نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 13 بهمن

احداث جاده جدید ابریشم با مشارکت ایران، هند و افغانستان

کدخبر: ۴۷۳۴۲۷
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات13 بهمن در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
احداث جاده جدید ابریشم با مشارکت ایران، هند و افغانستان

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

13 بهمن 1381؛ پاسخ معاون ارزی بانک مرکزی به احمد توکلی

معاون ارزی بانک مرکزی گفت: نرخ ارز در ایران براساس عوامل عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و نرخ کنونی، نرخ تعادلی است.

دکتر مجرد با بیان این مطلب افزود: اگر این نرخ افزایش یا کاهش داده شود، تعادل طرف‌های عرضه و تقاضا در بازار ارز را به هم می‌زند و پایدار نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار اطلاعات، سال‌هاست که گروهی از اقتصاددانان بهای نگه داشته شده دلار در برابر ریال را (حدود 800 تومان) بسیار بالا دانسته و خواستار کاهش دست کم 20 درصدی آن بوده‌اند.

در روزهای اخیر نیز در همین مورد یک استاد اقتصاد دانشگاه، سیاست‌های ارزی بانک مرکزی، فروش بی‌رویه ارز، قیمت بالای آن و... را زیر سوال برده است.

معاون ارزی بانک مرکزی در پاسخ به این انتقادات شرایط کلی اقتصاد ایران را مطلوب خواند و گفت: فاصله میان نرخ ارز در بازار بین بانکی و بازار آزاد غیررسمی و همچنین بازار ارز «دوبی» و «کیش» نشان می‌دهد که نرخ کنونی ارز، پایدار و مناسب است. مجرد اضافه کرد: شرایط خوب کلان اقتصادی و میزان رشد اقتصادی مطلوب، سیاست یکسان‌سازی ارزی را با موفقیت همراه کرده است.

وی ادامه داد: نرخ رشد اقتصادی در ایران در سال‌های اخیر 5 تا 6 درصد بوده و نرخ تورم تا 13 درصد کاهش یافته است.

معاون بانک مرکزی اضافه کرد: تقویت انضباط بودجه‌ای، بدهی خارجی در حد بسیار نازل و معادل 7 درصد تولید ناخالص ملی و ذخایر ارزی در حدود 17 میلیارد دلار باعث شده است سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز با موفقیت ادامه یابد.

احداث جاده ابریشم با مشارکت ایران، هند و افغانستان

وزیر امور خارجه هند اعلام کرد: ایران، هند و افغانستان برای احداث جاده جدید ابریشم به توافق رسیدند.

وی که در قرقیزستان به‌سر می‌برد، گفت: با احداث این جاده، تجارت با کشورهای آسیای مرکزی گسترش خواهد یافت.

وزیر امور خارجه هند افزود: این جاده برای ارسال کالا از طریق افغانستان به کشورهای آسیای مرکزی از بندر چابهار ایران استفاده خواهد کرد.

وی گفت: با احداث این جاده جدید مسافتی حدود 1500 کیلومتر کاهش پیدا خواهد کرد.

وزیر امور خارجه هند اعلام کرد: کشورش 200 کیلومتر از جاده جدید ابریشم را خواهد ساخت.

وی با تاکید بر اهمیت این جاده ابراز امیدواری کرد، جاده جدید ابریشم آرزوی هند را برای توسعه روابط این کشور با کشورهای آسیای مرکزی برآورده سازد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید