نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 18 آذر

۶ هزار دلار؛ قیمت پایه خودروهای صادراتی ایران

کدخبر: ۴۶۰۴۲۱
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 18 آذر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
۶ هزار دلار؛ قیمت پایه خودروهای صادراتی ایران

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

۱۸ آذر ۱۳۸۱؛ نخستین نمایشگاه تجاری ایران در افغانستان برگزار می‌شود

نخستین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در کابل با هماهنگی ستاد برگزاری نمایشگاه افغانستان در اردیبهشت سال آینده برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق تعاون جمهوری اسلامی ایران، ابراهیم تهرانی، معاون دبیرکل اتاق تعاون گفت: این نمایشگاه زیر نظر ستادی متشکل از اتاق تعاون، صندوق توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی سازمان‌های بازرگانی استان‌های خراسان و سیستان و بلوچستان، مرکز توسعه صادرات و خانه صنعت با هدف ارائه توانمندی‌های ایران در زمینه کالا برای مردم و دولت افغانستان در این کشور برپا می‌شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ما امیدواریم بخش‌های اقتصادی کشور بتوانند با حضور موثر و ضابطه‌مند در عرضه تولیدات کالا و خدمات با کیفیت مطلوب نقش بسزایی را در بازار افغانستان داشته باشند.

وی گفت: در حاشیه برگزاری این نمایشگاه همایش فرصت‌های سرمایه گذاری مشترک میان دو کشور ایران و افغانستان با حضور گسترده بازرگانان و صاحبان صنایع صنایع نیز برگزار می‌شود.

ایران به کنوانسیون کیوتو پیوست

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: کشورمان درخواست عضویت در کنوانسیون کیوتو را ارائه کرده است که پس از موافقت مجلس شورای اسلامی و با برگزاری نشست کنوانسیون به عضویت آن در خواهد آمد.

مسعود کرباسیان گفت: کنوانسیون کیوتو به علت تحولات جدی در عرصه تجاری بین‌‌المللی، تغییر نقش گمرکات و به ویژه پس از ایجاد سازمان تجارت جهانی ضرورت بازنگری در زمینه قوانین گمرکی را مورد تاکید قرار داده است تا بتواند پاسخگوی تحولات فناوری باشد.

وی افزود: در این میان به سرعت ترخیص کالا و به‌کارگیری روش‌هایی در زمینه ترانزیت، مدیریت خطرپذیری، ایجاد ساز و کارهایی برای ایمنی ورود و خروج کالا و توسعه گردشگری مدنظر بوده است و بر این اساس کنوانسیون کیوتو تشکیل شد تا بتواند پاسخگوی این نیازها باشد.

وی اضافه کرد: شرط عضویت در کنوانسیون کیوتو این است که چهل عضو نخست سازمان جهانی گمرک عضو این کنوانسیون شوند و چون تاکنون این امر محقق نشده است، عضو جدیدی پذیرفته نمی‌شود و با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران درخواست عضویت را ارائه کرده است پس از موافقت مجلس شورای اسلامی و با برگزاری نشست کنونسیون به عضویت آن خواهد پیوست.

کرباسیان با اشاره به تدوین پیش نویس قانون جدید گمرکی در کشور گفت: تصویب و اجرای این قانون در کنار عضویت ایران در کنوانسیون کیوتو می‌تواند بسیاری از نیازهای گمرکی کشور را تامین کند و بخش عمده‌ای از مشکلات بازرگانان و صنعتگران را کاهش دهد.

۱۸ آذر ۱۳۹۱؛ بانک استاندارد چارترد به دلیل نقض تحریم‌های ایران ۳۳۰ میلیون دلار غرامت می‌پردازد

بانک انگلیسی استاندارد چارترد در یک اطلاعیه مطبوعاتی اعلام کرد که در نظر دارد در چارچوب رفع اتهامات وارده به خود درخصوص نقض‌های تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، ۳۳۰ میلیون دلار دیگر بپردازد.

بانکی انگلیسی استاندارد چارترد در ماه آگوست به اداره عملیات مالی ایالت نیویورک پرداخت کرده بود چون این اداره شعبه آمریکایی بانک انگلیسی استاندارد چارترد را به انجام معاملات غیرقانونی با ایران به مبلغ بیش از ۲۵۰ میلیون دلار متهم کرده بود. بانک انگلیسی استاندارد چارتر برای حل و فصل نهایی قضیه به مذاکرات با  وزارتخانه‌های دارایی و دادگستری و سیستم فدرال ذخایر آمریکا و دادستانی یاروک ادامه می‌دهد.

بانک استاندارد چارترد در اطلاعیه مطبوعاتی‌اش اعلام کرد، ما در انتظار پایان مذاکرات در آینده نزدیک و پرداخت تقریباً ۳۳۰ میلیون دلار هستیم. کنگره آمریکا دوم ماه آگوست بسته جدید تحریم‌ها علیه افرادی را در نظر می‌گیرد که با موسسات بخش نفت، پتروشیمی و گاز ایران همکاری کرده و به صنایع نفت و گاز این کشور کمک می‌کنند.

۶ هزار دلار قیمت؛ پایه خودروهای صادراتی

آمار تجارت هشت ماه صنعت و بازار خودرو کشور در حالی اعلام شد که طبق آن هم «صادرات» خودرو در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته و هم «واردات» رشد را تجربه کرده است.

طبق آمار رسمی گمرک ایران، در هشت ماهه امسال ۲۷ هزار و ۴۷۲ دستگاه انواع خودرو وارد کشور شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 9.6 درصد رشد را به خود می‌بیند. این رشد 9.6 درصدی البته به «تعداد» خودروهای وارداتی مربوط می‌شود، به این معنا که در مقایسه با هشت ماه سال گذشته تعداد خودروهای وارداتی افزایش 9.6 درصدی داشته است.

این در شرایطی است که آمار نشان می‌دهد حجم واردات خودرو به کشور از لحاظ ارزشی ۱۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد را به خود . در هشت ماه سال گذشته ارزش خودروهای وارداتی به کشور ۵۲۵ میلیون دلار بوده و این رقم در هشت ماه امسال به ۶۲۳ میلیون دلار رسیده است.

اگر نگاهی به خودروهای خارجی تازه وارد کشور در سال‌جاری بیاندازیم متوجه می‌شویم حضور محصولاتی مانند «آلفارومئو» و «مازراتی» که جزو لوکس‌های گران قیمت به شمار می‌روند، وزن قیمتی واردات خودرو را بالا برده است.

از ۲۷ هزار و ۴۷۲ دستگاه خودروی سواری وارد شده به کشور در هشت ماهه امسال، ۱۳ هزار و ۹۸۱ دستگاه به ارزش ۳۷۱ میلیون و 7۹۴ هزار دلار از مبدا امارات متحده عربی، ۸ هزار و ۹۲۶ دستگاه به ارزش ۱۵۴ میلیون و ۲۱۷ هزار دلار از منابع جمهوری کره، ۱۳۴۶ دستگاه به ارزش ۱۵ میلیون و ۳۳ هزار دلار از مبدا چین و ۳۲۱۹ دستگاه به ارزش ۸۱ میلیون و 543 هزار دلار از مبدا سایر کشورها میهمان بازار ایران شده‌اند.

طبق آمار گمرک ایران، میانگین قیمت هر خودروی سواری در هشت ماه امسال ۲۲ هزار و 663 دلار (نزدیک به 3.8 برابر هر خودروی سواری صادراتی) بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با افزایش 6.1 درصدی مواجه شده است.

همچنین در هشت ماه امسال 38 هزار و 792 خودرو از کشور صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۹ هزار و 277 دستگاه رشد را نشان می‌دهد. این حجم از صادرات بدان معناست که صادرات خودرو کشور در هشت ماه امسال ارزشی ۲۳۰ میلیون دلاری داشته که نسبت به ۵۰ هزار دلار مدت مشابه سال گذشته رشدی قابل توجه را به خود می‌بیند.

«عراق» بازار اصلی خودروهای صادراتی ایران بوده و از ۳۸ هزار و ۷۹۲ خودروی صادراتی در 8 ماه سال جاری، ۳۸ هزار و ۳۰۱ دستگاه به ارزش ۲۲۶ میلیون و ۶۰۴ هزار دلار به این کشور رفته است.

از جمع خودروهای باقی‌مانده نیز ۱۸۴ دستگاه به ارزش یک میلیون و ۲۷۲ هزار دلار به اوکراین رفته و 106 دستگاه خودرو به ارزش 814 هزار دلار نیز به جمهوری آذربایجان صادر شده و سایر کشورها نیز میزبان ۲۰۱ خودرو ایرانی به ارزش یک میلیون و ۴۰۲ هزار دلار بوده‌اند.

طبق آمار اعلامی از سوی گمرک، میانگین هر دستگاه خودرو صادراتی کشور در هشت ماه امسال حدود شش هزار دلار (۵۹۳۱ دلار) بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشدی ۱۳.۳ درصدی را نشان می‌دهد. این موضوع از ارزان‌تر بودن خودروهای ایرانی در خارج از کشور حکایت می‌کند که البته خودروسازان برای این ارزان‌فروشی خود دلیل دارند.به گفته آنها یکی از دلایل ارزان بودن خودروهای ایرانی در خارج از کشور، تثبیت جایگاه صادراتی است و آنها می‌خواهند در جنگ قیمتی خودروسازان مغلوب نشود.

به اعتقاد خودروسازان یکی از مولفه‌های مهم در تثبیت بازارهای صادراتی، قیمت کمتر است بنابراین باید برای حفظ بازارهای موجود تا حد امکان خودروها را ارزان‌تر عرضه کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید