نیم‌قرن با اقتصاد ایران،30 مرداد

مرکز مبارزه با تورم و گرانی کاذب تاسیس شد

کدخبر: ۵۱۶۲۷۹
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
مرکز مبارزه با تورم و گرانی کاذب تاسیس شد

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

30 مرداد 1352؛ مرکز مبارزه با تورم و گرانی کاذب تاسیس شد

دیروز برای دومین جلسه‌ای به ریاست نخست‌وزیر و حضور 6 وزیر کابینه، شهردار تهران، رئیس اتاق اصناف پایتخت و رئیس انجمن شهر تهران برای بررسی وضع قیمت کالاها و خدمات در نخست‌وزیری تشکیل شد.

در این جلسه تصمیمات مهمی پیرامون مبارزه با گرانی و گران‌فروشی اتخاذ و به اتاق اصناف و هیات عالی نظارت به اتاق‌های اصناف ابلاغ شد.

به موجب تصمیمات دولت به پیشنهاد هیات عالی نظارت برحسب ضرورت در سود بازرگانی کالاها و مقررات واردات کالاهای ممنوع‌الورود تصمیم می‌گیرد و همچنین اتاق اصناف با کیفیتی حساب‌شده با احتکار و گران‌فروشی مبارزه خواهد کرد.

هیات عالی نظارت بر اتاق‌های اصناف به عنوان مرکز مبارزه با تورم و افزایش قیمت‌ها و گرانی کاذب و نوسان بی‌مورد کالا و ارزاق در بازار تعیین شد. نظرات و تصمیمات و اقدامات این هیات مورد تایید دولت قرار گرفت.

طبق مقررات قانون نظام صنفی مسوولیت بزرگی در مورد دادن نرخ و مبارزه با گرانی و گران‌فروشی بر عهده هیات‌عالی نظارت قرار داده شده و در تمام مواردی که این هیات لازم بداند برای کالاها نرخ خواهد داد و در زمینه ایجاد تعادل در بازار نیز این هیات صاحب‌نظر بوده و می‌تواند تصمیماتی اتخاذ کند.

به موجب تصمیمات اتخاذشده در جلسه هیات عالی نظارت در سه مورد برای مقابله با گرانی اقدام خواهد کرد.

مورد اول مقابله با گرانی مصنوعی قیمت کالاهایی که در داخل کشور تولید و عرضه می‌شود.

مورد دوم مربوط است به مراقبت و کنترل قیمت کالاهایی که از خارج وارد کشور می‌شود.

مورد سوم نیز مربوط می‌شود به قیمت کالاهایی که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم پس از اندک تغییری در دسترس مردم قرار داده می‌شود.

در مورد کنترل قیمت مواد خوراکی محصول داخلی، اتاق اصناف ملزم شد که با کمک روسای اتحادیه‌ها و مداخله دادن آنها در کار با گرانی کاذب قیمت مواد خوراکی مبارزه شود.

در این جلسه قرار شد براساس گزارش از سازمان‌ها علت و پایه کمبود هر کالایی مورد بررسی قرار گیرد و از طریق کاهش سود بازرگانی و دادن اجازه ورود به اقلام کالاهای موردنیاز با گرانی آن کالا مبارزه گردد.

در این جلسه مسوولان امور و مبارزه‌کنندگان با گرانفروشی از بی‌توجهی مردم نسبت به اقدامات ماموران گله کردند و گفتند که بی‌تفاوت ماندن مردم در این باره کار مردم را مشکل کرده است.

30 مرداد 1372؛ هاشمی‌رفسنجانی: عظیم‌ترین فتح دولت، تغییر سیستم دولتی بود

علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به مشکلات دوره 4 ساله قبلی دولت و برشمردن اختلاف آنها با مسائل دولت جدید گفت: این امر نشانگر تغییر شرایط و تحولات صورت‌گرفته در کشور است.

رئیس‌جمهوری از مشکلات دولت قبل، مسائل مربوط به قطعنامه 598، ویرانی‌های بعد از جنگ، وجود اسرا، مساله حمل و نقل، بازار خالی از کالا، کسری 50 درصدی بودجه دولت، کمبود سوخت، قطع برق و بازسازی را یاد کرد و افزود: خوشبختانه مشکل حمل‌و‌نقل، قطع برق و بازسازی را یاد کرد و افزود: خوشبختانه مشکل حمل‌و‌نقل، قطع برق و کمبود سوخت با تلاش دولت و دست‌اندرکاران اجرایی کشور همراه با گسترش سیستم حمل‌و‌نقل، فزونی تولید برق و فراوانی سوخت مرتفع شده است.

هاشمی رفسنجانی افزود: همچنین کسری بودجه 50 درصدی دولت و کمبود ارز رفع شد و دیگر در بحث‌های دولت جایی ندارند.

رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: مهم‌ترین کار دولت اصلاح سیستم اقتصادی بود و بهم خوردن سیستم دولتی که بدترین مصیبت اقتصادی کشور به شمار می‌رفت، عظیم‌ترین فتح دوران گذشته است.

رئیس‌جمهوری افزود: اینک ارز دولتی فقط مخصوص امور دفاعی، دارو و کالاهای اساسی است و دیگر کالاها نیز ارز آزاد خواهد بود.

وی گفت: بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده، اینک به ثمر می‌نشیند و در هفته دولت ما شاهد افتتاح 400 تا 500 کارخانه و واحد صنعتی خواهیم بود که اینها خود ده‌ها هزار شغل ایجاد خواهند کرد.

رئیس‌جمهوری افزود: اینک درصد بیکاری در کشور از 16 درصد به 10 درصد کاهش یافته است و این کاری بزرگ با توجه به رشد جمعیتی کشور است.

وی با اشاره به تدوین برنامه پنج ساله دوم گفت: با هماهنگی دولت و مجلس و به کوری چشم کسانی که خواب تشنج بین دولت و مجلس را می‌بینند، برنامه پنج ساله به خوبی از مجلس بیرون خواهد آمد.

30 مرداد 1382؛ مذاکرات برای ادامه تولید دوو در ایران

مذاکرات با شرکت «دوو» درخصوص تداوم همکاری‌های آتی همچنان ادامه دارد.

قائم‌مقام معاون توسعه و برنامه‌ریزی وزارت صنایع و معادن افزود: هنوز مقامات جدید شرکت «دوو» رسما اعلام نکرده‌اند که مایل به همکاری با ما نیستند بلکه در مذاکرات صورت‌گرفته میان هیات‌های اعزامی دو شرکت حتی ابراز تمایل برای ادامه همکاری‌ها ازسوی آنان صورت گرفته است.

سیامک صمیمی دهکردی گفت: علیرغم اینکه پاسخ منفی ازسوی آنها به ما داده نشده، اما ارسال CKD نیز ازسوی آنها متوقف شده است.

وی گفت: به هر حال حدود 38 درصد سهام شرکت کرمان موتورز متعلق به دوو است و پس از خریداری شرکت دوو توسط «جنرال موتورز» آمریکا، باید تکلیف سهام این شرکت نیز مشخص شود.

وی گفت: هیات‌مدیره کرمان خودرو 2 عضو کره‌ای دارد و آنها در تلاشند امکان از سرگیری فعالیت‌ها را فراهم کنند.

قائم‌مقام معاون توسعه و برنامه‌ریزی وزارت صنایع و معادن درخصوص رایزنی‌های این شرکت با شرکت فولکس واگن گفت: فعلا شرکت کرمان موتور مذاکرات خود را با همه شرکت‌ها به حالت تعلیق درآورده است، اما خط تولید خود را در اختیار شرکت جدیدی قرار داده است.

30 مرداد 1392؛ تشکیل ستاد ویژه اقتصادی

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم معارفه وزیر اقتصاد از تشکیل ستاد ویژه تصمیمات اقتصادی با محوریت مسوولان وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان مدیریت برای اتخاذ تصمیمات هماهنگ در دولت و حل مشکل معیشت مردم خبر داد.

وی با اشاره به دستور ویژه رئیس‌جمهور مبنی‌بر تامین معیشت مردم گفت: مقرر شده است ستادی ویژه تشکیل شود و هماهنگی‌های لازم را میان دستگاه‌ها ایجاد کند.

جهانگیری معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و وزارت امور اقتصادی و دارایی را همراستای بانک مرکزی سه بازوی قدرتمند برای اجرای تصمیمات اقتصادی دانست و گفت: امیدواریم با آغاز به کار این ستاد اقتصادی، مشکلات معیشتی مردم تا حد ممکن برطرف شود.

علی طیب‌نیا نیز در حاشیه مراسم تودیع و معارفه وزیر اقتصاد اظهار کرد: تمام دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها برنامه‌های خود را برای حل مشکلات معیشتی مردم طی 100 روز آینده آماده کرده‌اند و تا پایان هفته جاری به دولت ارائه خواهد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید