نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 29فروردین

تحریم‌ها در فریزرهای دولت یخ زد!

کدخبر: ۴۸۹۴۰۳
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
تحریم‌ها در فریزرهای دولت یخ زد!

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.«اقتصادنیوز» از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

29 فروردین 1352؛ آغاز ساخت اتوبان کرج - قزوین

وزارت راه اعلام کرد، عملیات مقدماتی ساخت خط اول اتوبان کرج – قزوین از نظر مسیریابی و نقشه‌برداری پایان پذیرفت و عملیات زیرسازی و خاک‌برداری به وسیله سه مقاطعه‌کار آغاز شده است.

سخنگوی وزارت راه  اظهار کرد: طول جاده که از شاهدشت کرج به قزوین کشیده می‌شود، 100 کیلومتر است و پیش‌بینی می‌شود که عملیات زیرسازی خط اول آن تا آخر امسال پایان یابد و از اوایل سال 53 نسبت به آسفالت آن اقدام شود.

وی ادامه داد: ساخت باند دوم این راه در صورتی که اعتبار آن تامین شود، در سال آینده شروع می‌شود.

قیمت زمین‌های تهران ارزان می‌شود

فروش اراضی عباس‌آباد به وسیله شهرداری تهران، بورس زمین را در تهران می‌شکند و هنگامی که بیش از صدها قطعه زمین بزرگ و کوچک در تهران برای فروش عرضه شود، بی‌تردید موجب شکسته شدن قیمت زمین در تهران خواهد شد.

دکتر نیک‌پی، شهردار تهران گفت: فروش قطعات بزرگ اراضی در این شهر موجب ارزان شدن قیمت زمین خواهد شد.

شهردار افزود: این اشتباه است که برخی تصور می‌کنند فروش از طریق مزایده موجب افزایش قیمت اراضی عباس‌آباد خواهد شد چون قیمت را از حداقل آغاز می‌کنیم روی این اصل مزایده نه‌تنها موجب افزایش قیمت نخواهد شد بلکه بر اثر رقابت با دیگر فروشندگان، بهای زمین را کاهش نیز خواهد داد.

29 فروردین 1362؛ مشکل مسکن از نظام سابق به جمهوری اسلامی به ارث رسیده است

آیت‌الله عبدالکریم موسوی اردبیلی، رئیس دیوان عالی کشور در دیدار با اعضای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: مسکن مثل آب، هوا و غذا از ضروریات زندگی محسوب می‌شود. مشکل مسکن از نظام سابق به جمهوری اسلامی به ارث رسیده است.

از 8 میلیون خانوار ایرانی فرضا 4 میلیون در روستاها و بیش از 4 میلیون در شهرها زندگی می‌کنند که بر طبق آمار، ما فقط دو میلیون و 200 هزار خانه داریم و بیش از 1.5 میلیون خانوار (حداقل 5 نفر) سرپناهی ندارند. به‌عبارت ساده‌تر سوالی که مطرح است این است که از این فاجعه اجتماعی چگونه می‌توان جلوگیری کرد.

حضرت امام در فروردین 58 در زمینه مشکل مسکن دستوراتی دادند. دومین لایحه‌ای که پس از پیروزی انقلاب اسلامی توسط شورای انقلاب به تصویب رسید، حل مشکل آب، برق و... در حمایت از مستضعفین بود.

رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به اینکه چرا و چگونه است که مسکن کم است، گفت: مشکل اساسی مسکن حل مساله زمین مناسب در محدوده شهر است که محدوده هر شهر هم خیلی محدود است. یک خانوار متوسط که دارای درآمدی تا 60 هزار ریال است، ناگزیر است حدود 70 درصد از این دریافتی خودش را به صاحبخانه بپردازد،‌ آیا با 30 درصد بقیه می توان خرج 5 نفر عائله خودش را تامین نماید؟

موسوی اردبیلی اعلام کرد: وقتی من طرحی را که هر کسی باید فقط یک مسکن داشته باشد عنوان کردم، متعاقب آن به من گزارش دادند که قیمت‌ها حدود 30 درصد پایین آمد لذا چون شماها از من خواستید که چگونگی رفع این مشکل را با شما در میان بگذارم، اعلام می‌کنم برای حل مشکل مسکن باید بورس‌بازی بر روی زمین صورت نگیرد و زمین و مسکن از صورت کالایی که بر آن بورس‌بازی می‌شود، بیرون آید.

29 فروردین 1392؛ تحریم‌ها در فریزر دولت یخ زد

معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم افتتاحیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: سال 91 سالی سخت اما پرتلاش، با تدبیر و تفکر برای عبور از تحریم‌ها بود.

محمدرضا رحیمی اظهار کرد: تحریم به مانند سیل عظیمی بود که با شدت می‌خواست کشور را درهم بپیچد، اما این سیل را به آب‌های آرام تبدیل کرده و سدهای خود را برای رشد و توسعه ایران پرآب کردیم.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها در زمستان سال گذشته در فریزرهای دولت یخ زد، گفت: همه مسوولان دولتی و غیردولتی به سال 92 چشم دوخته‌اند؛ چراکه امیدبخش توسعه همه‌جانبه اقتصاد و رشد و شکوفایی صنعت نفت است.

رحیمی افزود: پیام من به تمام تحریم‌کنندگان این است که قصد داریم، در سال جاری براساس یک برنامه‌ریزی مانع از صادرات نفت خام شده و محصولات نهایی وابسته به نفت را صادر کنیم. 

وی ادامه داد: اگر صادرات و واردات هم‌تراز شوند، نیاز به درآمد نفتی نخواهیم داشت.

در سال 92 قطعا صادرات غیرنفتی افزایش خواهد یافت؛ به‌طوری‌که ارز مورد نیاز کشور به جای آنکه از نفت تامین شود، از ارز حاصل از صادرات کالاهای غیرنفتی تامین خواهد شد.

مهدی غضنفری وزیر نفت، معدن و تجارت نیز در این مراسم با اشاره به حجم سرمایه موردنیاز حوزه نفت در طول برنامه پنجم گفت: در طول برنامه پنجم توسعه باید 250 میلیارد دلار در صنعت نفت سرمایه‌گذاری شود؛ بنابر این امیدواریم که واردات کالاها از ارز حاصل از فروش نفت مستقل شوند.

وی افزود: کشور از محل صادرات کالاهای غیرنفتی ماهانه 3.5 میلیارد دلار درآمد کسب می‌کند و به‌منظور واردات کالا نیز 4.5 میلیارد دلار ارز صرف می‌کند.

بنابر این اگر یک میلیارد دلار به درآمد حاصل از صادرات غیرنفتی اضافه شود، از ارز حاصل از صادرات نفت بی‌نیاز خواهیم شد و این ارز می‌تواند صرف اجرای پروژه‌های صنعت نفت شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید