نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 7 بهمن

کالاهای اولویت نهم هم ارز مبادله‌ای گرفتند!

کدخبر: ۴۷۱۹۸۵
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات7 بهمن در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
کالاهای اولویت نهم هم ارز مبادله‌ای گرفتند!

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

هفتم بهمن 1351؛ 600 تن کره از بلژیک خریداری شد

وزارت کشاورزی و منابع طبیعی قرارداد خرید 600 تن کره را با بلژیک امضا کرد.

قیمت خرید این کره حدود یکصد دلار ارزانتر از قیمت کره خریداری شده از بلغارستان است.

خبرنگار ما اضافه می‌کند که وزارت کشاورزی و منابع طبیعی برای تثبیت قیمت کره و پنیر تاکنون 255 تن پنیر از ترکیه، 200 تن پنیر و کره از بلغارستان و 100 تن کره دیگر از همین کشور خریداری کرده است که قسمت‌هایی از آن وارد شده و بقیه نیز به تدریج وارد خواهد شد.

کره و پنیرهای خریداری‌شده به وسیله کارخانه شیر پاستوریزه بسته‌بندی‌شده و با قیمت‌های ثابت به شرکت‌های تعاونی فروخته می‌شود.

قیمت فروش هر کیلو پنیر توسط شرکت شیر پاستوریزه 120 ریال و قیمت هر کیلو کره 135 ریال تحویل کارخانه می‌شود. شرکت‌های تعاونی باید پنیر را کیلویی 130 و کره را کیلویی 160 ریال بفروشند.

هفتم بهمن 1371؛ صادرات 600 هزار مارک وزنه بیل مکانیکی به آلمان

اولین محموله وزنه‌های تعادل بیل مکانیکی به ارزش 85 هزار مارک به آلمان صادر شد.

محمدمهدی توفانی‌نژاد، مدیرعامل گروه صنعتی سدید گفت: براساس توافق انجام‌شده با شرکت «لیبهر» آلمان از این پس سالانه 500 تن وزنه‌های تعادل بیل مکانیکی به ارزش 600 هزار مارک به این کشور صادر خواهد شد.

وی افزود: این شرکت پیش از این نیز با صدور 5500 تن وزنه‌های تعادل لیفت تراک به بلغارستان یک میلیون و 750 هزار دلار درآمد ارزی کسب کرد.

وی اضافه کرد: برای صدور وزنه‌های تعادل لیفت تراک و لنگرهای کشتی ساخت این شرکت، مذاکراتی نیز با نمایندگان شرکت‌های لیفت تراک‌سازی «سینده» آلمان و کشتی‌سازی «ماریت» فرانسه انجام شده است.

گروه صنعتی سدید متشکل از سه کارخانه ماشین‌سازی، ریخته‌گری و تولید لوله و پروفیل است که کارخانه لوله و پروفیل آن در حال حاضر سالانه حدود 120 هزار تن لوله و پروفیل صنعتی تولید می‌کند.

هفتم بهمن 1381؛ فروش قسطی شرکت‌های دولتی

هیات دولت با فروش اقساطی شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی موافقت کرد. موافقت با واگذاری اقساطی واحدهای دولتی به بخش خصوصی با هدف تسهیل شرایط واگذاری تصدی‌های دولتی صورت گرفت.

براساس مصوبه مذکور اولین واحدی که با روش اقساطی به بخش خصوصی واگذار می‌شود یک واحد تولیدکننده سیمان است. طبق برنامه زمانبندی این شرکت در سال جاری به این روش خصوصی خواهد شد.

این مصوبه تنها واحدهای دولتی را تحت شمول قرار می‌دهد که سهام آنها در بورس عرضه نشده و واگذاری آنها به بخش خصوصی تنها از طریق مزایده امکان‌پذیر است.

واگذاری واحدهای دولتی به روش نقد و اقساط به بخش خصوصی ازسوی سازمان خصوصی‌سازی به هیات وزیران پیشنهاد و مورد موافقت اعضای کابینه قرار گرفت.

براساس این گزارش واگذاری واحدها در این روش به صورتی خواهد بود که 40 درصد سهام شرکت‌ها به صورت نقدی و 60 درصد به صورت اقساط توسط خریدار پرداخت شود.

سقف زمانی تادیه مطالبات ازسوی خریدار 3 سال خواهد بود. مقررات سود سپرده بلندمدت بانکی (برابر 17 درصد) در دوره پرداخت قسطی قیمت شرکت مذکور نیز به عنوان بهره خواب سرمایه به قیمت تعیین شده برای شرکت اضافه خواهد شد.

هفتم بهمن 1391؛ اولویت نهم هم ارز مبادله‌ای گرفت

تخصیص ارز مبادله‌ای به اولویت نهم نیز به حقیقت پیوست و از روز پنج‌شنبه مرکز مبادلات ارزی برای این گروه کالایی ثبت سفارش انجام داد. با این حال در این گروه، کالایی وجود دارد که بانک مرکزی خواستار خروج آن از شمول دریافت ارز مبادله‌ای شده است.

شمش طلا که به مروز از اولویت‌های پایین‌تر به نهم ارتقا یافته این بار نیز با حصول امکان تامین ارز مبادله‌ای این گروه از اولویت نهم به اولویت آخر انتقال خواهد یافت تا امکان ورود آن با ارز این مرکز مقدور نباشد و قیمت‌گذاری طلا و سکه نیز در بازار با شوک تازه‌ای مواجه نشود.

به گفته مقامات بانک مرکزی، طلا یک کالای لوکس است و نباید واردات آن با ارز این مرکز صورت گیرد.

ماه گذشته بازار سکه و طلا در یک روز با شوک شدیدی از این ناحیه مواجه شد و قیمت سکه و دلار به سرعت بخشی از قیمت خود را از دست دادند. در آن زمان شمش طلا در اولویت 7 قرار داشت و پوشش تامین ارزی این گروه توسط مرکز مبادلات لزوم تعیین قیمت سکه وطلا در بازار را بر اساس دلار 2450 تومانی مرکز مبادلات تقویت کرد.

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی با اعلام موافقت بانک مرکزی با پرداخت ارز به گروه کالایی 9 گفت: در راستای سرعت تامین ارز، به ثبت سفارش گروه کالایی 3 تا 9 ارز محلی یا ملی پرداخت شود. صمد کریمی با اشاره به موافقت بانک مرکزی با پرداخت ارز مبادله‌ای به ا ولویت 9 کالایی گفت: با توجه به تقاضای وزارت صنعت، معدن و تجارت بر تامین ارز گروه 9 کالایی گفت: بانک مرکزی پس از بررسی کارشناسی و تامین ارز صورت گرفته و درنهایت پس از تایید رئیس‌کل بانک مرکزی گروه کالایی 9 با عنوان کلی کالاهای نهایی بادوام از روز پنج‌شنبه مشمول دریافت ارز به نرخ مبادله‌ای است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید