورت ایجاد این زمینه بانکداری الکترونیک در کشور عرضه خواهد شد.

ششم مرداد 1391؛موز کیلویی 3 هزار تومان شد

رئیس اتحادیه سراسری فروشندگان میوه و تره‌بار استان تهران با بیان اینکه هم‌اکنون قیمت موز در سطح شهر 3000 تومان است، از ممانعت ورود این میوه در حجم بالا به بازار خبر داد.

حسین مهاجران اظهار کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم موز در میدان مرکزی میوه و تره‌بار 2200 تومان است، البته هر کیلوگرم موز در خرده‌فروشی‌های واقع در سطح شهر با احتساب سود در نظر گرفته شده با قیمتی حدود 3000 تومان به فروش می‌رسد. رئیس اتحادیه سراسری فروشندگان میوه و تره‌بار استان تهران در بیان علت افزایش قیمت موز در بازار گفت: روز پنج‌شنبه هفته گذشته عده‌ای بنا به دلایلی از ورود میزان بالای موز از سردخانه‌ها به بازار ممانعت کردند و همین امر به افزایش قیمت موز منجر شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید