نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 17فروردین

مبادله نفت ایران با جو و عدس سوریه!

کدخبر: ۴۸۶۸۵۶
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
مبادله نفت ایران با جو و عدس سوریه!

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.«اقتصادنیوز» از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود

17 فروردین 1362؛ بهتر است که بنیاد مستضعفان به صورت غیردولتی خدمت کند

آقای آقازاده، وزیر مشاور در امور اجرایی به اتفاق سرپرست و معاونین بنیاد مستضعفان با آقای هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کرد.

در این دیدار ابتدا آقای سیدمهدی طباطبایی، سرپرست بنیاد مستضعفان گزارشی از فعالیت‌های انجام‌شده در زمینه تهیه صورت اموار دارایی‌ها، بدهکاری‌ها و هزینه‌های چهارساله این بنیاد را ارائه کرد. سپس آقای هاشمی رفسنجانی ضمن رهنمودهایی گفت: اگر بنیاد بتواند خدمتگزار خوبی باشد و حرکت‌های آن در جامعه نمود داشته و کمبودها را تا اندازه‌ای که در توان دارد جبران نماید، بهتر است که به صورت غیردولتی خدمت کند.

وی تاکید کرد: سعی نمایید با بررسی‌های لازم فروشگاه‌های زنجیره‌ای ایجاد کنید و مایحتاج محرومین و مستضعفین را با قیمت ارزان در اختیار آنان قرار دهید.

مبادله نفت ایران با جو و عدس سوریه

در پایان سفر هیات سوری، یک قرارداد نفتی و یک یادداشت تفاهم بین مقامات دو کشور امضا شد و براساس قرارداد منعقده، جمهوری اسلامی ایران طی یکسال 6 میلیون تن نفت به سوریه صادر خواهد کرد.

پس از امضای یادداشت تفاهم بین ایران و سوریه، وزیر بازرگانی کشورمان پیرامون مفاد این یادداشت تفاهم گفت: یادداشت تفاهم امضاشده همان محتوای یادداشت تفاهم امضاشده سال گذشته را دارد که با بررسی‌های دقیق‌تر ازسوی دو کشور امیدواریم با کوشش دوجانبه، زمینه‌های جدید همکاری را گسترش دهیم.

آقای عسکراولادی در مورد مبادله کالا اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران نفت به سوریه صادر خواهد کرد و از آن کشور جو، عدس، منسوجات و بعضی از مواد شیمیایی خریداری خواهد کرد.

مهندس غرضی، وزیر نفت کشورمان نیز گفت: هر مقدار کالا مبادله شود از حساب فروش کم و بقیه به صورت نقدی پرداخت خواهد شد.

17 فروردین 1372؛ اولین نمایشگاه کالاهای ایران در مالزی برگزار می‌شود

اولین نمایشگاه اختصاصی کالاهای غیرنفتی ایران در مالزی از بیستم تا بیست و هفتم فروردین ماه جاری در «کوالالامپور» برگزار می‌شود.

بیش از 50 شرکت دولتی و خصوصی کالاهای تولیدی خود که شامل انواع کیف و کفش، پوشاک، منسوجات، فرش دستباف و گلیم، فرش و قالیچه ماشینی، وسائل و قطعات برقی، لوستر و لوازم منزل، مصالح ساختمانی، انواع دارو و مواد غذایی و خشکبار و زعفران می‌باشد، در نمایشگاه عرضه خواهند کرد.

17 فروردین 1382؛ تدوین برنامه‌های جبران مشکلات اقتصادی ناشی از جنگ در منطقه

وزیر امور اقتصادی و دارایی، برآورد دقیق خسارات ناشی از جنگ آمریکا علیه عراق بر اقتصاد ایران را در حال حاضر غیرممکن دانست.

مهندس طهماسب مظاهری گفت: اکنون تنها هزینه‌های اثرات اجتماعی و اقتصادی این جنگ بر ایران ازجمله ورود آوارگان عراقی به مناطق مرزی و هزینه‌های مربوط به آماده‌سازی اردوگاه‌هایی برای پذیرایی از آنها قابل برآورد است.

وی گفت: در هر حال دولت برای کاهش اثرات این جنگ بر اقتصاد کشور در آینده و گذر از سناریوهای مختلف، برنامه‌هایی را تدارک و تنظیم کرده است.

وی به مردم اطمینان داد برنامه‌های مقابله، آمادگی و جبران مشکلات اقتصادی ناشی از این شرایط تدوین و تدارک دیده شده و دولت در هر مرحله می‌تواند با آنها مقابله کند.

آغاز ورود ایران خودرو به کلاس جهانی

مدیرعامل ایران‌خودرو سال 82 را سال آمادگی برای ورود به کلاس جهانی خواند.

منوچهر منطقی با اشاره به ویژگی‌های عصر اطلاعات تاکید کرد: مصرف‌کنندگان خودرو در عصر ارتباطات افرادی آگاه، انتخابگر و تحلیلگر هستند و خودروسازان نیز باید همپای تحول فکری در جوامع پیشرفته، محصولاتی متناسب با نیاز روز مصرف‌کنندگان تولید کنند و به بیان دیگر به گونه‌ای عمل کنند که مصرف کننده انتظارات خود را در خطوط تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو در همه زمینه‌ها شاهد باشد.

مدیرعامل ایران‌خودرو با اشاره به پیامدهای واردات خودرو خارجی به ایران گفت: واردات خودرو به کشور اگر برنامه‌ریزی‌شده باشد، برای ایران‌خودرو و سایر سازندگان خودرو در ایران فرصت خوبی است که بتوانند محصولات کیفی، ارزان و خدمات پس از فروش گسترده عرضه کنند تا رقیب جدی‌ای برای خودروهای وارداتی خارجی باشند. اما اگر واردات خودرو بی‌رویه انجام شود، تهدیدی برای خودروسازی داخلی خواهد بود.

ونزوئلا: تامین نفت آمریکا را تضمین می‌کنیم

رافائل رامیرز، وزیر انرژی ونزوئلا به‌رغم اعلام مخالفت‌های «هوگو چاوز» از حمله نظامی آمریکا به عراق اعلام کرد: ونزوئلا با افزایش صادرات نفت خود به خریداران آمریکایی، نفت موردنیاز این کشور را تامین خواهد کرد.

رامیرز افزود: موضع ونزوئلا در مورد حمله نظامی آمریکا به عراق موافق با سازمان ملل و سازمان کشورهای صادرکننده نفت است.

بر پایه این گزارش، وزیر انرژی ونزوئلا که اصرار دارد اثبات کند تولیدات نفتی‌اش به زودی به سطح قبل از اعتصابات (3.1 میلیون بشکه در روز) می‌رسد، اعلام کرده است: اعتصابات، آتش‌سوزی‌ها و نوسازی مخازن بیش از 6 میلیارد دلار هزینه در بر داشته است و در حال حاضر سقف تولید این کشور به حدود 2.45 میلیون بشکه در روز رسیده است.

بیمه‌های خصوصی بالاخره آغاز به کار می‌کنند

چهار شرکت بیمه خصوصی فعالیت بیمه‌گری خود را ظرف چند هفته آینده آغاز می‌کنند.

بیمه مرکزی در روزهای پایانی سال گذشته موافقت خود را با ثبت شرکت‌های بیمه غیردولتی توسعه، پارسیان، رازی و کارآفرین به اداره کل ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی اعلام کرده بودند.

با این حساب به نظر می‌رسد بالاخره پس از گذشت نزدیک به دو سال از اعلام موافقت بیمه مرکزی با تاسیس بیمه‌های خصوصی و صدور مجوز برای فعالیت این بیمه‌ها، تا چند هفته دیگر شرکت‌های بیمه خصوصی نیز به بازار بیمه‌ای کشور بپیوندند.

17 فروردین 1392؛ کارنامه تورم در پایان سال 91

در راستای اجرای ماده 54 قانون برنامه پنجم توسعه کشور درخصوص مرجعیت رسمی مرکز آمار ایران برای تهیه، اعلام و انتشار آمارهای رسمی کشور، این مرکز برای نخستین بار گزارش دقیقی از شاخص‌ تورم در شش سال گذشته و آخرین تغییرات قیمت کالا و خدمات مصرفی را منتشر کرد.

طبق برآوردهای صورت‌گرفته توسط مرکز آمار، نرخ تورم مناطق شهری در پایان سال گذشته به 31.5 و نرخ تورم نقطه به نقطه نیز به 40.6 درصد رسیده است.

گزارش منتشرشده ازسوی مرکز آمار نشان‌دهنده روند رو به رشد شاخص کل و نرخ تورم در سال گذشته دارد که بر مبنای آن شاخص کل در اسفندماه سال 91 با افزایش 3 درصدی نسبت به بهمن‌ماه به 601.4 رسیده است.

اما در این میان سهم گروه عمده خوراکی‌ها از این افزایش به مراتب بیش از کالاهای غیرخوراکی بوده است.

تغییرات مهم نرخ تورم در 6 سال اخیر

 

دوره

نرخ (درصد)

بیشترین نرخ تورم میانگین

1391

31.5

کمترین نرخ تورم میانگین

1388

9.5

بالاترین نرخ تورم نقطه به نقطه

1391

40.6

پایین‌ترین نرخ تورم نقطه به نقطه

1388

7.9

بالاترین رشد تورم ماهانه

مهر 1391

5.8

پایین‌ترین رشد تورم ماهانه

بهمن 1387

0.5-

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید