نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 28 بهمن

صادرات پسته ممنوع شد

کدخبر: ۴۷۶۸۶۶
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات28 بهمن در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
صادرات پسته ممنوع شد

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

28 بهمن 1351؛ واردات 10 درصد ارزان‌تر انجام می‌شود

بانک مرکزی ایران هنوز به حالت آماده‌باش است و در تمام 24 ساعت تغییرات جزئی و کلی ارزها را در بورس‌های مختلف جهان زیر نظر دارد و نیروهای داخلی و خارجی خود را با هوشیاری بسیج کرده است تا اگر باز بحرانی پیش آید فورا آن را مورد مطالعه و اقدام قرار دهد.

به نظر مطلعین تصمیم اخیر بانک مرکزی دائر بر افزایش نرخ ریال در مقابل ارزش دلار و همچنین حفظ برابری ریال با طلا نشان می‌دهد که ریال از استحکام و قدرت مطلوبی برخوردار است و این استحکام ناشی از قدرت اقتصادی ایران می‌باشد.

اثر تصمیم دولت بر واردات به‌طور مطلق مثبت است. واردات ایران از این پس از حوزه دلار و آمریکای شمالی 10 درصد ارزان‌تر وارد می‌شود و از حوزه‌های دیگر هم مختصر تنزل خواهد داشت، فقط از ژاپن گران‌تر وارد خواهد شد که گرانی آن تا امروز 17 درصد تخمین زده می‌شود، اما در آینده ممکن است این رقم کمتر یا بیشتر گردد. در مورد واردات باید این نکته تذکر داده شود که مشکل وارداتی ما طوری است که واردات ارزان چه به‌طور مستقیم و چه به‌طور غیرمستقیم در ارزان کردن کالاهای صنعتی و غذایی و مصرفی داخلی اثر فوری دارد.

90 درصد از واردات ایران سرمایه‌ای یا مواد اولیه است. طبیعی است که ارزان وارد کردن مواد اولیه و یا کارخانه و لوازم یدکی آن روی قیمت‌های تولید داخلی و قیمت تمام‌شده فرآورده‌های صنعتی اثر می‌گذارد.

روغن نباتی ارزان می‌شود

به‌دنبال اعلام خبر افزایش قیمت ریال، بلافاصله جلساتی در وزارت اقتصاد برای مذاکره با گروه‌های مختلف واردکنندگان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشور تشکیل شد.

در اجرای سیاست عمومی دولت در مورد توجه خاص به وضع مصرف‌کنندگان مذاکرات و بررسی‌های مقامات وزارت اقتصاد در مورد کالاهای وارده از کشورهایی که پرداخت به آنها به دلار صورت می‌گیرد، آغاز شد تا اثرات افزایش قیمت ریال روی کالاهای مختلف روشن شود و شرایطی فراهم گردد که حداکثر استفاده ممکنه عاید مصرف‌کننده گردد.

اولین جلسه مذاکرات در این مورد با گروه سازندگان روغن نباتی ساعت 3 بعد از ظهر در دفتر وزیر اقتصاد تشکیل شد. این مذاکرات و تبادل نظرها به‌طور منظم ادامه خواهد یافت: خبرنگار ما پیش‌بینی می‌کند که نتایج مذاکرات مقامات وزارت اقتصاد و تولیدکنندگان روغن نباتی به تقلیل قیمت روغن نباتی بینجامد.

28 بهمن 1371؛ دوران مدیران سوبسیدی به سر آمده است

با تک‌نرخی شدن ارز و به‌وجود آمدن شرایط جدید اقتصادی، صنایع کشور در صورتی فعال خواهد بود که به وسیله مدیران لایق و توانا اداره شود.

هادی‌ نژاد حسینیان، وزیر صنایع سنگین در جمع کارگران و کارکنان شرکت واگن‌سازی پارس، ضمن تشریح وضع صنایع کشور، تاکید کرد: در شرایط جدید، دوران فعالیت مدیران سوبسیدی به سر آمده است و به جای آنها کسانی خواهند آمد که از توانمندی مدیریتی و کارآیی لازم برخوردار باشند و بتوانند با رقابت در بازارهای مختلف منافع کامل کشور را حفظ کنند.

وی افزود: در گذشته به دلیل تزریق ارز 70 ریالی، میزان کارایی مدیران مشخص نبود چون تناسبی بین عرضه و تقاضا وجود نداشت، تولیدکننده به دلیل تقاضای بسیار جامعه می‌توانست محصول خود را به قیمت مناسب بفروشد.

فقط کافی بود یک مدیر سهمیه ارزی دریافت کند. لذا دلار 70 ریالی دشمن اصلی تولید داخلی بود، چون واحدی که این ارز را دریافت می‌کرد، دنبال به‌کارگیری و استفاده از نیروی داخلی نبود. به دلیل ارزان بودن نرخ ارز هرچه می‌خواست از خارج وارد می‌کرد و در حقیقت ارز پرداختی از جانب دولت به یک عامل ضدتولید مبدل شده بود:

وزیر صنایع سنگین اضافه کرد؛ در شرایط جدید، باصرفه‌ترین کار برای کارخانه‌ها روی آوردن به تولید داخل و کاستن از واردات است. لذا یک نرخی کردن  ارز درواقع بها دادن به تولید داخل است.

28 بهمن 1381؛ موافقت بانک مرکزی با تاسیس «بانک اسلامی»

دولت بر امور مهم اقتصادی که بر روی زندگی مردم تاثیر می‌گذارد نظارت می‌کند و صندوق‌های قرض‌الحسنه هم از این امر مستثنی نیستند.

طهماسب مظاهری، وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: نظارت در هر جایی که بحث پول در گردش و عملیاتی و اقتصادی پیش می‌آید وجود دارد و این امر نافی استقلال عمل بخش مربوطه نیست.

وی در رابطه با فعالیت صندوق‌های قرض‌الحسنه و نظارت بانک مرکزی اظهار کرد: نظارت بانک مرکزی دخالت در امور صندوق‌های قرض‌الحسنه نیست. نظارت به این دلیل انجام می‌شود که مطمئن شوند فعالیت آنها صرف قرض‌الحسنه است نه پرداختن به امور بانکی و هر کسی که این امر را نفی کند مثل این است که اصل و مبنای حکومتی را در امور اقتصادی نفی کرده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به فعالیت‌های صندوق‌های قرض‌الحسنه تصریح کرد: این صندوق‌ها همیشه بوده‌اند و خواهند بود، ولی با مصوبه جدید دولت یکی از مبانی اولیه مدیریت اقتصادی یک کشور است بر فعالیت‌های پولی و اعتباری این صندوق‌ها نظارت بر آنها انجام می‌گیرد.

وی گفت: ما به صندوق‌های قرض‌الحسنه‌ای که به امور قرض‌الحسنه می‌پردازند خوشامد می‌گوییم و حتی تبلیغشان را هم می‌کنیم اما اگر این صندوق‌ها به کار بانکی بپردازند باید از بانک مرکزی مجوزهای لازم را دریافت کنند.

سالانه یک تن طلا تولید می‌کنیم و 50 تن مصرف

از 50 تن طلای موردنیاز سالانه در کشور کمتر از یک تن در داخل تولید می‌شود.

محمد شریعتمداری، وزیر بازرگانی در نخستین سمینار «طلا و استاندارد» تصریح کرد: فاصله عمیق تولید و مصرف طلا در ایران عمدتا از طریق ذوب مجدد طلا و نیز واردات غیررسمی و غیرقانونی آن ایجاد می‌شود.

وزیربازرگانی، افزایش قیمت جهانی طلا، حمله احتمالی آمریکا به عراق و فرا رسیدن روزهای پایانی سال را از دلایل افزایش قیمت طلا عنوان کرد و با تاکید بر لزوم برقراری ارتباطی منطقی میان دولت، واحدهای تولیدی و مجامع صنفی طلا پیشنهاد کرد که دولت با تامین مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان این صنف از نوسانات بازار طلا در کشور بکاهد.

وزیر بازرگانی تولید طلا در ایران در سال 2001 را معادل یک تن اعلام کرد و گفت: ایران در میان 93 تولیدکننده عمده طلای جهان در سال 2001 در رتبه 61 قرار دارد و ذخایر طلا در کشور ما براساس برآورد انجام شده حدود 500 تن است که در مقایسه با  ذخیره کل طلا در جهان که 50 هزار تن است، حدود یک درصد طلا در ایران وجود دارد.

مرسولات پستی آلمان از طریق ایران به ارمنستان ارسال می‌شود

در پی سفر هیاتی از مسوولان شرکت پست جمهوری اسلامی ایران به آلمان درباره ترانزیت مرسولات پستی آن کشور به ارمنستان از طریق ایران توافق شد.

روابط عمومی شرکت پست جمهوری اسلامی ایران با بیان این مطلب اعلام کرد: براساس این توافق، از این پس آلمان تمامی مرسولات پستی خود را با استفاده از امکانات شرکت پست به مقصد ارمنستان ارسال خواهد کرد.

نخستین محموله ترانزیتی مرسولات پست آلمان در بیست و دوم بهمن‌ماه سال‌جاری به وزن 7500 کیلوگرم از تهران به ارمنستان ارسال شد.

براساس این گزارش، از این پس روزانه آلمان به میزان 500 کیلوگرم مرسولات پستی را برای ارسال و مبادله به ارمنستان به فرودگاه مهرآباد تحویل خواهد داد.

بنیاد مستضعفان، ساختمان «بانک جمهوری غریان» لیبی را می‌سازد

پروژه «بانک جمهوری غریان» لیبی با تخصیص اعتبار اولیه بیش از 3 میلیون دلار توسط معاونت صدور خدمات فنی و مهندسی سازمان عمران و مسکن بنیاد در جنوب طرابلس اجرا می‌شود.

فرهاد محمودی توانا، مدیرعامل سازمان عمران و مسکن بنیاد گفت: این بانک در 9 طبقه و در مساحتی حدود 7500 مترمربع در شهر غریان لیبی و به کارفرمایی بانک جمهوری این کشور احداث می‌شود و در حال حاضر از 57 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

28 بهمن 1391؛ صادرات پسته متوقف می‌شود

دولت با اعلام تصمیم‌های ویژه برای تامین کالاهای شب عید، اطمینان می‌دهد که از گرانی و کمبود این اقلام جلوگیری خواهد کرد.

قاسم نوده فراهانی، عضو ستاد تنظیم بازار از ممنوعیت صادرات پسته به دستور معاون اول رئیس‌جمهور خبر داد و گفت: برای تنظیم بازار، گوشت قرمز از قرقیزستان وارد می‌شود. وی در مورد مصوبات جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار که به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد، گفت: در این جلسه تاکید شد تا برای تنظیم بازار مرغ، مرغ ذخیره‌شده در بازار توزیع شود و ابعاد این توزیع گسترش پیدا کند تا قیمت‌ها شکسته شود.

عضو ستاد تنظیم بازار با تاکید بر اینکه در این جلسه یکی از اعضای انجمن پسته‌کاران حضور داشت، گفت: این عضو اظهار کرد که پسته با قیمت 30 هزار تومان صادر می‌شود و قرار شد تا در انتهای جلسه تفاهم‌نامه‌ای در این خصوص امضا و پسته در داخل کشور به قیمت صادرات عرضه شود؛ اما در پایان جلسه فرد مذکور جلسه را ترک کرد، بنابراین معاون اول رئیس‌جمهوری دستور داد تا صادرات پسته به مدت 6 ماه متوقف شود.

نوده فراهانی گفت: با دستور رئیس‌جمهور قرار است تا 5 میلیارد دلار ارز کشور که در هندوستان است، در اختیار وزیر صنعت قرار گیرد تا کالای اساسی موردنیاز مردم وارد کشور شود؛ بنابراین آقای معاون اول رئیس‌جمهور دستور دادند تا با همکاری وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی این اعتبار در اختیار وزیر صنعت قرار گیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید