نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 25اردیبهشت

ایران و عربستان برای مبادله نیروی کار مذاکره می‌کنند

کدخبر: ۴۹۵۱۴۵
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
ایران و عربستان برای مبادله نیروی کار مذاکره می‌کنند

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.«اقتصادنیوز» از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

25 اردیبهشت 1352

کامپیوتر طرح‌های عمرانی را کنترل می‌کند

کامپیوترهای سازمان برنامه برای کنترل اجرای طرح‌های عمرانی به کار افتاد و سازمان برنامه و بودجه کشور طی دستورالعملی به کلیه وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی اعلام داشت که اجرای طرح عمرانی از آغاز سال 52 مشروط به انجام توافقی میان دستگاه اجرایی و سازمان برنامه است.

سازمان برنامه همراه این دستورالعمل فرم خاصی به دستگاه‌های اجرایی ارسال داشته که دستگاه‌های اجرایی باید گزارش جامعی از وضع و کیفیت اجرای هر یک از طرح‌های عمرانی که قرار است از سال جاری به مورد اجرا درآید تهیه و مشخصات طرح را در فرم ارسالی ذکر و به سازمان برنامه تسلیم دارند.

به دنبال صدور نخستین دستورالعمل اجرای طرح‌های عمرانی برنامه پنجم ارسال گزارش و طرح عمرانی از جانب وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی به سازمان آغاز شد و سازمان برنامه پس از مطالعه مشخصات طرح عمرانی رونوشتی از این گزارش را تحویل کامپیوتر می‌دهد و دستگاه‌های الکترونیک ارقام و هدف‌های پیش‌بینی شده در طرح عمرانی را حفظ و نگهداری می‌کنند.

از این رو اجرای کلیه طرح‌های عمرانی که اعتبارات آن در بودجه کل کشور منظور شده از این پس بعد از تصویب نهایی سازمان برنامه مورد اجرا گذارده می‌شود و با ارسال گزارش پیشرفت طرح‌ها به کامپیوتر و دستگاه‌های مغز الکترونیک، سازمان برنامه و بودجه از سرعت پیشرفت طرح‌های عمرانی مطلع و در صورتی که برخی از طرح‌های عمرانی با سرعت پیش‌بینی شده در دست اجرا نباشد سازمان برنامه دستوراتی در جهت رفع آنها صادر خواهد کرد.

 

واردات نفتی آمریکا 3 برابر شد

انستیتوی نفتی آمریکا اعلام کرد که در سال گذشته کشور نیجریه پس از کانادا و ونزوئلا بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام به آمریکا بوده است.

آخرین بررسی آماری این انستیتو حاکی است در سال 1972 جمع واردات نفت خام آمریکا 811 میلیون و 135 هزار بشکه بوده است و با مقایسه آن با رقم 1341 میلیون و 833 هزار بشکه رقم واردات آمریکا در 1956 نشان می‌دهد که طی 16 سال واردات نفتی آمریکا نزدیک به 3 برابر شده است.

در سال 1972 بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت خام به آمریکا عبارت بودند از کانادا 312 میلیون و 340 هزار بشکه، ونزوئلا 93 میلیون و 300 هزار بشکه، نیجریه 88 میلیون و 887 هزار بشکه، عربستان سعودی 63 میلیون و 626 هزار بشکه، اندونزی 59 میلیون و 633 هزار بشکه، ایران 49 میلیون و 700 هزار بشکه، لیبی 40 میلیون و 69 هزار بشکه، الجزایر 31 میلیون و 753 هزار بشکه، کویت 13 میلیون و 905 هزار بشکه.

 

25 اردیبهشت 1352

شورای نگهبان فعالیت موسسات اعتباری غیربانکی خصوصی را تصویب کرد

شورای نگهبان مصوبه شورای پول و اعتبار را در مورد فعال شدن بخش خصوصی در موسسات اعتباری غیربانکی در سال‌جاری را تصویب کرد.

دکتر عادلی، رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: با توجه به شرایط به‌وجود آمده در آستانه تحول دیگری در سیستم بانکی کشور هستیم که با افزایش رقابت بخش خصوصی، ارائه خدمات بانکی باید بیش از پیش توسعه و گسترش یابد.

وی با اشاره به اینکه رشد سپرده‌ها و تسهیلات اعتباری در چهار سال گذشته به نحو بی‌سابقه‌ای افزایش داشته است، گفت: رشد سپرده‌ها با 250 درصد افزایش از 12 هزار میلیارد ریال در سال 68 به 30 هزار میلیارد ریال در سال 71 افزایش یافت.

وی گفت: حجم نقدینگی از 23.5 درصد در سال 68 به 12.73 درصد در 10 ماهه سال گذشته رسید که بستری مطمئن برای سرمایه‌گذاری فراهم ساخت.

عادلی افزود: در سال‌های گذشته تولید ناخالص ملی کشور رشد منفی داشت و بانک‌ها نیز دارای زیان انباشته بودند، ولی در حال حاضر کشور ما جزو پنج کشور دنیا است که در مدت کمی توانسته است دارای رشد مثبت شود و این امر حسادت و ترس دشمنان را علیه ما برانگیخته است.

 

28 اردیبهشت 1382

دستگاه‌های اجرایی موظف به ارائه اطلاعات قراردادهای خارجی شدند

دولت تمامی دستگاه‌های اجرایی و موسسات تابعه را موظف کرد، اطلاعات مربوط به عقد قراردادهای خارجی خود را براساس فرم تهیه‌شده قانونی، مورد به مورد و بلافاصله پس از عقد قرارداد تهیه و به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال کنند.

براساس ماده واحده قانونی نحوه نظارت مجلس شورای اسلامی بر انعقاد قراردادها در دستگاه‌های اجرایی مقرر شده است به منظور حصول اطمینان از رعایت قوانین و مقررات در عقد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی تمامی دستگاه‌های اجرایی و نهادهای انقلاب اسلامی موظفند اطلاعات مربوط به عقد قراردادهای بیش از 20 میلیون دلار با اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی را به صورت استقراض نقدی، یوزانس، بیع متقابل و فاینانس و یا هر نوع شیوه تامین مالی دیگر به کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه مجلس و وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کنند.

 

ایران و عربستان برای مبادله نیروی کار مذاکره می‌کنند

جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی درباره مبادله نیروی کار، سرمایه‌گذاری و همکاری در مناطق آزاد ایران مذاکره می‌کنند.

دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عربستان با اشاره به حضور هیات اقتصادی 50 نفری از اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عربستان در ایران تاکید کرد: دو طرف قرار است راهکارهای گسترش مناسبات بازرگانی، اقتصادی و اعزام نیروی کار را از سوی دو کشور بررسی کنند.

شمس فرد با اعلام اینکه فرصت‌های زیادی برای صادرات کالاهای ایرانی به عربستان سعودی وجود دارد تاکید کرد: ایران در بخش ماشین‌آلات به‌ویژه ماشین‌آلات کشاورزی، وسایل و تجهیزات پیشرفته پزشکی و مواد غذایی می‌تواند سهم عمده‌ای از بازار عربستان را در اختیار بگیرد.

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عربستان در این حال تراز تجاری میان دو کشور را در سال گذشته به نفع عربستان به میزان 110 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: علت آن، افزایش واردات برخی مواد پتروشیمی از عربستان بود که این امر نشان‌دهنده نوسان در مبادلات تجاری بین دو کشور است.

 

25 اردیبهشت 1392

مخالفت مجلس با سپرده‌گذاری بانک مرکزی در بانک‌های خارجی

 نمایندگان مجلس در جریان رسیدگی به بندهای درآمدی لایحه بودجه با سپرده‌گذاری بانک مرکزی در بانک‌های خارجی مخالفت کردند.

براساس آنچه در لایحه دولت آمده بود، اما با مخالفت مجلس حذف شد، به بانک مرکزی اجازه داده می‌شد به منظور افزایش سهم تسهیلات ارزی بخش غیردولتی مبلغ 5 میلیارد دلار در بانک‌های عامل یا بانک‌های خارجی سپرده‌گذاری کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید