نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 11 بهمن

خودرو جدید ساخت ایران سال آینده به بازار می‌آید

کدخبر: ۴۷۲۸۶۰
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات11 بهمن در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
خودرو جدید ساخت ایران سال آینده به بازار می‌آید

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

11 بهمن 1351؛ اتومبیل جدید ساخت ایران سال آینده به بازار می‌آید

خبرنگار اطلاعات گزارش داد، همان‌طور که قبلاً اعلام شد در قیمت‌های پیکان مدل 52 تغییری داده نخواهد شد. ضمناً ساخت یک مدل پیکان تازه دو در (کوپه) که قرار بود از امسال آغاز شود به سال‌های بعد موکول شد، تنها تغییر پیکان در سال 52، رنگ آن خواهد بود. بدین نحو که مدل 52 پیکان با رنگ‌های جدیدی به بازار عرضه خواهد شد.

امروز گفته شد که قیمت اتومبیل‌های آریا و شاهین نیز برای سال آینده ثابت خواهد ماند، گفته می‌شود یک مدل اتومبیل جدید سواری ساخت ایران نیز در سال آینده به بازار عرضه خواهد شد.

این اتومبیل در یکی از کارخانه‌های اتومبیل‌سازی داخلی با استفاده از حق لیسانس «شورولت» یا احتمالاً اوپل ساخته خواهد شد.

از قیمت این اتومبیل هیچ‌گونه اطلاعی در دست نیست، ولی گفته می‌شود تولیدکنندگان آن سعی خواهند کرد که قیمت آن را در حدی تعیین کنند که در هر جهت قابل رقابت با اتومبیل‌های مشابه باشد.

یک مقام مسوول در کارخانه ژیان نیز در مورد قیمت اتومبیل‌های ژیان برای سال 52 گفت: قیمت اتومبیل‌های ژیان نیز در سال آینده ثابت خواهد ماند.

وی افزود: در مورد شکل اتومبیل ژیان باید بگویم که تغییری در آن داده نمی‌شود ولی یکسری اقدامات جدید برای ایجاد استحکام بیشتر و تامین طول عمر زیادتر اتومبیل ژیان صورت خواهد گرفت که از آن جمله نصب «گیربکس» قوی‌تر و آهن‌کشی شاسی و تقویت کمک فنرهای عقب و آهن‌کشی در قسمت جلوی ژیان خواهد بود.

مقام مذکور افزود: برای اتومبیل ژیان 52 قفل فرمان در نظر گرفته شده است تا از سرقت اتومبیل جلوگیری شود. برای قفل فرمان فقط 250 تومان قیمت اضافی اخذ خواهد شد.

11 بهمن 1361؛ اولین هواپیمای ساخت ایران تابستان آینده به مرحله آزمایش می‌رسد

با تشکیل موسسه تحقیقاتی در زمینه صنعت هواپیمایی توسط گروهی از متخصصان و علاقه‌مندان متعهد و مومن ایرانی، گام تازه‌ای در جهت خودکفایی صنعتی ابداغ و ابتکار در صنعت هواپیمایی کشور برداشته شد.

غلامرضا ذوالفقاری، سرپرست اجرایی موسسه «طیرا ابابیل» که یک موسسه پژوهشی هواپیمایی است، در یک مصاحبه مطبوعاتی ضمن تشریح اهداف و خط مشی این موسسه چگونگی انجام عملیات اولین هواپیمای آزمایشی-پژوهشی «کبوتر سفید» را بیان کرد. وی افزود: از آنجا که هدف گروهی که دورهم جمع شده بودند فعالیت انتفاعی و بازرگانی نبود، با اتکا به نیروی انسانی متخصص و علاقه و شور انقلابی تک‌تک اعضا کار آغاز شد. ازسوی دیگر در اوایل انقلاب و به‌خصوص با شروع جنگ کمک گرفتن از دولت با توجه به مشکلات آن زمان امکان‌پذیر نبود.

سرپرست امور اجرایی موسسه «طیرا ابابیل» آنگاه به موضوع تامین بودجه برای انجام تحقیقات پژوهشی در زمینه صنعت هواپیمایی اشاره کرد و افزود: بودجه موسسه تاکنون فقط از طریق پرداخت‌های شرعی و اعانات اهدایی افراد علاقه‌مند و خیّر و همچنین حق عضویت اعضا موسسه تامین شده است.

در رابطه با مشخصات هواپیمای «کبوتر سفید» و اقداماتی که در جهت ساخت آن تابحال صورت گرفته، برادر ذوالفقاری گفت: مرحله‌ای که از ساخت هواپیما برای ما مهم‌تر و حیاتی‌تر است، مرحله طرح‌ریزی، تهیه نقشه و محاسبه‌های دقیق مربوط به این نقشه‌ها است که در صورت صحیح بودن این نقشه‌ها، ساختن آن به‌صورت مونتاژ قطعات کار آسانی خواهد بود. برای این هواپیما در حدود 2500 تا 3000 نقشه در نظر گرفته شده است که در حال حاضر مراحل نهایی محاسبات را پشت‌سر می‌گذارد.

«کبوتر سفید» یک هواپیمای تجربی سبک، ملخ دار و تک موتوره است که دو نفر سرنشین خواهد داشت و برای تجربیات و تحقیقات علمی به‌صورت آموزشی و مقدماتی استفاده می‌شود.

برای ساخت این هواپیما نیز نیاز به بودجه کلان نیست. در حال ساخت این هواپیما استانداردهای بین‌المللی پرواز، کاملا رعایت می‌شود و برای کنترل، در اختیار هواپیمایی کشوری قرار خواهد گرفت تا ایمنی پرواز آن مورد تایید قرار گیرد.

11 بهمن 1371؛ راه‌اندازی بزرگ‌ترین واحد کشت و صنعت نیشکر در استان خوزستان

در اجرای طرح توسعه نیشکر، عملیات اجرایی واحد کشت و صنعت «شعیبیه» از اواخر پارسال و مجتمع‌های کشت و صنعت «دعبل خزاعی» و «امیرکبیر» از شش ماه دوم امسال توسط پیمانکاران شروع شده است.

مجموع اعتبارات ریالی این طرح 1465 میلیارد ریال و نیاز ارزی آن حدود یک میلیارد و 810 میلیون دلار است که 15 درصد آن یعنی 271 میلیون دلار به صورت نقدی و یک میلیارد و 539 میلیون دلار بقیه توسط اعتبارات بانکی تامین می‌شود.

سیدحسن طباطبایی، معاون امور کشت و صنعت و واحدهای تولیدی وزارت کشاورزی گفت: براساس قانون، منابع مالی طرح از محل مابه‌التفاوت عواید حاصل از خرید و فروش شکر تولیدی کارخانه‌های نیشکر به نرخ دولتی و به قیمت‌های صنفی و صنعتی تعیین شده است که به وسیله سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان جمع‌آوری و در اختیار مجریان گذاشته می‌شود.

همچنین نیازهای ارزی طرح با تضمین بانک مرکزی از اعتبارات خارجی سازندگان کارخانه‌ها و ماشین‌آلات طرح تامین شده و از محل صرفه‌جویی‌های ارزی محصولات تولیدی بازپرداخت خواهد شد. بر این اساس، نیازهای مالی طرح به جز اعتبارات مطالعاتی آن تحمیلی بر بودجه دولت و منابع ارزی کشور نخواهد داشت و طرح در حقیقت با مشارکت مردم به مورد اجرا گذاشته شده است.

وی ضمن اظهار این مطلب که اسناد مناقصه ایجاد کارخانه های خوراک دام، نئوپان و پروتئین دامی تا پایان امسال و یا سه ماهه اول سال آینده آماده خواهد شد به استقبال کمپانی‌های بین‌المللی در زمینه ایجاد کارخانجات استحصال شکر از نیشکر اشاره کرد و گفت: 57 کمپانی بین‌المللی در مناقصه ما شرکت کرده‌اند و 250 پیشنهاد داده شده که کار بررسی پیشنهادات بخش فنی آن انجام شده و بخش مالی پیشنهادها طی یک ماه آینده انجام می‌شود و امیدواریم کارخانه‌های شکر تا اواخر امسال خریداری شود. همچنین اسناد مناقصه کارخانه‌های کاغذ نیز منتشر شده است و کمپانی‌ها می توانند تا 2 ماه آینده پیشنهادهای خود را در این زمینه ارائه کنند.

معاون وزیر کشاورزی همچنین گفت: در اجرای این طرح حدود 14 هزار واحد مسکونی ایجاد می‌شود که از این تعداد 6 هزار واحد آن توسط شرکت توسعه نیشکر ایجاد شده و همچنین امکانات زیربنایی 10 هزار واحد دیگر نیز توسط این شرکت فراهم شده و بقیه این واحدها توسط خود کارکنان احداث خواهد شد.

11 بهمن 1391؛ کاهش نسبت مصارف به منابع بانک‌ها

رئیس کل بانک مرکزی از کاهش نسبت مصارف به منابع بانک‌ها خبر داد.

به گفته بهمنی، این موضوع پس از اینکه «بانک‌ها خطوط اعتباری خود را بستند» به وقوع پیوسته است.

رئیس‌کل بانک مرکزی با ارائه آماری در زمینه نسبت مصارف به منابع بانکی گفت: نسبت مصارف به منابع سیستم بانکی در حال حاضر از 111.6 درصد به حدود 100 درصد رسیده است و خوشبختانه بانک‌ها خطوط اعتباری خود را بستند. همچنین منابع قرض‌الحسنه از 39 درصد به 100 درصد رسیده است.

محمود بهمنی پیش از این سال 91 را سال «انضباط پولی» نامیده و عنوان کرده است که بانک مرکزی امسال اجازه اضافه‌برداشت از منابع را به بانک‌ها نخواهد داد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید