نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 12 اسفند

معرفی عامل تنزل دلار توسط رئیس‌جمهور آمریکا!

کدخبر: ۴۸۰۱۸۲
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات12 اسفند در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
معرفی عامل تنزل دلار توسط رئیس‌جمهور آمریکا!

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

12 اسفند 1351؛ نیکسون: تنزل دلار تقصیر سفته‌بازان است

ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که با وجود ادامه فشارهایی که در بازارهای پولی جهان بر دلار آمریکا وارد می‌شود، قیمت دلار برای بار دیگر کاهش نخواهد یافت.

نیکسون که در یک کنفرانس مطبوعاتی سخن می‌گفت با لحنی اخطارآمیز تاکید کرد که ما این بحران را پشت‌سر خواهیم گذاشت و روی پای خود خواهیم ایستاد. دولت آمریکا برای بار دیگر نرخ رسمی تبدیل دلار را تنزل نخواهد داد.

نیکسون اظهار داشت که گناه تنزل مجدد دلار آمریکا در بازارهای پولی جهان تا حدود زیادی متوجه سوداگران غیرمسوول و سفته‌بازان است؛ درحالی‌که وی اطمینان دارد که دلار هنوز پول سالمی است.

نیکسون اعتراف کرد که به هر حال از آمریکا کار زیادی برای مقابله با سفته‌بازان ساخته نیست،‌ اما دنیا نباید این نکته را فراموش کند که اقتصاد آمریکا نیرومندترین اقتصاد تمام کشورهای صنعتی جهان است و مضافا میزان تورم در آمریکا رو به کاهش دارد. در این شرایط نمی‌توان تردید داشت که دلار آمریکا کماکان یکی از سالم‌ترین پول‌های جهان است.

رئیس‌‌جمهور آمریکا این سخنان را هنگامی بیان می‌کرد که بازارهای پولی جهان غرب به سبب تنزل دامنه‌دار مظنه دلار آمریکا دچار تعطیلی شده بود.

قیمت دلار آمریکا در بازارهای سراسر جهان دچار تنزل شدید و تازه‌ای شد. طبق اطلاعاتی که از طرف منابع بانکی آمریکا منتشر شده است، در معاملات ارزی که تا آخرین ساعات پیش از تعطیل شدن این بازارها جریان داشت، از قیمت دلار آمریکا به‌طور متوسط 5 درصد کاسته شد.

دلار متزلزل بار دیگر بازار معاملات ارزی ایران را تحت‌تاثیر شدید قرار داد و آن را به حالت تعطیل درآورد.

تعطیلی بازار ارزی ایران به دنبال بحران مجدد و شدیدی است که هم‌اکنون در بازارهای پولی جهان حکمفرماست و از دیروز سبب تعطیل شدن بورس‌های جهانی شد. تعطیلی بورس‌های جهانی امروز و فردا هم به مناسبت تعطیلات آخر هفته ادامه خواهد داشت و معلوم نیست که آیا روز دوشنبه (پس‌فردا) کار خود را مجدداً آغاز خواهند کرد، یا خیر؟

این ابهام و تعطیلی بورس‌های جهانی موجب شد که بانک مرکزی ایران پس‌ از یک بررسی کامل که تا نیمه شب در این بانک ادامه داشت، اقدام به صدور اطلاعیه‌ای، دایر به خودداری از خرید و فروش ارزها نماید.

به علت تعطیل بودن بازارهای بین‌المللی ارز، بانک مرکزی ایران تا اطلاع ثانوی از خرید و فروش ارز خودداری خواهد کرد.

گفته می‌شود بحران دلار ناشی از 70 میلیارد دلار اسکناس چاپ‌ شده‌ای است که 44 میلیارد دلار آن در دست بانک‌ها و موسسات اروپایی است. این 44 میلیارد دلار به‌صورت مال‌التجاره درآمده و از صورت پولی خارج شده است.

امروز در محافل صادراتی کشور گفته شد، بحران مجدد از لحاظ صادرات ایران که از دو هفته قبل تاکنون در بلاتکلیفی به سر می‌برد، مزیدی بر علت خواهد شد و معلوم نیست که تا چه میزان مجددا به صادرات ایران لطمه وارد خواهد کرد.

هیات بازاریان تریکو به اروپا می‌رود

یک هیات 12 نفری بازاریاب عازم چند کشور اروپای شرقی و اروپای غربی خواهند شد. این گروه که به مدت 40 تا 45 روز به ترتیب در کشورهای چکسلواکی، مجارستان، یوگسلاوی، لهستان، رومانی، بلغارستان، اتریش، آلمان غربی و فرانسه سفر خواهند کرد، به بررسی بازار این کشورها برای صادرات تریکو خواهند پرداخت و احتمالاً قراردادهایی برای صدور انواع تریکو و کشباف ایران با تجار و فروشگاه‌های بزرگ این کشورها امضا خواهند کرد.

برای اولین بار همراه این گروه که مرکب از 9 تن از مدیران و صاحبان صنایع تریکو و دو تن از مقامات مرکز توسعه صادرات ایران است، یک «مانکن» زیبایایرانی نیز شرکت دارد و در این کشورها آخرین مدل‌های البسته تریکوی ایرانی را به معرض تماشا خواهد گذاشت.

12 اسفند 1371؛ اسلوونی از ایران نفت می‌خرد

«لوئیز پیترله»، وزیر خارجه اسلوونی که در راس یک هیات عالیرتبه سیاسی و اقتصادی وارد تهران شده است، با غلامرضا آقازاده وزیر نفت کشورمان در محل این وزارتخانه دیدار و مذاکره کرد.

وزیر خارجه اسلوونی نیاز کشورش به نفت را سالانه 500 هزار تن تخمین زد و خواهان خرید نفت از کشورمان شد.

بازارسازی پالایشگاه موجود و همچنین احداث پالایشگاه جدید در اسلوونی توسط متخصصان کشورمان نیز ازجمله موضوعات مورد بررسی در این دیدار بود که قرار شد بعد از بررسی‌های کارشناسی و بازدید از محل احداث، تصمیمات لازم در این زمینه اتخاذ شود.

12 اسفند 1381؛ مخالفت آمریکا با ورود ایران به بازار بین‌المللی

بانک صادرات کماکان یک بانک دولتی است. چگونه می‌توان بانکی را در یک نشست و برخاست به عده‌ای واگذار کرد که معلوم نیست با سپرده‌گذاران چگونه رفتار خواهند کرد.

محسن نوربخش، رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: برای امکان خصوصی‌سازی بانک‌ها باید ابتدا اساسنامه بانک تدوین و برنامه مالی افرادی که قرار است سهام بانک را در اختیار بگیرند، مشخص شود. بعد از آن اگر به این نتیجه برسیم که علم و آگاهی و تخصص لازم را ندارند و خصوصی کردن بانک صرفا انتقال دارایی است، بانک مرکزی آن را تایید نخواهد کرد.

رئیس‌کل بانک مرکزی، واگذاری سهام بانک‌های دولتی در بورس را سالم‌ترین شیوه در خصوصی‌سازی بانک‌ها ذکر کرد و گفت: باید کاری کنیم تا بانک‌ها شرایط ورود به بورس را بیابند تا مدیریت آنها در برابر سهامداران متعهد باشد. به‌طور قطع استفاده از این شیوه سالم‌تر و امکان‌پذیرتر است، زیرا قیمت سهام بانک‌ها روی تابلو قیمت می‌خورد و در آن چارچوب حتی می‌توان حجم بیشتری از سهام بانک‌ها را به مردم واگذار کرد.

وی درباره فروش اوراق قرضه ارزی نیز گفت: آمریکا به شدت مخالف ورود ما به بازارهای بین‌المللی بود، اما ما توانستیم با موفقیت این کار را انجام دهیم. رئیس‌کل بانک مرکزی تصریح کرد: برای دریافت فاینانس باید تونی‌بلر، نخست‌وزیر انگلستان مجوز آن را بدهد و اگر ما توانستیم در این سال‌ها از منابع فاینانس استفاده کنیم، به خاطر موافقت دولت انگلیس بوده است.

وی با اشاره به مخالفت دولت‌های اروپایی در سال 72 و 73 و محروم بودن کشور از تسهیلات فاینانس اظهار کرد: انتشار اوراق قرضه ارزی نیازی به مجوز تونی بلر ندارد.

تعهدات ارزی تعیین تکلیف شد

بانک مرکزی دستورالعمل چگونگی ایفای تعهدات ارزی گذشته را به بانک‌ها ابلاغ کرد.

این دستورالعمل که به‌تازگی در شورای پول و اعتبار به تصویب رسیده است، رابطه دولت در بخش خصوصی را در تعهداتی تعیین تکلیف می‌کند که پیش از این مورد مناقشه بخش خصوصی و بانک مرکزی بود.

دستورالعمل «ایفای تعهدات ارزی» حاوی 12 ماده است که بسیاری از مشکلات کنونی برای تامین ارز موردنیاز واردکننده‌ها را حل و فصل می‌کند.

دستورالعمل ایفای تعهدات ارزی در ماده 9 خود به مناقشه بخش خصوصی و بانک مرکزی بر سر بازپرداخت تسهیلات ارزی، پیداخته است. بانک مرکزی در آبان‌ماه امسال اعلام کرد که بازپرداخت این تسهیلات باید «به‌روز» و با نرخ مرکز مبادلات باشد. اما بخش خصوصی این اقدام را غیرقانونی خوانده بود.

حال در دستورالعمل جدید، نحوه بازپرداخت تسهیلات ارزی مشخص شده است.

بر این اساس «بازپرداخت اقساط تسهیلات ارزی اعطایی از محل بانک توسعه و تجارت (اکو)، بانک جهانی، بانک توسعه اسلامی و فاینانس غیرخودگردان به نرخ مرکز مبادلات ارزی خواهد بود.

ضمن اینکه بازپرداخت تسهیلات ارزی اعطایی از محل حساب ذخیره ارزی برای بانک‌های ملت، صادرات، رفاه و تجارت که مشمول تهاتر بدهی بانک مرکزی هستند باید به نرخ مرکز مبادلات ارزی باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید