نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 18فروردین

مترو تهران با هزینه 4 میلیارد و 800 میلیون تومان ساخته می‌شود

کدخبر: ۴۸۷۰۵۴
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
مترو تهران با هزینه 4 میلیارد و 800 میلیون تومان ساخته می‌شود

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.«اقتصادنیوز» از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود

18 فروردین 1352؛ مترو تهران با هزینه 4 میلیارد و 800 میلیون تومان ساخته می‌شود

ارائه طرح اساسی ساخت متروی تهران که قرار بود تا 28 اسفندماه سال گذشته توسط مهندسان فرانسوی به سازمان برنامه تسلیم شود، به تعویق افتاد و نقشه اجرایی و طرح اساسی آن تا پانزدهم فروردین 1352 به مقامات ایرانی تحویل داده خواهد شد.

مهندسان مشاور و طراحان ساخت مترو تهران به منظور عدم ایجاد وقفه در برنامه‌های پیش‌بینی‌شده یک طرح فشرده در اختیار مقامات مسوول دولت ایران قرار دادند.

کارکنان دفتر مهندس مشاور اعلام کردند به موجب طرح تدوین شده طول متروی تهران 60 کیلومتر تعیین شده و هزینه ساخت آن بالغ‌بر 48 هزار میلیون ریال برآورد شده است.

به موجب این طرح که از طرف دفتر مهندس مشاور فرانسوی در اختیار خبرنگار اطلاعات قرار داده شد، مسیر شبکه‌های مترو تهران به شرح زیر است:

اولین شبکه غربی شرقی مترو از استادیوم یکصد هزار نفری شروع شده و پس از طی یک مسیر غربی-شرقی تا تهران پارس کشیده می‌شود.

این مسیر با ساخته شدن ایستگاه‌هایی در مناطق مختلف مانند میدان‌های 24 اسفند، فردوسی، سرپیچ، میدان شهناز با شبکه‌های حمل و نقل سطح زمین مربوط خواهد بود.

دومین خط مترو از مرکز شهر جدید عباس‌آباد شروع می‌شود و این شبکه نیز پس از طی مسیری در مرکز شهر و بازار تا زیر میدان شوش امتداد می‌یابد.

سومین خط شبکه مترو تهران از میدان شهناز شروع شده و پس از طی یک مسیر شرقی-غربی در امتداد شمال تهران موازی با خیابان شاهپور تا راه‌آهن کشیده می‌شود.

چهارمین خط از میدان راه‌آهن تا محلات جنوبی و کوی نهم آبان و نازی‌آباد، جوادیه، یاخچی‌آباد و علی‌آباد کشیده خواهد شد.

قرارداد تازه صدور گاز

امروز اطلاع حاصل شد توافقنامه‌ای که چندی قبل برای بهره‌برداری از گاز منطقه گچساران بین شرکت ملی گاز و کمپانی ژاپنی امضا شده بود، لغو گردید و به جای کمپانی مذکور که قادر به اجرای نظرات ایران نبود، شرکت برق توکیو که یکی از باقدرت‌ترین شرکت‌های ژاپنی در رشته انرژی است با مشارکت شرکت‌های آمریکایی با شرکت ملی گاز ایران همکاری خواهند داشت.

آخرین دور مذاکرات با کمپانی برق توکیو چندی قبل در توکیو با حضور آقای مصدقی،‌ مدیرعامل شرکت ملی گاز  ایران انجام گرفت و به احتمال قوی در آینده نزدیک‌ قرارداد بین طرفین به امضا خواهد رسید.

18 فروردین 1372؛ نمایشگاه بین‌المللی سیر و سفر در قطر گشایش یافت

نمایشگاه بین‌المللی سیر و سفر قطر ازسوی شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، ولیعهد قطر رسما افتتاح شد.

در این مراسم که تنی چند از وزیران کابینه، شخصیت‌های سیاسی، اقتصادی قطر، روسای غرفه‌ها و تعدادی از سفرای مقیم دوحه حضور داشتند، غرفه جمهوری اسلامی ایران نیز مورد بازدید ولیعهد قطر قرار گرفت.

شیخ حمد در گفتگو با ایرنا ضمن ابراز خوشوقتی از حضور جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه آرزو کرد که تمامی شهروندان قطری از غرفه جالب توجه ایران دیدن کنند.

در این بازدید صنایع دستی، نقاشی و خطاطی هنرمندان ایران مورد توجه قرار گرفت و در گفتگو با ابوالفضل پولاد هنرمند نوجوان 13 ساله معرق‌کار ایرانی از وی خواست تا خواست‌های خود را از ولیعهد قطر بیان کند.

هنرمند ایرانی در پاسخ آرزوی اعتلای نام ایران را ارائه داد.

پس از پایان بازدید رسمی غرفه‌های مختلف 17 کشور شرکت‌کننده ازجمله غرفه ایران مورد بازدید دیگر شخصیت‌ها قرار گرفت.

18 فروردین 1382؛ تاکید رئیس‌جمهور بر تغییرات تدریجی اصلاحی در حوزه اقتصاد

رئیس‌جمهوری در دیدر قائم‌مقام و هیات عامل بانک مرکزی کشور بر حفظ روال طبیعی امور، رعایت سیاست‌ها و پایبندی به برنامه سوم و تدریجی بودن تغییرات اصلاحی به‌ویژه در عرصه اقتصادی تاکید کرد.

آقای خاتمی، در این جلسه با ابراز تاسف از ضایعه فقدان دکتر نوربخش تصریح کرد: روند اطمینان‌بخش کنونی در بخش‌های اقتصادی تداوم خواهد یافت.

وی با اشاره به موفقیت‌های دولت در بخش‌های صنعت و کشاورزی و خدمات، از مرحوم نوربخش، هیات‌عامل، کارشناسان و دست‌اندرکاران بانک مرکزی تجلیل کرد.

پیش از سخنان، رئیس‌جمهور، «وهاجی» قائم‌مقام بانک مرکزی با اشاره به عملکرد بانک مرکزی در سال‌های گذشته و سیاست‌های اجراشده را متناسب با برنامه سوم کشور ارزیابی کرد و گفت: بانک مرکزی در دوره مرحوم نوربخش دستاوردهای مبنی‌بر یکسان‌سازی نرخ ارز و راه‌اندازی بانک‌های خصوصی و نظارت بر بانک‌ها داشته است.

18 فروردین 1392؛ اعلام شاخص قیمت براساس سال پایه 90

 مدیرکل آمارهای اقتصادی بانک مرکزی گفت: سال پایه آماری بانک مرکزی به سال 90 تغییر خواهد کرد و درواقع می‌توان گفت که ضریب اهمیت کالاها و خدمات مصرفی براساس الگوی سال 90 به هنگام شده و جایگزین الگوی 1383 خواهد شد.

علیرضا مقتدایی با بیان اینکه براساس استانداردهای بین‌المللی و دستورالعمل مربوطه این هزینه‌ها در گروه مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها محاسبه می‌شود و ضریب اهمیت آن حدود 32 درصد است.

وی درباره اهمیت تجدیدنظر در سال پایه گفت: هرچه از سال پایه دورتر شویم، سطح دقت محاسبات کمتر خواهد شد و در شرایط فعلی اقتصادی کشور ما اختلاف دو سال پایه بیش از هفت سال عملا مردود است و مورد تایید سازمان‌های بین‌المللی نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید