نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 29 آبان

جمهوری آذربایجان از ایران گاز می‌خرد

کدخبر: ۴۵۵۶۳۹
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 29 ابان در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
جمهوری آذربایجان از ایران گاز می‌خرد

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

29 آبان 1381؛ جمهوری آذربایجان از ایران گاز می‌خرد

خبرگزاری غیردولتی «آذرپرس» گزارش داد، شرکت‌های دولتی «آذری‌گاز» جمهوری آذربایجان، تدوین پیش‌نویس موافقتنامه خرید گاز از ایران را آغاز کرد. این منبع به نقل از «علی‌خان ملک‌اف» رئیس شرکت دولتی «آذری‌گاز» افزود: این موافقتنامه برای اواخر ماه ژانویه سال 2003 میلادی آماده خواهد شد. به گزارش آذرپرس، علی‌ خان ملک‌اف آماده شدن پیش‌نویس موافقتنامه یادشده را زودتر از موعد محتمل دانست و آن را به هماهنگی دو کشور منوط کرد.

آذرپرس یادآور شد، توافق صدور گاز ایران به جمهوری خودمختار نخجوان در جریان پنجمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، فرهنگی که در اکتبر سال‌جاری میلادی در باکو برگزار شد، حاصل شده بود.

جمهوری آذربایجان و ایران در اجلاس یادشده در مورد انتقال سالانه 350 میلیون مترمکعب گاز ایران به جمهوری خودمختار نخجوان، بازسازی خط لوله گاز جلفای ایران و جلفای جمهوری آذربایجان و همچنین ترمیم خط لوله گاز در داخل نخجوان به توافق رسیدند.

نرخ سود اعتبارات بانکی برای طرح عمرانی توافقی شد

وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد، تمامی بانک‌های کشور اعم از دولتی و یا خصوصی مجاز به تامین اعتبار برای پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی داخلی به‌صورت ریالی یا ارزی هستند.

طهماسب مظاهری در ابلاغیه‌ای که به‌عنوان مدیران عامل تمامی بانک‌های دولتی و خصوصی صادر شد، تاکید کرد: همه بانک‌ها  اجازه دارند در صورت آمادگی برای تامین اعتبار ریالی یا ارزی پروژه‌های کشوری که از طریق «فاینانس» داخلی قابل‌انجام هستند، با توجه به آیین‌نامه اجرایی بند «ف» تبصره 3 بودجه سال 1381 اقدام کنند.

بنابراین ابلاغیه، بانک‌های عامل مجاز به دریافت و بازپرداخت اصل و سود منابع بانکی همه بانک‌های تجاری، تخصصی و خصوصی هستند و نرخ سود منابع مالی و ریالی تامین اعتبار نیز براساس توافق هر بانک با شرکت مربوط تعیین خواهد شد.

اضافه می‌شود، براساس آیین‌نامه اجرایی بند «ف» تبصره 3 بودجه سال‌جاری، تامین منابع مالی حداکثر 85 درصد از برآورد عملیات اجرایی طرح و پروژه جدید یا نیمه‌تمام ازسوی شرکت‌های پیمانکاری و سازندگان خصوصی و موسسات اعتباری برای اجرای طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ملی صورت خواهد گرفت.

پروازهای تهران-کابل افزایش یافت

با افزایش پرواز هواپیماهای مسافربری بین تهران و کابل تسهیلات ویژه‌ای برای جابه‌جایی مسافران در این مسیر در نظر گرفته شده است.

رئیس دفتر نمایندگی شرکت‌ هواپیمایی ماهان در کابل گفت: «تعداد پرواز هواپیماهای مسافربری بین ایران و افغانستان از پریروز به 3 پرواز در هفته افزایش یافت.

وی افزود: تا پریروز 2 پرواز مسافری در هفته بین تهران و کابل از جانب شرکت ماهان و شرکت هواپیمایی آریانا متعلق به افغانستان دایر بود که طبق بین دو کشور این پرواز به 3 پرواز در هفته افزایش یافت.

وی درباره علت تغییر نوع هواپیمای ایرباس به توپولف در این مسیر گفت: باند فرودگاه خواجه رواش کابل استاندارد نیست و هواپیماهای ایرباس در هر نشست و برخاست هزاران دلار زیان متحمل می‌شوند که قابل‌جبران نیست.

29 آبان 1391؛ تاکید کره‌جنوبی بر تداوم همکاری با ایران

وزیر امور خارجه کره جنوبی تاکید کرد که این کشور قصد دارد همکاری با ایران را در حوزه‌هایی که تحت‌تاثیر تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، افزایش دهد.

کیم سونگ هوان، وزیر امور خارجه کره جنوبی در دیدار از ابوظبی گفت که امیدوار است مساله هسته‌ای ایران به «شکلی مسالمت‌آمیز حل شود» تا روابط دوجانبه میان سئول و تهران بتواند «بدون محدودیت بهبود یابد».

اوایل سال‌جاری کره‌جنوبی به تحریم‌های مالی تحت رهبری آمریکا علیه ایران به بهانه برنامه هسته‌ای این کشور پیوست.

سئول همچنین واردات نفت خام ایران را در سه ماهه‌ای که در ماه ژوئیه آغاز شد، متوقف کرد.

وزیر امور خارجه کره‌جنوبی ادامه داد: ما همچنین به تبادلات فرهنگی برای آماده شدن در زمانی که تحریم‌ها علیه ایران رفع شود، وارد می‌شویم. کیم تاکید کرد که سئول تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران را اجرا کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید