نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 16 بهمن

ایران‌خودرو بنز تولید می‌کند

کدخبر: ۴۷۴۰۵۵
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات16 بهمن در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
ایران‌خودرو بنز تولید می‌کند

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

ورود یک خودروی جدید به بازار ایران +تصاویر

ورود یک خودروی جدید به بازار ایران +تصاویر

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

 

 

16 بهمن1351؛ واحدهای تولید گوشت گاو احداث می‌شود

در مجاور واحدهای کشاورزی و دامداری کوچک به‌تدریج واحدهای کوچک مدرن تولید گوشت گاو ایجاد خواهد شد.

وزارت کشاورزی و منابع طبیعی با انعقاد قراردادی با موسسه «گارنت» آمریکا برای تهیه یک طرح جامع درخصوص احداث واحدهای مذکور مقدمات لازم را فراهم ساخت.

موسسه «گارنت» به زودی گروههایی از کارشناسان ورزیده خود را به ایران اعزام خواهد کرد تا مطالعات لازم را در این مورد به عمل آورند.

کارشناسان مذکور یک گزارش توجیهی اقتصادی و چگونگی سرمایه‌گذاری تهیه کرده و تسلیم مقامات وزارت کشاورزی خواهند کرد.

این طرح که به عنوان روش تولید گوشت گاو هماهنگ در جهان نامگذاری شده است، امکان می‌دهد که واحدهای کوچک دامداری ایران که در کنار واحدهای کشاورزی به‌وجود می آید، از یک سلسله امکانات و تسهیلات استفاده خواهند کرد.

در محافل کشاورزی و دامداری گفته می‌شود اجرای طرح جدید امکان می‌دهد که دامداران کوچک نظیر واحدهای بزرگ دامداری از حمایت دولت برخوردار شوند.

16 بهمن 1361؛ واردات کامیون و وانت آزاد شد

در پی موافقت بانک مرکزی ایران با ورود کالاهای مجاز در قبال صادرات غیرنفتی، وزارت بازرگانی طی بخشنامه‌ای فهرست کالاهایی را که بازرگانان صادرکننده می‌توانند در مقابل صادرات غیرنفتی وارد کشور کنند، اعلام کرد. ازجمله اقلام مشمول این بخشنامه ورود کامیون است. فهرست کالاهای وارداتی مجاز در قبال صادرات غیرنفتی به شرح زیر است.

1- شیر خشک و غذای بچه، ادویه‌جات ضروری، بذرهای گیاهی، پنبه صنعتی

2- انواع مواد شیمیایی، داروهای ضروری که در داخل تولید نمی‌شود

3- انواع مواد اولیه پلاستیک به استثنا لاستیک وسایل نقلیه

4- منسوجات نیمه ساخته (نخ) پارچه چادر مشکی

5- ابزارآلات صنعتی، دستی دیسک سنگ بری و سگمنت‌های دیسک

16 بهمن 1381؛ خصوصی‌سازی بانک‌ها اجرایی می‌شود

مجمع تشخیص مصلحت نظام با ارائه تفسیری از اصل 44 قانون اساسی، خصوصی‌سازی بانک‌ها را تایید کرد. بر این اساس هیچ مانع قانونی بر سر راه واگذاری بانک‌های دولتی به بخش خصوصی وجود ندارد.

معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی افزود: سیاست دولت بر این قرار گرفته است که تعدادی از بانک‌های دولتی را به بخش خصوصی واگذار کند.

سعید شیرکوند با اشاره به اظهارات ضدونقیض برخی مسوولان درباره خصوصی‌سازی بانک‌ها گفت: برای بسیاری از امور نمی‌توانیم زمان دقیقی را بیان کنیم؛ چراکه در حد مقطع زمانی پاره ای مسائل ممکن است موجب تغییراتی در روند حرکت شود.

پیش از این محسن نوربخش، رئیس‌کل بانک مرکزی خصوصی شدن بانک‌ها را تنها در حد یک حرف اعلام کرد؛ درحالی‌که مهدی کرباسیان، معاون کل وزیر امور اقتصادی و دارایی خبر از اجرایی شدن  این طرح در آینده‌ای نزدیک داده بود.

وی افزود: مطمئنا زمان واگذاری بانک‌های دولتی چندان دور نیست؛ درست مثل بانک‌های خصوصی که بسیاری معتقد بودند امکان راه‌اندازی در شرایط فعلی را ندارند، اما در حال حاضر چندین بانک خصوصی مشغول فعالیت هستند.

شیرکوند در پاسخ به این سوال که آیا واگذاری بانک‌های غیردولتی منع قانونی ندارد، گفت: به نظر می‌رسد هیچ مانع قانونی بر سر راه خصوصی شدن بانک‌ها وجود نداشته باشد کمااینکه تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی نیز هم‌اکنون در دستورکار قرار دارد و به زودی نهایی می‌شود. وی با اشاره به تفاسیر ارائه‌شده از اصل 44 قانون اساسی گفت: مجلس چندی پیش تفسیری از اصل 44 قانون اساسی ارائه داد که البته به تایید شورای نگهبان نرسید. شیرکوند ادامه داد: به دلیل همین اختلاف‌نظر تفسیر اصل 44 به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و با تفسیری که از سوی مجمع ارائه شده دیگر هیچ مانعی بر سر راه خصوصی شدن بانک‌ها وجود ندارد؛ چراکه در این تفسیر تلویحاً مجوز خصوصی شدن بانک‌های دولتی نیز صادر شده است.

 

ساخت یک واحد پتروشیمی با همکاری ساسول پلیمر آلمان

شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و شرکت «ساسول پلیمر» آلمان قرارداد مشارکت ساخت و راه‌اندازی یک واحد تولید اتیلن و پلی اتیلن را در تهران امضا کردند.

این واحد تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در بندر عسلویه احداث می‌شود.

ظرفیت تولید اتیلن این واحد یک میلیون تن در سال و در واحد پلی اتیلن در مجموع سالانه 600 هزار تن است که برای صادرات در نظر گفته شده‌اند.

عملیات احداث این طرح آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود تا نیمه دوم سال 2004 میلادی راه‌اندازی شود.

محمدرضا نعمت‌زاده، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی‌ ضمن ابراز خرسندی از سرمایه‌گذاری شرکت «ساسول پلیمر» آلمان در بخش پلیمر ایران،‌ اظهار امیدواری کرد که روابط سازنده و درازمدت میان این دو شرکت در آینده گسترش یابد.

دادوستدهای بورس از 10 میلیارد تومان گذشت

ارزش کل دادوستدهای صورت گرفته در بورس تهران در پایان معاملات دیروز از مرز 100 میلیارد ریال گذشت.

روز سه‌شنبه یک هزار و 117 نفر در دو هزار و 628 نوبت 14 میلیون و 605 هزار و 724 سهم را در بورس تهران در مجموع با پرداخت 102 میلیارد و 910 میلیون و 792 هزار ریال خریدند.

دیروز قیمت سهام نفت بهران با 100 تومان افزایش از مرز 5500 تومان گذشت. ضمن اینکه روند کاهش قیمت سهام پتروشیمی خارک سرانجام پس از یک هفته متوقف شد. روز سه‌شنبه 133 هزار سهم پتروشیمی خارک توسط 12 نفر در محدوده قیمت 427 تا 430 تومان دادوستد شد.

 

صادرات ماهانه ترکیه معادل صادرات سالانه غیرنفتی ایران

صادرات ترکیه در اولین ماه سال‌جاری میلادی با 41.1 درصد افزایش نسبت به زمان مشابه سال قبل به سه میلیارد و 499 میلیون دلار رسید.

این بیشترین مقدار صادراتی است که ترکیه تاکنون ظرف یک ماه انجام داده است.

بنا به آمار مجمع صادرکنندگان ترکیه (تیم) که روز دوشنبه انتشار یافت، در ماه ژانویه سال جاری میلادی صادرات زیتون و روغن زیتون 57.5 درصد، شاخه گل 119.2 درصد و صادرات بخش خودروسازی و صنایع جنبی آن 76.1 درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش نشان دهند.

صادرات صنایع پوشاک ترکیه در این دوره با 43.1 درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته به 958.9 میلیون دلار، صادرات بخش کشاورزی با 33.9 درصد افزایش به 478.4 میلیون دلار، صادرات بخش آهن و فولاد و سایر فلزات با 49.7 درصد افزایش به 470.3 میلیون دلار و صادرات صنایع خودروسازی به بیش از 447 میلیون دلار رسید.

صادرات صنایع برق و الکترونیک ترکیه نیز با 39.2 درصد افزایش به 261.3 میلیون دلار رسید.

ایران خودرو بنز تولید می‌کند

خبرگزاری فرانسه از تهران به نقل از یک مقام شرکت خودروسازی «دایملر کرایسلر» گزارش داد، این شرکت برای مونتاژ خودروهای مرسدس بنز در ایران سرگرم گفتگو با ایران خودرو بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی ایران است.

مقام مذکور افزود: براساس این طرح در یک سرمایه‌گذاری مشترک حدود 2500 تا 3000 خودرو مرسدس در ایران تولید خواهد شد که شرکت دایملر کرایسلر نظارت فنی این طرح را برعهده خواهد داشت.

این شرکت عظیم آلمانی مانند سایر شرکت‌های خودروسازی، خواستار داشتن موقعیتی در بازاری است که امید توسعه آن وجود دارد.

مقام مذکور از دفتر نمایندگی شرکت دایملر کرایسلر در تهران از در جریان بودن امکان‌سنجی و مذاکرات برای سرمایه‌گذاری مشترک خبر داد و افزود: امکان دارد که در اوایل سال نو ایران که روز 21 ماه مارس آغاز می‌شود، در این زمینه تصمیمی اتخاذ شود. گفتنی است که بحث تولید سه نوع خودرو مرسدس بنز در کلاس E حدود 10 سال پیش نیز مطرح بود که با مخالفت محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنایع وقت روبرو شد.

براساس طرح مذکور قرار بود بنز E14، E200 به میزان 2500 دستگاه در ایران تولید شود که 100 دستگاه برای صادرات و 1500 دستگاه دیگر نیز در بازار داخلی عرضه شود و قیمت آن هم 60 میلیون ریال تعیین شده بود. این طرح قرار بود با مشارکت بنیاد، شرکت خاور و شرکت بنز آلمان در ایران اجرا شود که هم‌اکنون پس از 10 سال گفتگو درباره آن آغاز شده و در مراحل نهایی است.

16 بهمن 1391؛ برکنار وزیر کار در روز پخش نوار ازسوی احمدی‌نژاد

جلسه استیضاح وزیر کار به صحنه مجادله و افشاگری متقابل روسای دو قوه بدل شد؛ نزاعی که درنهایت حاصلی جز برکناری عبدالرضا شیخ‌الاسلامی نداشت.

محمود احمدی‌نژاد با «نواری» برای افشاگری علیه برادران لاریجانی آمد و گفت که «برادر علی لاریجانی،‌ یک سر ماجرای فشار بر دولت و تلاش برای برکنار مرتضوی است.» علی لاریجانی هم در پاسخ به او با انتقاد از اینکه «سر تا پای جلسه استیضاح را تبدیل به اتهاماتی کردید» گفت که «شما به عنوان رئیس‌جمهور اولویت‌های اخلاقی را رعایت نمی‌کنید اما خوب شد شما که مرتب در جامعه «بگم‌ بگم» راه انداخته‌اید، این فیلم را پخش کردید و حرفتان را زدید تا مردم شخصیت شما را بیشتر بشناسند.» رئیس‌جمهور افزود: من فکر می‌کنم یک مسائلی پشت صحنه می‌گذرد که نه نمایندگان خبر دارند و نه ما خبر داریم و وقتی به میان کشور می‌آیید یک عناوین دیگری پیدا می‌کند و تبدیل می‌شود به دعوای من و شما.

احمدی‌نژاد گفت: بالاخره پشت قضیه همین اتفاقات، مسائلی مطرح است، یک جریانات دیگری اتفاق افتاده در یک جلسه 23 تا 24 ساعته که نوار آن موجود است، اما دوستان آمدند و گفتند که مقداری فضای کشور آرام‌تر شده و آن را پخش نکنید.

در این هنگام لاریجانی خطاب به رئیس‌جمهور افزود: اگر لازم می‌دانید بگویید چیزی نماند، نوار هم دارید بگذارید چون از صبح دارید می‌گویید. احمدی‌نژاد بار دیگر به حرف‌هایش ادامه داد و گفت که برخی دوستان اصرار دارند که نوار پخش نشود و من آن را در  اختیار رئیس مجلس و روسای کمیسیون ها می‌گذارم که بدانند پشت پرده چه خبر است، موضوع درباره صحبت‌های فردی به نام فاضل لاریجانی است با آقای مرتضوی.

وی گفت: دولت با حرف‌هایی که در این ملاقات دو نفره زده می‌شود، تحت فشار است. ما چطور باید از حق دولت دفاع کنیم؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید