نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 23اردیبهشت

قرارداد ایران با رنو-نیسان تیرماه نهایی می‌شود

کدخبر: ۴۹۴۷۰۷
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
قرارداد ایران با رنو-نیسان تیرماه نهایی می‌شود

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.«اقتصادنیوز» از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

23 اردیبهشت 1372؛ حقوق کارمندان تا 5 درصد افزایش می‌یابد

تمامی کارکنان دولت از ابتدای سال جاری براساس ماده 2 قانون نظام هماهنگ پرداخت‌ها 3 تا 5 درصد افزایش حقوق دریافت خواهند کرد.

بر پایه جدول افزایش حقوق مذکور، کارکنان دولت به 3 دسته تقسیم می‌شوند و کسانی که بتوانند حداقل 17 امتیاز از 30 امتیاز را کسب کنند، شامل این اضافه‌پرداخت خواهند شد.

برای 20 درصد از پرسنل دولت که بالاترین امتیاز را به‌دست آورند، 5 درصد برای 60 درصد کارکنان که رده بعدی امتیازات را به خود اختصاص دهند، 4 درصد و برای مابقی کارکنان دولت 3 درصد اضافه حقوق پیش‌بینی شده است.

مهندس رضوی، معاون رئیس‌جمهوری و دبیرکل سازمان امور اداری و استخدامی گفت: دریافت درصد بیشتر این ارقام بستگی به تلاش کارمند دارد و این امتیازی است که می‌تواند پاداش فعالیت بیشتر کارکنان دولت باشد.

در این جدول برای کسانی که مدرک تحصیلی آنها ابتدایی باشد 30 هزار ریال، راهنمایی 32 هزار ریال، متوسطه 36 هزار ریال، فوق دیپلم 40 هزار ریال، لیسانس 50 هزار ریال، فوق لیسانس 55 هزار ریال و برای کارمندان پیمانی و یا خرید خدمت که دارای مدرک تحصیلی دکترا باشد، 60 هزار ریال با تصویب شورای حقوق و دستمزد در نظر گرفته شده است که از اول امسال قابل‌پرداخت است.

سالانه بیش از 2 میلیون تن گندم از بین می‌رود

از میزان 3.6 میلیون تن گندم توزیع‌شده در سطح کشور، سالانه بیش از دو میلیون تن ضایعات به دلیل پخت نامناسب نان و مصرف آن برای دام متوجه اقتصاد کشور می‌شود.

دکتر عیسی کلانتری، وزیر کشاورزی گفت: علیرغم اختصاص مبلغ 50 میلیارد ریال اعتبار به بخش تحقیقات کشاورزی ما در این بخش هنوز در ابتدای راه هستیم و به خصوص در زمینه تحقیقات زراعت دیم بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم.

23 اردیبهشت 1382؛ قیمت فروش تراکم از 40 تا 200 هزار تومان تعیین شد

قیمت فروش تراکم در 21 منطقه تهران تعیین شد. بهای فروش تراکم براساس ارزش معاملاتی ملک، نوع سازه، محل و منطقه ساختمان بین 40 تا 200 هزار تومان خواهد بود.

گفتنی است، قیمت فعلی تراکم در تهران با کاهش 20 درصدی قیمت پیشنهادی همراه بوده است.

دیون دولت به سازمان تامین اجتماعی و آستان قدس با واگذاری سهام 4 پتروشیمی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی بخشی از سهام خود را در شرکت‌های پتروشیمی خارک،  اصفهان، اراک و شیراز واگذار می‌کند.

هیات وزیران به این شرکت اجازه داده است سهام تعیین شده را به نسبت 50، 44 و 6 درصد به ترتیب به سازمان تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری و استان قدس رضوی واگذار کند.

براساس این مصوبه مبلغ سهام قابل واگذاری شرکت پتروشیمی خارک 520 میلیارد ریال و شرکت‌های پتروشیمی اراک، اصفهان و شیراز هر کدام 260 میلیارد ریال تعیین شده است.

در بند دیگری از این مصوبه، صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تامین اجتماعی و آستان قدس رضوی موظف شده‌اند همزمان با دریافت سهام مذکور مبلغ 700 میلیارد ریال را نقدا به شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های در حال اجرا واریز کنند.

این مراکز حق رای خود در شرکت‌های واگذارشده را به مدت سه سال برای انتخاب نصف به علاوه یک مدیران به شرکت ملی صنایع پتروشیمی واگذار می‌کنند.

میشلن فرانسه به دنبال خرید آرتاویل تایر

 بزرگ‌ترین تولیدکننده لاستیک جهان برای خرید 50 درصد سهام شرکت آرتاویل تایر منتظر موافقت وزارت امور اقتصادی و دارایی است.

در صورت موافقت وزارت امور اقتصادی و دارایی با سرمایه‌گذاری مستقیم میشلن فرانسه در ایران، محصولات آرتاویل تایر با نام تجاری این شرکت به بازار عرضه خواهد شد و ظرفیت تولید این کارخانه از 25 هزار تن به 35 هزار تن در فاز اول و 50 هزار تن در فاز بعدی که سه سال بعد خواهد بود، افزایش می‌یابد.

فرانسوآ لوس، وزیر تجارت خارجی فرانسه در جریان مذاکره با رئیس سازمان گسترس خواستار حمایت دولت ایران از این سرمایه‌گذاری و رفع موانع شده بود. وی دیروز خواستار موافقت دولت ایران با برخی درخواست‌های میشلن شده بود.

محمدرضا گنجی، قائم مقام آرتاویل تایر گفت: سرمایه‌گذاری مستقیم یک شرکت بزرگ فرانسوی در ایران و اجازه استفاده از نام تجاری این شرکت برای کسب بازارهای داخلی و خارجی در تاریخ صنعت ایران پس از انقلاب اسلامی بی‌سابقه است.

قرارداد ایران با رنو-نیسان تیرماه نهایی می‌شود

رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اعلام کرد که قرارداد ایران و شرکت خودروسازی رنو-نیسان تیرماه امسال نهایی می‌شود.

رضا ویسه در دیدار با وزیر تجارت فرانسه همکاری دو کشور در زمینه خودرو را از مهم‌ترین شاخص‌های همکاری دو کشور دانست. وی تاکید کرد: در این مشارکت اولویت برای طرف ایرانی سرمایه‌گذاری مشترک است به عبارتی دیگر فرانسوی‌ها نوع همکاری را باید متقال و دوطرفه بدانند.

وزیر تجارت خارجی فرانسه با اشاره به علاقه همکاری شرکت‌های خودروساز فرانسوی با ایران گفت: به منظور آشنایی بیشتر شرکت‌های خودروساز فرانسوی با ایرانی، این کشور همزمان با نمایشگاه بین‌المللی خودروی تهران در ماه ژوئن سمیناری برگزار خواهد کرد.

وی اضافه کرد: همچنین فرانسه مایل است در پاییز سال 2004 نمایشگاه اختصاصی صنعت را در ایران برگزار کند.

وزارت تجارت فرانسه افزود: در راستای همکاری صنعت خودرو فرانسه و ایران شرکت تایرسازی میشلن برای همکاری با شرکت آرتاویل تایر مذاکراتی انجام داده‌اند که در حال نهایی شدن است.

وی در ادامه از همکاری شرکت‌های ژیفا و رنو تراک در زمینه‌های تولید آمبولانس و خودروهای سنگین خبر داد.

تولید خودروی صادراتی به زودی در ایران خودرو آغاز می‌شود

 مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو اعلام کرد: این شرکت‌ با همکاری پژو فرانسه، تولید یک نوع خودرو صادراتی را به زودی آغاز خواهد کرد.

دکتر منوچهر منطقی با بیان اینکه مذاکرات در این خصوص ادامه دارد، افزود: قرار است این خودرو در بازارهای صادراتی پژو با تفاهماتی که بین ایران خودرو و پژو صورت می‌گیرد، صادر شود.

وی اضافه کرد: همچنین ایران خودرو با فرانسه در حال مذاکره برای تولید خودرو با استفاده از پلات‌فرم مشترک است که امیدواریم تا دو ماه آینده نتیجه آن مشخص شود.

منطقی در مورد همکاری‌های بین‌المللی ایران خودرو اظهار کرد: در همکاری‌های بین المللی تلاش خواهد شد با کمپانی‌های رده اول دنیا به‌صورت سرمایه‌گذاری مشترک با همکاری راهبردی و یا همکاری‌های متقابل اقدام شود.

به گفته وی، در این زمینه تاکنون با سه مجموعه بزرگ خودروسازی دنیا مذاکره شده و با برخی از آنها به مرحله نهایی نزدیک شده‌ایم.

23 اردیبهشت 1392؛ جریمه سنگین سودجویان ارزی

معاونان بازرسی سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان درباره کالاهایی که با ارز ارزان وارد و با ارز آزاد فروخته می‌شود،‌ گفت: بخش بازرسی ویژه‌ای برای این کالاها تشکیل شده و برای کسانی که با ارز ارزان کالا وارد کرده و با قیمت بالا فروخته‌اند، تاکنون چندین پرونده به ارزش 700 میلیارد تومان تشکیل شده است.

مجتبی فراهانی گفت: یکی از بزرگ‌ترین تخلف‌ها مربوط به یک شرکت واردکننده خودرو بود که خودروها را با ارز ارزان وارد کرده، اما بعد که ارز گران شد، خودروهای وارداتی را با قیمت ارز آزاد فروخت که 200 میلیارد تومان جریمه شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید