نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 26شهریور

نگاه روحانی به فعالیت‌های اقتصادی سپاه

کدخبر: ۵۲۲۱۱۴
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
نگاه روحانی به فعالیت‌های اقتصادی سپاه

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

26 شهریور 1352؛ نرخ کالاها اعلام شد

هیات عالی نظارت بر اتاق‌های اصناف به پیشنهاد وزارتخانه‌های اقتصاد و کشاورزی و منابع طبیعی نرخ گوشت گوسفند، مرغ، تخم‌مرغ، کره و پنیر و اتومبیل پیکان را تصویب و برای اجرا به اتاق‌های اصناف ارسال کرد. این نرخ که در شماره امروز اطلاعات چاپ می‌شود، قیمت رسمی تصویب شده در هیات عالی نظارت است و دکتر سام وزیر کشور و رئیس هیات عالی نظارت دستور اجرای نرخ‌ها را به اتاق‌های اصناف صادر کرده است.

نرخ شیر: عمده‌فروشی تحویل در کارخانه یا محل کار کرایه بار عهده فروشنده: هر لیتر 13.5 ریال: خرده‌فروشی شیر پاستوریزه به مصرف‌کننده بطری یک چهارم لیتری بدون شیشه 5 ریال: پاکت یک ششم لیتری 6 ریال، بطری یک دوم لیتری 10 ریال، توزیع شیر غیرپاستوریزه و فروش آن ممنوع است.

نرخ کره و پنیر: عمده‌فروشی کره پاستوریزه داخلی هر کیلو 160 ریال، خرده‌فروشی هر کیلو 200 ریال، عمده‌فروشی هر کیلو 200 ریال، عمده‌فروشی کره پاستوریزه خارجی هر کیلو 135 ریال، خرده‌فروشی 160 ریال، عمده‌فروشی پنیر بلغاری هر کیلو 117 ریال، خرده‌فروشی هر کیلو 140 ریال، پنیر لیقوان تبریز درجه یک هر کیلو 100 ریال، خرده‌فروشی هر کیلو 120 ریال، سایر انواع پنیر درجه دو هر کیلو عمده‌فروشی 80 ریال و خرده‌فروشی هر کیلو 95 ریال، این نرخ‌ها برای مدت شش ماه اعلام شده است.

نرخ گوشت گوسفند: ران با استخوان هر کیلو 130 ریال، سردست و ماهیچه با استخوان هر کیلو 120 ریال، راسته بدون استخوان هر کیلو 150 ریال، قلوه‌گاه و سرسینه، دنبه و چربی هر کیلو 70 ریال، گردن بدون استخوان هر کیلو 110 ریال.

26 شهریور 1382؛ کارت‌های هوشمند به جای کالابرگ

مدیرکل امور اجرایی ستاد بسیج اقتصادی کل کشور گفت: با مصوبه شورای اقتصاد از مرحله سیزدهم، کارت‌های هوشمند جایگزین کالابرگ خواهد شد.

جواد اسماعیلی اظهار کرد: این کار با هزینه تمام‌شده 50 میلیارد تومان برای 12 سال و برای اولین بار در ایران اجرا می‌شود.

وی افزود: هم‌اکنون مبلغ دریافتی به ازای هر نفر برای سه سال 150 تومان است، اما در جریان توزیع کارت‌های هوشمند به ازای هر نفر و برای مدت 12 سال 1000 تومان اخذ خواهد شد.

اسماعیلی با اشاره به آغاز توزیع مرحله دوازدهم کالابرگ‌های روستایی و عشایری خاطرنشان کرد: با اتمام توزیع این کالابرگ‌ها توزیع کالابرگ‌های شهری آغاز می‌شود.

حذف «قیمت دستوری» از معاملات بورس فلزات

بورس فلزات به‌عنوان نخستین بورس کالای ایران دیروز با یک معامله نمادین بین وزرای بازرگانی و صنایع و معادن که در آن 40 تن مس مفتول توسط اسحاق جهانگیری به محمد شریعتمداری فروخته شد، سرانجام افتتاح شد.

همزمان با افتتاح رسمی بورس فلزات، وزیر صنایع و معادن از تصمیم مهم دولت و تفسیر موافق مجلس خبر داد مبنی‌بر اینکه «فلزاتی که در بورس فلزات پذیرفته می‌شوند از قیمت‌گذاری دستوری دولت معاف خواهند شد.»

جهانگیری با بیان اینکه راه‌اندازی بورس فلزات باعث رشد صنایع فلزی کشور خواهد شد، گفت: طبق قانون برنامه پنج ساله سوم مصوبه هیات وزیران و قانون استفساریه مجلس، فلزاتی که در بورس فلزات پذیرفته شوند و یا مورد معامله قرار گیرند، از شمول قیمت‌گذاری دولتی آزاد می‌شوند.

شریعتمداری نیز مهم‌ترین هدف از راه‌اندازی بورس فلزات را حرکت به سمت تجارت بین‌الملل عنوان کرد و گفت: تحصیل در امر تجارت اعم از صادرات، واردت و اصلاح ساختاری در قوانین مربوط به این بخش از مهم‌ترین عوامل تاسیس این مجموعه بوده است.

پژو 206 صندوق‌دار جایگزین پیکان می‌شود

عضو هیات‌مدیره ایران‌خودرو گفت: خودرو پژو 206 صندوق‌دار جایگزین پیکان می‌شود.

دکتر رحیم اسماعیلی افزود: طبق توافق‌های قبلی قرار بود ایران خودرو با همکاری شرکت فیات، خودرویی کوچک جهت جایگزین کردن پیکان تولید کند؛ اما به دلیل اینکه شرکت فیات توسط شرکت GM آمریکا خریداری شده، مذاکرات ما به حالت تعلیق درآمد و امکان به نتیجه نرسیدن آن فراوان است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید