نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 8 آذر

سیر نزولی بدهی خارجی ایران

کدخبر: ۴۵۷۷۷۲
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات8 آذر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
سیر نزولی بدهی خارجی ایران

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

هشتم آذر 1351؛ شهرک معدنی 25 هزار نفری در کرمان احداث می‌شود

مقدمات بهره‌برداری از معدن مس کرمان فراهم شد و قسمتی از اعتبارات موردنیاز اجرای طرح اکتشاف و استخراج مس کرمان در بودجه عمرانی سال 1352 کل کشور منظور شد.

در طول سال آینده با استفاده از اعتبارات عمرانی اقداماتی به‌منظور تهیه طرح شهر معدنی کرمان و نصب ماشین‌آلات استخراج مس انجام خواهد شد.

براساس طرحی که در مورد بهره‌برداری از معدن مس سرچشمه کرمان تهیه شده است برای بهره‌برداری از مس کرمان بیش از 30 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری می‌شود که حدود 6 میلیارد ریال این سرمایه‌گذاری، از محل اعتبارات عمرانی سال آینده دولت تامین خواهد شد.

به موجب این طرح در مجاورت معدن سرچشمه کرمان یک شهرک 25 هزار نفری به وجود می‌آید که در این شهرک برای کارکنان صنعت مس خانه‌سازی و تاسیسات عمومی از قبیل مدرسه، درمانگاه و مراکز بهداشتی و درمانی احداث خواهد شد.

همچنین در سال آینده مذاکراتی که برای خرید وسایل و ماشین‌آلات اکتشاف و استخراج مس جریان دارد ادامه خواهد یافت و تعدادی از ماشین‌آلات، خریداری شده و به ایران حمل می‌شود.

معدن مس کرمان در سال 1356 مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و از این معدن سالانه 160 هزار تن مس استخراج می‌شود.

اسکناس در ایران چاپ می‌شود

مقدمات چاپ اسکناس در ایران فراهم می‌شود و برای اولین بار از سال 1356 اسکناس‌های ایرانی در داخل کشور چاپ خواهد شد.

یک مقام بانک مرکزی گفت: برای چاپ اسکناس در داخل کشور قبلا بانک ملی ایران و سپس از سال 1347 به بعد بانک مرکزی مطالعاتی را آغاز کرد.

مطالعات به این نتیجه رسید که از سال 1356 به بعد یعنی 5 سال دیگر چاپ اسکناس در داخل کشور از نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه خواهد بود.

بدین لحاظ پس از اتمام ضرابخانه جدید، ساختمان قدیمی ضرابخانه برای چاپخانه اسکناس اختصاص خواهد یافت.همین مقام افزود: طی 5 سال آینده به‌تدریج تاسیسات لازم ایجاد خواهد شد و با کادر فنی متخصص از سال 56 اقدام به چاپ اسکناس در داخل خواهد شد.

هشتم آذر 1361؛ مبادلات اقتصادی با ابرقدرت غربی به صفر رسید

فیدلبو کوماندیچ، عضو شورای اجرایی فدرال یوگسلاوی به اتفاق معاون انرژی و سفیر یوگسلاوی با برادرنبوی، وزیر صنایع سنگین و معاونین این وزارتخانه دیدار و گفتگو کرد.

برادر نبوی ضمن اشاره به مبارزات امت مسلمان ما با ابرقدرت‌ها در طول تاریخ از مبارزات ملت یوگسلاوی در راه کسب استقلال یاد کرد و اظهار امیدواری نمود که این دیدار موفقیت‌آمیز باشد و بتواند به گسترش و توسعه روابط صنعتی کمک کند. وی همچنین گفت: روابط اقتصادی خارجی ما براساس سیاست نه شرقی نه غربی استوار است. به همین خاطر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حجم مبادلات اقتصادی ما با ابرقدرت غرب به صفر رسید.

در حالی که این کشور قبل از انقلاب اسلامی بزرگ‌ترین شریک اقتصادی ما بود. وی افزود: ما همچنین به جای پر کردن خلأ ابرقدرت غربی توسط ابرقدرت شرقی تلاش کرده‌ایم با کشورهای جهان سوم، غیرمتعهدها و کشورهای در راه استقلال ارتباط بیشتری برقرار کنیم. البته این گزایش نمی‌تواند بدون توجه به منافع و ملاحظات اقتصادی جمهوری اسلامی صورت گیرد. به همین دلیل ما در روابط خارجی با کشورهای جهان سوم به این مساله توجه داریم که این روابط در جهت منافع دو ملت باشد.

هشتم آذر 1391؛ پرچم بورس در قله 32 هزار واحد

بورس اوراق بهادار تهران پس از گذر از یک دوره استراحت و البته افت و خیزهای تدریجی رکورد جدیدی را از خود به نمایش گذاشت.

در این روز (هفتم آذر) دماسنج بازار سهام با ثبت رشد 409 واحدی معادل 1.2 درصد افزایش توانست برای نخستین بار در عمر 46 ساله خود ضمن عبور از ارتفاع 32 هزار واحدی و البته حفظ این رکورد تا پایان معاملات با رقم 32 هزار و 18 واحدی روز معاملاتی خود را به پایان برساند. با این رخداد، پاییز سال 91 به‌طور قطع در تاریخ بازار سرمایه ایران به‌عنوان رویایی‌ترین فصل کاری بورس ثبت خواهد شد. پیش از این در روز سی‌ام مهرماه امسال بود که دماسنج بورس توانست برای اولین بار رکورد 30 هزار واحدی را به خود ببیند و پس از آن شاخص بورس در ششم آبان موفق به عبور از کانال 31 هزار واحدی شده بود. درواقع با رخداد دیروز بازار سهام در فصل پاییز امسال سومین رکورد بزرگ خود را به ثبت رساند؛ هرچند درخلال روزهای پاییزی امسال رکوردهای مختلفی را هنگام عبور شاخص از کانال‌های 29 هزار، 30 هزار و 31 هزار واحدی از خود بر جای گذاشته بود. با این حال هنوز یک ماه تا پایان رویایی‌ترین پاییز بورس تهران باقی است.

سیر نزولی بدهی خارجی ایران

بانک مرکزی از کاهش میزان بدهی‌های خارجی ایران طی فصل بهار امسال خبر داده است.براساس سررسید اولیه بدهی‌ها، کل بدهی‌های خارجی کشور در پایان خردادماه سال‌جاری رقمی حدود 14 میلیارد دلار بوده که نسبت به خردادماه سال گذشته نزدیک به 40 درصد کاهش پیدا کرده است.

گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که روند بدهی‌های خارجی ایران در دو مقطع کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت با شیب کاهشی روبه‌رو بوده است.

به‌گونه‌ای که بدهی‌های خارجی ایران با 25 درصد کاهش در بخش کوتاه‌مدت از حدود 7.7 میلیارد دلار در فروردین‌ماه به حدود 5.7 میلیارد دلار در خردادماه امسال رسیده است. این رقم برای بخش میان‌مدت و بلندمدت نیز از حدود 8.7 میلیارد دلار در فروردین‌ماه به حدود 8.3 میلیارد دلار در خردادماه امسال رسیده است. این به معنای کاهش 5درصدی بدهی‌های خارجی ایران در بخش میان‌مدت و بلندمدت است.

بررسی آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد نسبت بدهی کوتاه‌مدت خارجی به میان‌مدت و بلندمدت در دوره فعالیت دولت ششم حدود 29.79 درصد بوده که این نسبت در دولت نهم به 58.95 درصد رسیده است.

آغاز استقراض خارجی کشور به سال 1372 بازمی‌گردد؛ تا سال 1376 که اقتصاد کشور با 17.7 میلیارد دلار بدهی روبه‌رو بوده است. این میزان بدهی خارجی تا سال 1380 به حدود 9 میلیارد دلار کاهش یافته است اما تا سال 1384 همزمان با تلاش برای جذب سرمایه‌های خارجی که در قالب بدهی‌های میان و بلندمدت خارجی نمود پیدا کرد بدهی‌های خارجی ایران به رقم 23 میلیارد دلار رسید. دو سال بعد این سطح بدهی‌ها حفظ و حتی افزایش یافت و در سال 86 با دستیابی به رقم 28.6 میلیارد دلار بدهی خارجی، رکورد بدهی‌های خارجی کشور شکسته شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید