نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 24 دی

تصمیم مهم بانک مرکزی درباره موسسات مالی و اعتباری بدون مجوز

کدخبر: ۴۶۸۸۹۸
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 24 دی در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
تصمیم مهم بانک مرکزی درباره موسسات مالی و اعتباری بدون مجوز

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

4 دی 1351؛ روابط ایران و رومانی گسترش می‌یابد

رهبران ایران و رومانی دیروز با مبادله تلگرام‌هایی در پایان دیدار 22 ساعته نیکلای چائوشِسکو، رئیس جمهوری رومانی جای شک و تردید باقی نگذاشتند که توسعه مناسبات دوستی و همکاری میان ایران و رومانی به نفع دو ملت و به سود صلح و تشریک مساعی بین المللی خواهد بود.

در پایان دیدار نیکلای چائوشِسکو اعلامیه مشترکی نیز انتشار یافت که در آن تایید شد که شاهنشاه دعوت مجدد رئیس‌جمهوری رومانی را برای دیدار از رومانی با کمال مسرت پذیرفته‌اند و تاریخ این دیدار که در سال‌جاری مسیحی انجام می‌شود بعدا تعیین خواهد شد.

طرفین تمایل خود را دال بر مشارکت آتی خویش در جهت توسعه مناسبات نوین بین کلیه دولت‌ها بر مبنای تساوی و احترام ملل نسبت به یکدیگر و آرامش و امنیت بین‌المللی اعلام داشتند.

24 دی 1371؛ افزایش قیمت نفت در پی حمله متحدین به عراق

در پی اعلام خبر حمله نیروهای آمریکایی و متحدین این کشور به عراق، قیمت نفت در بازارهای جهانی 40 سنت افزایش یافت.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال به 17 دلار و 40 سنت رسید. صبح دیروز قیمت‌ها حدود 17 دلار بود که 20 سنت نیز کاهش یافته بود.

 

قرارداد مبادله 10 میلیون دلار کالا بین ایران و جمهوری آذربایجان امضا شد

500 میلیون دلار کالا در 7 ماه گذشته بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان مبادله شده است. عسکر محمداف، معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان که به منظور دیدار از چند واحد صنعتی و عقد قرارداد خرید وارد تبریز شده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران بزرگ‌ترین طرف اقتصادی جمهوری آذربایجان در میان دیگر کشورها بوده و تاکنون چندین قرارداد بین دو کشور منعقد شده است.

وی ادامه داد: در جریان این سفر، قرارداد مبادله حدود 10 میلیون دلار کالا بین دو کشور به امضا رسید و این در حالی است که پیش از این نیز در جریان سفر معاون رئیس‌جمهوری آذربایجان به ایران، قراردادهایی به ارزش اقتصادی 7.5 میلیون دلار منعقد شده است.

وی گفت: براساس قرارداد اخیر، شرکت ایران خودرو به میزان 8 میلیون دلار از اتوبوس‌های تولیدی را در اختیار جمهوری آذربایجان قرار خواهد داد.

همچنین جمهوری آذربایجان به میزان یک میلیون و 720 هزار دلار باتری از کارخانه باتری نیرو خریداری می‌کند و این کارخانه، واحدی را در جمهوری آذربایجان ایجاد خواهد کرد.

عسکر محمداف اضافه کرد: در این سفر، قراردادی به ارزش 5 میلیون دلار برای تحویل برنج و گوشت و دیگر کالاها با بنیاد مستضعفان و جانبازان به امضا رسید.

24 دی 1381؛ داد و ستد سهام الکترونیکی می‌شود

طرح بورس تهران برای راه‌اندازی سیستم داد و ستد الکترونیک سهام و اوراق بهادار به تصویب کمیسیون تخصصی شورای عالی اطلاع‌رسانی رسید.

مقدمات ایجاد و راه‌اندازی سیستم داد و ستد الکترونیک اوراق بهادار در ایران شامل شبکه ملی داد و ستد با دسترسی مستقیم و داد و ستد در شبکه جهانی با همکاری سازمان بورس اوراق و شورای عالی اطلاع‌رسانی در حال فراهم شدن است.

طبق ماده 94 قانون برنامه سوم، بورس اوراق بهادار تهران موظف شده سیستم داد و ستد الکترونیک اوراق بهادار را در ایران ایجاد و راه‌اندازی کند.

مسوولان ذی‌ربط در بازار سرمایه در تلاشند با تکمیل مقدمات اجرایی راه‌اندازی سیستم‌های موردنیاز برای این منظور به ویژه خرید سیستم نرم‌افزاری جدید داد و ستد تا بهار آینده، زمینه‌های لازم را برای گسترش سریع داد و ستد الکترونیکی سهام در سطح کشور فراهم آورند.

به گفته مقامات مسوول، راه اندازی این شبکه می‌تواند گام نخست برای تاسیس بازار داد و ستد سهام خارج از بورس معروف به (OTC) باشد.

24 دی 1391؛ تبلیغات موسسات مالی و اعتباری بدون مجوز بانک مرکزی ممنوع شد

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد، به منظور ساماندهی موسسات و جلوگیری از اختلال در نظام پولی کشور، انجام هرگونه تبلیغ توسط موسسات مالی و اعتباری به اخذ مجوز از این بانک است. بانک مرکزی با اعلام اینکه برخی موسسات مالی و اعتباری فاقد مجوز با استفاده از عناوین «تحت نظارت بانک مرکزی» و «دارای مجوز رسمی از بانک مرکزی» مبادرت به تبلیغات محیطی و رسانه‌ای می‌کنند، از هموطنان درخواست کرد تا قبل از سپرده‌گذاری در کلیه موسسات مالی و اعتباری، حتما مجوز آن بانک یا موسسه را مطالبه و رویت کرده یا برای حصول اطمینان از فهرست اسامی بانک‌ها و موسسات اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی به پایگاه اطلاع‌رسانی این بانک به نشانی www.cbi.ir بخش نظارت بانکی و زیر بخش بانک‌ها و موسسات اعتباری مجاز مراجعه کنند. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به منظور جلوگیری از انتشار آگهی‌های تبلیغاتی موسسات پولی فاقد مجوز در نشریات و رسانه ملی، طی این نامه از ارگان‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط از آنان درخواست کرده است به منظور ساماندهی موسسات و جلوگیری از اختلال در نظام پولی کشور انجام هر گونه تبلیغ توسط موسسات مالی و اعتباری را منوط به اخذ مجوز از این بانک کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید