نیم‌قرن با اقتصاد ایران،17 مرداد

طرح جدید برای صرفه‌جویی اقتصادی؛ چوبی کردن صندلی‌های اتوبوس‌های واحد

کدخبر: ۵۱۳۴۶۸
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
طرح جدید برای صرفه‌جویی اقتصادی؛ چوبی کردن صندلی‌های اتوبوس‌های واحد

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

17 مرداد 1352؛ کمیسیون اخذ مالیات از نوار کاست تشکیل شد

کمیسیونی برای اخذ مالیات نوار کاست در وزارت دارایی تشکیل شد.

این کمیسیون نحوه وصول مالیات نوار کاست را مورد بررسی قرار می‌دهد و ضوابطی برای آن تدوین خواهد کرد.

یک مقام مطلع در وزارت دارایی گفت: مطالعاتی که در زمینه نوار کاست به‌عمل آمده نشان می‌دهد: ماهانه بیش از یک میلیون آهنگ و ترانه از طریق کاست به فروش می‌رسد و فروشندگان آن دیناری مالیات پرداخت نمی‌کنند.

در مقابل، تولیدکنندگان صفحه به وزارت دارایی اعلام داشته‌اند یکی از موارد رکود فروش صفحه عرضه نوار کاست و عدم‌پرداخت مالیات آن است.

این مقام اضافه کرد: به‌دنبال اعتراضات تولیدکنندگان و افزایش روزافزون «کاست» در وزارت دارایی کمیسیونی برای رسیدگی به وصول مالیات نوار کاست تشکیل شده است.

براساس مذاکراتی که تاکنون در وزارت دارایی انجام شده ظرف یکی دو ماه آینده تدوین مقررات مربوط به وصول مالیات نوار کاست پایان خواهد یافت.

به موجب ضوابطی که پیش‌بینی شده روی جعبه کاست «باندرول» زده می‌شود و مالیات آن هنگام ترخیص از گمرک اخذ خواهد شد. همچنین وزارت دارایی اقداماتی به عمل خواهد آورد که از فروش نوار کاست قاچاق جلوگیری گردد و جعبه‌های کاست بدون باندرول عرضه نشود.

17 مرداد 1362؛ هزینه‌ طرح‌های عمرانی کشور در برنامه پنج ساله توسعه به 200 میلیارد تومان می‌رسد

یکی از کارشناسان سازمان برنامه در مورد طرح‌های عمرانی کشور گفت: به‌طور متوسط سالانه حدود 100 میلیارد تومان هزینه طرح‌های عمرانی کشور است که این رقم در سال 61 حدود 80 میلیارد تومان و سال‌جاری 130 میلیارد تومان و در سال آخر برنامه اول جمهوری اسلامی که لایحه‌اش در شرف تقدیم به مجلس شورای اسلامی است به 200 میلیارد تومان می‌رسد.

وی افزود: هزینه کردن چنین پولی ضوابطی را می‌خواهد که برای اجرای طرح‌های عمرانی باید تدوین شود. به همین منظور نظام فنی و اجرایی جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده است.

 

طرح چوبی کردن صندلی‌های اتوبوس‌های شرکت واحد تهیه شد

شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این شرکت تعویض صندلی‌های فعلی اتوبوس‌ها و استفاده از صندلی‌های چوبی را به عنوان اقدامی مفید در جهت صرفه‌جویی اقتصادی و کاهش مصرف مواد اولیه، جلوگیری از اتلاف نیروی انسانی و تامین رفاه بیشتر مسافران اتوبوس مورد توجه قرار داده است.

گزارش روابط عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی حاکی است که کیفیت ساخت چوب به کار رفته در صندلی‌های جدید به‌گونه‌ای است که به آسانی آسیب نمی‌پذیرد.

همچنین چوب به‌کاررفته در زمستان سرد نمی‌شود و در تابستان گرما را جذب نمی‌کند، این صندلی‌ها به‌خاطر استحکام در حدود 15 سال عمر می‌کنند و به‌راحتی قابل‌تعویض می‌باشند.

17 مرداد 1372؛ روسیه در خارج کردن روبل با صندوق بین‌المللی پول مشورت نکرده است

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که با این صندوق مشورتی پیرامون اقدام اخیر روسیه برای خارج کردن اسکناس‌های روبل قدیم از جریان – علیرغم این واقعیت که این موسسه با اعطای وام‌های کلان خود به این کشور از اصلاحات اقتصادی آن حمایت به عمل می‌آورد – صورت نگرفته است.

یکی از مقامات صندوق بین‌المللی پول (IMF) که مایل نبود معرفی شود، طی بیانیه‌ای تصریح کرد که «این مشورت نکردن در زمانی که صندوق بین‌المللی پول از برنامه اصلاحات اقتصادی روسیه جانبداری می‌کند، تاسف‌انگیز است.»

اقدام اخیر روسیه که توسط بانک مرکزی این کشور اعلام شد، موجی از اضطراب و نگرانی را در این کشور پدید آورده و باعث هجوم روس‌ها جهت مبادله اسکناس‌های روبل قبل از 1993 خود با اسکناس‌های جدید شده است.

بانک مرکزی روسیه پیش از این اعلام کرده بود که مردم این کشور دو هفته فرصت دارند که حداکثر 35 هزار روبل اسکناس قدیم را با اسکناس‌های جدید مبادله کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید