نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 18 اسفند

پایان اجلاس اقتصادی ایران و عربستان

کدخبر: ۴۸۱۵۸۳
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات18 اسفند در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
پایان اجلاس اقتصادی ایران و عربستان

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

18 اسفند 1371؛ معدن طلای «موته» به بهره‌برداری رسید

در اجرای سیاست وزارت معادن و فلزات درخصوص احیا و بهره‌برداری هرچه بیشتر از معادن کشور بهره‌برداری آزمایشی از معدن طلای «موته» آغاز شد.

مهندس کلاهدوز، معاون فلزات غیرآهنی وزارت معادن و فلزات ضمن اعلام این مطلب گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده درخصوص استخراج طلا از معدن «موته» به‌زودی بهره‌برداری رسمی از آن آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به عملکرد این وزارتخانه در زمینه شناخت و بهره‌برداری از معادن غیرآهنی در کشور گفت: امسال دو خط در کارخانه‌های آلومینیوم کشور به بهره‌برداری رسید که سالانه 30 هزار تن به ظرفیت احیا و تولید آلومینیوم افزوده شده است.

وی گفت: کارهای اجرایی در زمینه بهره‌برداری از معادن فروکروم میناب با تولید سالانه 15 هزار تن در استان هرمزگان نیز در حال انجام می‌باشد.

18 اسفند 1381؛ پایان اجلاس اقتصادی ایران و عربستان

پنجمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی که در ریاض پایتخت عربستان آغاز شده بود، به کار خود پایان داد.

نشست اصلی کمیسیون به ریاست وزیران بازرگانی ایران و عربستان، کارشناسان بخش‌های دولتی و بازرگانی دو کشور در محل سالن همایش‌های دولتی شهر ریاض برگزار شد.

کمیته‌های چهارگانه در نشست‌های متعدد موضوعاتی نظیر همکاری‌های دو طرف در زمینه‌های حج، امور نمایشگاهی، گسترش روابط بانکی، گمرک و مناطق آزاد تجاری، ساخت و ساز مسکن، استاندارد، دارو، مسائل علمی و فرهنگی، استفاده از نیروی کار ایران توسط عربستان و فعال‌تر ساختن خط کشتیرانی بین بندر امام و بوشهر را مورد بررسی قرار دادند.

قرار است امروز وزیر بازرگانی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی سند نهایی اجلاس پنجم کمیسیون مشترک دو کشور را در بندر جده امضا کنند.

بانک‌های دولتی پس از اصلاح ساختار مالی به بخش خصوصی واگذار می‌شوند

وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: بانک‌های دولتی پس از اصلاح ساختار مالی به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

طهماسب مظاهری خصوصی‌سازی را از ارکان مهم سیاست اصلاح ساختار اقتصادی کشور بیان کرد و گفت: از جهت‌گیری‌های سیاست خصوصی‌سازی دولت این است که بخش خصوصی بتواند در بخش‌هایی مانند بیمه و بانکداری که محدودیت قانونی وجود ندارد، فعالیت کند و تحقق این هدف مستلزم آن است که دولت در بخش‌هایی که خصوصی‌سازی اعمال می‌شود از سرمایه‌گذاری جدید یا توسعه فعالیت خودداری کند.

وی توسعه فعالیت بانک‌های خصوصی را یکی دیگر از اهداف سیاست خصوصی‌سازی ذکر کرد و گفت: تاکنون 5 بانک خصوصی در کشور فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و دولت برای گسترش فعالیت این بانک‌ها آمادگی دارد و مجوزهای قانونی را صادر خواهد کرد.

مظاهری واگذاری سهام بانک‌های دولتی را به مردم از سیاست‌ها و برنامه‌های اصلاح ساختار اقتصادی دولت بیان کرد و گفت: براساس برنامه قرار است ابتدا ساختار مالی در بانک‌ها اصلاح شود و در این چارچوب بانک‌ها با آماده شدن برای ورود به بورس اوراق بهادار سهام خود را به سهامی عام تبدیل می‌کنند و پس از پذیرش و قیمت‌گذاری این سهام به مردم واگذار می‌شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید