نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 2 اردیبهشت

آلمان و فرانسه 2 میلیارد یورو در کیش سرمایه‌گذاری می‌کنند

کدخبر: ۴۹۰۳۲۰
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
آلمان و فرانسه 2 میلیارد یورو در کیش سرمایه‌گذاری می‌کنند

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.«اقتصادنیوز» از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

دوم اردیبهشت 1352؛ 68 میلیارد ریال مالیات در سال 51 وصول شد

وزارت دارایی آمار درآمدهای مالیاتی و گمرکی کشور را در سال 51 انتشار داد.

براساس این آمار مجموع وصولی مالیات‌ها و درآمد گمرکی دولت در سال گذشته 98 میلیارد و 425 میلیون ریال بوده است که رقم وصولی سال 51 نسبت به سال 50 حدود 19 میلیارد و 642 میلیون ریال افزایش داشته و قسمت اعظم این اضافه وصولی مربوط به اخذ مالیات‌های مستقیم است.

طبق آمار منتشره میزان وصولی مالیاتهای مستقیم در سال 51 از 39 میلیارد و 700 میلیون ریال تجاوز کرده است.

رقم وصولی مالیات‌های مستقیم در سال گذشته نسبت به سال 50 بیش از 9 میلیارد و 300 میلیون ریال افزایش دارد.

بررسی وصولی منابع مختلف مالیات‌های مستقیم نشان می‌دهد که افزایش درآمد سال 1351 که به ترتیب در منابع مالیات بر ارث 49 درصد، مالیات شرکت‌های خصوصی 40 درصد، مالیات حقوق 24 درصد، مالیات مشاغل 20 درصد و مالیات املاک 19 درصد بوده است.

هزاران خانه در تهران خالی مانده است

تعداد منازل و ساختمان‌های شهر تهران از مرز 750 هزار مستغل گذشت و شهرداری اعلام داشت که در مدت یک سال گذشته بیش از 10 هزار واحد به تعداد ساختمان‌های تهران افزوده شده است.

سازمان ممیزی و درآمد نوسازی شهرداری اعلام کرد که به تعداد ساختمان‌های شهر هر ماه اضافه می‌شود و کارشناسان پیش‌بینی کردند که اگر فعالیت‌های ساختمانی به‌صورت حاضر ادامه یابد، در سال‌جاری بیش از یک سوم اراضی بایر داخل محدوده ساخته خواهد شد و این ممکن است شهرداری و انجمن شهر را وادار به تجدیدنظر در مقررات پنج ساله ممنوع شدن ساختمان در خارج از محدوده بنماید.

از طرف دیگر با وجود گرم شدن بازار ساختمان در تهران بیشتر از چند هزار واحد مسکونی خالی است و صاحبان آنها این مستغلات را به اجاره واگذار نمی‌کنند. عده‌ای هم منتظر تصویب قانون جدید مالک و مستاجر هستند که پس از تصویب قانون، املاک خود را با روابط جدیدی که تدوین می‌شود به اجاره دهند.

دوم اردیبهشت 1382؛ آلمان و فرانسه 2 میلیارد یورو در کیش سرمایه‌گذاری می‌کنند

یک کنسرسیوم آلمانی و فرانسوی برای ساخت هتل و تاسیسات سیاحتی-تفریحی در منطقه آزاد کیش بیش از دو میلیارد یورو سرمایه‌گذاری می‌کنند.

محمدعلی نجفی، معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش اعلام کرد: این مجموعه سیاحتی با نام گل شرق در شمال شرقی جزیره و در زمینی به وسعت 220 هکتار احداث می‌شود. این مجموعه از یک هتل 7 ستاره لوکس گل شرق در 28 طبقه با ارتفاعی در حدود 114 متر، دو هتل 5 ستاره، سه مجموعه آپارتمانی لوکس، زمین گلف، 28 رستوران و 50 کافی‌شاپ، 140 بازار و مغازه لوکس و اسکله ورزشی-تفریحی و مسکونی و... تشکیل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه جزیره کیش منطقه‌ای منحصربه‌فرد برای تبدیل شدن به قطب گردشگری و منطقه خواهد بود، تصریح کرد: توسعه خدمات جهانگردی و تجارت از اهداف مهم سازمان منطقه آزاد کیش است.

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش افزود: زیربنای این طرح 800 هزار مترمربع است و 3 برابر این مقدار به فضای سبز، پارک و منطقه توریستی اختصاص داده خواهد شد.

نجفی با بیان اینکه در این مجموعه جمعیتی معادل 10 هزار نفر به طور همزمان و 5 هزار گردشگر را در خود جای خواهد داد، افزود: اجرای این طرح بیش از 3 هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد کرد و بیش از 400 شرکت داخلی و خارجی در اجرای طرح حضور خواهند داشت.

نخستین بانک سرمایه‌گذاری ایران امسال آغاز به کار می‌کند

سه بانک خصوصی و یک بانک دولتی ایران، اقدامات تازه‌ای را برای جلب موافقت خارجی‌ها و تشکیل بانک سرمایه‌گذاری مشترک آغاز کرده‌اند.

پیش‌تر دولت موافقت خود را با فعالیت بانک‌های سرمایه‌گذاری در ایران اعلام کرده بود.

همزمان با اعلام موافقت وزارت امور اقتصادی و دارایی در مورد تشکیل بانک‌های سرمایه‌گذاری با مشارکت خارجی‌ها بانک‌های خصوصی اقتصاد نوین، کارافرین و سامان اقتصاد تلاش تازه‌ای را برای تشکیل این موسسه‌ها آغاز کردند.

براساس گزارش‌های رسیده، بانک ملی ایران در حال مذاکره با یک بانک سرمایه‌گذاری‌های خارجی است تا با ایجاد یک بانک سرمایه‌گذاری مشترک به سامان‌دهی وضعیت نابسامان بازارهای اولیه اوراق بهادار ایران کمک کند.

ازسوی دیگر زمزمه‌هایی نیز در مورد توافق احتمالی بانک کارآفرین با یک بانک سرمایه‌گذاری آلمانی شنیده می‌شود. هنوز جزئیات این توافق مشخص نشده است، اما مدیران این بانک درصدد هستند که این قرارداد را تا پایان امسال نهایی کنند.

رئیس هیات‌مدیره بانک اقتصاد نوین گفت: موضوع تاسیس بانک‌های سرمایه‌گذاری در اساسنامه آنها تصویب شده و نیازی به مجوزهای جداگانه دولت ندارد.

دکتر حسین عبده تبریزی افزود: در صورتی که یکی از قراردادهایی که توسط بانک‌های خصوصی در دست بررسی است نهایی شود، در مورد امکان سرمایه‌گذاری خارجی آن باید از دولت اجازه گرفت.

ایران برنده مناقصه 72 میلیون دلاری بازسازی نیروگاه سوریه شد

ایران در مناقصه بین‌المللی طرح بازسازی و تغییر سوخت نیروگاه بانیاس سوریه به ارزش 72 میلیون دلار برنده شد. 

مظفر محمدی، مدیرعامل شرکت صنایع انرژی آذرآب وابسته به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: هفت شرکت بین‌المللی ازجمله دو شرکت فرانسوی و آلمانی در این مناقصه حضور داشتند که درنهایت طرف ایرانی به دلیل توانمندی فنی در اجرای این گونه طرح‌ها و پیشنهاد قیمت پایین‌تر توانست در مناقصه بازسازی و تغییر سوخت نیروگاه «بانیاس» برنده شود.

دوم اردیبهشت 1392؛ لیست قیمت آپارتمان‌های 70 متری در تهران

اغلب واحدهای مسکونی در نیمه مرکزی تهران با قیمت‌های متری 3 تا 4 میلیون تومان به بازار پیشنهاد شده‌اند و بالاترین نرخ‌های اعلام‌شده ازسوی مالکان مربوط به واحدهای شمال تهران است.

علاوه‌بر این در بهترین محله‌های غرب و شرق تهران قیمت هر مترمربع واحد مسکونی کمتر از 3 سال ساخت حدود 5 میلیون تومان ازسوی فروشنده‌ها تعیین شده است.

نرخ‌های پیشنهادی فروش واحدهای مسکونی 70 متری در تهران

محله

عمر بنا (سال)

قیمت هر مترمربع (تومان)

مطهری

نوساز

5.300.000

شهرک راه‌آهن

7

3.400.000

دردشت

یک سال

4.500.000

سوهانک

نوساز

5.500.000

شهران

2

4.500.000

طرشت

نوساز

3.650.000

رسالت

2

4.400.000

سردار جنگل

3

5.200.000

زعفرانیه

نوساز

9.500.000

نیروی هوایی

نوساز

5.400.000

فاطمی

2

5.500.000

باقرخان

یک سال

6.000.000

نبرد شمالی

نوساز

3.800.000

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید