نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 24 خرداد

واردات خودرو کماکان ممنوع است

کدخبر: ۵۰۱۶۳۵
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
واردات خودرو کماکان ممنوع است

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

24 خرداد 1352؛ انگلیس 600 میلیون دلار در ایران سرمایه‌گذاری می‌کند

مذاکرات چهار روزه وزیر اقتصاد در لندن دیروز با انعقاد پروتکلی پایان یافت.

براساس این پروتکل، انگلیس معادل 600 میلیون دلار در ایران سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

این پروتکل که حاوی هشت مورد توافق است، ایجاد یک کارخانه تولید فولاد به ظرفیت یک میلیون تن و یک مجتمع مرغداری با ظرفیت تولیدی 10 میلیون مرغ و 300 میلیون عدد تخم‌مرغ در سال پیش‌بینی می‌نماید.

طبق این پروتکل، ایران صادرات خود را به انگلیس افزایش خواهد داد و کالاهای مصرفی مانند کفش، لباس، میوه، سبزیجات و ماشین‌آلات سبک به انگلستان صادر خواهد کرد.

یک هیات مختلط آمریکایی و ژاپنی برای خرید گاز به ایران می‌آیند

فردا یک هیات مختلط آمریکایی و ژاپنی برای ادامه مذاکرات پیرامون صدور گاز مایع منطقه گچساران وارد تهران خواهند شد.

چندی قبل بین ایران و یک کمپانی ژاپنی برای بهره‌برداری از این منطقه توافقنامه‌ای به امضا رسیده بود که به علت عدم توانایی و قبول نکردن شرایط خاص ایران از طرف کمپانی ژاپنی مذاکره قطع و موافقنامه کان لم یکن گردید.

بعد از نفی این طرح کمپانی برق توکیو که یک کمپانی بزرگ در کار انرژی این کشور است با مشارکت کمپانی‌های آمریکایی با شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز وارد مذاکره شدند.

این مذاکره در اوایل فروردین با حضور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران صورت روشنی به خود گرفت و مذاکرات فردا نیز در تعقیب همین امر و تدوین طرح نهایی انجام می‌پذیرد.

هنوز به درستی روشن نیست که طرح مورد مذاکره همان طرح اولی است یا تغییراتی در آن داده شدهاست. در طرح اول مبلغ 500 تا 600 میلیون دلار سرمایه‌گذاری برای جمع‌آوری گاز خشک از سر چاه‌ها و انتقال آن توسط یک لوله قطور از زیر دریا به خارک و پالایش آن به صورت مایع در خارک پیش‌بینی شده بود.

24 خرداد 1362؛ دادسراهای انقلاب کمر تروریست‌های اقتصادی را خواهند شکست

دادستان کل انقلاب به مساله گرانفروشی و احتکار اشاره کرد و گفت: دادسراهای انقلاب سراسر کشور با تصویب مجلس از چند روز دیگر رسیدگی به امر گرانفروشی و احتکار را آغاز خواهند کرد و در تهران طرح‌هایی تهیه شده که با همکاری برادران کمیته و پلیس قضایی اقدام قاطعانه‌ای خواهد شد تا جلوی این جرم خانمانسوز که گریبانگیر ملت ما شده است را بگیرند و اخیرا مهم‌ترین مساله‌ای که ابرقدرت‌ها می‌خواهند از طریق آن مردم ما را ناراحت و سست کنند و از انقلاب ناامید نماینده، مساله گرانفروشی و احتکار است.

ما با کمک همین مردم مستضعف که همیشه پشتیبان انقلاب بوده‌اند، با این توطئه سنگین می‌توانیم مبارزه کنیم و همین طور که کمتر تروریست‌های نظامی را در دادگاه‌ها و دادسراهای انقلاب شکستند کمر تروریست‌های اقتصادی را نیز خواهند شکست. البته ما توقع داریم که دولت به‌خصوص وزارت بازرگانی، تعاونی‌ها و کمیته امور صنفی کمک کنند تا امر توزیع به‌صورت صحیح انجام گیرد.

24 خرداد 1372؛ تسهیلات جدید بانک مرکزی برای واردکنندگان کالا

شعب ارزی بانک‌ها می‌توانند در مورد اسناد حمل اعتبارات اسنادی یوزانس، با دریافت وثیقه معتبر در سررسید پرداخت وجه اسناد با واردکننده تسویه‌حساب ریالی کنند.

روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد، به منظور ایجاد تسهیلات بیشتری برای واردکنندگان کالا، بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای اعلام کرده است، با توجه به اینکه بعضی از بانک‌ها ظهرنویسی اسناد حمل اعتبارات اسنادی یوزانس را موکول به تسویه و پرداخت کامل معادل ریالی وجه اسناد می‌کنند و این امر برای واردکنندگان مشکلاتی ایجاد کرده است لذا تمامی شعب ارزی بانک‌ها می‌توانند در این قبیل موارد اسناد حمل در قبال دریافت وثیقه معتبر نسبت به ظهرنویسی اسناد اقدام نمود و در سررسید پرداخت وجه اسناد با واردکننده تسویه حساب ریالی به‌عمل آورند.

24 خرداد 1382؛ واردات خودرو کماکان ممنوع است

مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران گفت: تولیدکنندگان خوشنامی که برای وارد کردن کالاهای موردنیاز به طور مستمر با گمرک ارتباط دارند، با ارائه ضمانت‌نامه مهلت‌دار می‌توانند کالای خود را ترخیص کنند.

ناصر کرمانی درباره اقدامات انجام‌شده برای تسهیل شرایط ترخیص کالاهای وارداتی در گمرک افزود: یکی از تکالیفی که در قانون بودجه با هدف سرعت بخشیدن به ترخیص کالاهای وارداتی به گمرک تکلیف شده، اجازه ترخیص کالا با اخذ ضمانت‌نامه یا وثیقه معتبر یا نگهداری قسمتی از کالا تا زمان ترخیص نهایی است.

کرمانی درباره واردات خودروهای خارجی گفت: در چند سال گذشته به استثنای موارد خاص، هیچ خودرویی برای شماره‌گذاری وارد کشور نشده است.

وی در توضیح این موارد خاص گفت: به جز خودروهای موردنیاز ارگان‌های دولتی برای انجام وظایف خاص و نیز ورود موقت خودروهای گردشگران خارجی، خودروی دیگری به کشور وارد نشده است.

مدیرکل دفتر واردات گمرک افزود: مناطق آزاد تجاری که فارغ از قوانین گمرکی و سیاست‌های بازرگانی سرزمین اصلی هستند، از این قاعده مستثنی می‌باشند.

وی تصریح کرد: ورود خودروهای خارجی به مناطق آزاد تجاری مانعی ندارد و مشمول قوانین گمرکی نمی‌شود و در چند سال گذشته از این مناطق هیچ خودرویی به سرزمین اصلی وارد نشده است.

کرمانی با اشاره به فعالیت کمیسیون‌هایی در وزارت صنایع و بازرگانی درخصوص تدوین ضوابط و مقررات جدید واردات خودرو گفت: هنوز ضابطه جدیدی در این زمینه به سازمان گمرک ابلاغ نشده است و رویه‌های قبل همچنان به قوت خود باقی است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید