نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 21اسفند

صدور فرمان کاهش قیمت خودرو

کدخبر: ۴۸۲۱۹۱
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات21 اسفند در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
صدور فرمان کاهش قیمت خودرو

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

بازداشت بزرگترین کلاهبردار رمزارزی در کشور/ متهم 9 میلیارد تومان از کیف پول های ارز دیجیتال به جیب زد

5 سناریوی محتمل برای بیت کوین/ حمایت بیت کوین شکسته می شود؟

21 اسفند 1351؛ حمایت بازار مشترک از دلار پایان یافت

تصمیمات صبح امروز وزیران دارایی 9 کشور عضو بازار مشترک درباره شناور کردن پول‌های این 9 کشور و همچنین اعلام این مطلب که بانک مرکزی این کشورها در آینده دیگر خود را موظف به حمایت از دلار آمریکا نمی‌دانند، در محافل پولی و بانکی و اقتصادی کشور با عکس العمل‌هایی مواجه شد.

مقامات و کارشناسان ارزی بانک مرکزی که از ابتدای بحران دلار و سپس تشدید بحران پولی جهان، اوضاع و احوال تحولات پول را مستقیما در 24 ساعت شبانه‌روز زیر نظر دارند.

بلافاصله بعد از اعلام تصمیم وزیران دارایی 9 کشور مذکور یک جلسه فوق‌العاده تشکیل دادند و آثار و جوانب این تصمیم را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دادند.

مقامات و کارشناسان بانک مرکزی با اطلاعاتی که از مراکز پولی و بانکی جهان و لحظه به آنان می‌رسد منتظر باز شدن بورس‌های جهانی هستند که احتمالا از بعد از ظهر امروز، کار خود را پس از مدتی تعطیلی آغاز خواهند کرد.

وزیران داریی 9 کشور عضو بازار مشترک اعلام کرده‌اند که کنترل‌های پولی لازم را تا حداکثر درجات موردنیاز اعمال خواهند کرد تا از سیستم پولی موجود بازار مشترک در برابر حرکات و نقل و انتقالات نامطلوب و مختل‌کننده سرمایه‌ها حمایت شود.

در اعلامیه مشترک وزیران 9 کشور نیز خاطرنشان شده است که مهم‌ترین عنصر در جریان نقل و انتقالات سرمایه‌های نامطلوب و «پول‌های داغ» عبارت از حرکت نایاب دلارهای آمریکایی در بازارهای پولی اروپای غربی است.

این دلارها به طور عمده از موسسات و از مبدا سرمایه‌داران و صاحبان صنایع و بازرگانان آمریکایی سرچشمه می‌گیرند.

مساله هیرمند در آستانه حل و فصل نهایی است

امیرعباس هویدا، نخست‌وزیر برای یک دیدار دوستانه به دعوت محمدموسی شفیق، صدراعظم و وزیر خارجه افغانستان رهسپار کابل شد.

هویدا که برای دومین بار در طول زمامداری خود از افغانستان دیدن می‌کند در این سفر 48 ساعته حامل پیام دوستانه و مودت‌آمیز شاهنشاه آریامهر برای اعلیحضرت محمد ظاهرشاه، پادشاه کشور دوست، هم‌کیش و همسایه ما افغانستان است.

سفر هویدا در چارچوب گسترش تماس‌های ایران و افغانستان موضوعات متنوعی با هدف گسترش روابط قرار دارد که در صدر آنان حل و فصل نهایی موضوع آب هیرمند است. در این زمینه به‌خصوص در چندین ماه اخیر تماس‌های تهران و کابل با مبادله هیات‌هایی اوج گرفت که با اشاره به نتایج مذاکرات جاری، هم مقامات ایرانی و هم مقامات افغانی نسب به حل و فصل و «توافق نهایی آن» در آینده نزدیک ابراز خوشبینی کرده‌اند.

با اشارات منابع تهران و کابل، به نظر می‌رسد که در هر حال، موضوع هیرمند در صدر اهداف سفر و مذاکرات هویدا به کابل قرار دارد موضوع آب هیرمند قرار دارد.

21 اسفند 1381؛ ارزش ذخایر ملی نفت و گاز ایران 2890 میلیارد دلار

ارزش ذخایر ملی نفت و گاز کشور 2890 میلیارد دلار است.

مهندس مهدی میرمعزی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: در 5 سال اخیر حدود 9 میلیارد و 500 میلیون بشکه هیدروکربور مایع کشف و در همین مدت 7 میلیارد و 200 میلیون بشکه نفت و مایعات گازی تولید شده است و به ازای هر بشکه نفت تولیدی و برداشت شده، حدود 1.32 بشکه نفت و مایعات گازی جایگزین شده است و این نسبت در بخش گاز 2.54 مترمکعب است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به مجموع میزان اکتشاف و تولید در سال 80 اظهار کرد: اگر مبنای تولید را پایان سال 80 یا اوایل سال 81 در نظر بگیریم و کشف جدیدی نیز نداشته باشیم، 72 سال طول خواهد کشید تا نفت تمام شود و این میزان در مورد گاز 300 سال است.

وی درباره توسعه میدان‌های نفتی گفت: در این بخش کارهای اساسی انجام شده است ازجمله میدان نفتی دارخوین که قرارداد آن به روش بیع متقابل بسته شده و میدان نفتی آغاجاری که امور مهندسی آن صورت گرفته و اسناد پروژه‌های تزریق گاز این میدان نیز آماده است.

21 اسفند 1391؛ صدور فرمان کاهش قیمت خودرو

در شرایطی که تنها یک ماه از افزایش رسمی قیمت خودرو می‌گذرد، معاون اول رئیس‌جمهور با حضور در سایپا، دستور کاهش قیمت خودرو را صادر کرد.

اگرچه محمدرضا رحیمی دیروز برای رونمایی از سه محصول جدید سایپا مهمان این شرکت شده بود، اما در سخنرانی‌اش از خودروسازان خواست به بهانه آمدن «بهار» به مردم عیدی دهند و قیمت محصولات خود را بین 500 هزار تا چهار میلیون تومان کاهش دهند.

او هرچند از لفظ «عیدی» برای این کاهش قیمت استفاده کرد، اما در ادامه مراسم و با توجه به اظهارات مدیران عامل ایران‌خودرو و سایپا، مشخص شد کاهش قیمت نیم تا چهار میلیون تومانی خودروهای داخلی، نتیجه توافقی از قبل بوده است.

در همین مراسم پیش از اعلام خبر کاهش قیمت خودرو ازسوی معاون اول رئیس‌جمهور، مدیرعامل سایپا تاکید کرد: امکان کاهش قیمت در شرایط فعلی وجود ندارد. با این حال اما ظاهرا زور دولت به خودروسازان چربیده و آنها مجبورند برخلاف میل باطنی خود بین 500 هزار تا چهار میلیون تومان از قیمت محصولاتشان بکاهند.

محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهور در این مراسم گفت: از شما می‌خواهیم تا با حمایت از مردم به ویژه قشر متوسط، امروز قیمت خودرو را بشکنید و با کاهش قیمت‌ها به مردم عیدی بدهید.

رحیمی عنوان کرد: با توجه به جلسات مکرری که با وزیر صنعت و خودروسازان از تیرماه تاکنون نداشته‌ایم، امروز پیشنهاد ما به مدنی، مدیرعامل سایپا و نجم‌الدین مدیرعامل ایران خودرو این است که قیمت محصولات خود را 500 هزار تا 4 میلیون کاهش دهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید