نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 15 بهمن

واگذاری شرکت‌های بانک سپه به ایرانیان خارج نشین

کدخبر: ۴۷۳۸۶۵
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات15 بهمن در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
واگذاری شرکت‌های بانک سپه به ایرانیان خارج نشین

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

15 بهمن 1351؛ بحران پولی با تنزل دلار

دلار یک بار دیگر در معرض یک بحران شدید قرار گرفته است. بحران ناشی از کسر موازنه پرداخت‌های آمریکاست و این امکان وجود دارد که به منظور تخفیف کسری شدید موازنه پرداخت‌های این کشور، تغییرات و تعدیلات تازه‌ای در نرخ برابری ارزها به‌وجود آید.

در 13 ماه گذشته این دومین بحران پولی بین‌المللی است که دولت‌های جهان را نگران کرده است. در برابر این بحران دولت آلمان غربی دیشب بورس‌های خود را بر روی دلار آمریکا بست و بلافاصله اعلام کرد که ارزش مارک را که دارای موقعیت محکمی است، بالا نخواهد برد.

رهبران اقتصادی آلمان باختری در عین اینکه این اقدام را دردناک خواندند و توضیح دادند که از سرازیر شدن دلار ناخواسته در شرایط کنونی مشکلات پولی فراوانی به بار می‌آورد.

این تصمیم به‌دنبال جلسه‌ای که کابینه آلمان تشکیل داد گرفته شده در این جلسه دستور داده شد فعلا سرمایه‌گذاری بر روی دلار و وام‌های اداری مسکوت بماند. تصمیماتی که کابینه آلمان اتخاذ کرد مشمول کلیه ارزهای خارجی است، ولی درواقع به‌منظور درمان دلار بیمار اتخاذ و سرانجام منجر به وضع معاملات بر روی دلار شد.

از طرف دیگر رئیس بانک مرکزی ژاپن در پارلمان این کشور اظهار کرد که با توجه به بحران پولی بین‌المللی و به‌منظور تعدیل بحران، افزایش برابری ین را منتفی نمی‌داند. 

در بحرانی که از هفته گذشته آغاز شده مقامات پولی اروپا معتقدند که هر گاه آلمان فدرال با تدابیر محدودکننده خود موفق شود که از جریان دلار به داخل آلمان جلوگیری کند، بورس‌بازان ارزی-معاملات خود را متوجه اسعار قوی دیگر نظر ین ژاپن خواهند کرد.

15 بهمن 1381؛ قیمت سکه بهار آزادی برای اولین بار از 80 هزار تومان گذشت

قیمت سکه بهار آزادی در معاملات بازار افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار اطلاعات، در خیابان فردوسی و چهارراه منوچهری معامله روی سکه بهار آزادی از رونق خاصی برخوردار بود.

دلالان بازار هر قطعه سکه بهار آزادی (طرح قدیم) را که ابتدای معاملات به قیمت 778 هزار ریال می‌فروختند، برای ساعت 11 با نرخ 795 هزار ریال می‌خریدند.

در همین حال قیمت فروش انواع سکه بهار آزادی به ناگهان افزایش یافت و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی (طرح قدیم) 801 هزار و 500 ریال، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی (طرح تمثال امام) 729 هزار ریال، هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 387 هزار ریال و هر قطعه ربع بهار آزادی 225 هزار ریال فروخته شد.

گزارش خبرنگار اطلاعات می‌افزاید قیمت هر گرم طلای 18 عیار (بدون مزد ساخت) نیز صبح امروز 68 هزار و 700 ریال بود.

براساس این گزارش قیمت فروش هر قطعه سکه بهار آزادی (طرح قدیم) نسبت به بالاترین نرخ فروش روز گذشته 25 هزار ریال، هر قطعه سکه بهار آزادی (طرح تمثال امام) 25 هزار میلیارد ریال، هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 20 هزار ریال و هر قطعه ربع سکه بهار آزادی 5 هزار ریال افزایش یافته است.

واگذاری شرکت‌های بانک سپه به ایرانیان خارج از کشور

تمامی شعب بانک سپه در مناطق آزاد تجاری، صنعتی و شعب خارج از کشور آماده خرید و فروش ارز با نرخ‌های رقابتی هستند.

دکتر علیرضا شیرانی اظهار کرد: این اقدام در راستای سیاست‌های ارزی بانک مرکزی صورت گرفته است و براساس آن تمامی افراد حقیقی و حقوقی در داخل و خارج از کشور می توانند با مراجعه به شعب بانک سپه در مناطق آزاد و شعب خارج از کشور این بانک به خرید و فروش ریال با ارزهای معتبر جهان به نرخ رقابتی اقدام کنند.

مدیرعامل بانک سپه اعلام کرد: با توجه به تسهیلات در نظر گرفته شده، متقاضیان می‌توانند با ارائه ارز خود به شعبه‌های خارج از کشور معادل آن ریال دریافت و یا به حساب خود در داخل کشور واریز کنند.

وی با بیان اینکه هیچ محدودیتی در میزان تبدیل ارز برای متقاضیان ایرانی یا خارجی وجود ندارد، اظهار کرد: با اجرای این طرح بازار غیررسمی ارز از بین خواهد رفت.

وی میزان استقبال از این طرح را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: در چند روز گذشته به‌طور متوسط روزانه بالغ‌بر 200 تا 250 هزار دلار ارز در شعب بانک سپه مستقر در مناطق آزاد خرید و فروش شد و این تبادل ارزی تاکنون به‌صورت سربه‌سر بین ارز و ریال صورت گرفته است.

مدیرعامل بانک سپه ضمن اعلام آمادگی این بانک در واگذاری شرکت‌های تحت پوشش خود به بخش خصوصی و ایرانیان خارج از کشور گفت: پیش‌بینی می‌شود با توجه به سودده بودن شرکت‌های مزبور استقبال زیادی برای خرید سهام آنها صورت گیرد. وی در ادامه با اشاره به سیاست‌گذاری ارزی بانک مرکزی اظهار کرد: اتخاذ سیاست‌های حساب‌شده و علمی همچون یکسان‌سازی و تثبیت نرخ ارز باعث شده تا اقتصاد کشور ثبات بیشتری نسبت به گذشته پیدا کند.

15 بهمن 1391؛ تصمیمات جدید ارزی برای واردات کالاهای اساسی

دولت به دنبال برنامه‌های تنظیم بازار ارز، تصمیمات جدید را در مورد نحوه تامین ارز کالاهای اساسی گرفته است. از ابتدای این هفته به‌طور رسمی ثبت سفارش برنج در اولویت سوم انجام می‌شود و به تبع آن واردکنندگان این محصول غذایی باید ارز موردنیاز خود را از مرکز مبادلات ارزی تهیه کنند.

مسوولان دولتی می‌گویند، حذف ارز مرجع برنج برای جلوگیری از ایجاد رانت در واردات این کالا انجام شده است و هنوز تصمیمی در مورد تغییر نحوه واردات دیگر کالاهای اساسی گرفته نشده است، اما فعالان بخش خصوصی از برنامه‌هایی در دولت خبر می‌دهند که براساس آن از این پس به‌تدریج ارز مرجع برای واردات تمام کالاهای اساسی حذف می‌شود.

به گفته مقام‌های دولتی 70 درصد واردات برنج در انحصار دو شرکت است که این دو شرکت با احتکار تعادل قیمتی در بازار شده بودند، بنابراین دولت ارز مرجع برنج را قطع کرد.

تاکنون کالاهای گروه یک و دو اولویت ارزی که «اساسی» محسوب می‌شدند، از ارز مرجع با نرخ 1226 تومانی برای دلار برخوردار بودند؛ اما خبرها حاکی است به تدریج قرار است دلار 1226 تومانی از چرخه واردات کالاها حذف و پایین‌ترین نرخ ارز در مرکز مبادله ارز تعیین می‌شود.

به گفته مسوولان دولتی و فعالان بخش خصوصی اما دلیل اصلی حذف ارز مرجع کالاهای اساسی، کمبود منابع ارزی در کشور است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید