نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 13 دی

انتقاد فعالان اقتصادی از وعده‌های بی‌سرانجام بانکی

کدخبر: ۴۶۶۴۶۰
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 13 دی در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
انتقاد فعالان اقتصادی از وعده‌های بی‌سرانجام بانکی

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

13 دی 1371؛ بندر شهید بهشتی توسعه می‌یابد

مطالعه و بررسی ایجاد موج‌شکن و توسعه بندر شهید بهشتی چابهار آغاز شد. جاودان فرماندار شهرستان اظهار کرد: همچنین احداث یک اسکله چندمنظور در منطقه پسابندر در دست مطالعه است.

وی افزود: بندر شهید کلانتری دارای چهار اسکله است که در هر اسکله 3 فروند کشتی با ظرفیت 2 تا 4 تن پهلو می‌گیرد.

فرماندار چابهار اضافه کرد: در مجاورت همین بندر، اسکله دیگری در دست احداث است که در این اسکله امکان پهلو گرفتن کشتی‌های با ظرفیت 25 هزار تن در تمام فصول سال وجود دارد.

جاودان بیان کرد: در بندر شهید بهشتی نیز چهار اسکله احداث شده است که به طور همزمان چهار فروند کشتی با ظرفیت 25 هزار تن می‌توانند در این اسکله‌ها پهلو بگیرند. در حال حاضر ظرفیت تخلیه و بارگیری در بندر شهید بهشتی یک میلیون و 200 هزار تن در سال است.

13 دی 1391؛ انتقاد فعالان اقتصادی از وعده‌های بی‌سرانجام بانکی

یحیی آل اسحاق در نشست هیات نمایندگان اتاق تهران از مجموعه رفتارهای نظام بانکی با فعالان عرصه اقتصاد انتقاد کرد. جایی که به زغم او بانک تمام فشار وارده بر خود را به فعال اقتصادی منتقل می‌کند و بدون توجه به بار منتهی تعهداتش، مردم و تولیدکنندگان را تحت فشار می‌گذارد.

رئیس اتاق تهران با اشاره به وضعیت رابطه فعالان اقتصادی و نظام بانکی آن را رابطه‌ای چالشی توصیف کرد که همه مسوولان کشوری در دولت، مجلس شورای اسلامی و نمایندگان بخش خصوصی و تشکل‌ها نسبت به آن وقوف دارند و اگر این مشکل هرچه سریع‌تر به سامان نرسد تداوم آن کل نظام اقتصادی کشور را زیر سوال خواهد برد.

وی بیان کرد: بانک منابع محدودی دارد و این منابع را تحت عناوین مختلف به آنچه خود مدنظر داشته وآنچه به بانک الزام شده، اختصاص داده است.

این در حالی است که بین منابع بانک و انتظاراتی که از آن می‌رود همخوانی وجود ندارد و این باعث می‌شود نظام بانکی همواره تحت فشار باشد.

آل‌اسحاق ادامه داد: بانک‌ها از بالا برای تخصیص دادن منابع خود به موضوعات دستوری و از پایین از طرف فعالان  اقتصادی برای ارائه تسهیلات تحت فشار قرار می‌گیرند لذا با منابع محدودی که دارند دچار مشکل می‌شوند.

رئیس اتاق تهران این را یک جنبه قضیه دانست و بعد دیگر را مجموعه رفتارهای نظام بانکی با فعالان اقتصادی عنوان کرد و گفت: نظام بانکی متاسفانه تمام فشاری را که از بالا به آن وارد می‌شود به پایین که فعالان اقتصادی هستند انتقال می‌دهد.

نمونه بارز آنکه در این روزها به چالشی جدی بدل شده است مساله ارز است.آل‌اسحاق همچنین به بخشنامه بانک مرکزی در این مورد اشاره کرد و توضیح داد: بانک مرکزی در بخشنامه خود تاکید کرده که اگر بانک گشایش اعتبار کرده باید ارز مرجع را اختصاص دهد و اگر از یک زمان مشخص به بعد این اتفاق افتاده و هنوز کالا وارد نشده، بانک باید از منابع خودش و با قیمت ارز مبادلاتی این مبلغ را پرداخت کند، اما بانک‌ها در مورد ارز مرجع از عدم تخصیص آن توسط بانک مرکزی می‌گویند و در مورد ارز مبادلاتی هم اعلام می‌کنند که هم مبلغی برای پرداخت در اختیار ندارند. درنتیجه تمام فشار به فعال اقتصادی وارد می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید