نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 30 اردیبهشت

تاسیس 1300 فروشگاه گوشت برای کاهش قیمت!

کدخبر: ۴۹۶۳۳۹
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
تاسیس 1300 فروشگاه گوشت برای کاهش قیمت!

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.«اقتصادنیوز» از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

30 اردیبهشت 1352؛ تراموای برقی بین تهران – کرج احداث می‌شود

طرح احداث یک خط تراموای برقی بین تهران و کرج مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت. این طرح به منظور انتقال سریع مسافران تهران و کرج صورت می‌گیرد و شهر کرج به وسیله این تراموای دو خطی به تهران متصل خواهد شد.

مسیر تراموا در منطقه‌ای بین ده جاده تهرن و کرج در نظر گرفته شده و بدین منظور حریم جاده مخصوص کرج تا هفتاد و پنج متر افزایش داده می‌شود.

یک مقام مطلع گفت که احداث تراموای برقی بین تهران و کرج قطعی است و برای بهبود وضع ترافیک، احداث این خط ضروری تشخیص داده شده است.

این تراموا دارای دو خط برای رفت‌و‌آمد می‌باشد که با سرعت فوق 100 کیلومتر حرکت خواهد کرد.

این مقام افزود: با احداث شهرهای جدید در اطراف کرج و سکونت عده بی‌شماری از مردم تهران در این شهرهای ییلاقی، میزان رفت و آمد تا حد زیادی افزایش می‌یابد و به همین علت پیش‌بینی می‌شود اگر نسبت به تاسیس تراموای برقی اقدامی نشود، به زودی اتوبان کرج نیز به صورت یک راه مسدود درخواهد آمد.

تاسیس 1300 فروشگاه گوشت برای کاهش قیمت

با تاسیس فروشگاه‌های جدید قیمت گوشت در سراسر تهران تثبیت می‌شود.

در تهران دکان‌های قصابی تبدیل به فروشگاه می‌شود. طبق موافقتی که به عمل آمده هر سه دکان در یک فروشگاه ادغام می‌شود و این نظر مورد موافقت صنف قصاب نیز قرار گرفته است.

به این ترتیب تعداد دکان‌های قصابی از 2240 دکان به 1300 دکان کاهش خواهد یافت.

اتحادیه صنف قصاب از دو روز پیش اقدام به توزیع پرسشنامه‌هایی بین صاحبان قصابی در تهران کرده است تا از این طریق تعداد مغازه‌ها و میزان فروش و درآمد و هزینه دکان مشخص می‌شود. پس از توزیع این اوراق و دریافت و جمع‌آوری آمار لازم برای تشخیص و تعیین حدود اقتصادی بودن این واحدها ترتیبی داده خواهد شد تا میزان سود هر فروشگاه آنقدر باشد که بتواند جوابگوی هزینه فروشگاه باشد.

درآمد سرانه ایرانیان دو برابر می‌شود

امیرعباس هویدا، نخست‌وزیر در آخرین روز دیدار رسمی خود از لهستان در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: در سال گذشته رشد ایران با قیمت ثابت 14.7 درصد بوده و در سال قبل از آن به 14.3 درصد رسیده بود.

وی افزود: در برنامه پنجم حدود 38 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهد شد که درنتیجه آن در آخر برنامه تولید ناخالص کشور دو برابر خواهد شد و درآمد سرانه از 560 دلار به حدود 1200 دلار در سال خواهد رسید.

نخست‌وزیر در پاسخ به سوال دیگری راجع به نحوه پرداخت‌ها به ریال گفت: ریال پول بسیار ثابتی است و خطر تنزل و یا شناور شدن ندارد، به همین دلیل ایران و لهستان موافقت کردند که اعتبارات اعطایی به یکدیگر به ریال باشد.

30 اردیبهشت 1373؛ اعلام محورهای اصلی برنامه دوم توسعه

آقای روغنی زنجانی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه بودجه محورهای اصلی برنامه دوم توسعه اقتصادی-اجتماعی کشور را اعلام کرد.

وی با اشاره به مصوبه شورای اقتصاد در مورد برنامه کلان اقتصادی در برنامه دوم، محورهای اصلی این برنامه را برشمرد و گفت: براساس این مصوبه برنامه دوم بر 4 محور اصلی «تجارت خارجی»، «پول، اعتبار و سرمایه»، «بخش دولتی» و «قیمت‌گذاری» استوار شده است.

روغنی زنجانی ادامه داد: در برنامه دوم بخش خصوصی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی فعال‌تر خواهد شد، ضمن آنکه از هرگونه انحصار در تجارت خارجی جلوگیری می‌شود.

وی در مورد خط مشی‌های اساسی بخش پول، اعتبار و سرمایه در برنامه دوم گفت: تسهیلات سیستم بانکی به متقاضیان صرفا براساس ضوابط اقتصادی و توجیهات فنی و مالی اعطا خواهد شد و هیچ‌گونه تبعیض میان موسسات و شرکت‌های دولتی و بخش غیردولتی در جهت استفاده از تسهیلات بانکی اعمال نخواهد شد.

روغنی زنجانی ادامه داد: در برنامه اول توسعه سیاستهای تعدیل اقتصادی به مرحله اجرا درآمد و آثار خود را در بخش قابل ملاحظه‌ای از اقتصاد کشور نشان داد. از محورهای عمده برنامه اول تعدیل قیمت‌ها، تکیه به بازار، فعال کردن بخش خصوصی، فعال کردن بازار سرمایه، یک نرخی کردن ارز، حذف مقررات زاید اداری برای تحقق این امر و حذف کسر بودجه از بودجه عمومی کل کشور بوده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد خط مشی‌های عمومی گفت: کاهش پرسنل بخش دولتی از طریق حذف برخی تشکیلات، ادغام وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی و کاهش پرسنل دستگاه‌های باقی مانده و همچنین واگذاری فعالیت‌ها به بخش غیردولتی ازجمله مهم‌ترین خط مشی‌ها است.

وی گفت: بدون اصلاح نظام اداری، سیاست تعدیل اقتصادی موفق نخواهد بود و در سازماندهی دولت باید تجدیدنظر شود.

30 اردیبهشت 1382؛ از سرگیری پروازهای دمام به تهران، مشهد و شیراز

دفتر هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در بندر جده عربستان سعودی از 31 خرداد پروازهای تابستانی بندر دمام در شرق این کشور به تهران، ‌مشهد و شیراز را از سر می‌گیرد.

براساس برنامه‌های اعلام‌شده ازسوی این دفتر، از ابتدای فصل تابستان تا 29 شهریور هر هفته دو پرواز روزهای شنبه و پنج‌شنبه از دمام به مشهد، یک پرواز روزهای چهارشنبه به تهران و یک پرواز نیز روزهای دوشنبه به شیراز انجام شود. برگشت این پروازها از تهران به دمام روزهای شنبه و پنج‌شنبه و از مشهد نیز روزهای دوشنبه و چهارشنبه خواهد بود.

هیچ قراردادی در پتروشیمی به روش بیع متقابل امضا نشده است

شرکت ملی صنایع پتروشیمی تاکنون در هیچ کدام از قراردادهای خود از روش بیع متقابل استفاده نکرده و از این پس نیز استفاده نخواهد کرد.

مهندس محمدرضا نعمت‌زاده، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی در حاشیه پنجمین همایش بین‌المللی پتروشیمی تصریح کرد: تعهدات خارجی پتروشیمی حدود 7 میلیارد دلار است که تمامی آنها به روش فاینانس انجام شده است که هم بهره کمتری دارد و هم اینکه ریسکی را در این روش تقبل نمی‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه تعهدات انجام‌شده در این صنعت از محل صادرات تولیدات پتروشیمی و از سوی طرف ایرانی به سرمایه‌گذاران پرداخت می شود، تصریح کرد: بازپرداخت این تعهدات به‌صورت 85 ساله است که نخستین قسط آن از اواخر سال گذشته آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی پیش‌بینی کرد که در طول برنامه چهارم توسعه، سالانه یک تا 1.5 میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی ایران سرمایه‌گذاری شود.

طرح ادغام شعب بانک‌های ایرانی در خارج از کشور تهیه شد

پیشنهاد تمرکز و ادغام شعب بانک‌های دولتی ایران در خارج از کشور در قالب یک بانک واحد به نام «بانک تجارت خارجی ایران» به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارائه شد.

این طرح کارشناسی که چندی پیش برای وزارت اقتصاد تهیه شده است، هم‌اکنون برای دریافت اظهارنظر کارشناسان بر روی سایت این وزارتخانه قرار گرفته است.

در این طرح با اشاره به تغییر و تحولات نظام بانکی از سال 1307 تاکنون آمده است: از حدود 35 سال پیش بانک‌های ایرانی دولتی و خصوصی با توجه به شرایط اقتصادی زمان و وفور منابع ارزی تلاش زیادی در جهت ایجاد شعب در لندن که از لحاظ رفت‌وآمد ایرانیان و تجار و صنعتگران ایران از مراکز مهم بوده موجب شد تا بانک‌های ایرانی نسبت به افتتاح شعب و نمایندگی‌هایی در لندن و شهرهای مهم انگلستان اقدام کنند. در حال حاضر بانک‌های زیر در لندن فعالیت دارند: بانک ملی ایران 2 شعبه، بانک تجارت یک شعبه، بانک صادرات ایران یک شعبه، بانک ملت یک شعبه و بانک سپه نیز یک شعبه در لندن دایر کرده است. در ادامه طرح پیشنهاد ادغام شعب بانک‌های دولتی در خارج از کشور آمده است.

علاوه‌بر 6 شعبه مذکور، بانک سرمایه‌گذاری خارجی ایران با مشارکت بانک‌های ایرانی در لندن به‌صورت مستقل به ثبت رسیده و دارای یک نمایندگی در تهران است. این بانک به منظور ورود در بازار سرمایه، شروع به فعالیت کرده و در حال حاضر کلیه فعالیت‌های مرتبط و همگون با سایر شعب بانک‌های تجاری را انجام می‌دهد و از هدف و عنوان خود فاصله گرفته است.

30 اردیبهشت 1392؛ تلاش ناموفق برای راه‌اندازی بورس ارز

تلاش دوباره برای راه‌اندازی بورس ارز در کشور با شکست مواجه شد. این بار برخی نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه 92 برای تعیین «نرخ ارز» پیشنهاد راه‌اندازی بورس ارز را دادند؛ چراکه معتقد بودند این اقدام نه‌تنها بازار چندنرخی ارز را ساماندهی می‌کند، بلکه از بروز رانت در این بازار جلوگیری می‌کند و منجر به مدیریت صحیح عرضه و تقاضای ارز و شفاف شدن قیمت و حتی کاهش قیمت می‌شود.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز گذشته با پیشنهاد راه‌اندازی بورس ارز با 58 رای موافق، 113 رای مخالف، 16 رای ممتنع از مجموع 218 نماینده حاضر در مجلس مخالفت کردند.

غلامرضا مصباحی‌مقدم، رئیس کمیسیون تلفیق مجلس در موافقت با این پیشنهاد راه‌اندازی بورس را منجر به مدیریت صحیح عرضه و تقاضای ارز و شفاف شدن قیمت آن توصیف کرد.

وی افزود: اگر بورس راه بیفتد و تمام درآمدهای ناشی از صادرات غیرنفتی به بورس بیاید، سهم ارز عرضه‌شده توسط بخش‌های غیردولتی بر سهم ارز عرضه‌شده توسط دولت غلبه می‌کند.

احمد توکلی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز در مخالفت با این پیشنهاد، با بیان اینکه با راه‌اندازی بورس ارز به سمت خرید ارز هجوم برده می‌شود، گفت: راه‌اندازی بورس ارز اقتصاد کشور را به نابودی می‌کشاند.

وی افزود: در ایران که عرضه‌کننده و تقاضاکننده اصلی دولت است، شکل‌گیری بازار بورس امکان‌پذیر نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید