نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 31فروردین

پیشنهاد تک‌نرخی شدن بنزین

کدخبر: ۴۸۹۸۹۳
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
پیشنهاد تک‌نرخی شدن بنزین

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.«اقتصادنیوز» از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

 

31 فروردین 1362؛ پیش‌نویس قانون کار به زودی تصحیح می‌شود

احمد توکلی، وزیر کار و امور اجتماعی طی نشستی با خبرنگاران مطبوعات خارجی نظرات خود را پیرامون قانون کار اسلامی و نحوه تدوین آن مسائل کار و کارگری، مساله بیکاری، برنامه‌های اشتغال و تربیت نیروی متخصص موردنیاز کشور بیان کرد.

وزیر کار در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که مشکلات ایجادشده پیرامون پیش‌نویس قانون کار اسلامی را جویا شده بود، گفت: اعلام نظر مردم و کارگران در مورد پیش‌نویس قانون کار اسلامی نه‌تنها مشکلی برای وزارت کار و امور اجتماعی نبوده و نخواهد بود، بلکه خود موجبی است برای رفع مشکلات بعدی این وزارتخانه و کشور اسلامی ایران.

توکلی اضافه کرد: پیش‌نویس قانون کار اسلامی به‌زودی براساس نظرات منطقی ارائه‌شده ازسوی کارگران و صاحب‌نظران دیگر با نظارت و همکاری مراجع اسلامی تصحیح خواهد شد.

31 فروردین 1372؛ آخرین نرخ خرید و فروش ارزها در بانک مرکزی

نوع ارز

نرخ خرید (ریال)

نرخ فروش (ریال)

نرخ یوزانس به درصد

 

6 ماهه

یکساله

دو ساله

یک دلار آمریکا

1.648

1.650

3.81

4.12

4.63

یک مارک آلمان

1.023

1.034

8.06

7.43

6.89

یکصد ین ژاپن

1.487

1.490

3.92

3.93

4.30

یک فرانک فرانسه

305

306

10.37

9.25

8.51

یک دلار کانادا

1.315

1.317

6.06

6.50

6.65

یک درهم امارات

438

450

3.71

4.06

4.64

 

* نرخ های یوزانس اعلام‌شده نرخ‌های حداکثر بوده و تا پایان فروردین‌ماه معتبر است.

- خرید ارز در سیستم بانکی بدون کارمزد است و قیمت خرید از مشتری برای هر دلار 2 ریال کمتر از قیمت فروش به مشتری (شامل کارمزد) است.

* کارمزد فروش دلار برای معاملات ارزی به شرح زیر خواهد بود:

- فروش اسکناس برای هر دلار 5 ریال

فروش چک مسافرتی برای هر دلار 3 ریال

فروش حواله و چک بانکی برای هر دلار 2 ریال

در مورد سایر ارزها نیز با توجه به برابری نرخ آن ارز به دلار براساس نرخهای اعلام‌شده در بالا، میزان کارمزد محاسبه و دریافت خواهد شد.

 

31 فروردین 1382؛ رشد قیمت زمین و مسکن در تهران متوقف می شود

وزیر مسکن و شهرسازی گفت: ضوابط جدید فروش تراکم مازاد در تهران به‌طور قطعی موجب پیشگیری از افزایش قیمت زمین و مسکن در این شهر خواهد شد.

علی عبدالعلی‌زاده افزود: مصوبات اخیر شورای عالی شهرسازی و معماری، فروش تراکم مازاد را در تهران کاهش می‌دهد و سبب خواهد شد توسعه شهر تهران به طرح جامع موجود نزدیک‌تر شود.

وزیر مسکن و شهرسازی تاکید کرد: این مصوبات به ضابطه‌مند بودن ساخت و ساز در تهران کمک می‌کند و اگر ساختمان‌سازی در این شهر کاهش یابد با افزایش ساخت‌و‌ساز مسکن در شهرک‌های جدید اطراف تهران و احداث مسکن در سایر شهرهای کشور جبران خواهد شد.

بازار پول و سرمایه از یکدیگر تفکیک می‌شوند

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: به مصلحت اقتصاد کشور نیست که بازار پول و سرمایه که رقیب یکدیگر محسوب می‌شوند، به صورت یک مجموعه مشترک فعالیت کنند.

اگر بازار پول و سرمایه با هم یکی باشند، فعالیت این دو مکانیسم در یکدیگر تداخل پیدا کرده و تصمیم‌های آنها تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

طهماسب مظاهری افزود: یکی از دلایل مطرح شدن لایحه بازار پول و سرمایه را «تفکیک سیستم نظارتی بر بازار پول و سرمایه» ذکر کرد و افزود: در صورت تصویب نهایی لایحه مذکور، خط و مرز بازار پول و سرمایه مشخص خواهد شد.

عضو شورای پول و اعتبار «جداسازی بازار پول و سرمایه» را عامل اصلی افزایش موجودی در بازار سرمایه عنوان کرد.

وی بیان کرد: بازار سرمایه به دلیل اینکه در زیرمجموعه بازار پول قرار گرفته، هنوز نتوانسته رشد قابل‌قبول داشته باشد.

بانک کارآفرین در بورس پذیرفته شد

هیات پذیرش اوراق بهادار بانک خصوصی کارآفرین را در تالار سهام تهران پذیرفت.  بانک کارآفرین، نخستین بانکی است که سهام آن در طول سال‌های پس از انقلاب وارد بورس تهران می‌شود.

پس از تکمیل اطلاعات در مورد درخواست بورس، سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز دادوستد سهام نخستین بانک پذیرفته‌شده را صادر خواهد کرد.

بانک کارافرین فعالیت خود را به‌صورت موسسه اعتباری غیربانکی با مشارکت اعضای انجمن‌های مدیران صنایع،‌ شرکت‌های ساختمانی، تاسیساتی و تجهیزاتی جامعه مهندسان مشاور ایران، مهندسان مشاور معمار و شهرسازی و گروهی از کارشناسان مالی و بانکی آغاز کرد.

سهام بانک کارآفرین کاملا خرد است؛ به‌طوری‌که هیچ یک از سهامداران بیش از 10 درصد سهام را در اختیار ندارند. ازجمله اعضای سرشناس هیات‌مدیره و سهامداران عمده این بانک می‌توان به محسن خلیلی عراقی، بهاء‌الدین ادب، پرویز عقیلی، ایرج کاموری، محمود امیری و رسول گنجی اشاره کرد.

طبق اطلاعات دریافتی بانک کارآفرین سال گذشته سودآورترین بانک خصوصی ایران بوده؛ به‌طوری‌که در یک سال معادل 10 میلیارد تومان سود حاصل از عملکرد داشته است. کارشناسان این میزان سود را با توجه به حجم سرمایه بانک قابل‌توجه ارزیابی می‌کنند.

اختصاص 500 میلیون دلار تسهیلات بانک توسعه اسلامی به ایران

معاون کل وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بانک توسعه اسلامی برای حمایت از بخش‌های مختلف اقتصادی ایران امسال 500 میلیون دلار تسهیلات در نظر گرفته شده است.

مهدی کرباسیان هدف از تخصیص این اعتبار را تامین مواد اولیه، اجرای طرح‌های توسعه شرکت‌های صنعتی و کمک به صادرات کشورهای عضو اعلام کرد.

نماینده ایران در بانک توسعه اسلامی، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران چهارمین سهامدار بانک توسعه اسلامی است، گفت: این بانک در یکی دو سال اخیر حمایت‌های خود از کشورهای عضو را افزایش داده؛ به‌طوری‌که اگر اعتبار دریافتی از این بانک صرف افزایش مبادلات بین کشورهای اسلامی شود، نرخ سود کمتری از آنها دریافت خواهد شد.

«نژادحسینیان» به‌عنوان دبیرکل اوپک معرفی شد

خبرگزاری رویترز در گزارشی از تهران اعلام کرد، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران معرفی معاون خود را برای تصدی سمت دبیرکلی اوپک تایید کرد.

به موجب این گزارش زنگنه در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی‌بر اینکه آیا وی هادی نژادحسینیان، معاون خود و سفیر سابق ایران را در سازمان ملل متحد برای تصدی پست دبیرکلی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) معرفی کرده است یا خیر، پاسخ مثبت داد.

آلوارو سیلوای ونزوئلایی در حال حاضر سمت دبیرکلی اوپک را برعهده دارد. وی در ژوئن سال 2002 جایگزین علی رودریگز هموطن خود شد.

رودریگز تنها 18 ماه عهده‌دار این سمت بود و پس از انتخاب برای تصدی ریاست شرکت ملی نفت ونزوئلا از دبیرکلی اوپک کنار رفت.

براساس قوانین و مقررات اوپک انتصاب دبیرکل باید براساس اجماع و توافق همه اعضا صورت بگیرد.

31 فروردین 1392؛ پیشنهاد تک‌نرخی شدن بنزین

درحالی‌که دو نرخ 700 تومان و 900 تومان برای بنزین یارانه‌ای و آزاد در کمیسیون تلفیق مجلس در حال بررسی است، متولیان تولید و توزیع بنزین معتقدند که بهتر است بنزین تک‌نرخی شود. مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه در صورت تک‌نرخی شدن بنزین و گازوئیل اشراف بیشتری در مدیریت سامانه خواهیم داشت، گفت: در حال حاضر برای تسویه‌حساب با خزانه به دلیل چندنرخی بودن قیمت بنزین و گازوئیل مشکلات زیادی داریم.

به گفته وی، تک‌نرخی شدن قیمت بنزین و حتی گازوئیل منجر به کاهش زمان حساب و کتاب واریز مبالغ حاصل از فروش بنزین و گازوئیل در جایگاه‌ها و واریز آن به خزانه یا حتی پرداخت کارمزد جایگاه‌ها خواهد شد.

وی با بیان اینکه قیمت تمام‌شده بنزین معمولی در حال حاضر بین 1200 تا 1300 تومان است، گفت: قیمت تمام‌شده بنزین در هر پالایشگاه با پالایشگاه‌های دیگر متفاوت است.

به گفته وی، قیمت تمام‌شده بنزین سوپر نیز از 1400، 1500 تومان کمتر نیست. هم‌اکنون متوسط فروش روزانه بنزین در جایگاه‌ها با قیمت آزاد حدود 10 تا 12 میلیون لیتر است و مابقی با قیمت نیمه یارانه‌ای 400 تومان به فروش می‌رسد.

ازسوی دیگر سخنگوی کمیسیون تلفیق با تاکید بر اینکه تلاش مجلس بر این است که فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها اجرا نشود و یک ترمیم جزئی در قیمت برخی کالاهای اساسی صورت بگیرد، گفت: کمیسیون تلفیق معتقد است که قیمت گازوئیل باید افزایش پیدا کند نه بنزین؛ چراکه تاثیر تورمی افزایش قیمت بنزین بیشتر از گازوئیل است.

به گفته جعفر قادری، بررسی مجلس نشان می‌دهد با توجه به نرخ بالای تورم، تحریم‌ها و شرایط اقتصادی کشور، شرایط برای اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها مناسب نیست.

این اظهارات در حالی اعلام شده است که مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی می‌گوید: ما با افزایش درصدی از قیمت تا حدی که فشار زیادی به مردم نیاید، موافقیم و به‌دنبال تک‌نرخی شدن بنزین و گازوئیل هستیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید