نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 22شهریور

برای محتکرین حکم اشد مجازات صادر کنید

کدخبر: ۵۲۱۳۵۸
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
برای محتکرین حکم اشد مجازات صادر کنید

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

22 شهریور 1362؛ برای محتکرین حکم اشد مجازات صادر کنید

آیت‌ا... موسوی اردبیلی، رئیس دیوان عالی کشور در اجتماع روسا و مستشاران دیوانعالی کشور، روسای دادگاه‌های عمومی و مدیران دفاتر این دادگاه ها گفت: قوه قضائیه در نظام گذشته در دست وزیر دادگستری که جزو هیات دولت و دولت هم دست دربار بود، خلاصه می‌شد. لکن امروز به برکت جمهوری اسلامی ایران، قوه قضائیه قوه‌ای است مستقل و وزیر دادگستری فقط نقش رابط بین این دو قوه و دو قوه دیگر را دارد.

وی ادامه داد: اخیرا دولت برای نرخ‌شکنی، اقداماتی انجام داده و ما چندین جلسه با آقای رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، اعضای شورای اقتصاد و دیگر دست‌اندرکاران داشتیم. در آن جلسات برای مساله توزیع و جلوگیری از احتکار تصمیماتی گرفته شد که در آینده اعلام خواهد شد.

دادگاه‌ها باید قاطعیت داشته باشند. جریمه‌های متخلفان که در قانون تعیین شده این جریمه‌ها متعلق به سال 45 الی 50 است. کسی که سه میلیون تومان گرانفروشی می‌کند، آیا باید 5 هزار تومان جریمه بشود؟

رئیس دیوان عالی کشور اضافه کرد: شما قضات عزیز باید با قاطعیت کامل با این گونه افراد سودجو و از خدا بی‌خبر مبارزه کنید و قوه قضائیه از شما حمایت و پشتیبانی خواهد کرد.

ما برای افراد گران‌فروش و سودجو مجازات‌های سنگینی داریم و شما می‌توانید آنان را به اشد مجازات تنبیه کنید.

 

22 شهریور 1372

وام 150 میلیون دلاری بانک جهانی به ایران برای کنترل جمعیت

مدیر اجرایی صندوق جمعیت ملل متحد گفت: بانک جهانی 150 میلیون دلار به عنوان وام برای بهداشت و تنظیم خانواده در ایران اختصاص داده است.

خانم دکتر نفیس صدیق گفت: از وام مذکور 30 میلیون دلار برای آموزش تنظیم خانواده در جامعه و 20 میلیون دلار برای تامین وسایل جلوگیری از بارداری در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به پیشرفت ایران در زمینه کنترل رشد جمعیت افزود: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان مرکزی برای آموزش کنترل جمعیت کشورهای آسیای میانه در نظر گرفته شده است.

مدیر پاکستانی صندوق جمعیت ملل متحد خاطرنشا کرد: این سازمان تلاش دارد با انتقال متخصصان ملی که در کشورهای دیگر زندگی می‌کنند، برای فعالیت در برنامه‌های کنترل جمعیت در کشورشان بر اقدامات خود بیفزاید.

 

22 شهریور 1382

صدور قطعنامه کشورهای غربی در شورای حکام درباره ایران

نماینده کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها در وین گفت: قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران به تصویب رسید.

«حسین حنیف» افزود که این قطعنامه ازسوی کانادا، استرالیا و ژاپن ارائه شد که در آن به ایران فرصت داده شده تا پایان اکتبر به تمامی سوالات و موارد خواسته‌شده ازسوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ داده شود.

وی اظهار کرد: این قطعنامه بدون رای‌گیری به تصویب رسید و هیچ یک از اعضا خواهان رای‌گیری در این زمینه نبودند.

نماینده جمهوری اسلامی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اعتراض به روش تصمیم‌گیری و قطعنامه کشورهای غرب، نشست شورای حکام را ترک کرد.

علی‌اکبر صالحی گفت که جمهوری اسلامی ایران با روش تصمیم‌گیری شورای حکام و مفاد قطعنامه مخالف است و ما می‌خواهیم که مخالفت ایران با قطعنامه در اسناد رسمی این شورا منعکس شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید