نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 23 آبان

هواپیماهای دست‌دوم فروخته‌شده به ایران را پس نمی‌گیریم!

کدخبر: ۴۵۴۲۶۸
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 23 ابان در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
هواپیماهای دست‌دوم فروخته‌شده به ایران را پس نمی‌گیریم!

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

23 آبان 1351؛ فرش کرمان 25 درصد گران شد

فرش کرمان طی ماه‌های اخیر حدود 25 درصد افزایش قیمت پیدا کرده است.

با ترقی قیمت فرش کرمان، کارشناسان فرش علل افزایش نرخ قالی کرمان را کمبود کارگر، افزایش نرخ مواد اولیه فرش و توسعه بازار فرش ایران مخصوصا قالی کرمان در اروپا و آمریکا می‌دانند.

در مورد کمبود کارگر قالیباف در کرمان چون اکثر کارگران این منطقه توسط صنایع سنگین از قبیل ذوب‌آهن، معادن مس سرچشمه، زغال‌سنگ پابدانا و همچنین کارهای ساختمانی جذب شده‌اند عده کارگران قالیباف کم شده و معدودی کارگر نیز که در رشته قالیبافی کار می‌کنند دستمزد بیشتری می‌خواهند و با افزایش دستمزد آنها قیمت فرش نیز خواهی‌نخواهی افزایش یافته است؛ به‌طوری‌که حداقل دستمزد روزانه یک کارگر قالیباف در کرمان برای 8 ساعت کار 100 ریال است.

درباره افزایش نرخ مواد و مصالح اولیه فرش، اخیرا مقدار زیادی از پشم مرغوب ایران توسط کشورهای خارجی ازجمله ژاپن خریداری‌ شده و کمبود پشم باعث افزایش قیمت آن شده است. گرانی قیمت «قرمزدانه» و دیگر رنگ‌های طبیعی و صنعتی که در تهیه فرش به‌کار می‌رود نیز باعث افزایش قیمت قالی کرمان شده است.

مهم‌تر از همه اینکه اخیرا بازار فرش ایران در اروپا و آمریکا توسعه‌یافته و وضع قالی در این بازارها نسبتا خوب شده و همه این عوامل سبب بالا رفتن قیمت قالی کرمان شده است.

23 آبان 1361؛ خانواده 8 نفره شرط دریافت زمین در تهران

شرایط و ضوابط اولین مرحله واگذاری زمین در تهران اعلام شد. براساس این شرایط که ازسوی روابط عمومی وزارت مسکن و شهرسازی اعلام شد، اولین مرحله واگذاری زمین در دو منطقه شمال غربی و جنوب شرقی تهران انجام خواهد شد.

همچنین در اولین مرحله علاوه‌بر شرایط عمومی شرایط خاصی نیز برای واگذاری زمین در نظر گرفته شده است که این شرایط شامل داشتن اصل اصل مجوز آزاد خرید مسکن که شماره سمت راست بالای آن 8 رقمی باشد و همچنین داشتن تعداد افراد تحت‌تکفل بیش از هفت نفر به استثنای فرد متقاضی منظور شده است.

به‌علاوه در جهت رفاه عمومی و با در نظر گرفتن شرایط خاص کشور، سطح زیربنای مجاز متناسب با احتیاجات و تا حد رفاه نسبی برآورد شده که رعایت آن بسیار ضروری و یکی از شرایط مهم امر واگذاری زمین شهری خواهد بود.

حداکثر سطح مجاز زیربنا به شرح زیر اعلام می‌شود:

- زیربنا برای خانواده‌های چهارنفری و کمتر 84 مترمربع.

- زیربنا برای خانواده‌های پنج نفری 104 مترمربع.

- زیربنا برای خانواده‌های 6 نفری و بیشتر 124 مترمربع.

23 آبان 1371؛ پاکستان از ایران گاز مایع می‌خرد

پاکستان به‌دنبال کاهش تولیدات گاز مایع خود، از ایران گاز خریداری می‌کند.

مطبوعات پاکستان نوشته‌اند، براساس موافقتنامه‌ای که بین دو شرکت ملی گاز ایران و نفت پاکستان به امضا رسیده است، پاکستان روزانه 50 تن گاز مایع از ایران وارد خواهد کرد و در نظر دارد این مقدار را تا 200 تن افزایش دهد. دولت پاکستان به‌دلیل کاهش تولیدات گاز مایع خود این تصمیم را اتخاذ کرده است. قرار است این محموله از طریق مرز ایران و پاکستان در زاهدان حمل شود.

وزیر نفت پاکستان گفت: پاکستان برای وارد کردن گاز مایع شرکتی را تاسیس خواهد کرد.

23 آبان 1381؛ ذخایر ارزی کشور به 17 میلیارد دلار رسید

رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد: حجم کل ذخایر ارزی کشور در 6 ماه اول سال‌جاری با 7 درصد رشد نسبت به دوره مشابه سال گذشته به رقمی بیش از 17 میلیارد دلار رسید.

دکتر نوربخش افزود: کل تعهدات کشور تا پایان 6 ماه اول امسال اعم از بدهی‌های قطعی و تعهدات بالقوه در حدود 23.2 میلیارد دلار است که از این رقم 8.3 میلیارد دلار اختصاص به بدهی‌های قطعی و 13.9 میلیارد دلار به تعهدات بالقوه اختصاص دارد.

وی اظهار کرد: در بخش خارجی اقتصاد در مدت مذکور به‌دلیل دستیابی به رشد 6 درصدی در تولید ناخالص داخلی میزان واردات معادل 20 درصد افزایش یافت همچنین در همین مدت صادرات غیرنفتی 6.7 درصد رشد داشت.

نوربخش ادامه داد: تراز تجاری کشور تا پایان 6 ماه اول سال 1381 معادل یک میلیارد و 100 میلیون دلار مثبت بوده است. همچنین حساب سرمایه به 1.8 میلیارد دلار رسید.

ترکیه هواپیماهای دست‌دوم فروخته‌شده به ایران را پس نمی‌گیرد

شرکت هواپیمایی ترکیه «ترکیش‌ایر» در واکنش به طرح تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از چگونگی خرید هواپیمای مسافربری از این شرکت اعلام کرد که فروش این هواپیماها به‌زور صورت نگرفته و پس گرفتن آنها غیرممکن است.

«فائق آکین»، رئیس روابط عمومی شرکت ترکیش‌ایر گفت: هواپیماهای مزبورش از تحویل بازسازی‌شده و پروازهای آزمایشی آنها زیر نظر نظارت کارشناسان ایرانی صورت گرفته و بعد از کنترل‌های لازم ازسوی شرکت خریدار تحویل‌ گرفته شده است.

وی افزود: اگر ایران تمایلی به استفاده از این هواپیماها نداشته باشد می‌تواند با برگزاری مزایده آنها را به قیمت مناسب بفروشد.

روزنامه «صباح» به نقل از روزنامه «انتخاب» چاپ تهران افزود، چند تن از نمایندگان مجلس ایران طرح تحقیق و تفحص درباره چگونگی خرید هواپیماهای مستعمل از «ترکیش‌ایر» را به مجلس ارائه داده‌اند.

شرکت هواپیمایی ترکیش‌ایر در سال 1380، شش فروند از هواپیماهای مستعمل خود را به ارزش تقریبی 72 میلیون دلار به ایران فروخت.

این هواپیماها در چارچوب طرح کوچک کردن شرکت ترکیش‌ایر و نیز بالا بودن هزینه نگهداری و پروازی این هواپیماها صورت گرفته بود.

23 آبان 1391؛ تهاتر مالیات تولیدکنندگان با بدهی دولت

براساس اعلام اعضای کمیسیون حمایت از تولید مجلس، قرار است طرح تهاتر مالیات و بدهی تولیدکنندگان برای حل مشکلات عمده بخش تولید در دستور بررسی قرار گیرد.

این طرح همزمان با بالا گرفتن اعتراضات پیمانکاران بخش خصوصی مطرح شده و اگرچه موانع زیادی پیش‌رو دارد، اما به گفته رئیس اتاق بازرگانی ایران، در صورت نهایی شدن می‌تواند در باز کردن گره بدهی‌های معوق موثر باشد.

آخرین آمار از حجم بدهی‌های دولت به پیمانکاران بخش خصوصی، حداقل 20 هزار میلیارد تومان است که به‌رغم پیگیری‌های مستمر بخش خصوصی هنوز این حجم بزرگ از بدهی‌ها، معوق مانده است.

البته طرح تهاتر بدهی دولت به تولیدکنندگان با مالیاتی که این بخش باید به دولت بدهد، در شرایطی مطرح شده که ازسویی، موضوع اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم نیز در دستورکار مجلس است که به موجب آن به جای اخذ مالیات بر درآمد، مالیات بر ثروت جایگزین شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید