نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 8 خرداد

ابلاغ دستورالعمل اجرایی لایحه حذف بهره

کدخبر: ۴۹۸۲۰۴
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
ابلاغ دستورالعمل اجرایی لایحه حذف بهره

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.«اقتصادنیوز» از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

هشتم خرداد 1352؛ «بانک اطلاعاتی» تشکیل می‌شود

وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرد که در این سازمان یک بانک جدید به منظور جمع‌آوری و تمرکز اطلاعات اقتصادی به‌وجود می‌آید.

دکتر مجیدی در نخستین کنفرانس «انفورماتیک» ایران (تمرکز دادن مطالعات آماری و اطلاعاتی) که با حضور بیش از 200 نفر از معاونین وزارتخانه‌ها، روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها، امری ارتش شاهنشاهی و مقامات عالیرتبه بخش خصوصی و دولتی در هتل ونک تشکیل شده بود، اعلام کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: دو سال قبل شاهنشاه آریامهر مقرر فرمودند سازمان برنامه مطالعاتی را در جهت فراهم آوردن امکانات بیشتر در استفاده از سیستم انفورماتیک به عمل آورد و موجب شد که در برنامه‌ریزی کشور از سیستم «انفورماتیک» به‌طور جدی و موثر استفاده شود.

دکتر مجیدی افزود: یک بانک اطلاعاتی در آینده نزدیک در سازمان برنامه تاسیس می‌شود که اهم وظایف این بانک جمع‌آوری و تمرکز اطلاعات و بررسی‌های آماری و تغذیه کلیه سازمان‌های دولتی از حیث اطلاعات آماری می‌باشد.

با تاسیس بانک اطلاعاتی که در آن از سیستم «انفورماتیک» استفاده می‌گردد، بین سازمان‌ها و موسسات دولتی زبان مشترکی از حیث آمار و گزارش‌های آماری به‌وجود می‌آید که در بالا بردن سطح کارآی طرح‌ها و برنامه‌های اقتصادی و اجتماعی سودمند خواهد بود.

اخطار عربستان به آمریکا برای قطع نفت

عمر سقاف، ‌وزیر امور خارجه عربستان سعودی که سومین کشور تولیدکننده نفت بعد از آمریکا و شوروی است، امروز اخطار کرد که کشورهای عربی، جریان نفت خود را به روی کشورهای غربی که به دشمن اعراب کمک می‌کنند، قطع خواهند کرد.

یک مقام عربستان سعودی گفت: منظور او کمک آمریکا به اسرائیل است. عمر سقاف که مشغول دیدار از برزیل است، گفت: کشورهای عرب در مورد فروش نفت به هر کشوری که خریدار آن باشد، احساس مسوولیت اخلاقی می‌کنند، اما اگر فروش نفت به بعضی کشورها منافع اعراب را تهدید کند و به دشمن ما کمک نماید، در آن صورت ما دیگر فقط یک فروشنده عادی نفت نیستیم. در آن صورت مسوولیت ما هم حد و حدودی دارد.

از وزیر امور خارجه عربستان سوال شد که آیا اکنون اعراب به انتهای صبر و شکیبایی خود رسیده‌اند که سقاف گفت: ماه‌های آینده تکلیف این مساله را روشن می‌کند. ما هفت سال کوشیدیم تا منطقی باشیم و به کار عجولانه دست نزنیم (هفت سال قبل جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل روی داد و اسرائیل قسمت‌های وسیعی از خاک اعراب را اشغال کرد).

وزیر خارجه عربستان سعودی گفت: ما مانند اسب‌ها و شترهای خود به داشتن صبر و تحمل شهرت داریم. ما می‌توانیم یک سال یا 6 ماه دیگر منتظر بمانیم تا تصمیم قطعی خود را اتخاذ کنیم. ما به اندازه کافی نفت در اختیار داریم.

ازدحام مسافران ایرانی برای دریافت ویزای آمریکا

با فرا رسیدن فصل تابستان و تعطیلات مدارس، مسافران اروپا و آمریکا مقدمات سفر به ینگه دنیا را فراهم می‌کنند. طبق معمول مقاصد اغلب سیاهان ایرانی کشورهای اروپایی و آمریکا است و طبق آمار اینک اداره گذرنامه روزانه 350 گذرنامه عادی صادر می‌کند.

سفارت آمریکا روزی 100 و انگلیس روزی 150 مراجعه‌کننده برای صدور ویزا دارند. آمار سفارت آمریکا می‌گوید که از خرداد سال گذشته تا خرداد امسال کنسولگری این سفارت مجموعا متجاوز از 13 هزار ویزا صادر کرده که 12 هزار مورد آن ویزای توریستی بوده است.

هشتم خرداد 1362؛ معاون وزیر اقتصاد عضو هیات‌مدیره شرکت کروپ شد

ابراهیم عرب‌زاده جمالی، معاون وزیر اقتصادی و دارایی در جریان انتخاب اعضای اصلی هیات‌مدیره شرکت «کروپ» به عنوان عضو جدید هیات‌مدیره این شرکت که ایران یک چهارم سهام آن را در اختیار دارد، انتخاب شد.

«برتولد باتیز» در جلسه شورای موسسان شرکت سهامی کروپ مجددا به‌عنوان رئیس هیات‌مدیره شرکت انتخاب شد.

دستورالعمل اجرایی لایحه حذف بهره تا پایان خرداد ابلاغ می‌شود

 محسن نوربخش، رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: از پایه‌ریزی و ابتدای فکر طرح حذف بهره تا مرحله تدوین لایحه این مجلس و روحانیت و همچنین فقهای شورای نگهبان همکاری نزدیک وجود داشته است.

وی افزود: در ابتدا این فکر که بانک به چه سمتی باید برود، به سوی قرض‌الحسنه یا عملیات تجاری و بازرگانی، چارچوب مشخصی نداشت تا اینکه در ملاقات با امام این مشکل در میان گذاشته شد و با رهنمودهای امام عزیزمان که فرمودند: «در این زمینه با شورای نگهبان مشورت کنید» حضرت آیت‌الله رضوانی از طرف شورای نگهبان در رابطه با تدوین این لایحه تعیین شدند و همکاری صمیمانه‌ای داشتند.

وی افزود: پس از تشکیل جلسات متعدد در این زمینه لایحه حذف بهره به طور غیررسمی از شورای نگهبان نظرخواهی شد و آنها نیز اعلام فرمودند که خلاف موازین شرعی چیزی مشاهده نمی‌شود و ما با اطمینان از اینکه مطالب، مخالف قوانین اسلامی نیست.  با توجه به اینکه در بانک دو محور باید وجود داشته باشد: 1- جلب سپرده‌های کوچک مردم و تبدیل به سرمایه‌هایی در جهت راه انداختن چرخ‌های مملکت و اینکه اصولا بانک یکی از محورهای توسعه اقتصادی کشور است. 2- تشویق مردم به سپردن قرض‌الحسنه در سیستم بانکی برای ایجاد ابزار کار و اشتغال در جهت قشری که از امکانات مالی توان لازم را نداشته باشد.

وی ادامه داد: پس از تدوین قانون تهیه آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی آن بود به‌طوری‌که مشخص کند چگونه باید قانون را به مرحله اجرا درآوریم که خوشبختانه کار انجام شد. آیین‌نامه‌هایی در شورای عالی پول تنظیم و دستورالعمل آن به بانک‌ها ابلاغ گردید که تا پایان خردادماه جاری دستورالعمل تکمیل و ابلاغ خواهد شد.

هشتم خرداد 1372؛ سد و نیروگاه «کارون 4» با همکاری ژاپن ساخته می‌شود

ژاپن در ساخت پروژه عظیم سد و نیروگاه آبی «کارون 4» با ایران همکاری می‌کند.

قرارداد اجرای این پروژه که از طرح‌های بااهمیت در جمهوری اسلامی ایران است، توسط دکتر علی‌اکبر ولایتی و «سونئو اویا که» سفیر ژاپن در تهران به امضا رسید.

پروژه «کارون 4» که بر روی رودخانه کارون ساخته می‌شود، شامل سدی سنگریزه‌ای به ارتفاع 170 متر و عمق 800 متر و همچنین یک نیروگاه 1000 مگاواتی است.

هزینه ارزی این پروژه که بالغ‌بر 160 میلیارد «ین» است از طریق وام پرداختی کشور ژاپن در سال 1381 تکمیل و راه‌اندازی خواهد شد. پروژه «کارون 4» بزرگ‌ترین طرح زیربنایی درازمدت با یک کشور خارجی است.

هشتم خرداد 1382؛ مدیرعامل هما: خصوصی‌سازی بهانه‌ای برای رانت‌خواری است

به دنبال اظهارنظر رئیس سازمان هواپیمایی کشور مبنی‌بر اینکه هما به یکی از ضعیف‌ترین خطوط هوایی جهان تبدیل شده است، مدیرعامل این شرکت اعلام کرد که «هما» یکی از ایمن‌ترین خطوط هوایی جهان است.

داود کشاورزیان گفت: یکی از مشکلات اقتصادی کشور، رانت‌خواری به بهانه خصوصی‌سازی است و متاسفانه کسانی که باید نظارتی بر عملکرد شرکت‌ها داشته باشند به نوعی با شرکت‌های خصوصی همکاری کرده و یا در منافع آنها سهیم هستند.

کاپیتان ابوطالبی، رئیس سازمان هواپیمایی ضمن انتقاد شدید از مدیریت نامطلوب دولتی در هما خواستار واگذاری 100 درصد سهام هما به بخش خصوصی شده است، ولی مدیرعامل هما ضمن متهم کردن طرفداران خصوصی‌سازی به رانت‌خواری به‌طور غیرمستقیم سازمان هواپیمایی را به ذی‌نفع بودن در منافع خصوصی سازی متهم کرده است.

هشتم خرداد 1392؛ درخواست‌های رئیس‌کل بانک مرکزی از دولت

رئیس‌کل بانک مرکزی از دولت خواست که به بانک مرکزی استقلال عمل بیشتری بدهد و «سیاست‌های کلان اقتصادی ازجمله سیاست‌های پولی، ارزی، مالی و تجاری هم راستا و همسو با یکدیگر تنظیم شود.»

محمود بهمنی علاوه‌بر این، 4 درخواست دیگر نیز از دولت داشته است: اینکه «از اتخاذ تصمیمات مالی فراتر از توان اقتصاد باید اجتناب شود»، اطلاع‌رسانی سیاست‌های اقتصادی با رعایت شفافیت، هماهنگی و امیدبخشی باشد»، «از انتشار تصمیمات و اطلاعات قبل از اتخاذ تصمیم نهایی  پرهیز شود و دست آخر اینکه «در اطلاع‌رسانی و مدیریت انتظارات، نهادهای مسوول و بخش‌های مختلف کشور هماهنگ با یکدیگر عمل کنند.»

بهمنی ادامه داد: اقدامات کنترلی بانک مرکزی موجب شد تا رشد پایه پولی و نقدینگی کشور در سال 91 به ترتیب به میزان 17.9 و 18.4 واحد درصد کاهش یابد که اگر این سیاست‌ها اجرا نمی‌شد، نقدینگی در سال 91 به جای رشد 30.8 درصدی معادل 49.2 درصد رشد می‌یافت و پایه پولی به جای رشد 27.2 درصدی، معادل 45.1 درصد افزایش ثبت می‌کرد که می‌توانست تهدیدات جدی را برای ثبات اقتصادی کشور ایجاد کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید